چرا بازی GTA VI برای کامپیوتر منتشر نمیشود؟ کارمند سابق راکاستار توضیح میدهد
یکی از تصمیمهای عجیب راکاستار در مورد پروژه جدید خود عدم عرضه GTA VI برای کامپیوتر در روز عرضه بود. اما چرا جی تی ای ۶ برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس منتشر میشود و به پلتفرم مادر که پی سی باشد دست پیدا نمیکند؟
هنگامی که تریلر بازی جی تی ای VI منتشر شد متوجه شدیم که GTA VI برای کامپیوتر منتشر نخواهد شد. به عبارتی بهتر این بازی در ابتدا برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس منتشر میشود و سپس با تاخیری نامشخص راه خود را به سمت رایانههای شخصی پیدا میکند. همین موضوع باعث شد که طرفداران پی سی حسابی ناامید شوند و این ناامیدی را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. از طرفی دیگر شرکت راکاستار چند روز پیش تاریخ عرضه رسمی بازی مورد بحث را تایید کرد و گفت که گیمرها میتوانند در پاییز ۲۰۲۵ منتظر آن باشند. علاوه بر این یکی از کارمندان سابق راکاستار در مورد دلیل عدم عرضه این اثر برای کامپیوتر صحبت کرده تا بیشتر در جریان ماجرا قرار گیریم.
مایک یورک که یکی از کارمندهای سابق راکاستار محسوب میشود به تازگی با رسانه IGN به مصاحبه نشسته است. او در این مصاحبه از دلیل احتمالی عدم عرضه GTA VI برای پی سی گفت که تا حدودی منطقی به نظر میرسد. مایک یورک پیش از اینکه در سال ۲۰۱۷ این شرکت را ترک کند حدود ۶ سال در شعبه New England راکاستار کار کرد و جزو تیم توسعه دهنده دو بازی تحسین شده رد دد ردمپشن ۲ و جی تی ای V بود. به گفته یورک شرکت راکاستار گیمز پلی استیشن را پلتفرم اصلی خود در نظر میگیرد و در طی سالهای اخیر بیشتر تمرکز خود را روی آن گذاشته است.
این فرد که در استودیو خود وظیفه انیماتوری را برعهده داشت اینگونه توضیح داد:«دلیل اینکه نسخه پی سی بعدا منتشر میشود و در ابتدا در دسترس قرار نمیگیرد این است که آنها (راکاستار) میخواهند چیزی را که میفروشند اولویتبندی کنند.» به گفته مایک یورک میزان فروش بازیهای راکاستار بیشتر روی کنسولهای ایکس باکس و پلی استیشن صورت میگیرد و پلتفرم پی سی نمیتواند در این زمینه با کنسولهای خانگی برابری کند.
ظاهرا بیشتر فروش بازیهای راکاستار به کنسولهای پلی استیشن و ایکس باکس مربوط میشود
طبق گفته یورک شرکت مورد بحث در حین ساخت بازی جی تی ای V تمرکز خود را روی پلی استیشن ۳ گذاشته بودند، ولی به صورت همزمان روی نسخه ایکس باکس ۳۶۰ هم کار میکردند. سپس هنگامی که بازی منتشر شد تازه تمرکز آنها به سمت رایانههای شخصی برگشت. تازه باید بدانید که GTA V پس از پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ تازه برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر شد و ۶ ماه بعد توانست راه خود را به سمت کامپیوتر پیدا کند.
اما این تنها دلیل موجود نیست. مایک یورک توضیح میدهد که ساخت یک بازی بزرگ مانند جی تی ای VI برای پی سی پیچیدگیهای زیادی دارد و شرکت سازنده باید آزمایشهای زیادی انجام دهد تا بتواند آن را در بهترین کیفیت ممکن به دست گیمر برساند. او به طور واضح توضیح داد:«این موضوع مهمی است و همه باید آن را به یاد بیاورند. یکی از دلایلی که ساخت نسخه پی سی انقدر طول میکشد به خاطر طراحیهای مختلف و قطعات مختلف است.»
البته اگر بخواهیم به شکل عمیقتری به موضوع نگاه کنیم این استدلال منطقی به نظر میرسد. شرکت راکاستار برای عرضه بازی مورد بحث روی کنسولها صرفا باید خود را با سختافزار پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس وفق دهد. این در حالی است که سختافزارهای بیشماری برای رایانههای شخصی وجود دارد که بهینهسازی یک ویدیو گیم برای آنها بدیهتا زمان بیشتری میطلبد.
نظرات خود را در مورد عدم عرضه GTA VI برای کامپیوتر با تیم کافهبازار به اشتراک بگذارید.
منبع: Game Rant
برترین بازیهای ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان
چون رو پی سی سریع کرک میکنن و فروش بازی به فنا میره!
من خیلی دوست دارم بازی جی تی ای