کودکان علایق مختلف بسیاری دارند و دو مورد از چیزهایی که تقریبا هر کودکی به آنها علاقه دارد، دایناسورها و فضا هستند. حالا مجموعه انیمیشنی تیم رکس در فضا (Tim Rex in Space) تلاش میکند تا با ماجراجوییهایش، کنجکاوی کودکان درباره این موارد را برانگیزد.
این مجموعه که به صورت مشترک توسط شبکه نیکلودئون، استودیوی مینت کپنهاگ و میلکشِیک! از کانال ۵ بریتانیا تولید شده و ساخت انیمیشن آن را استودیوی JAM Media در بریتانیا و ایرلند بر عهده دارد، به کارگردانی سم درنسفیلد که پیشتر روی مجموعه خرس رئیس نیکلودئون کار کرده بود، ساخته میشود. این انیمیشن، داستان یک تیرانوسوروس رکس به نام تیم (Tim)، خواهر و برادرهایش و دوستانش را روایت میکند. همگی آنها در رامبلتون (Rumbleton) زندگی میکنند؛ شهری که روی مجموعهای از سیارکهای بههمپیوسته ساخته شده است.
چرخش میانستارهای
نویسنده اصلی یعنی اندی پاتر با تایید غیرعادی بودن ایده خانوادهای از دایناسورها در فضا میگوید: «ما واقعا تلاش کردیم مطمئن شویم که شخصیت تیم مثل یک بچه واقعی به نظر برسد؛ کسی که احساسات، مشکلات و موقعیتهای دشواری را تجربه میکند که مخاطبان خردسال ما به خوبی آنها را میشناسند، اما با یک چرخش میانستارهای. به همان اندازه، برایمان مهم بود که کمدی همیشه در مرکز توجه باشد و شوخیهایی را اضافه کنیم که هم برای کودکان و هم والدین آشنا به نظر برسند؛ به طوری که خانوادهها در هر قسمت لحظههایی را پیدا کنند که دقیقا شبیه شرایط آنها باشند».
این تعادل، طبیعتاً بر جهتگیری هنری مجموعه هم تأثیر گذاشت. طراح انیمیشن و کارگردان هنری یعنی جاشوا هوگان، میگوید که در ابتدا پیدا کردن مسیر درست، کار سختی بوده است؛ چون ایده اصلی، امکانهای زیادی را پیش رویشان میگذاشت و انتخاب محدود، دشوار بود. چیزی که به این موضوع کمک کرد، ترکیب کردن ایده اولیه شخصیتهای بیانگر و رنگهای جسورانه با شکلهای ساده و گردی بود که در طراحی شخصیتها و محیطها دیده میشود.
هوگان میگوید: «این باعث شد که ما یک دنیای خیالانگیز بسازیم که هم تازه و هم آشنا به نظر برسد و به اندازه مناسبی آیندهنگر و عادی باشد.» درنسفیلد هم توضیح میدهد که آنها از همان ابتدا تلاش کردند تا مجموعه حالوهوای زمینیتری داشته باشد تا کودکان در فضای آشناتری قرار بگیرند. در بخش طراحی بصری، آزمایشهایی با رنگها انجام شده، اما در نهایت تصمیم گرفتند که در این مجموعه هم چمن سبز باشد و هم آسمان آبی دیده شود.
جس پترسون، کارگردان قسمتهای این مجموعه، توضیح میدهد که این نگاه چطور در انیمیشن پیاده شد: «از آنجا که تیم رکس در فضا مجموعهای پر از هیجان و در عین حال احساسی است، ما تمرکزمان را روی ترکیب حرکات طبیعی و بازیگری با عناصری کارتونیتر گذاشتیم. ما میخواستیم شخصیتها پرانرژی، سرزنده و بامزه به نظر برسند و در عین حال حس وزن واقعی خود را هم حفظ کنند تا مثلا کوبیدنهای سنگین پای یک دایناسور با لرزش صفحه غیرعادی جلوه نکند. به همین دلیل، اغلب از تکنیکهایی مثل کشیدگی، حرکتهای تند و ناگهانی یا جهش بین حالتها استفاده میکنیم؛ آنهم دقیقاً در جاهایی که فکر میکنیم به یک لحظه یا صحنه جان بیشتری میدهد.»
پترسون میگوید تیم سازنده با سبکی تقریباً شبیه به انیمیشن ۲/۵ بُعدی کار کردهاند؛ سبکی که اجازه میداد در هر قسمت کمی دست به آزمایش بزنند. آنها همچنین مجبور بودند برای عناصر واقعگرایانهتر راهحل پیدا کنند یا به قول پترسون، همان مشکل سر بزرگ و دستهای کوچک که همیشه هنگام کار با دایناسورها پیش میآید.
درنسفیلد اضافه میکند: «وقتی این شخصیتها را طراحی کردیم، ظاهرشان نسبتاً تخت به نظر میرسید و بنابراین زاویههای زیادی از چرخش سرشان در اختیار نداشتیم. مثلاً وقتی تیم از یک سمت به سمت دیگر برمیگشت، حرکت کمی حالت ناگهانی پیدا میکرد؛ چون سرش سه بُعدی نیست و نمیتوانستیم چرخش کامل آن را نشان دهیم.»
درنسفیلد میگوید این موضوع محدودیت ایجاد کرد، چون تیم در یک دنیای سه بُعدی زندگی میکند و حرکتش هم سه بُعدی است. او ادامه میدهد: «میتوانیم شخصیتها را به سمت دوربین حرکت دهیم و یا از دوربین دور کنیم و حرکتشان مثل شخصیتهای سه بُعدی باشد؛ اما در اصل آنها دو بُعدی هستند. به نظرم موفقیت این رویکرد گواهی بر دستاوردهای طراحان شخصیتها در ابتدا و همچنین تیمهای فوقالعاده انیمیشنمان در JAM در بلفاست است.»
میزان مناسب از سورئالیسم
مثل جهتگیری هنری، استفاده محتاطانه از انیمیشن سبکدار هم اهمیت دارد. درنسفیلد که پیشتر در مجموعههایی مانند تام و جری (Tom & Jerry) به عنوان استوریبُردر فعالیت کرده، طرفدار انیمیشنهای دوران طلایی است؛ اما تیم رکس تمرینی برای مهار و کنترل بوده. او میگوید: «فکر نمیکنم همیشه مناسب باشد که بینندگان خردسالی که تازه با کارتونها آشنا شدهاند را مستقیم به دنیای عمیق این نوع سورئالیسم پرتاب کنیم؛ سبکی که این نوع کارتونسازی با خود به همراه دارد.»
او اضافه میکند که انیمیشن تیم رکس در فضا این زبان بصری کارتونی را با ملایمت به کار میگیرد. درنسفیلد همچنین اشاره میکند که به چالش کشیدن کودکان هم مهم است. او درباره مدیریت لحن انیمیشن میگوید: «نباید با کودکان با لحن تحقیرآمیز صحبت کرد. آنها مخاطبانی پیشرفتهتر از آن چیزی هستند که ممکن است در ابتدا تصور کنید.»
اما حتی با این نیاز به کمی سادهسازی، ایجاد حس شگفتی همچنان اهمیت دارد. درنسفیلد به یکی از مراحل اولیه توسعه بصری، یعنی نقشه شهر رامبلتون اشاره میکند و میگوید: «ما از تصاویر کودکان و کتابهای کلاسیک بچهها الهام گرفتیم. کتابهایی که اغلب دنیاهای شلوغ و پرجزئیاتی دارند؛ مثل کتابهایی از دوران کودکیتان که ساعتها با دقت تصاویرشان را نگاه میکردید و همین کاری بود که واقعاً سعی کردیم با آن نقشه انجام دهیم». انیمیشن تیم رکس در فضا از دوشنبه تا پنجشنبه از نیکلودئون پخش میشود و بازپخش آن از شبکه .Nick Jr انجام میگردد. این برنامه همچنین در شبکههای Nick بینالمللی و در بریتانیا از کانال میلکشِیک! پخش میشود.
نظر شما درمورد این انیمیشن چیست؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Animation Magazine
بهترین بازی سولزلایک تاریخ چیه؟ میزگیم با امیدلنون @omidlennon
نظرات