باتوجه به اینکه میلیونها نفر تریلر رونمایی از بازی Battlefield 6 را تماشا کردهاند و طبق آمار غیر رسمی، چیزی حدود ۵ میلیون بازیکن نیز به تجربه بتای عمومی آن روی تمامی پلتفرمها پرداختند، بهنظر میرسد از حالا با یکی از بزرگترین و موفقترین بازیهای سال مواجه باشیم و این موضوع دلایل بسیار موجهی دارد. پس از انتشار دو عنوان نسبتا ناامیدکننده در فرنچایز، وضعیت طوری به نظر میرسد که بتلفیلد ۶ همه چیز را تغییر خواهد دهد؛ و نه فقط برای فرنچایز خودش، بلکه برای ژانر شوتر اول شخص.
ما در ادامه این مقاله قصد داریم به فاکتورها و دلایلی بپردازیم که نشان میدهند بتلفیلد ۶ یک اثر انقلابی خواهد بود. مشخصا همه این موارد در حد گمانهزنی و تحلیل دادههای فعلی است و ما تا پیش از زمان انتشار بازی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) نمیتوانیم از چیزی مطمئن باشیم.
آغاز دوران جدیدی از سیستم تخریب
بتلفیلد از حدود دو دهه پیش با استفاده از یک سیستم و فیزیک منحصر به فرد خودش را از بقیه آثار ژانر شوتر اول شخص جدا کرده است: فیزیک تخریب واقعگرایانه و شگفتانگیز. و خب با اینکه مکانیکهای تخریب در عناوین قبلی فرنچایز در زمان خود بسیار جالبتوجه بودند، نسبت به آنچه در Battlefield 6 میبینیم بههیچوجه قابل مقایسه نیستند. در نسخه جدید تقریبا هر بخش از نقشه میتواند با استفاده از چند آرپیجی، تانک یا مواد منفجره به کلی دگرگون شود.
در حالی که تماشای جلوههای بصری خیرهکننده و سقوط واقعگرایانه بتن و بخشهای مختلف سازههای حماسی است، سیستم تخریبپذیری صرفا جنبه دیداری و ظاهری ندارد، بلکه میتواند به روشهای معناداری روی گیمپلی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال بازیکنان میتوانند یک سری از پلها و مسیرها را تخریب و ارتباط میان دو لوکیشن را قطع کنند. همچنین امکان تخریب کامل یک سری از اتاقها و کاورها هم وجود دارد که کار را برای دشمنانتان دشوار خواهد کرد.
دیگر خبری از اسکینهای احمقانه نیست
وجود اسکینهای بیربط، مضحک و احمقانه در بازیهای مختلف کال آو دیوتی، بتلفیلد و دیگر عناوین لایو سرویس امروزه اصلا چیز عجیبی نیست؛ اما خب طرفداران بتلفیلد از این جهت خوشحال هستند که توسعهدهندگان Battlefield 6 قول دادهاند این اثر را واقعگرایانه و غوطهورکننده نگه دارند. در حالی که اسکینهای عجیب و غریب و کراساوورهای بیپایان در بازیهایی همچون فورتنایت جا خوش کردهاند، بهترین و محبوبترین بازیهای بتلفیلد به دورانی بازمیگردند که خبری از پرداختهای درونبرنامهای در صنعت ویدیوگیم نبود.
البته باید تاکید داشت که بتلفیلد ۶ هم یک سری اسکین و آیتم تزئینی برای فروش خواهد داشت، اما خب اینها همگی تم واقعگرایانه و نظامی دارند و گروههایی مثل ناتو و Pax Armata را به تصویر میکشند. بدون شک چنین رویکردی میتواند برای طرفداران بسیار خوشایند باشد، مخصوصا برای کسانی که از ترندهای روز خسته شده و کمکم به سراغ شوترهای تاکتیکال و واقعگرایانهای مثل آرما (Arma) رفتهاند. حتی بعید نیست عدهای از طرفداران کال آو دیوتی که کراساوورها و اسکینهای بیربط آن را نمیپسندند هم سراغ نسخه ششم Battlefield بیایند.
مچمیکینگ شخصیسازیشده و مرورگر سرور
زمانی که Battlefield 2042 عرضه شد، طرفداران از نبود مرورگر سرور در آن ناراضی بودند؛ با اینکه بازی مذکور سیستم پورتال را داشت، همچنان بازیکنان گزینهها و دسترسیپذیری بسیار کمتری در اختیار داشتند و این موضوع اصلا به مذاقشان خوش نیامد. برای بهبود این موارد، بتلفیلد ۶ دیگر قرار نیست ویژگیهای سرورها را پشت پورتال پنهان کند. در نتیجه، بازیکنان بیشتری سراغ سرورهای شخصی خواهند رفت و مشکل کمبود بازیکن برطرف خواهد شد. البته متاسفانه این قابلیت به خصوص در بتای عمومی جایی نداشت.
علاوه بر موارد بالا، بازیکنان میتوانند تجربه مچمیکینگ خود را شخصیسازی کنند؛ این مورد هم بدون شک برای بازیکنانی که به مچمیکینگ سنتی و استاندارد عادت دارند خوشایند خواهد بود. با این ویژگی – که از هفته دوم بتا در دسترس قرار گرفت – بازیکنان میتوانند نقشهها و حالتها (Modes) مورد نظرشان را انتخاب کرده و در صف انتظار مچمیکینگ مخصوص آنها قرار بگیرند. بنابراین اگر یک حالت یا نقشه به خصوص برایتان جالب توجه نباشد، به راحتی میتوانید از آن فاصله بگیرید و مجبور نیستید در آن بازی کنید.
گرافیک واقعگرایانه و دیوانهوار بتلفیلد بازگشته است
حتی اگر بازیکنان نتوانند با گانپلی یا ریتم بازی ارتباط برقرار کنند، هیچکس نمیتواند منکر زیبایی Battlefield 6 شود. چه مبارزه در کوهستانهای تاجیکستان باشد، چه در خیابانهای نیویورک یا جزیره جبلالطارق، محیطها بهقدری خیرهکننده طراحی شدهاند که بازیکنان به راحتی فراموش میکنند مشغول تجربه یک بازی ویدیویی هستند.
اما فقط بافتها و نورپردازیها نیستند که چشمگیر جلوه میکنند؛ انیمیشنها نیز ارتقا چشمگیری داشتهاند و در مقایسه با نسخههای قبلی، جلوهای روانتر و طبیعیتر به Battlefield بخشیدهاند. امید میرود این گرافیک و انیمیشنهای فوتورئالیستی در بخش داستانی بازی هم به بهترین شکل ممکن به کار گرفته شوند.
سیستم Lean و Mount برای افزایش تاکتیکپذیری
برای افزایش حس غوطهوری، اکنون بازیکنان میتوانند بهصورت خودکار از گوشهها یا پشت کاورها بدنشان را خم کرده و به اطراف نگاه کنند؛ قابلیتی که باعث میشود گیمپلی تاکتیکیتر و روانتر باشد. از آنجایی که این کار به شکل دستی انجام نمیشود، بازیکنان تازهکار یا کسانی که تجربه کمتری دارند هم راحتتر میتوانند از آن استفاده کنند.
علاوه بر این، هنگام تیراندازی از پشت کاور بازیکنان میتوانند موقتاً سلاح خود را روی لبه کاور قرار دهند. این کار با نشانهگیری (Aim Down Sight) و سپس فشردن Right Stick روی کنترلر یا کلید F روی کیبورد انجام میشود. به این ترتیب تیراندازی دقیقتر خواهد شد و شخصیت بازی ایمنی بیشتری پیدا میکند. حتی امکان قرار دادن سلاح روی لبه گوشهها نیز وجود دارد.
سیستم آنتیچیت برای تجربهای عادلانهتر
در حالی که آنتیچیت در سطح کرنل در نهایت به Battlefield 2042 و چند نسخه قدیمیتر اضافه شد، اما هیچیک از نسخههای پیشین بتلفیلد از همان ابتدا با چنین سیستمی عرضه نشدند. این بار اما Battlefield 6 از همان روز اول با Javelin Anticheat عرضه میشود.
گرچه برخی متقلبان توانستند در بتای عمومی از سد این سیستم عبور کنند، صدها هزار تلاش دیگر نیز توسط آنتیچیت مسدود شد و همین موضوع تجربه ارزشمندی برای تیم توسعه به همراه داشته است. در نهایت، اینکه Battlefield 6 واقعا به یک «بازی انقلابی» تبدیل شود یا نه، تا حد زیادی به عملکرد این سیستم ضدتقلب بستگی خواهد داشت.
بازی Battlefield 6 قرار است در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) برای پیسی، ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ منتشر شود.
منبع: Game Rant
بهترین بازی سولزلایک تاریخ چیه؟ میزگیم با امیدلنون @omidlennon
نظرات