اخبار سینما و انیمیشن خبر سینما

ارباب حلقه‌ها ؛ آیا سرزمین میانه تنها قاره جهان تالکین است؟

در حالی که وقایع ارباب حلقه‌ها اثر تالکین در سرزمین میانه اتفاق می‌‎افتد، این تنها قاره در جهان تالکین نیست. سرزمین میانه قاره‌ای بزرگ بین جزیره امان در سمت غرب بود که با اقیانوس بلگر (Belegaer) از سرزمین میانه و در شرق از سرزمین خورشید (Land of the Sun) جدا می شد. اطلاعات زیادی در مورد برخی از قاره‌های دیگر، مانند سرزمین خورشید و سرزمین تاریک در دسترس نیست. با این وجود اطلاعات زیادی در مورد سرزمین میانه و منشأ آن در دسترس است.

سرزمین میانه قاره وسیعی است که در دنیای خیالی تالکین یعنی آردا واقع شده است. این منطقه عمدتاً به چندین منطقه تقسیم می‌شود، از جمله قلمرو شمال غربی اریادور (جایی که شایر در آن قرار دارد)، کوه‌های مه آلود که از شمال به جنوب امتداد دارند، جنگل بزرگ میرک وود در شمال شرقی، پادشاهی گوندور در جنوب، و سرزمین موردور در شرق. سرزمین میانه تاریخ غنی هزاران ساله دارد، از جمله جنگ‌های حماسی، اتحادها و ظهور و سقوط پادشاهی‌ها.

برخی از رویدادهای تاریخی کلیدی عبارتند از نبرد علیه مورگوث ارباب اول تاریکی در عصر اول، سقوط نومنور، جنگ حلقه و کارهایی که توسط قهرمانانی مانند برن و لوتین رقم خوردند. آثار تالکین مضامین قهرمانی، دوستی، فداکاری، قدرت و مبارزه بین خیر و شر را به متن‌های خود آغشته کرده است. سرزمین میانه به عنوان پس‌زمینه‌ای برای این مضامین جاودانه عمل می‌کند و به کمک شخصیت‌هایی که با معضلات اخلاقی مبارزه کرده و ماجراهای حماسی را پیش می‌برند، توانسته شاکله خود را به خوبی شکل دهد. در ادامه با مجله بازار همراه باشید تا بدانید ماجرا از چه قرار است.

خاستگاه وقایع ارباب حلقه یعنی سرزمین میانه چگونه خلق شد؟

نقشه سرزمین میانه و جایی که وقایع ارباب حلقه‌ها در آن اتفاق افتاد.
نقشه سرزمین میانه و جایی که وقایع ارباب حلقه‌ها در آن اتفاق افتاد.

اویله (Aulë) که یکی از والار بود، به کمک دیگر والار و خدای بزرگ ارو ایلوواتار قاره بزرگ سرزمین میانه را خلق کرد جهان آردا در ابتدا مسطح و متقارن بود تا این که والار و مورگوث چندین دریا را خلق کردند و خشکی را در مرکز آردا قرار دادند، اولین شکل سرزمینی که بعدها به عنوان سرزمین‌های بزرگ سرزمین میانه شناخته شد. این زمانی رخ داد که جهان توسط دو چیز لامپ مانند روشن می‌شد. این منطقه در آن زمان دارای ویژگی‌های جغرافیایی مهمی بود که بعداً در هابیت و ارباب حلقه‌ها به مکان‌های برجسته تبدیل شد.

به عنوان مثال، دو دریای مرکزی وجود داشت، دریای هلکار در شمال و دریای رینگیل در جنوب و در اطراف آن‌ها رشته کوه‌های عظیمی مانند کوه‌های آبی و کوه‌های سرخ شکل گرفته بود. سرانجام والار سرزمین‌های بزرگ را به مقصد سرزمین والینور ترک کردند و مورگوث و مخلوقاتش را در قلعه خود یعنی در اوتومنو (Utumno) در پشت کوه‌های آهن در شمال سرزمین میانه رها کردند. مورگوث بعداً کوه‌های مه‌آلود را بین کوه‌های آبی و کوه‌های سرخ برپا کرد.

نبرد قدرت‌ها که در سال‌های (Y.T.) 1090 آغاز شد، شکل سرزمین میانه را به شدت تغییر داد، حتی منجر به ایجاد یک قاره جدید به نام سرزمین‌های تاریک شد. بسیاری از تغییرات جغرافیایی در دوران اول، به ویژه در مورد بلریاند، منطقه ای در شمال غربی سرزمین میانه، ادامه پیدا کرد. در دوران اول سرزمین بلریاند تحت تاثیر جنگ خشم والار علیه مورگوث ویران شده و در زیر دریا غرق گشت. این بدان معنی بود که جغرافیای شرق ارد لوین که بعدها به نام کوه‌های آبی شناخته شد هم تغییر پیدا کرد که اکنون شکسته و تغییر شکل یافته، مرز غربی اریادور (منطقه بزرگی در شمال غربی سرزمین میانه) را مشخص می‌کند و تبدیل به غربی‌ترین قسمت سرزمین میانه شده است.

تنها بخش کوچکی از بلریاند شرقی باقی مانده بود که بعداً به نام لیندون شناخته شد که در قرون بعدی نیز به قلمرو مهم الف‌ها تبدیل گشت. سواحل سرزمین میانه یک بار دیگر در فاجعه سقوط نومنور در دوران دوم تغییر پیدا کردند. در بسیاری از نقاط، دریای بزرگ به سمت خشکی پیشروی کرد، اما در برخی دیگر،عقب نشینی داشت. قلمرو لیندون در این زمان زمین زیادی از دست داد. شهر پلارگیر که بندر اصلی گوندور بود، هم تحت تاثیر این ماجرا شد. رودخانه آندوین پس از آن مسیرهای جدیدی به سمت دریا پیدا کرد و Ethir Anduin را شکل داد که به نام دهان آندوین نیز شناخته می‌شود.

در دوران سوم، پادشاهی‌های دوقلو آرنور و گوندور بر سرزمین‌های غربی تسلط داشتند. این پادشاهی‌ها توسط الندیل و پسرانش ایسیلدور و آناریون ایجاد شد. با این حال آرنور به دلیل جنگ داخلی و درگیری‌های سیاسی سقوط کرد. گوندور در دوران سوم به حیات خود ادامه داد و نقش مهمی در جنگ حلقه ایفا کرد. با گذشت زمان، سرزمین‌‌های غربی به شناخته شده‌ترین مناطق این قاره و تنها مناطقی تبدیل شدند که نقشه آن‌ها با جزئیات زیادی وجود دارد. اطلاعات کمی در مورد شرق و جنوب سرزمین میانه وجود داشته به جز مکان‌هایی مانند Rhûn و Khand که در شرق موردور و Far Harad (جنوب دور) که اطلاعات قابل توجهی از آن‌ها موجود است.

قاره‌های دیگر در LOTR چه بودند؟

نبرد دشت‌های پلنور در فیلم سوم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون
نبرد دشت‌های پلنور در فیلم سوم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون

همراه با سرزمین میانه، یک قاره وجود دارد که وجود آن به خوبی شناخته شده است و قاره امان واقع در غرب سرزمین میانه است. همچنین این قاره به عنوان سرزمین‌های بی مرگ یا قلمرو والینور شناخته شده و خانه والار (فرشتگان) و الف‌ها است. قاره امان از دو طرف منتهی به اقیانوس‌های بزرگ یعنی اکایا در غرب و بلگر در شرق است. هنگامی که والار این سرزمین را برای سکونت خود انتخاب کردند، به دفاعی در برابر مورگوث نیاز داشتند و در نتیجه پلوری، مرتفع‌ترین کوه‌ها را برافراشتند که کوه مقدس بزرگ یعنی تانیکتیل، از همه بلندتر بود.

آنجا همچنین جایی بود که تاج و تخت مانوه (Manwë) و واردا (Varda)، پادشاه و ملکه والار را می‌توان یافت. در پشت دیوار کوه، قلمرو والینور قرار داشت که در بهار آردا از سرزمین میانه زیباتر شد. در شمال، امان توسط تنگه‌های باریک هلکاراکسه از سرزمین میانه جدا شد. این تنگه های پر از یخ به عنوان مسیری برای مورگوث و بعدها میزبان فینگولفین، شاهزاده نولدورین عصر اول، برای بازگشت به سرزمین میانه عمل کرد. والارها بعداً جزایر طلسم شده یا جزایر سایه‌ای را در اقیانوس قرار دادند تا از رسیدن مسافران دریایی به امان جلوگیری کنند.

سرزمین خورشید که به عنوان سرزمین سوخته خورشید، سرزمین شرقی نیز شناخته می‌شود، قاره‌ای در شرق دور آردا بود که به طور متقارن با امان در غرب دور مطابقت داشت. این سرزمین توسط آب‌های دریای شرقی از سرزمین میانه جدا می‌شد. با این حال، قاره دیگری در طول نبرد قدرت‌ها ایجاد شد، درگیری که بین والارها و نیروهای مورگوث درگرفت، جایی که دریای رینگیل با دریای شرقی ادغام شد و سرزمین میانه را از یک قاره جدید از جنوب آن جدا کرد.

شرق به عنوان سرزمین تاریک هم شناخته می‌شود. هیچ ساکنی در سرزمین تاریک هرگز دیده نشده و اطلاعات زیادی در مورد این دو قاره در دسترس نیست. با این حال گمانه زنی‌ها بر این است که سرزمین‌های تاریک و سرزمین خورشید بخشی از سرزمین‌های خالی هستند که ایلوواتار در طی سقوط نومنور آن‌ها را پس زد. همچنین می‌توان استدلال کرد که در یک نقطه زمانی، نومنور قاره جزیره‌ای در دریای غربی محسوب می‌شد، جایی که به اداین بازمانده از جنگ خشم، این جزیره به عنوان پاداشی برای خدمات خود در طول نبرد داده شد.

با این حال سال‌ها بعد، آرفارازون پادشاه نومنور، توسط سائرون مجبور به حمله به سرزمین‌های والینور شد که در نهایت منجر به نابودی جزیره و مرگ بیشتر مردم آن در سال ۳۳۱۹ میلادی شد. سقوط نومنور به عنوان یک اتفاق بد رخ داد. مجازات الهی که باعث نابودی کامل نومنور توسط ایلواتار به دلیل شکستن ممنوعیت والار شد. این ممنوعیت بیان می‌کرد که نومنوریان نباید آنقدر به سمت غرب جزیره حرکت کنند که بتوانند ساحل آن را ببینند و به عنوان بخشی از این ممنوعیت، نباید به جاودانگی الف‌ها طمع یا حسادت کنند.

پس از سقوط، جهان شکسته شده و دوباره ساخته شد و سرزمین‌های جدید و دریاهای جدید توسط ایلوواتار ایجاد شد و شکل آردا را از صافی به گرد تغییر داد. سپس قاره امان از دیدها پنهان شد تا هیچ انسان فانی به جز الف‌ها که اجازه استفاده از گذرگاه مخفی را داشتند، به سواحل والینور نرسند. پس از جنگ حلقه و ورود جهان به عصر چهارم، تنها تعداد کمی از اعضای منتخب نژادهای دیگر اجازه داشتند همراه با تعدادی از آخرین الف‌های باقی‌مانده، که شامل هابیت‌ها، بیلبو، فرودو و سم وایز گمجی می‌شدند، به سرزمین‌های والینور بروند.

بیشتر بخوانید: ارباب حلقه‌ها ؛ بررسی سرگذشت گلارونگ اولین اژدهای سرزمین میانه

تاریخ سرزمین میانه سرشار از تغییرات جغرافیایی و رویدادهای تاریخی است که به طور قابل توجهی روایت هابیت و ارباب حلقه‌ها را شکل داده است. در حالی که برخی از قاره‌ها در طول زمان از بین رفته‌اند، برخی دیگر به وجود خود ادامه دادند. با این وجود تکامل این قاره‌ها نقش مهمی در غنی‌سازی جهان و فراهم کردن زمینه‌ای برای رویدادهای بزرگ‌تر دارد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما درباره این موضوع به اشتراک بگذارید.

بازی‌هایی که باید منتظر آن‌ها در سال جدید باشید!

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها