مقایسهی Red Dead 2 با God of War؛ واقعا کدام بهتر است؟
امروز با یادداشتی آمدهام که به ما کمک میکند به گذشته برویم و من هم تصمیم خود را گرفتهام، میخواهم برای یکبار هم که شده یک بحث همیشگی را خاتمه بدهم تا بلاخره بفهمیم که God of War 2018 دزد است یا اینکه Red Dead Redemption 2 دربرابر این بازی کاستی دارد؛ همراه مجله بازار باشید تا به سوال رد دد ۲ بهتر است یا گاد او وار ۲۰۱۸ پاسخ دهیم.
عقربهی ماشین زمان را میچرخانم تا به عقب باز گردیم، اگر همراه من به این سفر آمده باشید میدانید که حالا ۵ دسامبر ۲۰۱۸ است، یعنی یک روز قبل از آغاز The Game Awards 2018 و من بهعنوان یک گیمر و منتقد که سالها غرق در دنیای بازیهای ویدیویی بودهام میخواهم به شما کمک کنم تا تصمیم بگیرید که کدام اثر شایسته پیروزی جایزه بهترین بازی سال خواهد بود. دو انتخاب پیش روی ماست، God of War 2018 از استودیو Santa Monica و Red Dead Redemption 2 از Rockstar که هر دو پتانسیل بالایی دارند.
جدا از اینکه هر دو اثر از نظر فنی و هنری خیرهکننده بودند، هر دو اثر طرفداران تعصبی زیادی دارند پس هر انتخابی بکنید، کسانی هستد که ناراضی خواهند بود چرا که هر دو بازی شاهکارند اما هر کدام در مسیری متفاوت میدرخشند. دیدید؟ فشار بالاست اما شاید با سنجیدنی دقیقتر بتوان تصمیم گرفت، درست است؟ سعی کردم کمی فضا را شبیهسازی کنم تا متوجه شوید که انتخابمان شاید آنقدرها هم ساده نباشد چرا که هر کسی دلیلی برای انتخاب خود دارد اما اگر فاکتورهای مختلف را در نظر بگیریم چه؟ در مرحلهی اول داستان و در ادامه گیمدیزاین، گیمپلی، شخصیتها، گرافیک، صدا، ارزش تکرار و تاثیر فرهنگی را در این بررسی بهعنوان ملاکی برای بهتر بودن خواهید دید.
داستان: اولین مولفهی یک بازی قابلقبول از سوی یک استودیو بزرگ
داستان برای من همیشه روح یک بازی است و هر دو بازی در این بخش غوغا کردهاند اما با طعمهای کاملاً متفاوت که ارزش تجربهای هر یک را خاصتر میکند. بگذارید با داستان بازی برنده شروع کنم، بازی God of War 2018 با آن هم پیشینه و روایت، با یک تغییر اساسی جدید مرا غافلگیر کرد. کریتوسی که همهی ما آن را به خشم و انتقام میشناسیم، حالا پدری شده که در دنیای خشن نوردیک با پسرش آترئوس سفری را آغاز میکند که پر از لحظات تکاندهنده است.
داستان شاید خطی باشد اما این خطی بودن باعث نشده لحظهای از اینکه آزادی عمل ندارید، خسته شوید. رابطه پدر و پسری، یک درام تمام عیار که کریتوس را از یک مشعل به یک شمع تبدیل میکند. راستش را بخواهید داستان هیچ نقصی ندارد، شاید کمی کلیشهای بنظر برسد اما به مانند آن، یک داستان تکمیل پیدا نمیکنید. طول داستان حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت برای کمپین اصلی بوده و مراحل جانبی شاید بتواند بازی را تا ۵۰ ساعت هم کِش دهد.
اما Red Dead Redemption 2 یک رمان عظیم وسترنی را به تصویر میکشد. داستان آرتور مورگان (Arthur Morgan) که عضو باند Dutch van der Linde بوده، در غرب وحشی و اواخر قرن نوزدهم، یک حماسهی غمانگیز و پر از تمهای اخلاقی، وفاداری و سقوط را تجربه میکند. جالب خواهد بود اگر بدانید که راجر کلارک (Roger Clark)، صداپیشهی آرتور جایزه بهترین صداپیشگی را نیز فتح کرد.
رد دد ردمپشن ۲ با عمق روایت و جزئیاتی که ارائه میدهد و از دیالوگهای تصادفی با غریبهها تا ماموریتهای جانبی که هرکدام داستانی کوچک دارند، همهچیز را به یکدیگر پیوند میزنند اما باید صادق باشم، در مقابل گاد او وار ۲۰۱۸، سرعت کند داستان بهخصوص در فصلهای اولیه، گاهی خسته کننده میشود ولی در هر صورت با یک کمپین اصلی حدود ۵۰ تا ۶۰ ساعته طرف هستید که با ماموریتهای فرعی، تجربهی بازی به ۱۰۰ ساعت خواهد رسید.
اگر من بخواهم یک کدام را در داستان انتخاب کنم، اگرچه سخت خواهد بود اما اگر پایانبندی برایتان ارزشمند است، شاید شنیدنش تلخ باشد ولی گاد اف وار ۲۰۱۸ انتخاب بهتری خواهد بود، در مقابل روایت بازی RDR2 حس آمیزی بیشتری برای شما خواهد داشت، درست به همین دلیل هم ردد۲ جایزه بهترین روایت را فتح کرده است.
گیمدیزاین: ساختار و فلسفهی دو تجربه گیمدیزاین
شاید برای بسیاری اهمیت نداشته باشد اما برای من در بازی، نقش اسکلت را دارد و باید محکم و خلاقانه باشد. بازی خدای جنگ ۲۰۱۸ یک طراحی نیمه-خطی دارد که به نظرم تعادل عالی بین داستان و اکتشاف را بهوجود آورده است. دنیای میدگارد (Midgard) پر از پازلهای محیطی هوشمند، باسفایتهای نفسگیر و سیستم ارتقاء تجهیزات بود اما چیزی از نظر من، اینکه چطور داستان و گیمپلی بهصورت یک پارچه با هم ادغام شدهاند، برای مثال دوربین بدون کات، حس یک سفر واقعی را منتقل میکند، موردی که نقط قوت محسوب میشود.
چیزی که اما اشکال بهوجود میآورد، این است که دنیای بازی به اندازه یک اثر کاملاً جهانباز آزاد نیست، و بعد از اتمام داستان، ممکن خواهد بود حس کنید چیز زیادی برای کشف باقی نمانده. در مقابل اینجاست که Rockstar دنیای گسترده و پرجزئیاتش را به نمایش میگذارد. سیستمهای واقعگرایانه مثل نگهداری اسب و شکار تا تعاملات کاملاً تصادفی با با NPCها که معنادار هم هستند، نشان از این است که ما دقیقاً در حال زندگی با آرتور و جان (John Marston) هستیم.
راکستار خواسته تا ما بهجای تجربه، این اثر را حس کنیم، مثلاً زمانی که باران میبارد، زمین گلی میشود و اسب شما کندتر حرکت خواهد کرد. بنظر من اما این همه توجه به جزئیات، مانند یک شمشیر دو لبه خواهد بود اگرچه راکستار از پسش برآمده. برنده کدام است؟ برای من قطعاً رد دد ردمپشن ۲ چرا که یک تجربه وسیع است اگرچه در رعایت پارمترهای گیم دیزاین گاد آو وار ۲۰۱۸ بهتر عمل کرده است و به همین دلیل هم جایزه بهترین کارگردانی را فتح و در جایزه کارگردانی هنری هم بالاتر از رد دد ایستاد.
گیمپلی: نبض اصلی بازی
گیمپلی جایی است که بازیکن مستقیم با بازی درگیر میشود پس اهمیت بالایی دارد، حتی شاید بتوان آن را بالاتر از داستان و گیمدیزاین گذاشت. گیمپلی بازی God of War 2018 به مانند یک رقص مرگبار و سریع است چرا که مبارزههای با تبر Leviathan و بعداً Blades of Chaos حس قدرت و خشم را به خوبی منتقل میکنند، ضربات سنگین و انیمیشنهای نبرد هم ضربان قلبتان را بالا میبرند. پازلهای محیطی و باسفایتها هم چالشبرانگیز و متنوع هستند. تنها ایرادی هم که به ذهنم میرسد، این است که بعد از اتمام رساندن داستان، ارزش تکراری در بازی دیده نمیشود، مگر اینکه سراغ New Game+ بروید تا درجه سختی را بیشتر کنید یا چالشهای سختتر مثل Valkyrieها رو امتحان کنید.
گیمپلی در Red Dead Redemption 2 سطح و لول دیگری دارد چرا که گیمپلی در این بازی یک دنیای باز پر از امکانات است. تیراندازی با سیستم Dead Eye، اسبسواری، شکار، ماهیگیری، قمار و حتی دزدی از قطار، تنوع فعالیتها آن قدر بالا هست که هر روز یک سرگرمی جدید داشته باشید. تعاملات واقعگرایانه مثل تمیز کردن اسلحه یا درست کردن غذا، حس غوطهوری عجیبی به شما خواهند داد اما یک مشکل بزرگی که وجود دارد، سرعت کند بعضی انیمیشنها، مثل loot کردن یا حرکت در کمپ گاهی حس خوبی ندارد.
اما نظر کارشناسان گیم آواردز ۲۰۱۸ چه بود؟ این دو بازی در ژانر بازیهای ماجراجویی قرار گرفتهاند و رتبه اول تحت اِشغال خدای جنگ ۲۰۱۸ است، Red Dead 2 اما در رتبه چهارم قرار گرفته ولی اگر من بخواهم انتخاب کنم، رد دد ۲ را انتخاب میکنم چرا که آزادی عمل بیشتری دارد.
شخصیتها: روحهای زنده در دو دنیا
مشخصاً شخصیتها عملاً مهره محرکه است و در بازی گاد اف وار ۲۰۱۸ کریتوس و آترئوس ستارههای این نمایش هستند. کریتوس از یه ماشین کشتار در سریهای قبلی به یک پدر پیچیده و آموزگار تبدیل شده که دارد با گذشتهاش میجنگد، آترئوس هم از یک بچه کنجکاو به یک همراه قابلاعتماد رشد میکند. شخصیتهای فرعی مثل Mimir هم با داستانهای اساطیریای که دارد و Freya، با بخشیدن احساس به بازی، شخصیتهای ماندگاری در ذهن هستند. تنها چیزی که شاید کم باشد، تنوع شخصیتهای فرعی در مقایسه با یک بازی وسیعتر مثل RDR2 است.
آرتور مورگان کم از کریتوس ندارد و برای بسیاری، یکی از بهترین شخصیتهای تاریخ گیمینگ محسوب میشود. عمق اخلاقی و تحول در داستان، با صداگذاری بینظیر راجر کلارک، منو تحت تاثیر قرار میداد. باند Dutch پر از شخصیتهای رنگارنگ است، Sadie Adler که یک جنگجوی خشن میشود تا جان مارستون عزیز که گذشته و آینده سری را به هم وصل میکند. تنها مشکلی که ممکن است بتوان به بازی گرفت، تعداد زیاد شخصیتها خواهد بود چرا که گاهی باعث میشه بعضی از آنها کمتر دیده شوند.
پیروز این میدان با شخصیتهای اصلی مشخص نمیشود بلکه با شخصیتهای فرعی مشخص خواهد شد. شاید رد دد ۲ کاراکترهای فرعی بیشتری داشته باشد اما Gow 2018 بهتر در این مورد عمل کرده است و فرعیها عمق بیشتری دارند.
گرافیک، صدا و موسیقی برنده از پیش مشخص است!
بازی God of War 2018، محیطهای نوردیک با کوههای پوشیده از برف در بازی، معابد باستانی و افکتهای نور گرافیک خیرهکنندهای ارائه میکند. مدلسازی شخصیتها و انیمیشنها بینقص بوده و در نسخه PC با DLSS و Ray Tracing بازی چیزی کم نظیر را ارائه میدهد و دوربین بدون کات هم تجربه را سینماییتر میکند. موسیقی Bear McCreary با تمهای نوردیک حماسی و احساسی در کنار صداگذاری کریتوس (Christopher Judge) و آترئوس (Sunny Suljic) خوب کار شده و صدای نبرد با تبر فوقالعاده نمایان میشود.
بازی Red Dead Redemption 2 یک موزه دیجیتال از طبیعت و روئالیسم است. از بافت پوست حیوانات تا تغییرات نور و سایه در طلوع و غروب، همهچیز را به سطح جدیدی میبرد. فیزیک محیط، مثل گلولای بعد از باران، هرکسی را مات و مبهوت میکند، شاید برای اجرا روی PC به سختافزار قوی نیاز داشته باشید اما گرافیک در این حالت اصلاً قابل قیاس با هیچ اثری نیست. موسیقی Woody Jackson با حال و هوای وسترن، همراه با آهنگهای اورجینال مثل «Unshaken»، لذت بازی را دوچندان میکند و صداگذاری محیطی، از صدای اسبها تا زوزه باد، شگفت انگیز محسوب میشود. گاد او وار ۲۰۱۸ شاید گرافیک هنری بهتری نسبت به RDR 2 داشته باشد اما رد دد ۲ گرافیک بیرقیبی مخصوصاً بر روی PC دارد. در قسمت صدا و موسیقی هم رد دد جایزهها را برده که من هم نظرم به برتری این اثر است.
اما انتخاب آخر گاد آو وار خواهد بود چرا که بعد از خواندن این مطلب و بررسی پارمترهای مختلف، دیدیم که در آن فاکتورهای رایج شاید رد دد برتر باشد اما آن چه که ارزش هنری اثر را از نگاه کارشناسی بالا میبرد، متعلق به خدای جنگ است، اگرچه به قبل از تجربهی دو اثر برگردم، قطعاً انتخابم ردد ۲ خواهد بود . God of War 2018 مانند یک فیلم اکشن احساسی بوده که نمیتوانید از آن چشم بردارید چرا که سریع، متمرکز و پر ازخشونت است. در مقابل، Red Dead Redemption 2 مثل یک رمان عظیم بوده که میتوانید در آن زندگی کنید چون وسیع، پرجزئیات و غرقکننده محسوب میشود. در نهایت بنظرم چیزی که میتواند بر روی تصمیمگیری تاثیر بگذارد، این است که هر دو بازی جهانساز هستند اما ردد ۲ بشدت بهتر محسوب میشود.
آیا شما با نظرات من موافق هستید؟ کدام بازی از نظر شما بهتر است؟ منتظر به اشتراک گذاشتن دیدگاهتان با سایر مخاطبین مجله بازار هستیم.
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات