زامبیها برمیگردند: پارامونت رسماً دنباله جنگ جهانی زد را میسازد
در دنیای سینما، برخی جملات تا ابد در تاریخ حک میشوند. «آنها مرده باقی نمیمانند!»؛ این شعار دلهرهآور روی پوستر فیلم «شب مردگان زنده» (۱۹۶۸)، اثر جریانساز جورج ای. رومرو، فقط یک جملهٔ تبلیغاتی نبود، بلکه سرآغاز یک کابوس بیپایان و تولد ژانری بود که بارها مرد و دوباره زنده شد. از راهروهای خونین «طلوع مردگان» (چه نسخهٔ کلاسیک رومرو در ۱۹۷۸ و چه بازسازی جسورانهٔ زک اسنایدر در ۲۰۰۴) گرفته تا اقتباسهای پرطرفدار بازیهای ویدیویی مانند «رزیدنت ایول»، مردگان متحرک دههها بر پردهٔ سینما حکمرانی کردند. اما هر طلوعی، غروبی هم دارد و ژانر زامبی برای مدتی به کما رفت.
این سکوت با آثاری چون «۲۸ روز بعد»، کمدی هوشمندانهٔ «شان مردگان» و اکشن مفرح «سرزمین زامبیها» شکسته شد و با ظهور پدیدهٔ تلویزیونی «مردگان متحرک»، زامبیها بار دیگر به اوج محبوبیت رسیدند. در این میان، استودیوی پارامونت پیکچرز فرصت را غنیمت شمرد و با هوشمندی، از این موج جدید بهره برد.
نتیجهٔ این فرصتشناسی، فیلم «جنگ جهانی زد» در سال ۲۰۱۳ بود؛ اقتباسی سینمایی از کتاب تحسینشدهٔ مکس بروکس با عنوان «جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی» (۲۰۰۶). مارک فورستر، کارگردان فیلم، ساختار روایی و گزارشگونهٔ کتاب را به یک تریلر اکشن و نفسگیر تبدیل کرد. داستان بر محور شخصیت گری لین (با بازی برد پیت)، بازرس سابق سازمان ملل، میچرخید که در میانهٔ بازنشستگی آرام خود، ناگهان خود را در خط مقدم نبردی جهانی برای بقا مییابد؛ نبردی علیه ویروسی ناشناخته که با سرعتی باورنکردنی در حال تبدیل کردن انسانها به موجوداتی وحشی و بیرحم است.
«جنگ جهانی زد» در تابستان ۲۰۱۳ به یک موفقیت تجاری عظیم تبدیل شد و با فروش جهانی ۵۴۰ میلیون دلار، نه تنها لقب بزرگترین فیلم زامبیمحور تاریخ را از آن خود کرد، بلکه در فهرست پرفروشترین فیلمهای ترسناک تمام دوران نیز جای گرفت. اما در پشت این ویترین پرزرقوبرق، حقیقتی تلخ پنهان بود. با احتساب هزینههای تولید، تبلیغات جهانی و قرارداد هنگفت برد پیت، هزینهٔ نهایی پروژه به رقم سرسامآور ۴۳۰ میلیون دلار رسید. این یعنی فیلم با وجود فروش خیرهکنندهاش، بهسختی توانست به نقطهٔ سربهسر برسد و سود چندانی عاید استودیو نکرد. همین مسئله باعث شد تا برنامههای ساخت دنبالهای که قرار بود در ژوئن ۲۰۱۷ اکران شود، بیسرانجام در بایگانی استودیو خاک بخورد.
حالا، ۱۲ سال پس از آن اکران موفق، به نظر میرسد زمان بازگشت مردگان متحرک فرا رسیده است. کاتالیزور این تصمیم، موفقیت غیرمنتظرهٔ فیلم جدید برد پیت، «فرمول یک»، بود که با عبور از مرز ۵۷۵ میلیون دلار، رکورد فروش «جنگ جهانی زد» را شکست و به پرفروشترین فیلم کارنامهٔ این ستاره تبدیل شد. این موفقیت، اعتمادبهنفس لازم را به مدیران شرکت تازه ادغامشدهٔ پارامونت اسکایدنس داد تا یکی از ارزشمندترین داراییهای فکری (IP) خود را از گور بیرون بکشند. (لازم به ذکر است که شرکت اسکایدنس در تولید نسخهٔ اول نیز با پارامونت و کمپانی پلن بی متعلق به پیت، همکاری داشت.)
دیوید الیسون، مدیرعامل قدرتمند پارامونت اسکایدنس که خود از تهیهکنندگان اجرایی «جنگ جهانی زد» بود، در یک رویداد رسانهای این خبر را رسماً تأیید کرد و گفت که پروژهٔ «جنگ جهانی زد ۲» فعالانه در دست بررسی است. او تأکید کرد که احیای فرنچایزهای بزرگی مانند «پیشتازان فضا» و «تاپ گان» برای پارامونت جدید یک «اولویت» است و در کنار آن، جهانهای «تبدیلشوندگان» و «لاکپشتهای نینجا» نیز با پروژههای جدید، از جمله یک کراساوور هیجانانگیز با دنیای «جی. آی. جو»، گسترش خواهند یافت.
این تصمیم، بخشی از یک استراتژی بزرگتر در پارامونت است. الیسون که کارنامهٔ درخشانی در تولید فرنچایزهای اکشن مانند «مأموریت: غیرممکن» و «نابودگر» دارد، حالا توجه ویژهای به دو ژانر سودآور دیگر نشان میدهد: وحشت و کمدیهای بزرگسالانه (درجه R). استودیو با برنامهریزی دقیق، تاریخ اکران «یک مکان ساکت: بخش ۳» را برای ۹ جولای ۲۰۲۷ (۱۸ تیر ۱۴۰۶) و «جیغ ۷» را برای ۲۷ فوریه ۲۰۲۶ (۸ اسفند ۱۴۰۴) مشخص کرده و انتظار میرود تولید «لبخند ۳» نیز بهزودی آغاز شود. بازگشت «جنگ جهانی زد ۲» کاملاً در این نقشهٔ راه جدید قرار میگیرد.
ایدهٔ ساخت دنباله برای «جنگ جهانی زد» مسیری طولانی و پر دستانداز را طی کرده است. در سال ۲۰۱۵، جی. ای. بایونا، کارگردان اسپانیایی فیلمهای تحسینشدهای چون «غیرممکن» و «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوطکرده»، برای هدایت این پروژه انتخاب شد، اما در نهایت از آن جدا شد. چند سال بعد، در سال ۲۰۱۹، نامی بزرگتر همه را به وجد آورد: دیوید فینچر. این کارگردان صاحبسبک که شاهکارهایی چون «هفت» و «باشگاه مبارزه» را با برد پیت خلق کرده بود، آماده بود تا برای پنجمین بار با این بازیگر همکاری کند. اما درست زمانی که همه منتظر یک دنبالهٔ هوشمندانه و تاریک بودند، پارامونت به دلیل نگرانیهای بودجهای، پروژه را متوقف کرد.
فینچر بعدها در مصاحبهای با مجلهٔ GQ، نگاهی جالب به آن پروژهٔ نافرجام داشت و آن را با بازی و سریال محبوب «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) مقایسه کرد: «ایدهٔ ما کمی شبیه به «آخرین بازمانده از ما» بود. راستش را بخواهید، خوشحالم که آن فیلم را نساختیم، چون «آخرین بازمانده از ما» فرصت و فضای بسیار بیشتری برای کاوش در همان مضامین و ایدهها در اختیار دارد.» این اعتراف نشان میدهد که نسخهٔ فینچر میتوانست اثری عمیق و شخصیتمحور باشد، اما شاید سرنوشت برای این دنیای زامبیزده، مسیر دیگری را رقم زده است. حالا باید منتظر ماند و دید پارامونت این بار چه خوابی برای نبرد دوبارهٔ بشریت با مردگان متحرک دیده است.
منبع: comicbook
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات