متأسفانه تقلب در بازیهای چندنفره یک تجارت بزرگ است و به نظر نمیرسد که این موضوع به این زودیها تغییر کند. یکی از اصلیترین اهداف چیترهای آنلاین، بازی کانتر استرایک (Counter-Strike) از شرکت Valve است که جدیدترین نسخه آن CS2 نام دارد. جدای از اینکه این بازی یک شوتر فوقالعاده رقابتی است و اغلب پربازیکنترین عنوان در پلتفرم استیم به شمار میرود، سیستم ضدتقلب آن در مقایسه با گزینههایی مثل Valorant، قدرت بازدارندگی چندانی ندارد.
برخلاف بازی Valorant که از سیستم ضدتقلب سطح کرنل به نام Riot Vanguard استفاده میکند، شرکت Valve در بازی Counter-Strike 2 برای مقابله با متقلبها به سیستم VAC یا Valve Anti-Cheat تکیه کرده است. مصاحبه اخیر با یکی از سازندگان چیت برای بازی CS2 نشان میدهد که این افراد به راحتی میتوانند VAC را دور بزنند؛ به ویژه از آنجا که Valve همچنان در بهکارگیری سیستمهای سطح کرنل تردید دارد.
مصاحبه با یک سازنده چیت برای بازی Counter-Strike 2
همانطور که قابل پیشبینی بود، در مصاحبهای که توسط وبسایت bo3.gg انجام شده، این سازنده تصمیم گرفته ناشناس بماند و نام مشخصی هم از چیت ساختهشده او ذکر نشده است. تنها چیزی که میدانیم این است که او در کشور اوکراین زندگی میکند و در ابتدا زمانی که یک دانشجو بدون شغل واقعی بوده، برای کسب درآمد اضافه شروع به ساخت چیت کرده است.
این سازنده گفت:
صادقانه بگویم، امروزه خیلی سخت نیست که توسط VAC شناسایی نشویم. در حال حاضر VAC بیشتر جنبه نمایشی دارد و دور زدن آن در دوران قدیم بازی CSGO سختتر بود. ما حافظه سمت کلاینت را تغییر نمیدهیم و یک سیستم ضدتقلب سطح کرنل قطعا ما را اذیت میکرد؛ اما این با سیاست فعلی شرکت Valve سازگار نیست.
سازنده چیت صریحاً میگوید که شرکت Valve اصلاً به تقلبهای خارجی اهمیت نمیدهد. VAC نمیتواند تقلبهایی که آنها ساختهاند را شناسایی کند؛ زیرا به حافظه چیت، پردازش یا پنجره آن دسترسی ندارد. علاوه بر این، بدون هیچگونه محافظت سطح کرنل، دور زدن VAC آسانتر از همیشه شده است. همچنین بازی CS2 اقدامات اضافی مانند نیاز به Secure Boot را اعمال نمیکند؛ کاری که کمپانی EA برای بازی جدیدش یعنی بتلفیلد ۶ (Battlefield 6) انجام داده است و کالاف دیوتی: بلک آپس ۷ (Call of Duty: Black Ops 7) نیز نیازمند آن خواهد بود و این موضوع در بازی Valorant هم از قبل اجرا شده است.
با وجود درخواست زیاد بازیکنان، شرکت Valve سیستم VAC را بهبود نمیبخشد. تلاشهایی برای این کار روی سرور انجام شده است؛ به ویژه VACnet که از دوران CSGO معرفی شد؛ اما واضح است که متقلبها به راحتی از اقدامات مقابلهای Valve پیشی گرفتهاند. VACnet از هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار بازیکنان و علامتگذاری فعالیتهای مشکوک استفاده میکند تا به سیستم Overwatch ارسال شود؛ با این حال، Overwatch (ویژگیای که به بازیکنان اجازه میدهد بازپخشهای بازیکنان مشکوک به تقلب را بررسی کنند) هنوز در بازی CS2 بهطور گسترده در دسترس نیست.
شرکت Valve در بهکارگیری سیستمهای ضدتقلب سطح کرنل محتاط خواهد بود؛ چرا که این روش تهاجمی معمولاً با واکنش منفی مواجه میشود و علاوه بر آن ممکن است که سازگاری دستگاه خودشان، یعنی Steam Deck که روی SteamOS مبتنی بر لینوکس اجرا میشود را مختل کند. سازندهای که با او مصاحبه شده بود، دیدگاه خود را درباره روش مبتنی بر هوش مصنوعی سرور که Valve با VACnet توسعه داده، اینگونه بیان کرد: «فکر میکنم آنها در تمرکز روی هوش مصنوعی سرور و تشخیص آماری، کار درستی انجام میدهند، فقط در اجرای آن چندان خوب نیستند.»
او در ادامه گفت:
بله، فکر میکنم یک سیستم ضدتقلب واقعی تأثیر زیادی روی بازار چیتها خواهد داشت؛ البته به قیمت اینکه تعداد زیادی از کاربران با رایانههای قدیمی نمیتوانند بازی کنند. سیستم TF یا Trust Factor در اروپا و آمریکای شمالی خوب عمل میکند؛ بهطوری که احتمال مواجهه با یک متقلب برای کسی که تراست سبز زیر حدود ۱۸ هزار دارد، بسیار کم است و این همان هدفی است که سیستم دنبال میکند.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ آیا شما هم در بازی CS2 با چیترهای زیادی مواجه میشوید؟ لطفا تجربیات خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: PCguide
امسال بازی خوب چی داریم؟ میزگیم با نیما نوترون
نظرات