اخبار سینما و انیمیشن خبر سینما

ارباب حلقه‌ها ؛ حلقه قدرت لرد الروند چه نام داشت و چه قدرتی پشت آن پنهان بود؟

حلقه‌های قدرت مهم ترین آیتم‌ها در دنیای ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین بودند. با کمک آناتار که همان چهره زیبای ارباب تاریکی سائرون بود، آهنگر و پادشاه الف یعنی کلبریمبور، نه حلقه را برای نژاد انسان‌ها و هفت حلقه را برای نژاد دورف‌ها ساخت. با استفاده از آموخته‌هایش، او بعداً سه حلقه را برای الف‌ها ساخت. اگرچه سائرون در ساخت حلقه‌های قدرت الف دستی نداشت، اما آن‌ها همچنان تحت سلطه حلقه یگانه بودند؛ چون کلبریمبور از تکنیک‌های سائرون برای ساخت آن‌ها استفاده کرده بود. ننیا (Nenya) حلقه آب، به گالادریل داده شد و او آن را نزد خود در لوتلورین نگه داشت. ناریا (Narya) حلقه آتش به یک کشتی‌ساز الف به نام سیردان تعلق گرفت که او بعداً آن را به گندالف داد. اما قدرتمندترین حلقه از بین حلقه‌های سه الف، ویلیا (Vilya) حلقه هوا بود که به الروند، منادی پادشاه الف‌ها گیل گالاد و لرد آینده ریوندل رسید.

ویلیا برای مدت کوتاهی در اقتباس‌های سینمایی پیتر جکسون ظاهر شد، اما تمرکز زیادی روی آن نبود. سه حلقه الف نقش بسیار مهمی را در سریال جدید ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت خواهد داشت. در فصل ۱ اپیزود ۸ شاهد ساخت ویلیا و سایر حلقه‌های قدرت الف هم بودیم. به پیشنهاد هالبراند، کلبریمبور میتریل را با طلا و نقره از والینور را مخلوط کرد تا آلیاژی بسازد که خواص جادویی میتریل را افزایش دهد. این سریال سه حلقه را به‌عنوان اولین حلقه‌های قدرت به تصویر کشید. در کل کلبریمبور (Celebrimbor) با انجام این کار امیدوار بود که از محو شدن الف‌ها جلوگیری کنند، اگرچه حلقه‌های قدرت این موضوع را به موضوعی بسیار حساس‌تر تبدیل کرد. علاوه بر این در رمان، تنها یکی از سه حلقه از میتریل ساخته شده بود و فلز منبع قدرت آن‌ها نبود. در ادامه با مجله بازار همراه باشید تا بدانید ماجرا از چه قرار است.

حلقه الروند با یک والار قدرتمند ارتباط داشت

لرد الروند در مقدمه فیلم اول ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون
لرد الروند در مقدمه فیلم اول ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون

ویلیا با یک یاقوت کبود که تالکین در فصل The Grey Havens از بازگشت پادشاه به عنوان سنگ آبی بزرگ (a great blue stone) توصیف کرد. به همین دلیل به حلقه آبی یا حلقه یاقوت کبود نیز معروف بود. آبی رنگی بود که بیشتر با آب مرتبط بود تا هوا، اما دلیل مهمی وجود داشت که حلقه هوا حاوی یاقوت کبود بود. روح الهی مانوه (Manwë)، والار باد و آسمان عصای یاقوت کبود را به دست داشت، بنابراین کلبریمبور تصمیم گرفت تا با قرار دادن یک یاقوت کبود در حلقه قدرت که با عنصر او همسو بود، به او احترام بگذارد. مانوه قدرتمندترین والار بود، بنابراین بهتر بود که ویلیا قدرتمندترین حلقه در بین سه حلقه باشد. اما این حلقه دقیقا چه قدرت‌هایی داشت؟

چند توانایی وجود داشت که در بین سه حلقه مشترک بودند. در فصل حلقه‌های قدرت و عصر سوم (Of the Rings of Power and the Third Age) از کتاب سیلماریلیون، تالکین نوشت که همه حلقه‌های قدرت الفی می‌توانند زوال زمان را دفع کرده و خستگی جهان را به تعویق بیندازند. هدف اصلی آن‌ها حفظ و نگهداری به جای ایجاد تغییر بود. به همین ترتیب آن‌ها به عنوان سلاح جنگی طراحی نشده بودند. وقتی گلوین (Glóin) پیشنهاد کرد که از آن‌ها برای مبارزه با سائرون در فصل شورای الروند از یاران حلقه استفاده شود، الروند پاسخ داد: کسانی که آن‌ها را ساخته‌اند، قدرت یا سلطه یا احتکار ثروت را نمی‌خواستند، بلکه درک، ساختن و شفا را می‌خواستند.

این آخرین ویژگی به ویژه برای الروند مهم بود، چون او یک شفا دهنده مشهور بود. او زخم مورگول فرودو را به محض ورودش به ریوندل ترمیم کرد و بعداً در ارباب حلقه‌ها، آراگورن گفت که مهارت‌های درمانی الروند از او پیشی گرفته است.

حلقه الروند ریوندل را تبدیل به بهشت ​​کرد

صحنه‌ای از فیلم ارباب حلقه‌ها که در آن سه حلقه به الف‌ها هدیه داده شده است.
صحنه‌ای از فیلم ارباب حلقه‌ها که در آن سه حلقه به الف‌ها هدیه داده شده است.

حلقه‌های قدرت الفی هم بر سرزمین اطراف آن‌ها تأثیر گذاشت. تالکین در حلقه‌های قدرت و عصر سوم نوشت: «جایی که سه حلقه در آنجا بود، شادی‌شان هم با آن ساکن بود و همه چیز با غم و اندوه زمان لکه‌دار نشده بود. در ریوندل (Rivendell) و لوتلورین (Lothlórien)، به نظر می‌رسید زمان به طور متفاوتی می‌گذرد؛ چون حلقه‌های قدرت روند فروپاشی سرزمین میانه را کند می‌کردند. در وقایع ارباب حلقه‌ها، اعضای فانی یاران حلقه اثر مشابهی را در لوتلورین تجربه کردند. جو ریوندل ساکنان آن را آرام می‌کرد و روح آن‌ها را شفا می‌داد، درست همانطور که الروند بدن آن‌ها را مورد شفا قرار می‌داد. تأثیر سه حلقه با نبود آن‌ها بیشتر مشخص شد: حلقه قدرت در میرک وود (Mirkwood) وجود نداشت، بنابراین برخلاف دیگر قلمروهای الف، سرزمین لگولاس توسط تاریکی و هیولاها محاصره شده بود.

علاوه بر این، ویلیا یک اثر منحصر به فرد داشت. در قسمت فوق الذکر از سیلماریلیون، تالکین توضیح داد که ستارگان به ویژه بر فراز ریوندل می‌درخشیدند. این امر ارتباط ویلیا با مانوه را بیشتر کرد، زیرا همسر محبوبش واردا، والار ستارگان بود. هنگامی که فرودو در ریوندل در وقایع ارباب حلقه‌ها حضور داشت، این گونه توصیف می‌کرد که با محو شدن نور مهتاب، ستارگان درخشان‌تر می‌شوند. همانطور که ستاره‌ها زیبا بودند، یک جریان زیرزمینی شوم هم وجود داشت. فرودو متوجه یک ستاره قرمز آتشین در جنوب شد که نمادی از چشم همیشه هوشیار سائرون بود. اما مهمتر از همه، این فقط یک استعاره بود، چون سائرون نمی‌دانست ویلیا کجاست. او کلبریمبور را شکنجه کرده بود تا حاملان هفت حلقه را شکار کند، اما هرگز مکان سه حلقه را یاد نگرفت.

الروند به طور منحصر به فردی برای حلقه‌اش مناسب بود

صحنه‌ای از جوانی لرد الروند در سریال جدید ارباب حلقه‌ها
صحنه‌ای از جوانی لرد الروند در سریال جدید ارباب حلقه‌ها

اگرچه به ویلیا حلقه هوا می‌گفتند، اما در ارباب حلقه‌ها هرگز نشان داده نشد که ویلیا می‌تواند هوا را کنترل کند. الروند تمایل بیشتری به جادوهای مبتنی بر آب داشت. برای مثال او رودخانه Bruinen را به طغیان وا داشت تا از تعقیب فرودو توسط نازگول (Nazgûl) جلوگیری کند، شاهکاری که جکسون در یاران حلقه‌ (The Fellowship of the Ring) به دست دختر الروند یعنی آرون سپرد. با این حال از نظر نمادین الروند برای حلقه هوا عالی بود. تالکین اغلب الروند را به آسمان، به‌ویژه آسمان شب، مرتبط می‌کرد. با توجه به فصل Many Meetings از یاران حلقه، چشم های الروند مانند یک غروب روشن خاکستری بود و در آن‌ها نوری مانند نور ستارگان وجود داشت. علاوه بر این، ریوندل مکانی بادخیز بود و در لبه دره کوه قرار داشت و فضای بازتری نسبت به سایر قلمروهای الف در آن فراهم بود.

بیشتر بخوانید: ارباب حلقه‌ها ؛ امکان نابودی حلقه یگانه سائرون به روش‌ها دیگر هم وجود داشت!

الروند ویلیا را تقریباً از همه مخفی نگه می‌داشت، اگرچه برخی الف‌ها به دلیل شگفت انگیز بودن ریوندل به این نتیجه رسیدند که الروند رازی را به همراه دارد. احتیاط او نتیجه داد، چون او با موفقیت از ویلیا در برابر سائرون در طی کل جنگ حلقه محافظت کرد. پس از نابودی حلقه یگانه، دیگر حلقه‌های قدرت جادوی خود را از دست دادند. صرف نظر از این، الروند به دست کردن ویلیا برای بقیه عمر خود در سرزمین میانه ادامه داد. فرودو و سم وایز گمجی هنگام آماده شدن برای عزیمت به سرزمین‌های جاویدان والینور، برای اولین بار ویلیا را دیدند.

این تنها باری بود که تالکین از ویلیا در ارباب حلقه‌ها نام برد. انتخاب تالکین برای توصیف ویلیا در یکی از صفحات پایانی رمانش نشان داد که او آن را شی مهمی می‌دانست که باید در ذهن خوانندگانش باقی بماند. در فصل اول حلقه‌های قدرت، الف‌ها سه حلقه خود را استفاده نکردند، اما مطمئناً نقش مهمی در آینده این مجموعه خواهند داشت. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درباره این موضوع به اشتراک بگذارید.

بازی‌هایی که باید منتظر آن‌ها در سال جدید باشید!

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Feri
پاسخ

منظورتون فرودو و بیلبو بود که راهی سرزمین والار شدن؟

مائده
پاسخ

درسته تو فیلم و کتاب فردو و بیلبو رفتند اما در کتاب ادامه میده که سم هم بعد از مرگ رزي به سرزمین والینور رفت. از طرفی گلوین و لگولاس هم بعد سفر در تمامی سرزمین میانه اجازه داشتند که به والینور بروند. گلوین اولین کوتوله ای بود که به والینور رفت

Ezreal
پاسخ

گلوین مگه بابای گیملی نبود؟ اشتباه گفتی ؟

جبار سینگ
پاسخ

یادش بخیر قدیما با لورد الروند آبگوشت میخوردیم
دخترش هم عجبببب سرآشپزی بید

Ali
پاسخ

داش مغزت خله ؟

جبار سینگ
پاسخ

مگه تو هم خلی ؟؟😁

دیوید لینچ
پاسخ

چه مقاله فوق‌العاده ای