دانشگاهی بزرگ در خاورمیانه نسخه مجازی از خود را در ماینکرافت ایجاد میکند
یکی از دانشگاههای معتبر و بزرگ در منطقه خاورمیانه، یک پردیس مجازی تعاملی از خود را در بازی محبوب ماینکرافت ایجاد کرده است. این پردیس مجازی فرصتی عملی و جذاب برای ایدهپردازی، کسب مهارتهای نوین و فراتر از آن برای دانشجویان و علاقهمندان فراهم میکند. رئیس این دانشگاه میگوید: «ما قصد داریم با ایجاد این فضای مجازی در بازی محبوب ماینکرافت، کارآفرینی و نوآوری را در میان دانشجویان ترویج دهیم و آنها را برای ورود به بازار کار و راهاندازی کسبوکارهای نوپا آماده کنیم.»
همزمان با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، مرکز نوآوری و کارآفرینی این دانشگاه، یک پردیس مجازی در بازی ماینکرافت راهاندازی کرده است. هدف اصلی این پردیس مجازی، آموزش مفاهیم کارآفرینی و توانمندسازی جوانان با مهارتها و بینشهای لازم در زمینههای کارآفرینی، سرمایهگذاری و پرورش خلاقیت است. شرکت در فعالیتهای آموزشی و تعاملی این پردیس مجازی، دانشجویان و علاقهمندان جوان را با مهارتها و ابزارهای لازم برای ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه و مهارتهای نوآوری تجهیز میکند. این پردیس مجازی رویکردی عملی و تعاملی «نشان دادن به جای گفتن» برای یادگیری و کسب تجربه ارائه میدهد.
دانشجویان و شرکتکنندگان به شیوهای فعال و جذاب درباره مراحل و فرایند کارآفرینی آموزش میبینند و عملاً تجربه میکنند. آنها همچنین پاداشهایی به شکل ارز درون بازی با ارزش واقعی دریافت میکنند که میتواند برای آنها انگیزه بخش باشد. علاوه بر این، ارتباط تعاملی بین شرکتکنندگان و مربیانی که نقش «سرمایه گذار» یا «مشاور» را بازی میکنند، شکل میگیرد. این ارتباط تعاملی به شرکتکنندگان کمک میکند تا دانش لازم در زمینه سرمایهگذاری، تحلیل بازار و تدوین طرح کسب و کار را فرا بگیرند.
بدین ترتیب، از طریق مشارکت واقعی در مراحل راهاندازی یک شرکت نوپای مجازی، شرکتکنندگان درک ۳۶۰ درجهای از فرایند کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار به دست میآورند. آنها مجبور هستند تواناییهای ارتباطی، تحلیل بازار، برنامهریزی و اجرا را به کار گیرند تا بتوانند ایده خود را عملیاتی کنند.
الهامبخش ایدهها میتواند حوزههای متنوعی همچون تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی، بازیهای رایانهای، خانههای هوشمند، فناوریهای غذایی، امنیت سایبری، انرژیهای تجدیدپذیر، فناوریهای بهداشتی، فناوریهای آموزشی، مد و پوشاک، مخابرات، فضا و… باشد.
این بازی آموزشی در سرورهایی با دسترسی عمومی قرار دارد و هزاران نفر از سراسر دنیا میتوانند در آن ثبتنام و شرکت کنند تا مهارتهای لازم در زمینه کار آفرینی و نوآوری را فرا بگیرند. رئیس این دانشگاه میگوید: «کار آفرینی و نوآوری صرفاً یک حرفه نیست، بلکه یک نوع طرز فکر است که ما سعی داریم آن را به دانشجویانمان از همه رشتهها منتقل کنیم. فارغالتحصیلان ما با مجموعهای از مهارتها و دانشهای کاربردی دانشگاه را ترک میکنند که فراتر از مزایای صرف یک مدرک تحصیلی است. ما امیدواریم با این اقدام، بتوانیم حتی در دنیای مجازی نیز، فرهنگ کارآفرینی و نوآوری را در میان دانشجویان ترویج کنیم.»
نظرات