اخبار سینما و انیمیشن خبر

رکوردشکنی تاریخی دیزنی؛ فروش زوتوپیا ۲ از مرز ۱ میلیارد دلار گذشت

اگرچه کمپانی دیزنی در سال ۲۰۲۵ به اندازه سال‌های گذشته در گیشه پرکار نبود، اما اوضاع برای خانه میکی‌موس آن‌چنان هم ناامیدکننده پیش نرفت. یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های امسال، بازسازی لایو اکشن لیلو و استیچ (Lilo & Stitch) است که اکران خود را در تعطیلات روز یادبود با شکستن رکوردهای باکس آفیس آغاز کرد و در نهایت توانست مجموع فروش جهانی خود را به ۱ میلیارد دلار برساند.

برای چندین ماه، لیلو و استیچ در واقع تنها فیلم هالیوودی امسال بود که موفق شد از این مرز عبور کند (البته دنباله انیمیشن چینی نژا ۲ (Ne Zha 2) با فروش خیره‌کننده ۲ میلیارد دلاری همچنان پیشتاز است)، اما پیش‌بینی می‌شد که پیش از پایان سال، آثار دیگری نیز به این باشگاه بپیوندند. حالا دیزنی می‌تواند رسماً جشن بگیرد؛ چرا که پخش‌کننده هر دو فیلم آمریکایی سال ۲۰۲۵ است که موفق به کسب درآمد ۱ میلیارد دلاری شده‌اند. بر اساس گزارش ورایتی (Variety)، انیمیشن زوتوپیا ۲ (Zootopia 2) اکنون رسماً از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرده است.

بهترین شخصیت های تاریخ انیمیشن | دوری

نکته تحسین‌برانگیز ماجرا اینجاست که این اثر تنها در ۱۷ روز به چنین رکوردی دست پیدا کرد؛ دستاوردی که برای یک فیلم با رده‌بندی سنی PG بی‌سابقه است. استقبال گسترده در بازارهای خارجی نقش به‌سزایی در رسیدن به این نقطه ایفا کرد؛ به‌طوری که زوتوپیا ۲ تاکنون ۷۵۳.۴ میلیون دلار در سطح بین‌المللی فروش داشته است (که اکران طوفانی آن در چین سهم عمده‌ای در این رقم داشت). بدین ترتیب، این اثر پا جای پای قسمت اول خود گذاشت و به سیزدهمین انیمیشن تاریخ سینما تبدیل شد که فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار را در کارنامه خود ثبت می‌کند.

 

زوتوپیا ۲ چگونه فاتح گیشه جهانی شد؟

این روزها بلاک‌باسترهای میلیاردی دیگر به اندازه گذشته متداول نیستند (تنها در سال ۲۰۱۹ شاهد اکران ۹ فیلم با این میزان فروش بودیم)، اما زوتوپیا ۲ همواره کاندیدای معقولی برای پیوستن به این باشگاه محسوب می‌شد. عملکرد درخشان قسمت اول، این مجموعه را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و سودآورترین فرنچایزهای دیزنی تثبیت کرد. هر دو قسمت، سود سرشاری از تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت بردند.

پس از آنکه اولین قسمت زوتوپیا به یک کلاسیک مدرن و برنده اسکار تبدیل شد، دنباله آن نیز با روایتی سرگرم‌کننده و تفکربرانگیز که نقدهای اجتماعی را با لحظات کمدی متعادل می‌کرد، مسیر موفقیت را ادامه داد. فیلم‌های زوتوپیا احتمالاً حتی بدون تحسین منتقدان نیز به موفقیت‌های بزرگ تجاری تبدیل می‌شدند، اما اینکه آن‌ها سوگلی منتقدان نیز هستند، قطعاً به فروش بیشترشان کمک می‌کند. یکی دیگر از عوامل موفقیت زوتوپیا ۲، نبودِ رقیب جدی در گیشه بود. این اثر اولین فیلم بزرگ خانوادگی بود که پس از ماه‌ها روی پرده سینما رفت و توانست کنترل کامل مخاطبان هدف را به دست بگیرد.

 

علاوه بر این، رقیب قدرتمند دیگری نیز هم‌زمان با آن اکران نشد. فیلم ویکد: برای همیشه (Wicked: For Good) درست چند روز پیش از اکران زوتوپیا ۲ شروعی رکوردشکن داشت، اما این دنباله موزیکال نتوانست جذابیت قسمت قبلی خود را تکرار کند. تا به امروز، ویکد: برای همیشه ۴۴۵.۶ میلیون دلار در سطح جهان فروخته است.

نقد و بررسی زوتوپیا ۲

اگرچه این رقم قابل‌توجه است، اما فاصله زیادی با فروش زوتوپیا ۲ دارد. همچنین اقتباس بازی ویدیویی پنج شب با فردی ۲ (Five Nights at Freddy’s 2) برنده غیرمنتظره باکس آفیس هفته گذشته بود، اما به نظر نمی‌رسد این فیلم هم نفسِ ماندگاری در جدول فروش داشته باشد. زوتوپیا ۲ از تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) مجدداً صدر جدول فروش روزانه داخلی را از آن خود کرده است.

 

با توجه به اینکه فیلم آواتار: آتش و خاکستر (Avatar: Fire and Ash) هنوز در ماه جاری و در بازه زمانی کریسمس اکران خواهد شد، مدیران دیزنی می‌توانند با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵ نفس راحتی بکشند. بر اساس آمارهای باکس آفیس امسال، این استودیو هنوز چالش‌هایی پیش رو دارد (مانند کاهش محبوبیت مارول و وضعیت متزلزل پیکسار)، اما پایان دادن به سال ۲۰۲۵ با یک اوج‌گیری قدرتمند، اتفاق امیدبخشی است. به احتمال زیاد، آتش و خاکستر با فروش زوتوپیا ۲ برابری خواهد کرد (و احتمالاً بسیار فراتر از آن خواهد رفت).

معرفی بهترین انیمیشن‌های تاریخ: زوتوپیا + تماشای رایگان

جیمز کامرون تلاش می‌کند انتظارات را درباره گیشه فیلم مدیریت کند، اما دو فیلم اول آواتار به راحتی از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کردند. شانس بسیار بالایی وجود دارد که دیزنی توزیع‌کننده هر سه اثر هالیوودی باشد که امسال فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار را تجربه کرده‌اند. جای تعجب نیست که دیزنی برنامه‌هایی جدی برای ادامه فرنچایز زوتوپیا داشته باشد. ساخت قسمت سوم هنوز رسماً اعلام نشده است، اما وجود یک صحنه کنجکاوی‌برانگیز پس از تیتراژ در زوتوپیا ۲، تمامِ تاییدی است که هواداران برای اطمینان از ساخت فیلم بعدی نیاز دارند.

برای تماشای انیمیشن زوتوپیا ۲ اینجا کلیک کنید

امیدواریم که تبدیل شدن زوتوپیا ۳ به واقعیت، ۹ سال دیگر زمان نبرد. با توجه به اینکه بسیاری از آثار همیشگی دیزنی امسال در گیشه شکست خوردند، هوشمندانه‌ترین کار این است که تا تنور داغ است نان را بچسبانند؛ البته به شرطی که داستان زوتوپیا ۳ فدای عجله نشود. نظر شما چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید و به گفت‌وگو بپیوندید.

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها