چرا پیکسار مثل قدیم نمی تواند اثر اورجینال خوبی بسازد
جدا از این که دیزنی روزهای جالبی را سپری نمیکند. متأسفانه پیکسار هم از این قاعده مستثنی نیست. واقعا چرا استودیو مانند گذشته عمل نمیکند و بیشتر آثار اورجینالش در باکس آفیس نمیدرخشند. اگر نگاهی به کارهای اخیر استودیو بیندازید، میبینید بیشتر انیمیشنهای جدید پیکسار غیر از سول و کوکو عملکرد فوقالعادهای به همراه نداشتهاند.
لایتیر که شکست خورد Elemental و Turning Red انیمیشنهای بدی نبودند ولی به هیچ وجه جزو آثار ماندگار استودیو تلقی نمیشوند. در این مقاله علت این موضوع از دیدگاه منتقدین و کارشناسان سینما بررسی میکنیم.
مردم دیگر علاقه ای به سینما رفتن ندارد
برخی علت افت کیفیت فیلمها و انیمیشنهای اخیر هالیوود را گسترش سرویسهای آنلاین مانند نتفلیکس و آمازون پرایم میدانند. این سرویسها بعد از کرونا بیشتر رواج پیدا کردند. دوران کرونا فیلمهای جدید بلافاصله روی نتفلیکس قرار میگرفتند. به همین خاطر مردم دیگر لازم نبود برای تماشای آنها به سینما بروند. پس مردم میلشان را به سینما از دست دادهاند. در عوض ترجیح میدهند فیلم موردعلاقهشان را روی نتفلیکس یا دیزنی پلاس ببینند.
بدین صورت فروش فیلمها و انیمیشنها در گیشه کمتر شد.
بیننده ها آثار اورجینال را به دنباله ها بیشتر ترجیح می دهند
یکی از معدود لایو اکشنهای موفق هالیوود
الیو با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری در هفته اول اکرانش فقط ۳۴.۸ میلیون دلار فروخت؛ یعنی حتی نتوانست نصف بودجهاش را جبران کند. تحلیلگران باور دارند نبایستی این انیمیشن همزمان با لایو اکشن How to Train Your Dragon اکران میشد. در واقع مردم فیلم آشنایی مانند چگونه اژدهای خود را تربیت کنید را به الیو بیشتر ترجیح میدهند.
شاید اگر پیکسار تاریخ دیگری را برای اکران انیمیشنش انتخاب میکرد با چنین بازخوردی مواجه نمیشد. در مقابل لایو اکشن لیلو و استیچ اوضاع به مراتب بهتری را در باکس آفیس تجربه میکند. این طور دیگر لازم نبود با یونیورسال رقابت کند. شان رابینز یکی از مدیران ارشد فاندانگو میگوید: همیشه آثار اورجینال نسبت به دنبالهها با چالشهای بیشتری روبرو هستند. در هر حال نمیتوان انکار کرد پیکسار تاریخ درستی را برای اکران الیو انتخاب نکرده است.
لایتیر و Onward آثار ضعیفی بودند و بازخورد خوبی را از مردم و منتقدین دریافت نکردند به همین دلیل شکست خوردند. البته باز Onward انیمیشن جذابی بود؛ زیرا لایتیر اصلا چنگی به دل نمیزد. در عوض الیو و Elemental فیلمهای خوبی هستند اما فروش خارقالعادهای را تجربه نکردند. در مجموع رابینز علت اصلی افت فروش کارهای پیکسار را سرویسهای استریم نمیداند. اما آنها را بیتقصیر هم نمیبیند.
تنها امید پیکسار برای فروش الیو
الیو انیمیشن شاهکاری است اما به هیچ عنوان ضعیف نیست.
عنوان Elemental یکی از کمفروشترین افتتاحیههای پیکسار به شمار میآید با این حال کمکم به فروش ۴۹۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد. از طرفی بلیتهای فیلم فروششان ثابت بود به همین خاطر Elemental به سوددهی رسید. منتقدین الیو را تحسین کردند همچنین در سایت سینما اسکور نمره A را کسب کرد. شاید بعدها طرفداران به ارزش الیو پی ببرند و مسیر Elemental را طی کند.
دیزنی باید استراتژیاش را تغییر دهد
صرف بودجههای هنگفت برای آثار بلاک باستر شاید کیفیت انیمیشن، فیلمبرداری یا جلوههای ویژه را بالا ببرد. ولی امکان دارد بودجهاش را در گیشه جبران نکند؛ بنابراین احتمال موفقیتشان هم تا حدی پایین میآید. هر چه قدر با اثر باکیفیتی روبرو باشیم.
بهتر است پیکسار مانند دریمورکس بودجه ساخت انیمیشنهایش را کمتر کند مثل روبات وحشی The Wild Robot که هزینه ساختش ۸۰ میلیون دلار بود. اما در گیشه ۳۳۴ میلیون دلار فروخت. اتفاقا یکی از علتهای موفقیت آثار مستقل همین موضوع است؛ این فیلمها بودجه جمعوجوری دارند ولی با تکیه به داستان و خلاقیتشان موفقیتهای بزرگی را کسب میکنند. از طرفی چون مردم انتظار بالایی از آنها ندارند راحتتر در دل مخاطبین جا باز میکنند.
این موضوع را قبلتر جیم موریس رئیس پیکسار در ۲۰۲۳ به ورایتی عنوان کرده بود. او میگفت رقبای ما همیشه به دنبال راهی برای صرفهجویی هستند؛ بنابراین سعی میکنند فیلمهایشان را در خارج از آمریکا توسعه دهند ولی ما و دیزنی تمام آثارمان را در کشور میسازیم. در این مصاحبه موریس از سیاستهای استودیو دفاع میکند. او باور داشت این سیاست کار گروهی را تقویت میکند و عامل برتریشان محسوب میشود. اما همان طور که میبینید نتایج این طور نیست.
اثر بعدی پیکسار
هاپرز انیمیشن آینده پیکسار در ۲۰۲۶
در سکانس کوتاهی بعد از تیتراژ پایانی الیو پیکسار به پروژه بعدیاش یعنی هاپرز اشاره میکند. این انیمیشن در مارس ۲۰۲۶ اکران میشود؛ داستان زنی را دنبال میکند که ذهنش را به یک سگ آبی منتقل میکند، سپس با آن وارد دنیای حیوانات میشود تا تالابهای محلی را از تخریب نجات دهد.
انیمیشنهای پیکسار معمولا داستان جالبی دارند ولی گاهی در عمل موفق نیستند. چنین تاکتیکی دیگر حتی برای مارول نیز جواب نمیدهد. چرا به جای آن در خفا کارشان را انجام نمیدهند و در زمانی مناسب از هاپرز رونمایی نمیکنند؟ این گونه مخاطبین سورپرایز میشوند و با اشتیاق بیشتری برای دیدن هاپرز به سینما میروند. تمام این تئوریها نظرات تحلیلگران هالیوود است. از نظر شما علت افت فروش انیمیشنهای اورجینال پیکسار چیست؟
منبع: variety
سوالات متداول
پروژه بعدی دیزی بعد از لیلو و استیچ چه عنوانی است؟ پروژه بعدی آنها موآنا ۳ است که در ۱۰ جولای ۲۰۲۶ اکران خواهد شد.
داستان الیو چیست؟ انیمیشن ماجرای پسربچهای ۱۱ ساله به نام الیو سولیس را روایت میکند که به طور ناگهانی سفیر موجودات فضایی و انسانها میشود. حالا او باید بین زمینیها و آدمفضایی پیوند صلح و دوستی ایجاد کند.
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
نظرات