اجرای بازی GTA 6 با ۶۰ فریم بر ثانیه روی PS5 Pro بعید به نظر میرسد
با معرفی کنسول PS5 Pro توسط کمپانی سونی در اوایل هفته جاری، توجه بسیاری از افراد به این موضوع جلب شده است که قدرت ارتقا یافته این کنسول چگونه میتواند به افزایش کیفیت بازیهای موجود و عناوینی که در آینده عرضه میشوند، کمک کند. بازی GTA 6 بهعنوان یکی از مورد انتظارترین بازیهایی که قرار است سال آینده میلادی منتشر شود، به محور اصلی بحثها درباره قدرت پلی استیشن ۵ پرو تبدیل شده است؛ به ویژه در مورد پتانسیل این کنسول برای اجرا بازیها با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه.
متأسفانه اینطور به نظر میرسد که حتی با قدرت پردازش گرافیکی اضافی که کنسول PS5 Pro ارائه میدهد، دستیابی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برای بازیهایی مثل جیتیای ۶ ممکن نباشد. این خبر بر مبنای صحبتهای اخیر ریچارد لیدبتر، سردبیر موسسه مشهور دیجیتال فاندری (Digital Foundry) که در زمینه تحلیل فنی بازی و تکنولوژی فعالیت میکند، منتشر شده است. لیدبتر که در هنگام رونمایی اولیه GTA 6 نیز همین نکات را مطرح کرده بود، میگوید که عامل محدودکننده در اجرای بازیهایی مثل جیتیای ۶ با فریمریتهای بالاتر، CPU است و نه GPU. از آنجا که پلی استیشن ۵ پرو از همان CPU که در PS5 بهکار رفته است استفاده میکند، بعید به نظر میرسد که کنسول جدید سونی بهبود چشمگیری را در این زمینه ارائه دهد.
لیدبتر در گفتگو با رسانه IGN توضیح داد:
بازیهای Grand Theft Auto همیشه شبیهسازیهای پیچیدهای را اجرا کردهاند که CPU را تحت فشار قرار میدهد. به همین دلیل تمام بازیهای GTA در ابتدا بر روی پلتفرمهای هدف خود با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه (یا کمتر) عرضه شدهاند. PS5 Pro از همان CPU استفاده میکند که در PS5 بهکار رفته است؛ بنابراین رسیدن به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در صورتی که نسخه PS5 برای اجرا با ۳۰ فریم بر ثانیه هدفگذاری شده باشد، بسیار دشوار خواهد بود. این مشکل مربوط به GPU نیست، بلکه با CPU ارتباط دارد.
اگر تا به حال بازیهای راکاستار را روی کنسول تجربه کرده باشید، این موضوع برای شما چندان تعجبآور نخواهد بود. بازی GTA 5 که در سال ۲۰۱۳ برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان عرضه شد، حتی پس از انتشار روی PS4 Pro و Xbox One X، همچنان محدود به ۳۰ فریم بر ثانیه بود. این موضوع اخیراً تا حدی تغییر کرده و بازی با دریافت بهروزرسانی جدید از ۶۰ فریم بر ثانیه روی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس پشتیبانی میکند. بازی Red Dead Redemption 2 دیگر عنوانی که ابتدا برای نسل قبلی کنسولها عرضه شده بود، هنوز هم روی سختافزار نسل جدید با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود.
سونی PS5 Pro را در پاسخ به مشتریانی که از انتخاب بین حالتهای «کیفیت بهتر» و «عملکرد بهتر» در بازیها خسته شده بودند، معرفی کرد. این کنسول در واقع با این ایده معرفی شد که بتواند بهترین کیفیت بصری بازیها را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به نمایش بگذارد. البته این بدان معنا نیست که در آینده انتخاب بین کیفیت و عملکرد به طور کامل از بین میرود. احتمالاً حالت ۳۰ فریم بر ثانیه همچنان وجود خواهد داشت و توسعهدهندگان تلاش میکنند تا از این حالت برای بهدست آوردن منابع اضافی جهت بهبود وضوح بصری بازیهای خود استفاده کنند؛ حتی به قیمت کاهش نرخ فریم.
بازی GTA 6 هنوز در حال توسعه است و بنابراین نمیتوان بهطور قطعی گفت که راکاستار چه تصمیمی برای نحوه اجرای بازیاش روی کنسول پلی استیشن ۵ پرو میگیرد. اما با توجه به مسیری که استودیو بهطور تاریخی دنبال کرده و همچنین با در نظر گرفتن دلایلی که بالاتر ذکر کردیم، به نظر میرسد که فکر کردن به اجرای بازی جیتیای ۶ با نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه کمی خوشبینانه باشد. انتظار میرود این بازی در سال ۲۰۲۵ عرضه شود، اما تاریخ انتشار دقیق آن هنوز اعلام نشده است. کنسول PS5 Pro نیز در تاریخ ۷ نوامبر به قیمت ۶۹۹ دلار عرضه خواهد شد.
منبع: Gamespot
با قهرمان پس جهان فیفا زدیم! میزگیم فوتبالی با حسن پاجانی
نظرات