اخبار بازی خبر

بازگشت ارتش باز لایت‌یرها؛ احیای یک شوخی نوستالژیک در داستان اسباب‌بازی ۵

محوریت اصلی داستان اسباب‌بازی ۵ (Toy Story 5)، تلاش اسباب‌بازی‌های بانی (Bonnie) برای سازگاری با سبک زندگی مدرن در عصر تکنولوژی است؛ دورانی که کودک محبوب آن‌ها بیش از پیش غرق در صفحه نمایشگرها شده و علاقه‌اش به بازی‌های سنتی کم‌رنگ شده است. همان‌طور که در تیزر اخیر این انیمیشن دیدیم، نماد اصلی این تغییر، ورود یک تبلت جدید به شکل قورباغه به نام لیلی‌پد (Lilypad) است. با این حال، فیلم یک خط داستانی فرعی و هیجان‌انگیز دیگر هم دارد که قطعاً چالش‌های تازه‌ای را پیش روی وودی (Woody)، باز لایت‌یر (Buzz Lightyear) و دوستانشان قرار می‌دهد.

در راستای حفظ میراث ماندگار فرنچایز داستان اسباب‌بازی، در دنباله جدید که تابستان آینده روی پرده می‌رود، شاهد حضور گروهی از اکشن‌فیگورهای یادبود و ویژه باز لایت‌یر خواهیم بود. اگرچه هنوز دقیقاً مشخص نیست که این گروه چه جایگاهی در تاروپود داستان دارند، اما جدیدترین تصویر منتشرشده از فیلم، فرصتی فراهم کرده تا آن‌ها خودی نشان دهند.

برای تماشای انیمیشن داستان اسباب بازی ۳ اینجا کلیک کنید

این تصویر که در پیش‌نمایش بزرگ سال ۲۰۲۶ مجله امپایر (Empire) منتشر شده، بازها را در حالتی جنگی به تصویر می‌کشد. طبق گزارش این رسانه، این گروه با نام جمعی «مالتی-باز» (Multi-Buzz) شناخته می‌شوند و در تصویر می‌بینیم که در میان شاخ و برگ‌ها در حال پیشروی هستند و سلاح‌های لیزری خود را به سمت تهدیدهای احتمالی نشانه رفته‌اند. (تصویر مربوطه در متن اصلی قابل مشاهده است).

مالتی-باز؛ برگ برنده کمدی در قسمت پنجم

دیدن مجموعه‌ای از اکشن‌فیگورهای باز لایت‌یر در کنار هم، بی‌درنگ یادآور یکی از خنده‌دارترین موقعیت‌های داستان اسباب‌بازی ۲ است: برخورد باز اصلی با «بازِ مجهز به کمربند ابزار» (Utility Belt Buzz) در راهروهای فروشگاه اسباب‌بازی آل (Al’s Toy Barn). آن سکانس به ما ثابت کرد که تمام نسخه‌های باز پس از زنده شدن، عمیقاً باور دارند که رنجرهای فضایی واقعی هستند و گذشت سال‌ها نیز تغییری در این قاعده ایجاد نکرده است.

 

نکته جالب توجه در گزارش امپایر این است که مالتی-بازها «باعث ایجاد هرج‌ومرج می‌شوند، زیرا همگی کم‌کم متوجه ماهیت واقعی و پلاستیکی خود می‌شوند». این جمله نشان می‌دهد که سازندگان قصد دارند شوخی قدیمی را ارتقا دهند و گامی فراتر از قسمت دوم بردارند. در داستان اسباب‌بازی ۲، بازِ مجهز به کمربند ابزار هرگز نفهمید که صرفاً یک اسباب‌بازی است و در نهایت ترجیح داد نزد «پدرش» امپراتور زورگ (Emperor Zurg) بماند، در حالی که سایر اسباب‌بازی‌ها راهی خانه اندی (Andy) شدند.

بهترین صحنه‌های تاریخ سینما | کوره آتش در داستان اسباب بازی ۳

در حال حاضر لیلی‌پد به عنوان رقیب و دشمن اصلی اسباب‌بازی‌های قدیمی معرفی شده است، اما این احتمال قوی وجود دارد که مالتی-باز شرور واقعی و پنهان داستان اسباب‌بازی ۵ باشد. حضور مالتی-باز در سکانس افتتاحیه فیلم (که تابستان امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی (Annecy International Animation Film Festival) به نمایش درآمد)، گواهی بر نقش به‌سزا و کلیدی آن‌ها در داستان است. طبق منطق کلاسیک فیلم‌نامه‌نویسی، بعید است شخصیتی در لحظات آغازین معرفی شود و در ادامه تاثیر مهمی نداشته باشد. برخلاف بازِ مجهز به کمربند ابزار که بیشتر نقشی مکمل داشت و برای شوخی با توهمات باز طراحی شده بود، به نظر می‌رسد مالتی-باز مهره‌ای اساسی در پیشبرد وقایع فیلم خواهد بود.

 

ظاهر جدید وودی و چالش اسباب‌بازی‌های مدرن

تصور تعامل یک ارتش از باز لایت‌یرها با یکدیگر، نویدبخش لحظاتی بسیار سرگرم‌کننده است. تیم آلن (Tim Allen) این فرصت را دارد تا با استفاده از زمان‌بندی طنز و حس کمدی منحصربه‌فردش، ابعاد تازه‌ای به این شخصیت کلاسیک ببخشد. آلن پیش‌تر ثابت کرده که بهترین گزینه برای این نقش است؛ او با آمیختن نوعی اعتمادبه‌نفس کاذب و بی‌خبری بامزه، باز را به یکی از شخصیت‌های محبوب هواداران تبدیل کرده است. توهمِ فضانورد بودنِ باز، در چندین فیلم از این مجموعه مایه خنده بوده است، بنابراین امیدواریم داستان اسباب‌بازی ۵ صرفاً به تکرار گذشته بسنده نکند. ظاهراً تیم سازنده موفق شده‌اند ضمن ادای احترام به ریشه‌های این سری، ایده‌ای نو خلق کنند که تکامل‌یافته این شوخی قدیمی است.

پیچش داستانی دیوانه‌وار باز لایتیر در داستان اسباب‌بازی ۵

نکته عجیب اینجاست که در اولین تیزر داستان اسباب‌بازی ۵ هیچ اثری از مالتی-باز نبود. باید دید آیا با اوج گرفتن کمپین تبلیغاتی در سال آینده (۱۴۰۴-۱۴۰۵)، روی این شخصیت‌ها مانور داده می‌شود یا خیر. اگر نقش مالتی-باز همان‌قدر که پیش‌بینی می‌شود پررنگ باشد، غیبت آن‌ها در تبلیغات کمی سوال‌برانگیز است. البته دیزنی (Disney) نیازی ندارد تمام کارت‌هایش را رو کند؛ ایده جذاب «جنگ اسباب‌بازی‌ها علیه تکنولوژی» به اندازه کافی برای کشاندن مخاطب به سینما قدرت دارد. بنابراین، استودیو می‌تواند با زیرکی مالتی-باز را تا حد زیادی مخفی نگه دارد تا تماشاگران را در سالن سینما غافلگیر کند.

منبع: comicbook


بررسی بازی Anno 117؛ بهترین بازی ده سال اخیر یوبی‌سافت

بررسی بازی Anno 117؛ بهترین بازی ده سال اخیر یوبی‌سافت

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها