چرا باید جایزه بهترین بازی سال ۲۰۲۵ به اکسپدیشن ۳۳ برسد؟
بازی Clair Obscur: Expedition 33 بیچون و چرا جایزهی The Game Awards 2025 را برای خود خواهد کرد و در گرفتن این عنوان مهم، رقیب خاصی نخواهد داشت و اذیت نمیشود اما آیا فکر کردهاید چه چیزی باعث شده که تا این حد بطور کامل و واحد، همه نظرشان روی این بازی باشد؟ پس همراه مجله بازار باشید تا ببینیم که چرا باید جایزه بهترین بازی سال ۲۰۲۵ به اکسپدیشن ۳۳ برسد؟
در دنیای بازیها، هر سال ما شاهد آثار متنوعی هستیم و با توجه به چند سال گذشته، میبینیم که توجه به آثار مستقل چه از نظر کارشناسان و چه از نظر مخاطبان عادی رشد داشته که بر انتخاب این اثر تاثیر داشته اما صرفاً همین مسئله باعث نشده که بازی Expedition 33 برترین بازی سال شود. در سال ۲۰۲۴ ما شاهد آن بودیم که بازی انحصاری و جذاب Astro Bot برنده این جایزه شد، اثری که از حاشیه به دور است و توجه افراد را صرفاً با سرگرم کننده بودن و برخی پارامترهای دیگر جلب میکند، نه نام استودیواش مهم بود و نه آنکه انحصاری پلیاستیشن محسوب میشد. حال آنچه که در Baldur’s Gate 3 برای سال ۲۰۲۳ یا Elden Ring در سال ۲۰۲۲ بود، تفاوتی با استرو بات یا بازی اکسپدیشن ۳۳ در سال ۲۰۲۵ ندارد. برای آنکه ببینم چه چیزی کلر آبسکیور اکسپدیشن ۳۳ را برترین بازی سال کرده، در اولین مرحله خواهیم دید این اثر برای چه چیزهایی نامزد شده است.
بازی Clair Obscur: Expedition 33 بهترین سال حتی با تعداد نامزدی جوایز
جشنواره گیم اواردز سال ۲۰۲۵ با ۳۰ جایزه مختلف در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵ یا ۲۰ آذر ۱۴۰۴ شروع شده و به طبع در ۳۰ بخش مختلف، برترینهای سال را معرفی میکند. نکتهی قابل توجهای که باید بدانید، این است که همهی بازیها نمیتوانند در همهی بخشها نامزد شوند زیرا برخی از بخشها مربوط به ژانر بازیهاست، مثلاً برترین بازی شوتر سال یا برترین بازی ورزشی سال که مشخصاً بازی Expedition 33 نمیتواند در این لیستها حضور پیدا کند اما این اثر تقریباً در ۱۳ جایزه میتوانسته نامزد شود که در کمال انتظار، در همهی این ۱۳ مورد نامزد هست.
مهمترین چیزی که در آن، بازی Clair Obscur نامزد شده شاید بنظر عنوان بهترین بازی سال باشد اما باید بدانید در انتخاب برترین بازی سال، مسائلی مانند گیم دیزاین (Game Design)، داستان و نوع روایت بازی و خلاقیت تیم توسعهدهنده در ساخت بازی، اهمیت ویژهای دارد. حال به سراغ بخشهایی میرویم که بازی اکسپدیشن ۳۳ در آن کاندید شده؛ این عناوین شامل: بهترین کارگردانی بازی، بهترین روایت، بهترین کارگردانی هنری، بهترین موسیقی متن و موسیقی، بهترین طراحی صدا، بهترین اجرا (صداپیشگی برای یک نقش در بازی)، بهترین بازی مستقل، بهترین بازی برای اولین اثر یک استودیو، بهترین بازی نقشآفرینی و بهترین صداپیشگی (منظور تمام صداپیشگی بازی) و غیره هستند.
وقتی این موارد را میبینیم، متوجه میشویم که هرچه باشد، این بازی استودیوی Sandfall Interactive که توسط Kepler Interactive منتشر شده، واقعاً حقش است که جایزه سال را ببرد. نمیدانم از این موضوع اطلاع دارید یا نه اما بسیاری از اندک کارکنان استودیو سندفال اینتراکتیو در سایهی پروژههای پرزرق و برق اما کم توان فرانسوی (عمدتاً در Ubisoft) کار میکردند و حتی بنیانگذار این استودیو یعنی آقای گیوم بروش (Guillaume Broche) خود جزئی از یوبیسافت بود ولی در ۲۰۱۹ تصمیم گرفت مسیرش را جدا کند و حالا در ۲۰۲۵، بزرگترین جوایز سال را لمس میکند.
آنچه که بازی Expedition 33 شایسته پیروزی میکند
شاید باور آنکه یک بازی RPG با تم اکشن-نوبتی پیروز چنان میدانی شود، در ذهن کسی نگنجد اما همانطور که بالاتر گفتم، هر کسی این اثر را تجربه کرد، آن را محق عنوان برترین سال دانست. در اولین قدم، آنچه که باعث میشود Sandfall Interactive با باقی آثار سال فرق کند، طرز تفکر تیم توسعه آن است. زمانی که تیم این بازی بر روی آن کار میکردند، به دنبال خلق یک بازی نقشآفرینی نوبتی با کیفیت بالا بودند و در تحقق این هدف، سراغ مواردی رفتند که اغلب توسعهدهندگان بازیهای تریپل اِی (AAA) نادیده میگیرند. این بازی با آنکه روند توسعه خود را با آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) آغاز کرد اما برای آنکه واقعاً خوب باشد در روند توسعه موتور خود را به Unreal Engine 5 تغییر داد.
در روند توسعه بازی و با توجه به آنچه که خود طراحان مدعی هستند، برای ساخت این اثر از بازیهایی مانند فاینال فانتزی (Final Fantasy) و پرسونا (Persona) الهام گرفتهاند که اگر این آثار را تجربه کرده باشید، شاید بتوانید الگوهایی را حدس بزنید اما این تضمین را میدهدم که کار راحتی شاید نباشد. بازی اکسپدیشن ۳۳ در واقع یک اثر سوم شخص و RPG است که در آن شما کنترل گروهی را بر عهده دارید و میتوانید آنها را در روند بازی آپگرید کرده و ارتقا دهید. در بحث شخصیتپردازی هر کاراکتر، قابلیت، اخلاق و رفتار و ویژگیها مخصوص به خود را دارد.

نمراتی که بازی کسب کرده است
اثری در این قامت و قدرت، روایت عجیبی دارد که پیشنهاد میکنم به لینک بررسی آن سری بزنید اما مرگ، فقدان، خانواده و نقش هنر در مقابله با مرگ چیزهایی نیست که بشود با اثر اول به تصویر کشید و فلسفهای صحیح و کارآمد برای آنها پیاده کرد. همچنین، وقتی شما این گروه را کنترل میکنید، تعاملات و فیدبکهای اشخاص بازی هم در اختیار شما قرار دارد و این شمایید که تصمیم میگیرید همه چیز، چطور پیش برود، همین مسئله بازی را فوقالعاده جذاب میکند و تم هنری آن را کامل زیرا شما روند پیشرفت یک جامعه کوچک را بر عهده دارید و این برای کسی که عاشق گیم است، یک پارامتر جذاب محسوب میشود.
آخرین مسئلهای که باید درباره کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ میگویم، گرافیک هنرمندانهی اثر خواهد بود اما قبل از آن بهتر است دربارهی گیمپلی این اثر، چند خطی بنویسم. شاید سیستم مبارزه به این سبک خلاقانه ندیده باشید حتی با توجه به این که اصل و اساس این اثر مکانیکهای نوبتی (Turn-based Strategy) است. سیستم تعاملات، ارتقای شخصیتها، مسیرهای فرعی، داستانهای موازی با داستان اصلی و هرآنچه که باید در اکسپدشن ۳۳ هست و فوقالعاده عمل میکند. گرافیک همانطور که انتظار میرود فوقالعاده چشم نواز محسوب شده و موسیقی تا صداپردازی بازی، دیالوگها یا حتی جزئیات انیمیشن بازی همه ۱۰ از ۱۰ را میگیرند.

بهترین بازیهای هک اند اسلش و شمشیربازی؛ میزگیم با امید لنون و شایان

نظرات