اخبار سینما و انیمیشن خبر سینما

ارباب حلقه‌ها ؛ اورک‌ها و های اوروک‌ها چه تفاوتی با یکدیگر داشتند؟

موجودات دنیایی که تالکین در ارباب حلقه‌ها و سیلماریلیون خلق کرد، دارای نام‌ها و اصطلاحات گیج‌کننده‌ای است که می‌تواند باعث سردرگمی شود. برای مثال اورک‌ها و اوروک‌ها اساساً گونه‌های مشابهی هستند و در عین حال که تفاوت‌های کلیدی با هم دارند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. فیلم‌های سینمایی پیتر جکسون برای روشن کردن تفاوت‌های این دو گونه کمی آزادی عمل داشتند و توانستند از آن به بهترین نحو استفاده کنند، چون توضیحات تالکین در این مورد هر چقدر هم باشد، اما نمی‌تواند به اندازه آثار سینمایی این تفاوت‌ها را به خوبی روشن کند.

همانطور که می‌دانید یا شاید از این مورد خبر نداشته باشید، تالکین زبان شناس بود و از علم خود به عنوان فرصتی برای بازی با نام‌ها فراهم کرد. او کلمه اورک (Orc) را از انگلیسی قدیم گرفته است و این کلمه را مترادف با اصطلاح انگلیسی مدرن یعنی گوبلین (goblin) می‌کند. بنابراین اورک‌ها و اوروک‌ها اساساً گونه‌های مشابهی در سرزمین میانه هستند که در واقع هفت نوع فرعی از اورک وجود دارد که های اوروک (Uruk-hai) یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. حال بهتر است با مجله بازار همراه باشید تا بهتر از این تفاوت آگاه شوید.

ریشه‌های اورک‌ها و اوروک‌های در دنیای ارباب حلقه‌های تالکین

اورک‌های موردور در طی نبرد حلقه در طول وقایع ارباب حلقه‌ها
اورک‌های موردور در طی نبرد حلقه در طول وقایع ارباب حلقه‌ها

طبق گزارش The Silmarillion، اورک‌ها در عصر اول سرزمین میانه توسط ملکور که به مورگوث و اولین ارباب تاریکی نیز معروف است، با آینور (روح الهی) فاسد ساخته شدند. او این کار را به عنوان توهین به الف‌ها انجام داد که در دوران اول با آن‌ها جنگید. ملکور نابود شد، اما معاون او، سائرون باقی ماند و در نهایت فرماندهی بیشتر اورک‌ها در سرزمین میانه را بر عهده داشت. با این حال هنوز روش دقیق ساخت آن‌ها به خوبی شناخته نشده است. بنابراین های اوروک‌ها دیرتر خلق شده‌اند و بسیاری از نقاط ضعف نیاکان خود را نداشتند.

تالکین در وقایع ارباب حلقه‌ها های اوروک‌ها را به عنوان نوع جدیدی از اورک‌ها این گونه معرفی کرد: قوی‌تر، بلندتر و قادر به حرکت در طول روز بدون اثرات بدی که آن‌ها و عملکردشان را تهدید کند. اورک‌های سیاه همان‌طور که متن به آن‌ها اشاره می‌کند، در عصر سوم و در حوالی زمان جنگ حلقه، پدید آمدند و با موردور همسو بودند. بسیاری از آن‌ها در میان نیروهای سارومان هم دیده می‌شدند، اگرچه آن‌ها ویژگی‌های متمایز خود را حفظ کردند، صرف نظر از این که زیر پرچم چه کسی می‌جنگیدند.

سه گانه پیتر جکسون تفاوت‌های اورک و های اروک را در بهترین حالت به تصویر می‌کشد

اورک‌های ساده که به عنوان نمایندگان سائرون در آیزنگارد حضور داشتند.
اورک‌های ساده که به عنوان نمایندگان سائرون در آیزنگارد حضور داشتند.

فیلم‌های جکسون مسائل و سوالات باقی مانده در ذهن را به طور قابل توجهی روشن کردند. در سه گانه او، اورک‌ها عواملی از طرف سائرون از موردور بودند که با سارومان توطئه کردند تا های اوروک‌ها را در ایزنگارد خلق کنند. فیلم‌ها حتی روند ساخت آن‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشند؛ اگر به یاد داشته باشید، در صحنه‌ای از فیلم اول ارباب حلقه‌ها ناظران خلق های اوروک‌ها یعنی اورک‌های سبز، آن‌ها را از پیله‌های لزج و بد به دنیا می‌آوردند. های اوروک‌ها در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها هم جزو نیروهای سائرون بودند، اما آنها به وضوح از جادوی سارومان نیرو می‌گرفتند، نه از جادوی سائرون!

این اختلاف و تفاوت به تقویت بصری مفهوم اصلی تالکین از زیرگونه‌های مختلف نژاد اورک کمک می‌کند. اورک‌های موردور کوچک‌تر و سبزتر از اوروک‌های در فیلم‌ها هستند و اغلب درگیری‌های درون اورک‌ها بین این دو نوع قرار می‌گیرد. جکسون با جلب توجه گندالف به این که چگونه اورک‌های سیاه جدید می‌توانند به سرعت در روز روشن حرکت کنند، تفاوت‌های بین آن‌ها را حفظ می‌کند و سائرون هم در حال خلق اورک‌های معمولی با استفاده از الف‌ها است.

بیشتر بخوانید: ارباب حلقه‌ها ؛ چرا درخت سفید گوندور برای پادشاهی گوندور بسیار مهم است؟

در هر صورت باید گفت که تفاوت های اوروک‌ها در ظاهر، خلق و خو و توانایی دانستن اصطلاحات رسمی آثار تالکین را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. جکسون با آثار خود مطمئن شد که ماهیت مفهوم تالکین را دست نخورده باقی نگه می‌دارد و در عین حال سوالاتی را که خالق آن‌ها ترجیح می‌دهد بی پاسخ بگذارد را برطرف می‌کند. بیش از همه، های اوروک‌ها نشان دهنده تکامل عجیبی از نژادهای قدیمی اورک است؛ نشانه‌ای از این که سائرون مایل بود سربازان پیاده خود را در تلاش برای بدست آوردن حلقه یگانه قوی‌تر از قبل کند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات خود را درباره این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

ده بازی جدید با گرافیک فوق‌العاده ۲۰۲۴

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جی ال ایکس
پاسخ

اورک های سارومان خیلی قوی بودن و این قوی بودن رو پیتر جکسون به بهترین شکل به نمایش گذاشت. گریم اروک ها در ارباب حلقه ها رو توی هیچ فیلمی نه دیدم نه تکرار میشه. محشره محشر

غم دیوانه
پاسخ

بعضی پوسبده اند بعضی در حال پوسیدن هستند و رنگ روشن استفاده کردند لباس هم پاره پوره

علیرضا لموچی
پاسخ

سلام بر خلاف باور بسیاری از مردم که این موجودات رو ساخته تخیل عوامل فیلم میدونن باید عرض کنم ۹۰ درصد موجودات درون فیلم ارباب حلقه ها واقعا در دنیای ماوراء وجود دارند مثلا اِلف وجودی است که در بُعد چهارم زندگی میکنه و چندین نوع اِلف داریم و برام جالب بود که حتی به اِلفهای جنگلی تو این فیلم اشاره شده بود و نکته قابل تأمل بعدی تکرار جمله دنیا در حال تغییر است در ارباب حلقه ها میباشد چراکه این جمله بارها از طرف سران دنیا نیز گفته شده اورگها نیز موجوداتی هستند که در دنیای ماورا وجود دارند و باید عرض کنم بعضی از این موجودات واقعا توسط موجودات دیگه بوجود اومدن و با دستکاری ژنتیکی ساخته شدن .میدونم باورش برای بسیاری از مردم ممکن نیست اما وجود داره حتی مولا علی ع بیش از هزار سال پیش در جواب کسی که سوال میکنه موجودات دیگه ای غیر از انسان در دنیا وجود دارند؟ میفرمایند هزاران تمدن مثل تمدن انسان در جهان وجود داره و امروزه ما با کشف احتمال وجود حیات شگفتزده میشم

سامان
پاسخ

منبع نقل قولت از حضرت علی؟؟