آیا بازی GTA 7 سریعتر و ارزانتر از GTA 6 ساخته میشود؟
اوبه ورمیج، یکی از توسعهدهندگان سابق شرکت راکاستار گیمز که بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ روی نسخههای مختلف سری Grand Theft Auto کار کرده است، گفته که توسعهی بازی GTA 7 احتمالا بهدلیل افزایش محبوبیت هوش مصنوعی، ارزانتر از GTA 6 خواهد بود. در حالی که بازی GTA 6 هنوز حتی به دست گیمرها نرسیده، ورمیج پیشاپیش در حال صحبت دربارهی فرآیند توسعهی نسخهی بعدی این مجموعه است.
با توجه به اینکه اکنون حدود ۱۲ سال از عرضهی GTA 5 میگذرد، طرفداران این سری با صبر فراوان در انتظار نسخهی بعدی هستند. شرکت راکاستار گیمز نخستینبار در سال ۲۰۲۳ بازی GTA 6 را معرفی کرد، اما طرفداران هنوز یک سال دیگر باید صبر کنند تا این عنوان مورد انتظار را در دست داشته باشند. در ابتدا قرار بود GTA 6 در پاییز ۲۰۲۵ منتشر شود، اما شرکت راکاستار اخیرا تصمیم بحثبرانگیزی گرفت و تاریخ عرضه را تا ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) به تاخیر انداخت. در بیانیهای که در شبکههای اجتماعی منتشر شد، راکاستار اعلام کرد که هدفش از این تاخیر، «فراتر رفتن از سطح انتظارات» است و به همین دلیل بازی را به تعویق انداخته تا کیفیتی که بازیکنان از این استودیو انتظار دارند، برآورده شود.
شایعاتی مبنی بر بودجهی سرسامآور ۲ میلیارد دلاری برای ساخت GTA 6 از زمان افشاگریهای جنجالی سال ۲۰۲۲ مطرح بوده، اما شرکت مادر راکاستار گیمز یعنی تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) بهتازگی این ادعاها را رد کرده است. طبق اعلام تیک-تو، بودجهی ساخت این بازی در حال حاضر حدود ۱ میلیارد دلار برآورد میشود. با این حال، اوبه ورمیج، توسعهدهندهی پیشین راکاستار، معتقد است نسخهی بعدی یعنی بازی GTA 7 میتواند به لطف استفاده از هوش مصنوعی، ارزانتر تولید شود. در مصاحبهای جدید با کانال یوتیوب Kiwi Talkz، ورمیج اظهار داشت که برخی از اجزای بازی مانند طراحی نقشه و میانپردهها طی پنج سال آینده توسط هوش مصنوعی انجام خواهند شد. او گفت: «پیشبینی من این است که ساخت بازی GTA 7 از GTA 6 ارزانتر خواهد بود.»
بازی GTA 7 احتمالا با کمک هوش مصنوعی ساخته میشود
البته احتمالا باید مدتزمان بسیار طولانیای بگذرد تا درستی یا نادرستی نظریهی ورمیج اثبات شود. اما طبق گمانهزنی این توسعهدهنده، به احتمال زیاد بخش عمدهی فرآیند توسعه بازی بعدی با استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی انجام خواهد شد. او میگوید: «فرض کنید بخواهید یک میانپرده بسازید. همهی شخصیتهای آن میانپرده را میتوان با هوش مصنوعی رندر کرد؛ حتی مکالمه را. فقط کافی است صحنه را توصیف کنید.» البته ورمیج تاکید میکند که همچنان هنرمندانی وجود خواهند داشت که کارهای خلاقانهتری در سطح بالاتر انجام میدهند و همچنین توسعهدهندگانی که باگها و ایرادها را رفع میکنند. او همچنین خاطرنشان میکند که احتمالا همچنان نویسندگانی برای نگارش داستان و عناصر خلاقانهی بازی حضور خواهند داشت.
در حالی که استفاده از هوش مصنوعی در دنیای بازیسازی روز به روز بیشتر میشود، بسیاری از طرفداران نظر مساعدی نسبت به آن ندارند. شایان ذکر است که هوش مصنوعی سالهاست در فرآیند ساخت بازیها مورد استفاده قرار گرفته، اما استفادهی روزافزون از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در سالهای اخیر جنجالهای زیادی بههمراه داشته است. برای مثال، استودیوی ۱۱ Bit اخیرا به دلیل فاش نکردن استفاده از هوش مصنوعی مولد در ساخت بازی The Alters مورد انتقاد قرار گرفت. این استودیو بعدها از بازیکنان عذرخواهی کرد و گفت متنی که توسط هوش مصنوعی تولید شده، فقط بهعنوان نسخهی موقت (Placeholder) استفاده شده بود و قرار نبوده در نسخهی نهایی بازی باقی بماند.
البته اظهارات ورمیج درباره بازی GTA 7 فعلا فقط در حد حدس و گمان است، چرا که او در سال ۲۰۰۹ و پس از عرضهی GTA 4 از راکاستار جدا شد. همچنین این احتمال وجود دارد که پس از عرضهی GTA 6، راکاستار تمرکز خود را به دیگر مجموعههایش معطوف کند؛ مانند ساخت دنبالهای برای Bully یا قسمت سوم از سری Red Dead Redemption. در حال حاضر، تمام نگاهها به GTA ۶ دوخته شده که قرار است در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۵ برای کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس X/S منتشر شود.
منبع: Gtagossip
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا
نظرات