اسپایدرمن
اخبار سینما و انیمیشن خبر

چرا استن لی از سریال لایو اکشن اسپایدرمن دهه ۱۹۷۰ مارول متنفر بود؟

نه‌تنها اسپایدرمن (Spider-Man) مدت‌هاست که ارزش خود را به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های تاریخ کمیک ثابت کرده، بلکه حتی از مرزهای این ژانر هم فراتر رفته و به یک نماد فرهنگ عامه تبدیل شده است. مثل بیشتر شخصیت‌های بزرگی که چنین جایگاهی دارند، مرد عنکبوتی هم همیشه ظرفیت بازآفرینی‌های تازه را دارد؛ چیزی که در تعداد زیاد فیلم‌ها و سریال‌هایی که طی سال‌ها این شخصیت را دوباره تصور کرده‌اند، کاملاً مشهود است. اما یک اقتباس لایو اکشن فراموش‌شده از اسپایدرمن، اصلاً نظر خالقش یعنی استن لی (Stan Lee) را جلب نکرد. او این برداشت خاص از اثرش را بچه‌گانه و ناسازگار با دیدگاه اصلی خودش می‌دانست.

در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۱۹۷۷ (۲۳ شهریور ۱۳۵۶)، شبکه CBS سریال لایو اکشن «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» (The Amazing Spider-Man) را پخش کرد و به نظر می‌رسید که موفقیت تازه‌ای را به دست آورده است. این سریال از نظر تعداد بیننده موفق بود؛ اما عمر کوتاهی داشت و هرگز نتوانست حمایت استن لی را جلب کند.

فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه» را در بازار تماشا کنید

لی در یک مصاحبه در سال ۲۰۰۴ با آکادمی تلویزیون توضیح داد که از این سریال بسیار ناراضی بوده و افزود: «خیلی وقت‌ها مردم یک رمان را برمی‌دارند و آن را به تصویر می‌کشند؛ اما همان عنصر یا ویژگی‌ای را که باعث فروش آن رمان شده بود، حذف می‌کنند». استن لی که در سال ۲۰۱۸ و در ۹۵ سالگی درگذشت، به وضوح همین مشکل را در سریال «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» هم می‌دید. این اسطوره دنیای کمیک اضافه کرد: «به نظر من کسانی که این سریال لایو اکشن را ساختند، دقیقاً همان عناصری را حذف کردند که کمیک بوک را محبوب کرده بود.»

آن عناصر چه بودند؟ خب، تنها کسی که آن‌ها را می‌دانست، خود استن لی بود؛ چون او همیشه تلاش می‌کرد داستان‌های مرد عنکبوتی را سرشار از انسانیت و طنز کند؛ دو ویژگی‌ای که به گفته خودش در سریال CBS کاملاً غایب بودند. او توضیح داد: «آن‌ها طنز را حذف کردند و جذابیت انسانی، شخصیت‌پردازی، پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی و مشکلات فردی را کنار گذاشتند.»

استن لی حتی قبل از پخش شدن سریال هم از آن متنفر بود

اسپایدرمن

سریال «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» در همان سالی پخش شد که برنامه «Spidey Super Stories» از The Electric Company به پایان رسید و این برنامه، اولین نسخه لایو‌ اکشن شخصیت مرد عنکبوتی بود. در حالی که آن برنامه پخش می‌شد، استن لی تصمیم گرفت که حقوق ساخت یک سریال لایو‌ اکشن مرد عنکبوتی برای زمان پخش پرمخاطب را به شبکه CBS و تهیه‌کننده دنیل آر. گودمن بفروشد. گودمن همراه با تهیه‌کننده دیگری به نام چارلز فرایز، پروژه لایو‌ اکشن اسپایدی را به یک قسمت آزمایشی دو ساعته تبدیل کردند که در آن نیکلاس هموند (Nicholas Hammond) نقش پیتر پارکر را بازی می‌کرد.

این قسمت آزمایشی در شبکه CBS بازخورد خوبی گرفت و باعث شد این شبکه پنج قسمت دیگر نیز سفارش دهد؛ اما رسیدن به این مرحله کار ساده‌ای نبود. بر اساس اطلاعات کتاب «مجموعه‌های تلویزیونی علمی‌-تخیلی» (Science Fiction Television Series) نوشته مارک فیلیپس و فرانک گارسیا، گودمن جلسه‌ای با استن لی داشت که در آن خالق مرد عنکبوتی به فاصله بیش از حد سریال از کمیک‌های اصلی اعتراض کرد.

ونوم به مرد عنکبوتی جدید تبدیل شد؛ یک شگفت‌انگیز تمام‌عیار!

با این حال، گودمن این کار را عمداً انجام داده بود. او توضیح داد: «ایده من این بود که اسپایدرمن فقط برای بچه‌ها نباشد و قصد داشتم که آن را برای یک مخاطب عام قابل‌قبول‌تر کنم و شاید همین‌جا بود که تضاد ایدئولوژی‌ها پیش آمد. ما مجبور به مصالحه شدیم؛ چون CBS بر اساس معرفی اولیه من، این پروژه را به عنوان یک برنامه پرمخاطب برای عموم پذیرفته بود.»

با این حال، مشخص بود که لی از آن مصالحه راضی نبود و حتی در جمع عمومی یا صفحات نشریات خود مارول هم این را بیان می‌کرد. در یک مصاحبه در سال ۱۹۷۸ برای مجله Pizzazz مارول، او سریال «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» را «بیش از حد بچه‌گانه» توصیف کرد و دوباره در یک مصاحبه جداگانه برای روزنامه The Atlanta Constitution، این سریال را شدیداً نقد کرد. لی توضیح داد: «تمام جذابیت شخصیت این ابرقهرمان، در تضاد و تعارض بین زندگی خصوصی او به عنوان پیتر پارکر و زندگی او به عنوان مرد عنکبوتی خلاصه می‌شود و نسخه کمیک بوک این شخصیت، بالغ‌تر و پیچیده‌تر از نسخه تلویزیونی است.»

سریال «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» مشکلات زیادی داشت

اسپایدرمن

واضح است که با گذشت زمان هم نظر استن لی درباره «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» تغییر نکرد؛ زیرا او در سال ۲۰۰۴ هم به اندازه زمان پخش از این سریال ناراضی بود. خوشبختانه برای او، این سریال عملاً دوام زیادی نداشت و با این‌که از نظر تعداد بیننده عملکرد خوبی داشت، در سال ۱۹۷۹ پس از فقط ۱۳ قسمت لغو شد. در مقطعی حتی برنامه‌هایی برای ساخت یک فیلم کراس‌اوور بین «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» و «هالک شگفت‌انگیز» (The Incredible Hulk) هم وجود داشت؛ اما در نهایت این پروژه هیچ‌گاه عملی نشد.

چند عامل باعث شدند که سریال «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» نتواند موفق شود و این اتفاق به انتقادهای استن لی ربطی نداشت. درست مانند سریال محبوب «بتمن» (Batman) در دهه ۱۹۶۰، سریال مرد عنکبوتی نیز عمدتاً در لس‌آنجلس فیلم‌برداری شد؛ با این‌که داستان آن قرار بود در شهر زادگاه پیتر پارکر یعنی نیویورک جریان داشته باشد.

شرورترین شخصیت‌های تمام انیمیشن‌های مرد عنکبوتی را بشناسید

به همین دلیل، این سریال از همان ابتدا در مضیقه بود؛ زیرا نیویورک به همان اندازه در فرمول موفقیت اسپایدی اهمیت دارد که گاتهام برای شوالیه تاریکی پراهمیت است. محدودیت بودجه سریال و محبوبیت برنامه‌هایی مانند «مرد شش میلیون دلاری» (The Six Million Dollar Man) نیز باعث شدند که شخصیت‌های معروف و دشمنان کلاسیک اسپایدی حذف شوند و نیکلاس هموند در نقش مرد عنکبوتی مجبور باشد با افرادی مانند یک تاجر به نام آقای وایت (Mr. White) و یک سیاستمدار فاسد مبارزه کند.

با این حال، استن لی در مصاحبه‌اش با آکادمی تلویزیون اعتراف کرد که دست‌کم یک جنبه از این سریال را دوست داشته است. او گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها از نظر فنی کار خوبی انجام دادند. با وجود نبود ابزار و امکانات پیشرفته در آن زمان، آن‌ها توانستند صحنه‌های بالا رفتن از دیوار اسپایدرمن را به خوبی به تصویر بکشند». به جز این مورد، استن لی طرفدار این سریال نبود.

نظر شما درمورد این سریال چیست؟ آیا با انتقادهای استن لی موافقید؟ لطفا دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Slashfilm 


بررسی بازی Anno 117؛ بهترین بازی ده سال اخیر یوبی‌سافت

بررسی بازی Anno 117

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها