
فرآیند فکری پشت استراتژی بازاریابی بازی جی تی ای ۶ (Grand Theft Auto VI) توسط مدیرعامل شرکت مادر راکستار گیمز فاش شده است.
استراوس زلنیک، مدیر عامل شرکت تیک تو اینتراکتیو، در مصاحبهای جدید با وبسایت Bloomberg شرکت کرد و بینشهای تازهای درباره نحوه تفکر این شرکت در مورد بازی GTA 6 و بازاریابی آن به اشتراک گذاشت. در این مطلب، نگاهی به تمام جزئیات جالبی که او در این مصاحبه فاش کرده است میاندازیم.
چرا ساخت بازی جی تی ای ۶ اینقدر طولانی شده است؟

هنگامی که دیوید وستین از Wall Street Week از استراوس زلنیک پرسید که چرا ساخت بازی جی تی ای ۶ در مقایسه با GTA V اینقدر طول کشیده است، او دو دلیل اصلی را مطرح کرد. در ابتدا زلنیک گفت: «ما معتقدیم که از یک طرف باید انتظاری عظیم ایجاد کنیم.»
او اشاره میکند در حالی که سایر ناشران، اغلب نسخههای جدیدی از فرنچایزهای خود را به صورت سالیانه منتشر میکنند، شرکت تیک تو ترجیح میدهد این کار را بهجز در مورد بازیهای ورزشی، انجام ندهد. پیشتر از زلنیک شنیده بودیم که این شرکت انتظار دارد میزان اشتیاق و انتظار برای بازی GTA 6 بسیار بیشتر از جی تی ای ۵ باشد. بهعلاوه، این عنوان سال گذشته جایزه گیم آواردز (The Game Award) را برای مورد انتظارترین بازی دریافت کرد.
دلیل دوم واضحتر است. زلنیک میگوید: «ساخت این تجربیات بزرگ و قدرتمند زمان زیادی میبرد. شرکت راکستار گیمز در کار خود به دنبال کمال است و این یک استاندارد بسیار بالا محسوب میشود». موفقیت بازی جی تی ای ۵ و استانداردی که این عنوان حتی پس از ۱۲ سال برای صنعت بازیسازی حفظ کرده است، باعث شده انتظارات از جی تی ای ۶، هم برای شرکت تیک تو و هم برای بازیکنان، بسیار بالا باشد.
مدیرعامل شرکت تیک تو درباره تریلرها صحبت میکند
وقتی از استراوس زلنیک درباره محبوبیت تریلرهای بازیهای کنسولی مانند جی تی ای ۶ و اینکه آیا آنها میتوانند نشانهای از موفقیت یک بازی باشند یا نه سؤال شد، او بهسرعت پاسخ داد که تاکنون فقط یک تریلر برای این بازی منتشر شده است.
در پرسشی مرتبط، از زلنیک پرسیده شد که شرکت تیک تو چگونه یک بازی کنسولی بزرگ مانند جی تی ای ۶ را بازاریابی میکند؟ زلنیک که سابقه فعالیت در صنعت سینما را دارد، توضیح داد که بازیهایی مانند GTA 6 از نظر بازاریابی تفاوت زیادی با فیلمهای پرفروش جدید هالیوود ندارند. این فرآیند شامل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری، بازاریابی برند و سایر روشهای تبلیغاتی گسترده میشود.
با این حال، بخش عمدهای از بودجه بازاریابی، به بازاریابی مستقیم به مصرفکننده و بازاریابی عملکرد اختصاص مییابد. شبکههای اجتماعی، تمرکز اصلی هستند و زلنیک میگوید: «معمولاً برای تبلیغات سوپربول (Superbowl) بودجه نمیگذاریم». در سالهای اخیر، بسیاری از طرفداران جی تی ای حدس میزدند که شرکت راکستار ممکن است تریلری در این رویداد بزرگ نمایش دهد؛ اما حالا مشخص است که آنها چنین کاری نخواهند کرد.
استراوس زلنیک دوره بازاریابی کوتاهتر جی تی ای ۶ را تأیید کرد
در پایان مصاحبه، وستین از زلنیک بزرگترین سوال صنعت سرگرمی را پرسید: بازی جی تی ای ۶ چه زمانی منتشر میشود؟ این هفته متوجه شدیم که تاریخ انتشار GTA 6 نگرانیهای زیادی در صنعت ایجاد کرده است. مصاحبهکننده اشاره کرد که به نظر میرسد این یک راز کاملاً محافظتشده باشد و از زلنیک پرسید که دلیل آن چیست؟ مدیرعامل با کمی خنده پاسخ داد:
«انتظار برای این عنوان شاید بزرگترین انتظاری باشد که من تا به حال برای یک محصول سرگرمی دیدهام و من مدت زیادیست که در این صنعتها فعالیت میکنم و در هر بخش سرگرمی که وجود دارد، حضور داشتهام. ما میخواهیم انتظارات و هیجان را حفظ کنیم و رقبایی داریم که برنامههای انتشار خود را از سالها پیش اعلام میکنند. ما متوجه شدیم که بهتر است محتواهای بازاریابی را نسبتاً نزدیک به زمان انتشار ارائه دهیم تا از یک طرف هیجان ایجاد شود و از طرف دیگر، هیجان با انتظارات برآوردهنشده متعادل شود. با اینکه ما همیشه دقیقاً درست عمل نمیکنیم، اما این همان چیزی است که در تلاشیم انجام دهیم.»
جزئیات کلیدی در اینجا این است که آنها کشف کردند دورههای بازاریابی کوتاهتر برای ایجاد و حفظ انتظارات، مؤثرتر هستند. این روش بهوضوح درمورد بازی جی تی ای ۶ جواب داده است. شرکت راکستار گیمز اولین تریلر را در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۴ آذر ۱۴۰۲) منتشر کرد و از آن زمان سکوت کرده است. با این حال، این محصول هنوز هم محبوبترین بازی در شبکههای اجتماعیست و مرتباً در حال ترند شدن است. طرفداران به بازی امید دارند و حتی به این خاطر که بیش از یک سال است که خبری از آن نشنیدهاند، از آن دست نکشیدهاند که این تغییر بزرگی برای عنوانهای این شرکت محسوب میشود.
چند ماه پیش شرکت تیک تو اعلام کرد که بازی هنوز در مسیر انتشار در پاییز سال ۲۰۲۵ قرار دارد. اگر آنها همچنان به این برنامه پایبند باشند، باید منتظر باشیم که چیزی در ماههای آوریل یا می (بازه فروردین تا خرداد) منتشر شود یا خبری از آن بشنویم.
استراوس زلنیک در مورد GTA Online هم صحبت کرده و میگوید که این بازی بزرگتر از همیشه است و بسته به روز و با وجود اینکه حالا ۱۲ ساله شده، میلیونها بازیکن روزانه دارد. او ادامه میدهد که سرویس اشتراکی +GTA نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. این با وجود انتقادات زیاد از سوی جامعه بازیکنان در شبکههای اجتماعی در زمان راهاندازی این سرویس است.
به نظر شما شرکت راکستار گیمز چه زمانی تریلر دوم بازی جی تی ای ۶ را منتشر خواهد کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با تیم بازار و دیگران در میان بگذارید.
منبع: Rockstar Intel
چطوری استریمر حرفهای بشیم؟ میزگیم با امید لنون و سایه
نظرات