با نزدیک شدن به عرضه بازی فیفا ۲۶ که البته با نام رسمی EA SPORTS FC 26 شناخته میشود، طرفداران بخش Ultimate Team منتظرند بدانند چه تغییراتی در محبوبترین مود بازیهای ورزشی دنیا رخ داده است. امسال، تیم سازنده الکترونیک آرتز (EA) با نگاهی دقیقتر و جامعهمحور، دگرگونیهای بنیادین و جذابی را در بخش FUT ایجاد کرده که هدف آن، افزایش تنوع، رقابتپذیری و عدالت در بازی است. در این مطلب، به طور کامل به بررسی تغییرات کلیدی و ویژگیهای جدید بخش FUT در بازی FC 26 میپردازیم.
Live Events؛ ستون جدید رقابتها
یکی از اصلیترین نوآوریهای بازی فیفا ۲۶، معرفی قسمت رویدادهای زنده (Live Events) به جای فرمت سنتی فرندلیهاست. این بخش طراحی شده تا تنوع بیشتری را هم در نوع رقابتهایی که تجربه میکنید و هم در ترکیبهایی که میسازید، در طول هر فصل به بازی بیاورد. در اینجا با رقابتهای موضوعمحور (Themed Competitions) و حالتهای تورنمنت (Tournament) و گانتلت (Gauntlet) روبهرو خواهید شد که مهارت شما را در ساخت ترکیبهای متفاوت و بازی با آنها به چالش میکشند. برای دسترسی به بخش Live Events، از Event Hub جدید استفاده میکنید؛ بخشی با رابط کاربری ساده و روان که به شما اجازه میدهد در یک نگاه، اطلاعات کاملی از وضعیت رویداد، شرایط ورود، جوایز و پیشرفت خود مشاهده کنید.
بازگشت تورنمنتها
تورنمنتها در بازی فیفا ۲۶ با بازگشت به فرمت کلاسیک حذفی، ساختارهای جدید و برنامهریزی منعطفی را ارائه میدهند. این رقابتها برخلاف Rivals یا Champs که همیشگی هستند، در زمانهای خاصی از فصل ظاهر میشوند. هر تورنمنت، جوایز مخصوص به خود را دارد و در طول فصل، قوانین و ساختارهای متفاوتی برای ترکیب تیمها در نظر گرفته میشود تا تجربه بازی همیشه تازه و جذاب باقی بماند. از ویژگیهای تورنمنتها میتوان به شرایط ورود خاص مثل پیشرفت در اهداف یا رتبه در دیویژن و محدودیت در دفعات ورود اشاره کرد. جزئیات کامل درباره زمانبندی و جوایز، در یادداشتهای رسمی هنگام عرضه بازی منتشر خواهد شد.
قسمت Gauntlet
گانتلتها روشی جدید برای آزمایش عمق تیم شما و تواناییتان در چندین مسابقه متوالی هستند. هر گانتلت شامل حداکثر پنج مسابقه میشود؛ اما به جای استفاده از یک ترکیب ثابت در هر بازی، باید برای هر مسابقه یک ترکیب کاملاً متفاوت شامل تمام بازیکنان ذخیره را استفاده کنید.
در زمان عرضه بازی فیفا ۲۶، با گانتلت نهایی (Ultimate Gauntlet) شروع میکنیم که شامل سه مرحله است و در هر مرحله باید سه ترکیب منحصر به فرد استفاده شود و قرار است که هر دو هفته یکبار برگزار گردد. این تنها شروع کار است و جزئیات بیشتری در بهروزرسانی عرضه بازی اعلام خواهد شد.
برخلاف تورنمنتها، در اینجا حذف شدن وجود ندارد و میتوانید بدون توجه به نتایج، گانتلت را تا انتها ادامه دهید؛ اما هر چه بیشتر برنده شوید، جوایز بهتری را به دست میآورید. این فرمت جایی است که انتخابهای شما در ساخت ترکیب تیم به اندازه اتفاقات داخل زمین اهمیت دارد.
تغییرات بنیادین در بخشهای Rivals و Champions
دو بخش اصلی رقابتهای آنلاین یعنی Division Rivals و FUT Champions نیز بازسازی شدهاند. در قسمت Rivals، ویژگی جدیدی به نام Bounties افزوده شده که چالشهای درون مسابقهای مانند زدن گل اول یا برد با اختلاف دو گل را ارائه میدهد. با انجام این وظایف، بازیکن به سرعت پاداشهایی مثل سکه، پک و یا XP دریافت میکند. همچنین مکانیزم چکپوینتهای محدود (Limited Checkpoints) باعث میشود تا بازیکنان در صورت شکست، به طور کامل سقوط نکنند و به سطح پایینتر برنگردند.
در بخش Champions نیز تغییرات چشمگیری رخ داده و سیستم پلیآف از این بخش حذف شده است. دلیل این تصمیم، بازخورد کاربران درباره تعداد زیاد مسابقات و دشواری غیرضروری پلیآفها بوده؛ چرا که برای برخی از بازیکنان، صعود از پلیآف سختتر از خود مسابقات چمپیونز محسوب میشد. اکنون برای ورود به چمپیونز کافیست با رسیدن به یک دیویژن مشخص در بخش Rivals و جمعآوری امتیازهای لازم، مستقیماً واجد شرایط شوید.
همچنین بازی فیفا ۲۶ برای بازیکنانی که در دیویژنهای بالای Rivals قرار ندارند، حالت جدیدی به نام Challengers را معرفی کرده است. این بخش، سطحی تازه از رقابتهای Champions با فرمت و جوایز مخصوص به خود است که فرصتی را فراهم میکند تا بازیکنان بیشتری حس حضور در مسابقات چمپیونز را تجربه کنند؛ در حالی که همچنان چمپیونز به عنوان بالاترین سطح رقابت باقی میماند.
بهروزرسانی نتایج مسابقات در حالت Football Ultimate Team
در بازی فیفا ۲۵ (EA SPORTS FC 25)، پس از عرضه، آپدیتی منتشر شد که باعث میشد اگر حریف هنگام تساوی از مسابقه خارج شود، بازیکن باقیمانده پیروزی را دریافت کند. این سیستم در بازی فیفا ۲۶ ارتقاء یافته و اکنون قطع اتصال (disconnect) و یا حتی خروج مستقیم از بازی نیز شامل همین قانون میشود. این تغییر در حالتهای چمپیونز، Rivals و Live Events اجرا میگردد و در صورت تساوی، پیروزی به بازیکنی که بازی را ترک نکرده تعلق میگیرد.
تیم سازنده همچنان در حال نهایی کردن شرایط دقیق این ویژگی هستند؛ اما مشابه با بازی فیفا ۲۵، محدودیت روزانهای برای تعداد دفعاتی که بازیکن میتواند از این طریق برد دریافت کند، وجود خواهد داشت. همچنین مجموعهای از شرایط درون مسابقهای نیز باید رعایت شود. جزئیات کامل این موارد، نزدیک به زمان عرضه در یادداشتهای بهروزرسانی منتشر خواهد شد.
گسترش سیستم Evolutions
ویژگی Evolutions که در بازی فیفا ۲۴ معرفی شد، اکنون در بازی فیفا ۲۶ ارتقا یافته است. برای نخستین بار، بازیکنان میتوانند دروازهبانها را نیز در مسیر تکامل ارتقا دهند. از دیگر تغییرات مهم، اضافه شدن Evolutions قابل تکرار است؛ به این معنا که برخی از مسیرهای ارتقا را میتوان روی چندین کارت مختلف و یا حتی بار دیگر روی یک کارت تکرار کرد. این قابلیت، فشار تصمیم کامل و نهایی را کم میکند و آزادی عمل بیشتری برای شکل دادن تیم خود به شیوه دلخواهتان به شما میدهد.
اکنون میتوانید بازیکنان را بدون تغییر طراحی ظاهری کارت آنها ارتقا دهید؛ مگر اینکه یک Evolution خاص باعث تغییر نادر بودن (rarity) کارت شود. همچنین ارتقاهای ظاهری (Cosmetic upgrades) اکنون جمعشونده هستند و تنها زمانی یکدیگر را جایگزین میکنند که مربوط به نوع یکسانی باشند؛ بنابراین ظاهر منحصربهفرد شما در طول Evolutions حفظ میشود. توجه داشته باشید که دارندگان نسخه Ultimate Edition بازی FC 26، در زمان عرضه با ۲ جایگاه فعال برای Evolutions شروع میکنند.
سیستم گیمپلی رقابتی
یکی از جنجالیترین و البته کاربردیترین تغییرات بازی فیفا ۲۶، اضافه شدن سیستم گیمپلی رقابتی (Competitive Gameplay) به شمار میرود. سیستم گیمپلی رقابتی، به طور ویژه برای حالت FUT طراحی شده و بر پایه سه اصل کلیدی «پاسخدهی سریعتر، ثبات بیشتر در عملکرد بازیکنان و کنترل بهتر بازیکنان» ساخته شده است.
این تغییر مستقیماً حاصل بازخوردهای گسترده جامعه بازیکنان، از نظرات و پستها گرفته تا ساعتها گفتگوی مستقیم است. حالا کمپانی الکترونیک آرتز میتواند به طور جداگانه گیمپلی را برای تجربه رقابتی دقیقتر، تنظیم و بهینهسازی کند. به گفته این کمپانی، بازیکنان تفاوتهای گیمپلی رقابتی را در جزئیات زیر مشاهده خواهند کرد:
- گلهای اتفاقی روی برگشت توپ از دروازهبان و یا رسیدن توپ به حریف بعد از تکلها کمتر شدهاند که باعث کاهش حالتهای تصادفی در بازی میشوند.
- استقامت بازیکنان به گونهای تنظیم شده که بازیکنان تحت کنترل، برای مدت طولانیتری چابک بمانند که گیمرها را به دفاع فعال و تعویض هوشمند بازیکنان تشویق میکند.
- پاس و شوت تک ضرب اکنون بسیار دردسترستر هستند و حتی تا یک فریم پیش از رسیدن توپ نیز میتوان آنها را اجرا کرد.
این فقط یک سیستم گیمپلی سریع نیست؛ بلکه هدف اصلی آن، ایجاد تجربهای پایدارتر و قابل پیشبینیتر در طول مسابقه است. سیستم گیمپلی رقابتی در بازی فیفا ۲۶ طوری طراحی شده که بازیکن احساس کنترل دقیقتری روی بازی داشته باشد و عناصر تصادفی و غیرقابل پیشبینی تا حد زیادی کاهش یابند.
کمپانی EA با اعمال تغییراتی چشمگیر در ساختار، گیمپلی و پاداشدهی بخش Ultimate Team در بازی فیفا ۲۶، سعی کرده تا تعادل و تنوع را به این حالت پرطرفدار بازگرداند. به نظر میرسد که با معرفی حالتهای گیمپلی مجزا و بازنگری کامل در سیستمهای رقابتی، این نسخه را میتوان یکی از جاهطلبانهترین نسخههای تاریخ Ultimate Team دانست.
نظر شما درمورد تغییرات بازی EA SPORTS FC 26 چیست؟ آیا این بازی میتواند به موفقیت دست پیدا کند؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: EA
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات