
۱۰ افسون هریپاتر که جای خالیشان در فیلمها حس میشود
دنیای هری پاتر صدها افسون و جادو دارد. جادوگران نهتنها از جادو برای دوئل و نبرد استفاده میکنند، بلکه آن را برای کارهای روزمره، راحتی و حتی سرگرمی هم به کار میگیرند. با اینحال، ازآنجاکه فیلمها جادو را سادهتر نشان میدهند، بسیاری از افسونهای نمادین کتابها هیچوقت صحنهای درخور خود در فیلمها پیدا نکردند.
حتی افسونهایی که در هری پاتر دیده میشوند اغلب بیکلام یا بدون استفاده از چوبدستی اجرا میشوند؛ بنابراین ورد آنها کاملاً از دید مخاطب پنهان میماند. برخی دیگر هم اثرشان به طور کامل تغییر کرده و فرصت خلق صحنههای ارزشمند (چه برای طرفداران و چه از نظر زیبایی بصری) ازدسترفته است. از همه مهمتر، تعداد زیادی از افسونها اصلاً وارد فیلمها نشدهاند؛ مثل Bat-Bogey Hex معروف جینی ویزلی. با مجله بازار همراه باشید تا ۱۰ تا از این افسونهای فراموش شده را بررسی کنیم.
Piertotum Locomotor (سلاحی شگفتانگیز در دوئلها)
از ترکیب لاتین و فرانسوی، Piertotum Locomotor تقریباً به معنای «سنگها مطیعانه حرکت میکنند» است. در فیلم، مکگونگال این افسون را اجرا میکند تا زرههای قلعه هاگوارتز را برای جنگ به حرکت درآورد؛ صحنهای که بهیادماندنی شد. دامبلدور هم در وزارت سحر و جادو گویا از همین افسون برای کنترل مجسمهها استفاده میکند.
بااینحال، چنین افسون قدرتمندی باید خیلی بیشتر در داستان دیده میشد. طبیعی است که هری و بیشتر دوستانش نمیتوانستند آن را به کار گیرند؛ چون بسیار پیشرفته است؛ اما هرماینی با تواناییهایش قطعاً میتوانست یک یا دو بار از آن استفاده کند. حتی ولدمورت میتوانست با استفاده از این افسون و به حرکت درآوردن مجسمههای قبرستان یا تزیینات تالار اسرار، صحنههایی واقعاً ترسناک خلق کند.
Muffliato (حفظ حریم خصوصی در دنیایی پر از راز)
Muffliato از واژهی انگلیسی Muffle گرفته شده است.
این افسون از آن دسته جادوهایی است که در زندگی واقعی هم کاربرد فوقالعادهای داشت. بسیاری از افسونهای هری پاتر به شکل عجیبی خاصاند، اما Muffliato بهترین گزینه برای داشتن یک گفتوگوی محرمانه است. مخصوصاً در دنیای داستان که شخصیتها بارها نیاز داشتند دربارهی ولدمورت یا مسائل مهم دیگر در خفا صحبت کنند.
سهگانهی طلایی چند بار از این افسون استفاده کردند تا وسط کلاس یا مکانهای شلوغ کسی صدایشان را نشنود. اما عجیب است که چرا جادوگران بیشتر از آن استفاده نمیکردند. هری بارها شاهد گفتوگوهای محرمانه بود. مثلاً محفل ققنوس میتوانست از آن استفاده کند تا نوجوانان حرفهایشان را نشنوند؛ یا مکگونگال میتوانست زمانی که در سه جارو خانه دربارهی سیریوس بلک حرف میزد، با این افسون جلوی شنیدن بقیه را بگیرد.
Orchideous (یکی از افسونهای دلنشین و کمیاب)
از لاتین Orchideae گرفته شده که نام علمی خانوادهی گلهای ارکیده است.
این افسون جذاب و دوستداشتنی، گلهای تازه خلق میکند. در هری پاتر، اولیوندر برای امتحانکردن چوبدستی فلور از آن استفاده میکند. همچنین هرماینی هم برای گذاشتن گل روی مزار پدر و مادر هری وردی مشابه به کار میبرد.
این افسون نشان میدهد جادو میتواند لحظاتی دلپذیر و شاعرانه خلق کند و جای خالیاش در فیلمها حس میشود. مثلاً در جشن سه جادوگر در جام آتش، دانشآموزان میتوانستند با اجرای Orchideous از همراهانشان برای رقص دعوت کنند. یا استادان میتوانستند با آن برای ولنتاین، هاگوارتز را تزیین کنند. چنین صحنههایی میتوانست زیبایی و جذابیت دنیای جادو را دوچندان کند.
Gemino (افسون تکثیر وسایل)
از لاتین Geminare گرفته شده که به معنای «دوبرابر کردن» است.
این افسون که به «افسون تکثیر» هم معروف است، به جادوگر اجازه میدهد تقریباً هر شیئی را تکثیر کند (بهجز برخی آثار بسیار قدرتمند). هرچند نسخهی تکثیرشده، کیفیت پایینتری دارد یا زودتر خراب میشود اما در کل شباهت زیادی به نسخهی اصلی دارد. هرماینی به شکل بهیادماندنی از این ورد برای کپیکردن گردنبند سالازار اصلیترین استفاده میکند تا آمبرج متوجه دزدی آنها نشود.
بااینحال عجیب است که مردم دنیای جادو بیشتر از آن استفاده نمیکردند. درست است که برای پول یا اشیای بیهمتا کارایی ندارد اما میتوانست برای تکثیر لباس، کتاب، پر، دفتر و بسیاری چیزهای دیگر به کار برود. خانوادهی ویزلی که همیشه با مشکلات مالی دستوپنجه نرم میکردند، چرا همه چیز را برای استفادهی بیشتر تکثیر نمیکردند؟ دانشآموزان هم میتوانستند کتابها، یادداشتها و وسایلشان را راحتتر کپی کنند.
Bat-Bogey Hex (افسون اختصاصی جینی ویزلی)
این افسون که یکی از معدود وردهای کاملاً انگلیسی دنیای هری پاتر است، باعث میشود ترشحات بینی قربانی به خفاشهای بزرگ تبدیل شوند و از بینیاش بیرون بیایند! این جادو چندان آسیبزننده نیست اما در دوئلها ابزاری عالی برای حواسپرتی حریف است.
جینی ویزلی در اجرای این افسون شهرت داشت و آن را چند بار علیه دراکو مالفوی و زکریاس اسمیت به کار برد. بااینحال عجیب است که در نبردهای بزرگتر یا حتی برای آزار و اذیتهای دانشآموزان اسلیترینی بیشتر استفاده نشد. در فیلمها هم میتوانست صحنهای طنزآلود و کاریکاتوری خلق کند و فضای عجیبوغریب دنیای جادو را بهتر نشان دهد.
Accio (یکی از کاربردیترین افسونهای دنیای جادوگری)
از لاتین گرفته شده و به معنای «فرامیخوانم» است.
هری در سال چهارم، این ورد را برای احضار جارویش در نخستین مرحلهی مسابقات سه جادوگر یاد میگیرد. بااینحال، چنین افسون مفیدی باید بسیار بیشتر در داستان دیده میشد. Accio زندگی جادوگران را بهشدت آسان میکند، چون به آنها اجازه میدهد هر شیئی را تنها با حرکت چوبدستی بهسوی خود بیاورند.
بااینحال، در کتابها و فیلمها فقط در چند موقعیت خاص مثل مسابقه یا در وزارت سحر و جادو برای گرفتن پیشگویی دیده میشود. منطقی بود که جادوگران مدام از آن استفاده کنند؛ برای آوردن کتاب، پر، کاغذ، نامه، وسایل آشپزخانه و صدها چیز دیگر. اصلاً عجیب است که چرا یک جادوگر باید برای برداشتن وسیلهای از جایش بلند شود!
Scourgify (افسون تمیزکاری)
بهخاطر ارتباطش با واژهی انگلیسی Scour (تمیزکردن) بهراحتی قابل یادسپاری است.
این افسون، امکان پاکسازی هر سطح یا شیئی را فراهم میکند. تانکس از آن برای تمیزکردن قفس هدویگ استفاده کرد و هرماینی هم آن را به نویل یاد داد تا زیر ناخنهایش را تمیز کند. بهاحتمال زیاد مالی ویزلی هم برای تمیزکردن خانه از همین ورد استفاده میکرد.
بااینحال، باوجود اینهمه کاربرد عملی و روزمره، بهندرت در هری پاتر دیده میشود. بارها هری با کفشهای پر از گِل وارد سالن عمومی میشود؛ اما هرگز از Scourgify برای تمیزکاری استفاده نمیکند. با همهی آشفتگیهای هاگوارتز، حتی میتوان گفت بیانصافی بود که فیلتچ (یک اسکویب) مجبور بود همه چیز را دستی تمیز کند، درحالیکه هر جادوگری میتوانست با یک تکان چوبدستی کار را تمام کند.
Disillusionment Charm (جادوی استتار)
این افسون به جادوگر امکان میدهد خود یا یک شیء را در محیط استتار کند. اثر آن مثل یک «آفتابپرست زنده» است که رنگ و ظاهرش دائماً با اطراف هماهنگ میشود. جادوگران قدرتمند حتی میتوانند با آن نامرئی شوند؛ به همین دلیل دامبلدور بارها توانست بدون جلبتوجه حرکت کند.
هری و دوستانش بیشتر از شنل نامرئی استفاده میکردند اما جادوی Disillusionment هم میتوانست بارها مفید واقع شود. مودی از آن برای مخفیکردن هری هنگام بردنش به خانهی گریمولد استفاده میکند؛ اما چرا در مأموریت «هفت پاتر» از آن بهره نبردند؟ حتی در نبرد هاگوارتز هم میتوانست امتیاز بزرگی برای پنهان ماندن دوئلکنندگان باشد.
Rictusempra (افسون خندهی بیپایان)
این واژه از لاتین گرفته شده و به طور آزاد به معنای «همیشه با دهان باز» است.
این افسون که با نام «جادوی قلقلک» هم شناخته میشود، باعث میشود قربانی بیوقفه بخندد. شاید در نگاه اول بیضرر یا حتی مسخره به نظر برسد، اما در عمل بسیار کاربردی است؛ چون جلوی اجرای وردهای بعدی حریف را میگیرد.
هری در جلسات ارتش دامبلدور این افسون را به همکلاسیهایش آموزش میدهد اما در فیلمها تقریباً نادیده گرفته شده است. در تالار اسرار، زمانی که هری از Rictusempra علیه مالفوی استفاده میکند، او به هوا پرتاب میشود و سقوط میکند؛ درحالیکه باید شروع به خندیدن میکرد. نشاندادن این افسون میتوانست تصویر روشنتری از تنوع جادوهای دفاعی دنیای جادوگری ارائه دهد.
Legilimens (افسون ورود به ذهن)
از لاتین Legere (خواندن) و Mens (ذهن) گرفته شده است.
لجیلمنسی یکی از پیچیدهترین و جذابترین هنرهای جادویی است که به جادوگر امکان میدهد به افکار و خاطرات دیگران دسترسی پیدا کند. جادوگران بسیار ماهر حتی میتوانند خاطرات را تغییر دهند و با اوکلومنسی ذهن حریف را گمراه کنند.
اسنیپ، دامبلدور و ولدمورت از معروفترین لجیلمِنها بودند. اما در فیلمهای اصلی، تنها نمونهی واقعی استفاده از آن زمانی است که اسنیپ سعی میکند به هری، اوکلومنسی بیاموزد. چنین مهارت خارقالعادهای باید خیلی بیشتر در فیلمها نشان داده میشد، چون میتوانست عمق نبردهای ذهنی و روانی دامبلدور و ولدمورت را به نمایش بگذارد. در حقیقت، جادوگران بزرگ در دو سطح میجنگند: جسمانی و ذهنی. توجه بیشتر به این افسون میتوانست دوئلهای جادویی را به طرز چشمگیری جذابتر و چندلایهتر کند.
افسونهای هریپاتر عمیقتر از وردهای ساده هستند
افسونهایی مثل Accio، Scourgify، Disillusionment یا حتی طلسمهای خاصی مانند Bat-Bogey Hex و Legilimens، بیش از آنکه ابزارهای جادویی باشند، دریچههایی برای نشاندادن لایههای پنهان دنیای جادوگریاند. غیبت آنها در فیلمها باعث شد بسیاری از ظرافتها و جذابیتهای این جهان در پردهی سینما از دست برود.
این وردها نهتنها میتوانستند صحنههایی خلاقانه، بامزه یا حتی ترسناک خلق کنند، بلکه جنبههای روزمرهی زندگی جادوگران را نیز واقعیتر میکردند؛ جایی که جادو فقط وسیلهای برای نبرد نیست، بلکه در کوچکترین لحظات زندگی جریان دارد. اگر این افسونها پررنگتر در فیلمها حضور داشتند، تجربهی مخاطب از دنیای هری پاتر غنیتر و چندبعدیتر میشد؛ ترکیبی از شکوه، طنز، ترس و انسانیت.
منبع: CBR
بهترین بازی سولزلایک تاریخ چیه؟ میزگیم با امیدلنون
نظرات