۸ تا از بهترین ترفندهای واتساپ بیزینسی برای کسبوکار شما
واتس اپ یکی از محبوبترین برنامههای پیامرسان در جهان است که بیش از پنج میلیارد بارگیری شده است و دو میلیارد کاربر فعال دارد. بدیهی است که کسبوکارها برای دستیابی به این مخاطبان عظیم، تمام تلاش خود را میکنند. واتساپ بیزینس یک برنامه رایگان و مناسب برای کسبوکارها است و شرکتهای نوآور راههای موثری برای دستیابی به مشتریان در این برنامه کشف کردهاند.
این اپلیکیشن پیامرسان، برای خدمات مشتری، ارتباطات یک به یک و حتی کمپینهای بازاریابی غیرمتعارف مفید است. بیایید ترفندهای واتساپ بیزینس را که ممکن است شما هم از آنها لذت ببرید، دقیقتر نگاه کنیم.
دسته اول: ترفندهای مربوط به کسبوکار
واتس اپ یک کانال مفید برای خدمات مشتریان است. به مدیران کسبوکارها این امکان را میدهد تا به سرعت در پلتفرمی که استفاده از آن راحت و رایگان است با مشتریان ارتباط بگیرند.
۱- نمایه کسبوکار ( Business profile)
یک نمایه تجاری با اطلاعات مفید، برای مشتریان خود ایجاد کنید. حسابهای تجاری به کسبوکارها کمک میکند تا وفاداری مخاطب را بهدست آورند. نمایه تجاری به شرکت یک چهره و هویت آشنا میدهد و باعث میشود مخاطبان از جزئیات کسبوکار شما اطلاع پیدا کنند. میتوانید آدرس، توضیحات کسبوکار، ایمیل، وبسایت، شمارههای تماس و ساعات فعالیت خود را وارد کنید.
مسیر ثبت اطلاعات شرکت: WhatsApp Business> سه نقطه را بزنید > Settins > business tools > Business profile> اینجا مشخصات را اضافه کنید. در صورتیکه مخاطب روی اسم شما بزند تمام این مشخصات برای او قابل مشاهده خواهد بود.
۲- کاتالوگها ( catalog)
کاتالوگها به شرکت شما این امکان را میدهند که کالاهای خود را به نمایش بگذارید تا مردم بتوانند بهراحتی محصولاتی را که به آنها علاقهمند و مایل به خرید هستند، مرور و بررسی کنند. با کاتالوگها نیازی نیست که برای هر مورد قیمت و توضیحات را یک به یک مانند قبل ارسال کنید. اکنون همه آنها بهراحتی در صفحه واتساپ شما گروهبندی شده است و نیازی نیست مشتریان خود را به وبسایت یا جای دیگری هدایت کنید.
برای هر مورد در کاتالوگ خود، میتوانید اطلاعاتی از جمله قیمت، توضیحات و کد محصول را اضافه کنید. این برای مشتریان شما بسیار سادهتر از این است که در مورد هر کدام بهطور جداگانه از شما بپرسند یا از WhatsApp به وبسایت بروند.
مسیر ثبت کاتالوگ: WhatsApp Business > سه نقطه را بزنید > Settins > business tools >catalog > Add new item > انتخاب موارد لازم برای قراردادن در کاتالوگ > save
به عنوان یک مدیر کسبوکار، ممکن است این حجم از ارتباطات برای شما بسیار زیاد باشد. برای مدیریت چنین درخواستهایی برای مشتری، WhatsApp پیامهای تجاری تعاملی را ارائه میدهد. دکمههای تعاملی در پیامها برای مشتریان، آسانتر، سریعتر، قابل درکتر و راحتتر هستند و تجربه بهتری برای مشتری ایجاد میکنند که منجربه نرخ تعامل بالاتر با شرکت شما میشود. فقط باید توجه داشته باشید که پیامهای تعاملی پولی هستند. ایجاد آنها و افزودن دکمههای قابل کلیک به پیامهای شما نیاز به کدگذاری دارد.
دسته دوم: ترفندهای مربوط به پیامرسانی
واتساب تجاری قابلیتهای مهم و مناسبی را برای مدیریت محصولات و خدمات کسبوکارها ارائه کرده است. برای مثال کسبوکارها معمولا نیاز به ارسال یا دریافت پیامهای مختلف در زمانهای خاص دارند. ازاینرو نرمافزاری مانند واتساب بیزینس که هم قابلیت ارسال پیامهای خودکار و زمانبندی شده را دارد و هم تعداد زیادی از کاربران و مشتریان از آن استفاده میکنند یک پیامرسان عالی برای کسبوکارها خواهد بود.
برای اکثر برندها، whatsapp در درجه اول یک کانال خدمات مشتری است. برای افرادی که از آن به عنوان شکل اصلی ارتباطات دیجیتالی خود استفاده می کنند، این یک پلتفرم راحت و طبیعی است تا جهت رفع سؤالات یا نگرانیها با مشاغل ارتباط برقرار کنند.
مصرفکنندگان هم در حالحاضر بیشتر از هر وسیله ارتباطی دیگری به کسبوکارها پیام ارسال میکنند. این بستر سریع و آسان است و نیازی ندارد که مشتریان ساعتها در حالت انتظار و سردرگمی باشند.
۳- پیام خوشآمدگویی خودکار (Greeting message)
یکی از ترفندهای واتساپ بیزینس این است که به شما امکان میدهد، پیام خوشآمدگویی ایجاد کنید که کاربران هنگام شروع گفتوگو با شرکت شما یا پساز ۱۴ روز عدم فعالیت دریافت میکنند. با ارسال این پیام فوری، بدون تاخیر و زمان انتظار به مشتری جدید بالقوه خوشآمد میگویید. این پیام میتواند یک پیام ساده حاوی این باشد که سلام خوش آمدید، پاسخگویی در وقت اداری ساعت ۸ الی ۱۶ است، در اولین فرصت پاسخ شما را خواهیم داد.
مراحل تنظیم پیام خوشآمدگویی خودکار: WhatsApp Business > سه نقطه را بزنید > Settins > business tools > Greeting message > صفحه را باز کنید. از اینجا میتوانید یک پیام تبریک جدید ایجاد کنید یا پیام موجود را ویرایش کنید.
۴- پیامهای عدم دسترسی (Away message)
گاهی ممکن است در شرایطی باشید که نتوانید به پیامهای خود پاسخ دهید. یکی از ترفندهای واتساپ تجاری این است که به شما امکان میدهد، پیام سفارشی خودکار برای افرادی که در شرایط نامناسب یا پساز ساعات کاری شما، با شرکت ارتباط برقرار میکنند، ارسال کنید.
میتوانید تعریف کنید وقتی که در دسترس نیستید چه پیامی را در چه ساعتهایی برای چه کسانی ارسال کند. یک پیام سفارشی بنویسید یا ساعات کاری خود را ارسال کنید. همچنین میتوانید تنظیم کنید تا ارسال این پیامها در زمان انتخابشده فعال شوند.
مراحل تنظیم پیام عدم دسترسی: WhatsApp Business > سه نقطه را بزنید > Settins > business tools > Away message > فعالکردن Send away message > میتوانید پیام خود را از اینجا درج یا پیام قبلی را ویرایش کنید.
۵- پاسخهای سریع (Quick reply)
پاسخهای سریع به شما امکان میدهد پیامهایی را که بهطور مکرر ارسال میکنید، ذخیره و مجددا استفاده کنید تا بتوانید بهراحتی به سؤالات رایج در کمترین زمان پاسخ دهید. استفاده از این ترفندهای واتس اپ بیزینس به شما کمک میکند در زمان خود صرفهجویی کنید.
مراحل اضافهکردن پاسخ های سریع: WhatsApp Business > سه نقطه را بزنید > Settins > business tools > Quick reply > پاسخ های مورد نظر را ثبت کنید. جهت انتخاب پاسخ سریع و ارسال آن، کافی است برای آن میانبر تعریف کنید و برای بازخوانی “/” را روی صفحه کلید خود فشار دهید. اگر تعداد پاسخهای پیش فرض شما زیاد باشد، میتوانید از کلمات کلیدی برای آن ثبت کنید تا در هنگام بازخوانی، دستهبندیهای مشابه را بیاورد.
پاسخهای سریع از خدمات موفق مشتریان واتساپ هستند. به هر حال، ۴۲درصد از افرادی که به کسبوکارها پیام میدهند، انتظار دارند در کمتر از یک ساعت پاسخ بگیرند. هر چه کسبوکارها سریعتر به درخواستهای خدمات مشتری پاسخ دهند، این مشتریان بیشتر مایل به پرداخت برای محصولات خود هستند.
۶- برچسب مخاطبین (Lable)
کسبوکارها میتوانند مخاطبین خود را سازماندهی و آنها را با برچسبهایی برای دسترسی آسان دستهبندی کنند. بهاینترتیب میتوانید بهراحتی در میان مخاطبین خود جستجو کنید. بهعنوان مثال زمانیکه شما میخواهید کد تخفیف محصولات خود را برای تعدادی از مشتریان وفادار ارسال کنید، میتوانید آنها را در گروههای خاصی قرار دهید و فقط برای آنها ارسال کنید که این مزیت امکان عدم انتخاب تکبهتک مشتریان را برای شما فراهم میکند.
مراحل افزودن برچسب به مخاطب جدید: WhatsApp Business >روی صفحه چت مشتری کلیک کنید > سه نقطه را بزنید > Lable chat > یک برچسب را انتخاب کنید و سپس ذخیره کنید.
دسته سوم: ترفندهای مربوط به دسترسی بیشتر به مشتریان
اینکه شما این برنامه را داشته باشید و از ترفندهای واتساپ بیزینس استفاده کنید، بهتنهایی نمیتواند به رشد و توسعه کسبوکار شما منجر شود. هر کسبوکاری در ابتدا نیاز دارد تا آگاهی از برند خود را ایجاد کند و بتواند در میان مخاطبان ظاهر و دیده شود. در این قسمت از ویژگیهای این برنامه امکان تبلیغ و اتصال به فیسبوک و اینستاگرام و اشتراکگذاری لینک کوتاه دیده شده است. متاسفانه برخی از این قابلیتها، در ایران قابل بهرهبرداری نیست.
۷- لینک کوتاه (Short link)
یکی دیگر از ترفندهای واتساپ بیزینس، ایجاد لینک کوتاه از پروفایل شما است. این لینک را برای هر کسی بفرستید، روی آن کلیلک کند، مستقیم برنامه واتس اپ اش باز میشود و صفحه گفتوگوی شما میآید.
کپیکردن لینک کوتاه: WhatsApp Business > سه نقطه > Settins > business tools > Short link > اینجا میتوانید آدرس موجود را که ساخته است، بردارید.
۸- دسترسی به آمار پیام
تحلیل کسبوکار یکی از مهمترین عوامل برای تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد آن میباشد. درست مانند بخش اینگیجمنت در اینستاگرام، واتساب تجاری هم به شما این امکان را میدهد که به معیارهای مهم بررسی نرخ درگیری مخاطب در کسبوکار، مانند تعداد پیامهای ارسال، تحویل و خواندهشده دسترسی داشته باشید.
مراحل دسترسی به آمار: Menu WhatsApp Business > سه نقطه > Settins > business tools > سه نقطه > Statistics
استفاده از چت رباتهای واتس اپ را در نظر بگیرید
اگر به واتس اپ تجاری API (نسخه پولی واتساپ بیزینس) دسترسی دارید، میتوانید یک ربات چت به حساب تجاری خود اضافه کنید تا بهطور خودکار به سؤالات رایج پاسخ دهد. این میتواند در وقت و انرژی شما صرفهجویی کند و به این معنی است که همیشه میتوانید در عرض ۲۴ ساعت پاسخ ارسال کنید.
اگر به API دسترسی ندارید، همچنان میتوانید پیامها و احوالپرسیهای خودکار را با برنامه WhatsApp Business راهاندازی کنید. برای صرفهجویی در وقت، انرژی و کاهش زمان پاسخدهی خود، به شدت توصیه میکنیم این کار را انجام دهید.
WhatsApp Business بهطور خاص برای شرکتهای کوچکتری طراحی شده است که میخواهند حضور خود را در WhatsApp سازماندهی کنند. استفاده از آن رایگان است؛ اما نسبت به WhatsApp Business API از نظر قابلیتها، کمی محدودتر خواهد بود.
واتساپ بیزینس مزایای بسیاری برای کسبوکارها دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید
علیرغم دو میلیارد کاربر واتس اپ، تنها تعداد کمی از مشاغل بهطور فعال از این پلتفرم برای بازاریابی استفاده میکنند. این به معنی آن است که در این حوزه رقابت کمتری وجود دارد و احتمالا مخاطبان از کمپینهای شما به ندرت آزار میبینند و بیشتر پذیرای آن میشوند.
بهعلاوه، محدودیتهای ترفندهای واتساپ بیزینس شما را مجبور میکند تا در استراتژی خود نوآورانهتر عمل و تکنیکهای جدیدی را برای جذب کاربران امتحان کنید. نکته کلیدی در اینجا این است که خلاقیت و ارائه مزایا به افرادی که در واتس اپ بیزینس به کسبوکار شما دسترسی پیدا میکنند، میتواند منجربه ایجاد سرنخ، تعامل و آگاهی از برند شود.
سوالات متداول
شرح کسبوکار WhatsApp اساسا یک نمای کلی از تجارت شما است که شامل اطلاعات مرتبط در مورد شرکت و برند شما است.
خیر؛ اگر با استفاده از همان شماره تلفن برای یک حساب تجاری ثبت نام کنید، حساب شخصی شما به حساب WhatsApp Business تبدیل میشود.
وقتی مشتریان تماس میگیرند، فقط شماره تلفن دومی را که برای تجارت استفاده میکنید، میبینند. هرگز به شماره شخصی شما دسترسی نخواهند داشت.
به شرکتها اجازه میدهد تا با خیال راحت و مطمئن به مشتریان خود، مستقیما پیام ارسال کنند. واتساپ، مستقیما به یک شماره تلفن گرهخورده است و به جای یک رشته ارقام، یک نمایه تجاری برند ارائه میدهد.
خیر؛ دو نسخه واتساپ بیزنس داریم. واتس اپ بیزنس عادی که در آن امکان پرداخت نخواهد بود و واتس اپ بیزنس API که در آن پرداخت ممکن است. در ایران به دلیل نبود پیشزمینه، عدم امکان انتقال پول وجود دارد.
سلام