بازی جدید باب اسفنجی، راه شاهکار قبلی را ادامه میدهد
دوران پلیاستیشن ۲ پر بود از بازیهای اقتباسی ضعیف، اما در میان آنها، باب اسفنجی یک استثنای درخشان بود. به خصوص بازی Battle for Bikini Bottom که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد و توانست به شکلی استادانه، وفاداری به انیمیشن محبوبش را با یک گیمپلی پلتفرمر درجهیک ترکیب کند و به یک اثر کالت کلاسیک تبدیل شود.
استودیوی «پرپل لمپ» (Purple Lamp) با بازسازی Rehydrated در سال ۲۰۲۰، این خاطرهی شیرین را برای نسل جدید زنده کرد و سه سال بعد، با بازی کاملاً جدید The Cosmic Shake تلاش کرد تا این مسیر را ادامه دهد. با اینکه این بازیها جذاب بودند، اما The Cosmic Shake با ساختار خطی و چالشهای سادهاش، نتوانست آن جادوی خاص Battle for Bikini Bottom را تکرار کند؛ ضعفی که از چشم طرفداران و البته خود سازندگان دور نماند.
در رویداد گیمزکام امسال، فرصتی دست داد تا جدیدترین عنوان این مجموعه، یعنی SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide را تجربه کنم. خبر خوب این است که تیم پرپل لمپ تمام بازخوردهای منفی نسبت به The Cosmic Shake را شنیده و به کار بسته است. از حس کنترل شخصیتها تا طراحی مراحل، همه چیز یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود و این امید را زنده میکند که بالاخره با جانشین واقعیای که سالها منتظرش بودیم، روبهرو هستیم.
زمین بازی جدید باب اسفنجی و پاتریک
از همان لحظهی اول تجربهی دمو، یک چیز کاملاً روشن بود: آزادی عمل بسیار بیشتر شده است. حالا میتوانید هر لحظه که اراده کنید، بین باب اسفنجی و پاتریک جابهجا شوید و در محیطهایی کاملاً باز و پر از مسیرهای گوناگون به کاوش بپردازید.
یک نکتهی کلیدی: دیگر افتادن در آب به معنای مرگ آنی نیست! هر دو شخصیت میتوانند روی مایعات سُر بخورند و این مکانیک جدید، طراحی مراحل را بسیار پویاتر کرده است.
اما جذابیت اصلی، در مکانیکهای کاملاً جدید بازی نهفته است. قابلیت تعویض آنی شخصیتها، حتی در میانهی یک پرش بلند، پازلهای پلتفرمینگ خلاقانهای را خلق کرده است. سازندگان تأکید داشتند که پاتریک دیگر یک شخصیت فرعی نیست و به اندازهی باب اسفنجی تواناییهای منحصربهفرد دارد. پیدا کردن بهترین ترکیب از مهارتهای این دو دوست، هستهی اصلی گیمپلی و یک تکامل هیجانانگیز برای این مجموعه است.
چالشی برای طرفداران قدیمی
یکی دیگر از حوزههایی که پرپل لمپ روی آن تمرکز ویژهای داشته، درجهی سختی است. به گفتهی تیم سازنده، سختی بازی تعادلی است بین سادگی The Cosmic Shake و چالشهای Battle for Bikini Bottom. هدف این بوده که بازی هم برای کودکان و بازیکنان تازهکار لذتبخش باشد و هم طرفداران قدیمی و باتجربه را راضی نگه دارد.
راه حل آنها هوشمندانه است: در کنار مسیرهای اصلی و سادهتر، مسیرهای مخفی و صعبالعبوری طراحی شدهاند که تنها با تسلط کامل بر تمام مکانیکهای جدید و اجرای دقیق آنها قابل دسترسی هستند. به این ترتیب، بازیکنانی که به دنبال چالش هستند، برای مهارت خود پاداش میگیرند.
تنها نگرانی کوچک: از نظر بصری، به نظر میرسد بازی هنوز جای کار دارد. با اینکه محیطها پویاتر از همیشه هستند، اما گرافیک بازی از تمام قدرت سختافزارهای مدرن بهره نمیبرد. البته این مشکل ممکن است تا زمان انتشار نهایی برطرف شود.
در نهایت، تجربهی من از Titans of the Tide نشان داد که استودیوی پرپل لمپ عمیقاً به جامعهی طرفداران خود احترام میگذارد. آنها بارها اشاره کردند که بازخوردهای طرفداران Battle for Bikini Bottom «چراغ راه» آنها در این مسیر بوده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، باب اسفنجی یک بار دیگر به همه نشان خواهد داد که یک بازی اقتباسی عالی چگونه ساخته میشود و هدیهای ارزشمند به طرفداران قدیمی و جدید خود تقدیم خواهد کرد.
منبع: thegamer
امسال بازی خوب چی داریم؟ میزگیم با نیما نوترون
نظرات