
شکست تاریخی پیکسار؛ انیمیشن Elio بدترین افتتاحیه تاریخ این استودیو
تنها یک سال پس از اینکه پیکسار پرفروشترین انیمیشن تاریخ آمریکا را عرضه کرد، حالا این استودیو بزرگترین شکست مالی خود را با انیمیشن Elio تجربه میکند.
انیمیشن الیو در هفته گذشته، افتتاحیهای برابر با ۲۱ میلیون دلار را ثبت کرد که ضعیفترین آغاز یک فیلم در تاریخ پیکسار بهشمار میرود، آن هم با اختلافی بسیار زیاد. رکورد قبلی پایینترین فروش افتتاحیه متعلق به نسخهی اصلی انیمیشن Toy Story بود که در اولین آخر هفتهاش حدود ۲۹.۱ میلیون دلار فروش داشت. اما به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، این اعداد قابل مقایسه نیستند.
اول از همه باید اشاره کنیم که Toy Story در روز چهارشنبه اکران شد، بنابراین تا پیش از آخر هفته، حدود ۹.۹ میلیون دلار فروش کرده بود. همچنین این فیلم در ۱۲۵۰ سینما کمتر از انیمیشن Elio پخش شد. از طرف دیگر، انیمیشن Toy Story در سال ۱۹۹۵ و چند نسل قبلتر از امروز اکران شد، زمانی که میانگین قیمت بلیت سینما در آمریکا کمتر از نصف امروز بود. به عبارتی، اگر رقم فروش افتتاحیه آن را با نرخ تورم امروز تطبیق دهیم، تقریبا معادل ۶۰.۹ میلیون دلار خواهد بود.
در دوران معاصر، ضعیفترین افتتاحیه برای یک فیلم پیکسار متعلق به Elemental در سال ۲۰۲۳ است که با ۲۹.۶ میلیون دلار آغاز شد. نقطهی امید آن فیلم، دوام شگفتانگیزش در گیشه بود و در نهایت با فروش ۱۵۴ میلیون دلار به کار خود پایان داد. اگر Elio هم دوام مشابهی داشته باشد، شاید بتواند به فروشی بالای ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند.
با این حال، حتی با عملکردی فوقالعاده، انیمیشن Elio بهسختی میتواند بودجهی تولید ۱۵۰ میلیون دلاریاش را جبران کند. استودیوها معمولا پیشاپیش میدانند که کدام فیلمها عملکرد ضعیفی خواهند داشت، و عدم تبلیغات گستردهی دیزنی برای الیو نشان میدهد که آنها در تلاش بودند تا ضرر مالی این فیلم را به حداقل برسانند.
این فیلم روند تولید بسیار پرفراز و نشیبی داشت، چیزی که اغلب در مورد پروژههای پیکسار صدق میکند. کارگردان اصلی یعنی آدریان مولینا، اوایل سال ۲۰۲۴ از پروژه کنار گذاشته شد و سپس، دو کارگردان جدید به نامهای مادلین شرفیان (سازنده انیمیشن کوتاه Burrow) و دومی شی (کارگردان Turning Red) هدایت پروژه را برعهده گرفتند.
پیت داکتر، رئیس بخش خلاقیت پیکسار، سال گذشته توضیح مبهمی در تغییر کارگردان انیمیشن Elio داد: «فکر میکنم شرفیان و شی نکات مهمی درباره شخصیت اصلی داستان کشف کردهاند که به مخاطب کمک میکند با او ارتباط برقرار کند و داستان وارد پرده دوم شود، جایی که اتفاقات اصلی رخ میدهند.»
نام هر سه کارگردان در تیتراژ پایانی فیلم ذکر شده، اما نام مولینا در ابتدا در کنار شرافیان و شی ظاهر نمیشود و در ادامهی تیتراژ نمایش داده شده است.
پیکسار در گذشته فیلمهایی تولید میکرد که برای هر چهار گروه سنی مخاطب (کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمند) جذاب بودند. اما حالا هدفگذاری این استودیو فقط کودکان است و بهنظر میرسد که حتی کودکان هم مثل گذشته تمایلی به تماشای این فیلمها ندارند. یک دادهی مهم دربارهی انیمیشن الیو وجود دارد: ۳۹ درصد مخاطبان این فیلم زیر ۱۲ سال بودند، یعنی تقریبا دو برابر نسبت به فیلم Inside Out 2 که فقط ۲۰ درصد از مخاطبانش زیر ۱۲ سال بودند.
در سطح بینالمللی هم ارقام فروش انیمیشن Elio ناامیدکنندهاند؛ این فیلم تنها ۱۴ میلیون دلار از ۴۳ کشور به دست آورده است. کره جنوبی با ۱.۸ میلیون دلار در صدر قرار دارد و پس از آن مکزیک (۱.۴ میلیون)، فرانسه (۱.۳ میلیون)، بریتانیا (۱.۲ میلیون) و ایتالیا (۰.۸ میلیون) قرار دارند. مجموع فروش جهانی فیلم، با احتساب بازار آمریکا حدود ۳۵ میلیون دلار است.
این در حالی است که نسخهی لایو اکشن فیلم «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» همچنان در جایگاه اول ایالات متحده قرار دارد. این فیلم در دومین آخر هفتهی اکران خود ۳۷ میلیون دلار فروخت و مجموع فروش داخلیاش را به ۱۶۰.۴ میلیون دلار رساند. در سطح بینالمللی نیز ۵۳.۶ میلیون دلار دیگر از ۸۱ کشور به دست آورد که کاهشی ۳۷ درصدی نسبت به آخر هفتهی قبلی را نشان میدهد. فروش بینالمللی این فیلم تا به امروز ۱۹۷.۷ میلیون دلار و مجموع جهانی آن ۳۵۸.۱ میلیون دلار است.
نسخهی لایو اکشن «لیلو و استیچ» هم در پنجمین آخر هفتهی خود با فروش ۹.۷ میلیون دلاری در آمریکا در جایگاه چهارم قرار گرفت؛ فروش داخلی این فیلم به ۳۸۶.۷ میلیون دلار رسیده است. در بازارهای خارجی، این فیلم ۱۹.۷ میلیون دلار دیگر فروش داشته و مجموع بینالمللیاش به ۵۲۳.۶ میلیون دلار رسیده و فروش جهانی آن نیز از ۹۱۰ میلیون دلار عبور کرده است.
به هر حال، آمار و ارقام فروش انیمیشن Elio به هیچ وجه مثبت نیست. همانطور که گفتیم فروش داخلی این فیلم به حدود ۲۱ میلیون دلار رسیده و مجموع فروش جهانی آن هم در ۴۴ منطقهی بینالمللی تقریبا معادل ۳۴.۸ میلیون دلار است. آیا این نشان دهنده پایان دوران باشکوه پیکسار است؟
منبع: Cartoonbrew
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
نظرات