اخبار بازی انتخاب سردبیر خبر

با بازی اردکی Escape from Duckov، قاتل جدید کال آف دیوتی و بتلفیلد آشنا بشید!

بازی Escape from Duckov یک بازی مستقل در سبک PVE با زاویه دید از بالا به پایین است. در این بازی، شما نقش یک اردک را در دنیایی اردکی بر عهده می‌گیرید و باید برای بقا تلاش کنید. هسته اصلی گیم‌پلی شامل کاوش در نقشه‌های مختلف، جمع‌آوری منابع و لوت، ساخت و ارتقای پناهگاه، شخصی‌سازی سلاح‌ها و تلاش برای زنده ماندن و «استخراج» (Extract) از منطقه است.

دلیل تشابه اسمی این بازی با Escape from Tarkov کاملا عمدی و به قصد پارودی است. در واقع، “Duckov” یک بازی کمدی است که نام و ژانر بازی بسیار محبوب Escape from Tarkov را قرض گرفته و آن را با یک تم کمدی و دنیایی پر از اردک‌ها ترکیب کرده است. در حالی که “Tarkov” یک تجربه بسیار سخت، واقع‌گرایانه و چندنفره است، “Duckov” همان مکانیک‌های اصلی لوت و استخراج را در قالبی ساده‌تر، تک‌نفره و طنزآمیز ارائه می‌دهد.

من فکر می‌کردم بازی Escape From Duckov صرفا یک شوخی زودگذر است. این‌گونه بازی‌های پارودی (طنز) که حیوانات را دستمایه قرار می‌دهند، یک فرمول قدیمی و تکراری دارند: اغلب رایگان هستند، معمولا پر از جناس‌ها و بازی‌های کلامی مرتبط با حیواناتند و در کل، خیلی زود تکراری و کسل‌کننده می‌شوند.

اما Escape From Duckov برخلاف چیزی که در ظاهر نشان می‌دهد، خیلی وقتش را صرف مانور دادن روی اردک‌ها نمی‌کند. درست است که تقریبا همه‌ شخصیت‌های غیرقابل‌بازی (NPC) به نوعی مرغابی هستند، اما به جز یکی دو آیتم مصرفی مثل تخم اردک که گهگاه پیدا می‌شود، اصلا خبری از شوخی‌های اردکی زیادی نیست.

۷ ابرقهرمان انتقام‌جویی که شایسته‌ی توجه بیشتری هستند

در حقیقت، شما اصلا مجبور نیستید در نقش خودِ اردک بازی کنید: گزینه‌های شخصی‌سازی کاراکتر تمام ابزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک پرنده‌ی کاملا متفاوت برای خودتان بسازید. یا مثلا یک موجود لوبیایی‌شکل که یادآور بازی Fall Guys است را وارد بازی کنید. حتی هیهاچی (Heihachi) از مجموعه Tekken هم در بازی قابل ساخت است!

شاید توسعه‌دهندگان «تیم سودا»، که یک استودیوی بازی‌سازی زیرمجموعه‌ چینی «بیلی‌بیلی» (Bilibili) است، واقعا عاشق اردک‌ها باشند؛ یا شاید هم تم اردکی بازی Duckov صرفا یک بازاریابی هوشمندانه برای ایجاد سروصدا بوده است. اگر دلیلش دومی بوده، خوشحالیم که گول این طعمه را خوردیم. Escape From Duckov، زیر آن ظاهر فریبنده‌اش که شبیه به یک بازی مسخره و کمدی است، یک شوتر ایزومتریک (از بالا به پایین) فوق‌العاده محسوب می‌شود که هوشمندانه ژانر «اکسترکشن شوتر» (extraction shooter) را در قالب یک تجربه تک‌نفره رضایت‌بخش بازآفرینی کرده است.

شاید شما هم بلافاصله بپرسید که آیا یک بازی تک‌نفره اصلا می‌تواند یک «اکسترکشن شوتر» باشد؟ در جواب به این افراد باید بگویم که آن دسته از شما که خود را «خوره‌» این ژانر می‌دانید، در واقع تمام این مدت مشغول بازی کردن عناوین روگ‌لایک چندنفره (PvP) بوده‌اید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که آن تنش اصلی ژانر اکسترکشن شوتر، یعنی ریسک کردن روی تمام تجهیزاتی که به سختی به دست آورده‌اید، در یک بازی تک‌نفره جواب ندهد. Escape From Duckov این نظریه را به خوبی ثابت می‌کند.

۱۴ تا از بهترین مینی سریال‌های اکشن که نباید از دست دهید!

نکته‌ای که به بازی کمک زیادی کرده این است که Duckov یک شوتر ایزومتریک (از بالا به پایین) خیلی خوب است. بازی آن حس تنش و اضطراب ناشی از خزیدن در یک منطقه‌ خصمانه با میدان دید محدود را به شکلی استادانه پیاده کرده است؛ آن حسی که هرگز نمی‌دانی آیا پشت آن جعبه‌ها و سنگرهای پیش رو، اردکی مجهز به یک شات‌گان کمین کرده است یا نه!

حرکت دادن سلاح و نشانه‌گیری، تعادل بسیار خوشایندی بین حس سنگینی و سرعت ایجاد می‌کند. از آنجایی که هدف‌گیری هیچ‌وقت آن‌قدر آنی و بی‌دردسر نیست که اهمیتی نداشته باشد، فاکتورهایی مانند موقعیت‌گیری و آگاهی از محیط، هنگام پاکسازی یک کمپ از شبه‌نظامیان اردکی، نقشی حیاتی پیدا می‌کنند.

در سیستم تیراندازی Duckov هم مکانیک‌های عمیق و چالش‌برانگیز زیادی به کار رفته است. سلاح‌ها را می‌توان با مجموعه‌ای از قطعات جانبی (attachments) مجهز کرد و با انواع مهمات مختلف پر کرد. این کار روی برد سلاح، لگد آن، الگوی پخش گلوله‌ها، قدرت نفوذ در زره و بسیاری موارد دیگر تاثیر می‌گذارد. پیدا کردن سلاحی که بتوانم آن را دقیقا مطابق سلیقه‌ی شخصی‌ام تجهیز کنم، حس یک پاداش واقعی را دارد و همین موضوع باعث می‌شود وقتی بیش از حد به خودم مطمئن می‌شوم و در یک درگیری مسلحانه شکست می‌خورم، باختن برایم بسیار دردناک‌تر باشد.

بسیاری از المان‌های آشنای ژانر اکسترکشن شوتر اینجا هم حضور دارند: یک سگ همراه شماست که می‌تواند از یک آیتم شما محافظت کند تا در صورت کشته شدن، آن را از دست ندهید. در فاصله‌ بین هر دور بازی، می‌توانید از خرت‌وپرت‌های مختلفی که جمع‌آوری کرده‌اید برای ساخت‌وساز در پایگاه، ساخت آیتم‌ها، ارتقای فروشنده‌ها و تکمیل ماموریت‌ها استفاده کنید.

۵ انیمه برتر که برای یادگیری زبان ژاپنی عالی هستند!

اما برخلاف سایر بازی‌های اکسترکشن شوتر که ماموریت‌هایشان گاهی بی‌هدف یا صرفا برای رفع تکلیف به نظر می‌رسند، در Duckov شخصیت‌هایی که ماموریت می‌دهند، روند پیشرفت بازی را بسیار هدفمندتر می‌کنند. اهداف این ماموریت‌ها به مرور لایه‌های جدیدی از سیستم ساخت‌وساز و فروشندگان بازی را باز می‌کنند و همزمان که اکتشافات من به تدریج به اعماق قلمرو دشمن کشیده می‌شود، مرا به سمت مناطق مختلف نقشه سوق می‌دهند.

در عین حال، ماموریت‌های طولانی یک چهارچوب مشخص و مفید ایجاد می‌کنند؛ این ماموریت‌ها جلوی تکرار بی‌هدف بازی را می‌گیرند. جمع کردن تفنگ‌های بیشتر شاید حس خوبی داشته باشد و خیال آدم را راحت کند، اما تا وقتی فرمانده مزدور «پاتو چاپو» (Pato Chapo)، زنده باشد، این تفنگ‌ها به تنهایی دردی را دوا نمی‌کنند.

البته بازی نقاط ضعف آزاردهنده‌ای هم دارد. بیش از یک بار برایم پیش آمد که ماموریتی را قبول کردم و از من می‌خواست مقداری ضایعات الکترونیکی یا تجهیزات پزشکی پیدا کنم که من دقیقا همان‌ها را چند دقیقه قبل فروخته بودم؛ آن هم صرفا به این دلیل که هیچ راهی وجود نداشت که بفهمم این آیتم‌ها کمیاب هستند یا ارزش نگه ‌داشتن دارند. یا در مواردی دیگر، از مرحله خارج می‌شدم و تازه آنجا می‌فهمیدم آیتمی که فکر می‌کردم دو برابر آن چیزی که برایش جا باز کرده بودم (و آن را رها کرده بودم) می‌ارزد، در واقعیت پشیزی هم ارزش نداشته است.

خوشبختانه، Duckov از «استیم ورکشاپ» (Steam Workshop) پشتیبانی می‌کند و همین حالا هم مجموعه‌ی قابل‌قبولی از مادها و اصلاحات برای رابط کاربری آن منتشر شده است. این مادها اطلاعات بیشتری در اختیارم می‌گذارند تا وقتی در حال سبک و سنگین کردن هستم، بهتر تصمیم بگیرم. با این حال، از آنجایی که بخش بزرگی از جامعه‌ بازیکنان Duckov چینی هستند، متوجه نمی‌شوم مادی که دارم به آن نگاه می‌کنم، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؛ اما خب، این هم بهایی است که باید برای ایرانی بودن بپردازید!

۱۰ فیلم سامورایی برتر با بیشترین هیجان

در مورد خود المان‌های اردکی هم باید بگویم: تقریبا اصلا متوجهشان نمی‌شوم و اگر هم بشوم، به این دلیل است که دیدن یک اردک کله‌سبز مسلح به مسلسل که به شکل مسخره‌ای راه می‌رود، واقعا لذت‌بخش است. به عنوان کسی که عاشق ژانر روگ‌لایک است، اما همیشه از ایده‌ از دست دادن غنائم در بخش چندنفره فراری بوده، Escape From Duckov ژانر اکسترکشن شوتر را در قالبی ارائه می‌دهد که کاملا درکش می‌کنید. بالاخره این بازی‌ها را فهمیدم، طعمشان را چشیدم و باید بگویم طعم بسیار خوبی دارد. اردک‌ها واقعا خوشمزه هستند!

منبع: PCGamer


اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

اعترافات جنجالی یوتوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
S.y
پاسخ

گرافیکش خیلی باحاله امیدوارم بازی خوبی باشه