رتبهبندی ۱۰ فیلم برتر توشیرو میفونه؛ بزرگترین تصویرگر سامورایی
بازیگران ژاپنی معدودی در طول تاریخ وجود داشتهاند که به اندازهی توشیرو میفونه افسانهای بر پردهی سینما و ژانر سامورایی درخشیدهاند. او در سال ۱۹۲۰ به دنیا آمد و نزدیک به ۵۰ سال از اواخر دههی ۱۹۴۰ تا اواسط دههی ۱۹۹۰ بازیگری کرد و اغلب در نقشهای اصلی ظاهر شد (به ویژه در اوج محبوبیتش). او با همکاری با برخی از بزرگترین کارگردانان ژاپنی تمام دورانها، مجموعه آثار غنی و عظیمی از خود به جا گذاشته است.
مشهورترین همکاری او با Akira Kurosawa بود که میفونه را در ۱۶ فیلم به خدمت گرفت. این دو در اواسط دههی ۱۹۶۰ با هم اختلاف پیدا کردند و به مرور از هم جدا شدند. با این حال، بسیاری از فیلمهای قابل توجه میفونه توسط کوروساوا کارگردانی شده است. بنابراین برای اینکه این متن جالبتر شود، آنچه در ادامه میآید، بعضی از فیلمهای کوروساوا همراه با برخی از فیلمهای دیگری است که میفونه در آنها درخشیده است. این بازیگر و آیکون سینمای ژاپن، همیشه بهترین بازی خود را در صحنه به اجرا میگذارد و حضورش در سینما همواره ستایش شده و مورد قدردانی قرار گرفته است. پس بیاید تا ۱۰ فیلم برتر او را با هم مرور کنیم.
۱۰. Chūshingura: 47 Ronin (1962)
داستان ۴۷ رونین، افسانهای بر اساس رویدادی تاریخی و واقعی از اوایل دههی ۱۷۰۰ در ژاپن است. رونین به کسانی گفته میشود که ارباب سامورایی ندارند یا به عنوانی دیگر اربابشان را از دست دادهاند. ۴۷ رونین در این فیلم پس از اینکه اربابشان مجبور به انجام سپوکو میشود، به ساموراییهای بیارباب بدل میشوند. آنها برای انتقام مرگ او تصمیم میگیرند به مقام رسمی دادگاه حمله کنند و او را به قتل برسانند.
به جز اقتباس سال ۲۰۱۳ از این افسانه که به شدت تخیلی است و ستارگانی همچون Keanu Reeves دارد، اکثر اقتباسهای این داستان افسانهای زمانی طولانی دارند. نسخهی سال ۱۹۶۲ حدود ۳.۵ ساعت طول میکشد. در این فیلم تعداد بیشماری از ستارههای ژاپنی دههی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ حضور دارند که توشیرو میفونه تنها یکی از آنها است. او در برخی از صحنههای این اکشن/درام حضور دارد و آن را به تجربهای تماشایی تبدیل میکند. توشیرو میفونه زمانی که شمشیر میکشد بسیار زیباست. به خصوص وقتی میخواهد انتقام خون کسی را با شمشیرش بگیرد.
Samurai I-III (1954-1956) .9
توشیرو میفونه از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ در یک سهگانهی تحسینشده حضور داشت که در آن نقش یکی از مشهورترین شمشیرزنان تاریخ ژاپن، موساشی میاموتو را ایفا کرد. یک شخصیت تاریخی واقعی از ژاپن که بین سالهای ۱۵۸۴ و ۱۶۴۵ زندگی میکرد. اگرچه داستان در سه فیلم تقسیم شده است، اما هر یک را میتوان جداگانه به عنوان یک فیلم حماسی طبقهبندی کرد. سرنوشت عجیب و غریب موساشی با بازی میفونه به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است.
اولین اپیزود سهگانه، تلاش میاموتو را برای تبدیل شدن به یک جنگجو نشان میدهد. اپیزود دوم، چالشهای او با یک شمشیرزن دیگر را مورد توجه قرار میدهد. اپیزود نهایی سهگانهی سامورایی، نبرد میان موساشی و یک شمشیرزن نوظهور و پرمدعا را در مرکز توجه خود قرار داده است. به طور کلی، رشد جذاب شخصیت در طول سهگانه باعث میشود که مخاطب با هر سه فیلم ارتباط برقرار کند. آنها تصاویر بسیار زیبایی دارند و به خوبی فیلمبرداری شدهاند و هر کدام شامل صحنههای اکشن قابلتوجهی هم هستند.
میفونه در ابتدای این فیلم، بربری کینهتوز و خشمگین است که تنها میخواهد شمشیر به دست گرفته و بقیه را آزار دهد. اما به مرور و با قدم در راه سامورایی، علم و حکمت میآموزد و تبدیل به یکی از بزرگترین ساموراییهای تاریخ میشود. بازی میفونه در این فیلم، به خوبی روند رشد شخصیت را نشان میدهد و باعث میشود ما به عنوان مخاطب به خوبی با شخصیتهای فیلم همذاتپنداری کنیم.
Hell in the Pacific (1968) .8
فیلمهایی که در مورد جنگ جهانی دوم ساخته شدهاند، همگی جالب و قابل توجهاند اما تعداد کمی از آنها به اندازهی فیلم Hell in the Pacific جاهطلب هستند. این یک فیلم مینیمالیستی و ساده است با دو اسطورهی بازیگری: لی ماروین نقش یک سرباز آمریکایی را بازی میکند و توشیرو میفونه نقش یک سرباز ژاپنی را. هر دو در یک جزیره گیر افتادهاند و بدبختی این که حتی با یکدیگر هم نمیتوانند ارتباط برقرار کنند.
این فیلم دیالوگهای کمی دارد و هر دو نقش اصلی بسیار فیزیکال هستند که به واقعگرایی خام و گاهی وحشتناک فیلم کمک میکند. با مبارزههای درخشان و صحنههای جذاب، این یک فیلم بسیار سرگرمکننده و بامزه است که میفونه حضوری متفاوت در آن دارد. با بازی جذاب لی ماروین و توشیرو میفونه و کارگردانی ماهرانهی John Boorman، این فیلم حتی اگر تلاش هم کند نمیتواند حوصلهی شما را سر ببرد!
Throne of Blood (1957) .7
آکیرا کوروساوا در طول کارنامهاش، چندین اقتباس از شکسپیر ساخت، اما Throne of Blood نزدیکترین آنها به متن اصلی است. این فیلم به گفتهی بسیاری از منتقدان و تماشاگران، یکی از بهترین اقتباسهای سینمایی از تراژدی «مکبث» است. متن درخشانی که حول مردی میچرخد که از طریق یک پیشگویی به این باور میرسد که قدرت بسیاری در انتظار اوست. او برای اطمینان از کسب این قدرت، از هر وسیلهای برای دستیابی به آن دریغ نمیکند؛ میخواهد خون باشد، یا قتل، یا کشتار.
میفونه نقش مکبث، شخصیت اصلی نمایشنامه را بازی میکند که در اینجا یک جنگجوی سامورایی است. او مانند مکبث، با هر عمل وحشتناک و وحشیانهاش، بیشتر و بیشتر در پارانویا و توهمات خود غرق میشود. این یکی از بهترین و قدرتمندترین اجراهای او است که باعث شده برخی Throne of Blood را بهترین اقتباس سینمایی از شکسپیر در تمام دورانها بدانند.
Tora-san Goes North (1987) .6
مجموعهی Tora-san شامل ۵۰ فیلم است که اکثر آنها بین سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۹۵ اکران شدند و آخرین آنها که به عنوان اپیلوگ مجموعه شناخته میشود، در سال ۲۰۱۹ به نمایش در آمد. این مجموعه حول محور یک مجرد به نام تورا میچرخد. اکثر فیلمهای این مجموعه او را در حال عاشق شدن با شخصی جدید نشان میدهد.
توشیرو میفونه فقط در یکی از فیلمهای این مجموعه ظاهر میشود که اتفاقاً یکی از بهترینها است. همچنین یکی از آخرین اجراهای واقعاً بزرگ این بازیگر افسانهای است. میفونه نقش دامپزشکی را بازی میکند که تورا عاشق دخترش میشود. با این اتفاق، روابط دامپزشک و تورا پیچیده شده و باعث بروز اتفاقاتی کمیک و جذاب در طول فیلم میشود.
Red Beard (1965) .5
آخرین همکاری آکیرا کوروساوا و توشیرو میفونه، فیلم Red Beard است. درامی سه ساعته در مورد یک پزشک ماهر اما سختگیر که دانشجوی پزشک جوانی را زیر پر و بال خود میگیرد. این اثر به هیچ وجه فیلمی ساده از کوروساوا نیست، اگرچه صحنههای اکشن فوقالعادهای در آن وجود دارد که سرگرمکنندهاند.
Red Beard توشیرو میفونه را در بهترین حالت خود نشان میدهد. او یکی از شگفتانگیزترین، پیچیدهترین و جذابترین اجراهای کارنامهی خود را به نمایش میگذارد؛ در نقش یک پزشک محجوب و سختگیر به نام ریش قرمز. جای تاسف است که کوروساوا و میفونه بعد از سال ۱۹۶۵ به همکاری خود پایان دادند. البته جای خوشبختی است که این همکاری با فیلمی نظیر Red Beard و با یک اختتامیهی باشکوه به پایان رسید.
The Sword of Doom (1966) .4
The Sword of Doom یکی از تاریکترین فیلمهای سامورایی تمام دورانها است که نامش کاملاً شایستهی تیرگی آن است؛ شمشیر سرنوشت. این فیلم دربارهی یک شمشیرزن بسیار ماهر به نام Ryunosuke است که با خونسردی شمشیرش را بیرون کشیده و در کسری از ثانیه حریفش را نابود میکند. او به خاطر ظاهر شکستناپذیر و بیاخلاق بودنش به عنوان یک ماشین کشتار مشهور است. ریونوسوکه به تدریج و به واسطهی اعمال خود دیوانه میشود و کسانی که سعی میکنند او را متوقف کنند، در نهایت به نظر میرسد که شکست خواهند خورد.
تاتسویا ناکادای بزرگ و مشهور، نقش اصلی این فیلم را بازی میکند. این فیلم یکی از آثار بیشماری است که میفونه و ناکادای در کنار هم ظاهر شدهاند. میفونه کمتر در این فیلم حضور دارد، زیرا او نقش شمشیرزن و سامورایی رقیب را بازی میکند. او در یکی از زیباترین صحنههای فیلم، هنگامی که برف میبارد، در یک صحنهی خونین از مبارزهی ساموراییها ظاهر میشود. میفونه در همین لحظه از فیلم خود را به عنوان یک حریف شایسته و تا حدی کابوس ناکادای ثابت میکند. تماشای دوئل این دو بازیگر استثنایی بر پردهی سینما یکی از لحظات نادر سینماست که فرصت تکرار آن دیگر نیست. The Sword of Doom با تم تاریک و دیوانهکنندهاش، یکی از آثار بزرگ کیهاچی اوکاموتو است.
Yojimbo (1961) .3
Yojimbo فیلم دیگری است که هم توشیرو میفونه و هم تاتسویا ناکادای در آن حضور دارند. اگرچه در اینجا، میفونه قطعاً نقش اصلی را دارد. این یک فیلم کلاسیک از آکیرا کوروساوا با مهر و امضای اوست و یکی از بهترین آثار او به شمار میرود. ما داستان یک گمشدهی تنها را میبینیم که به یک شهر کوچک میآید و متوجه میشود که جنگی در دو طرفین شهر در حال وقوع است. میفونه در نهایت با به چنگ انداختن دو طرف در دام یکدیگر، به عنوان آخرین مرد میدان از صحنه خارج میشود.
کسانی که با وسترن اسپاگتی آشنایی بیشتری دارند تا سینمای ژاپن، با تم این فیلم همذاتپنداری بیشتری خواهند کرد. این موضوع خیلی هم بیراه نیست زیرا چند سال بعد، فیلم کوروساوا توسط سرجیو لئونه برای فیلم A Fistful of Dollars در سال ۱۹۶۴ بازسازی شد. فیلم لئونه در نوع خود بینظیر است اما Yojimbo با تقدم و با برتری بر آن، یکی از آثار کلاسیک و مشهور سینمای ژاپن است. شخصیت اصلی آن نیز یکی از سرگرمکننده ترین نقشهایی است که میفونه تا به حال بازی کرده است.
High and Low (1963) .2
High and Low یکی از بهترین فیلمهای کوروساوا و نشاندهندهی استعداد بینظیر او در ساخت فیلم جنایی و نوآر، در کنار فیلمهای سامورایی فوقالعادهاش است. توشیرو میفونه در این فیلم نقش یک مدیرعامل ثروتمند را بازی میکند که گرفتار یک کلاهبرداری شیادانه میشود. هنگامی که پسر رانندهی او دزدیده شده و به عنوان گروگان نگهداری میشود، او از جایش بلند میشود تا کاری انجام دهد.
این فیلم یک عملیات پلیسی پیچیده را برای پیدا کردن دزد قبل از پرداخت پول نشان میدهد. با درام و تعلیق زیادی به دست یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما که متخصص به تصویر کشیدن چالشهای بین شخصیتها است. High and Low یک فیلم عالی از ابتدا تا انتها است و قطعاً نمایانگر یکی از نقاط اوج کارنامهی کوروساوا و میفونه است. فکت آخر اینکه تاتسویا ناکادای در این فیلم هم حضور دارد!
Seven Samurai (1954) .1
قطعاً اگر از هر کسی بپرسند که توشیرو میفونه را در کدام فیلم به یاد میآورد، اولین حدس او Seven Samurai است. مشهورترین فیلم کوروساوا و سینمای ژاپن که بر قلههای سینما تکیه زده است. احتمالاً حدس میزدید که میخواستیم متن را با هفت سامورایی به اتمام برسانیم. بهترین فیلمی که آکیرا کوروساوا ساخته و بهترین فیلمی که توشیرو میفونه در آن بازی کرده است. این فیلم از آثار کلاسیک ژانر اکشن است و تکامل آن در تمام زمینهها موجب شده که یکی از پربینندهترین فیلمهای تمام دورانها باشد.
توشیرو میفونه قابلتوجهترین نقش فیلم را بر عهده دارد. او در ابتدا یک شخصیت کمیک و خندهدار از خود میسازد ولی با پیشرفت فیلم و رشد شخصیتها جدیتر میشود. کسانی که از زمان سه ساعتهی Seven Samurai ترسیدهاند نباید نگران باشند. سرعت فیلم نسبتاً زیاد است که در عمل آن را به یک تجربهی تماشای زیبا و کامل تبدیل میکند.
کدام نقش توشیرو میفونه در ذهن شما ماندگار شده است؟
اگرچه توشیرو میفونه بیش از ۱۸۰ فیلم در کارنامهی خود ثبت کرد، اما به خاطر ۱۶ همکاری خود با آکیرا کوروساوا تا ابد به یاد خواهد ماند. با این حال، او با برخی از بهترین فیلمسازان ژاپن، از جمله Mikio Naruse و Kenji Mizoguchi همکاری کرد. در کنار کوروساوا، ناروسه و میزوگوچی، میفونه مشارکتهای پایداری را با هیروشی ایناگاکی (۲۱ همکاری)، سنکیچی تانیگوچی (۱۳ همکاری) و کیهاچی اوکاموتو (۸ همکاری) داشته است.
توشیرو میفونه روح جدیدی بر سینمای ژاپن دمید. او نقشهایی را بازی کرد که تا ابد بر ذهن تمام طرفداران فیلم حک خواهد شد. او پیچیدگی و طراوتی به بازیگری فیلم افزود که با کمتر بازیگری در تاریخ سینما قابل مقایسه است. این اسطورهی فرهنگ و هنر ژاپن، متخصص نقشهای به اصطلاح tateyaku بود که در حاشیهی جامعه زندگی میکردند و با صداقت راه بوشیدو (راه حقیقی سامورایی) به دنبال علل و درمان مشکلات و اشتباهات خود بودند.
میفونه مناسب صحنههای عاشقانه نبود و به ندرت در چنین نقشی حضور پیدا کرده است. او تصویرگر مرد خاکستری است که گاهی بدجنس و گاهی خوشقلب است. او از طریق همین سیمای تحسینبرانگیزش، در میان مخاطبان سینما به محبوبیت دست یافت. با این که توشیرو میفونه در فیلمهای بسیاری درخشیده است، انتخاب شما در میان نقشهای او کدام است؟ حتما برای ما در کامنت بنویسید.
منبع: Collider
انیمه چی ببینیم؟ | میزگیم انیمهای با @WeebHead
نظرات