کارگردان داستان اسباببازی ۵ به ساخت دنبالههای بیشتر اشاره کرد
اندرو استنتون، یکی از مغزهای متفکر و ستونهای اصلی استودیو پیکسار، با چند کلمهٔ حسابشده، آتش اشتیاق و کنجکاوی طرفداران مجموعهٔ محبوب «داستان اسباببازی» را دوباره شعلهور کرده است. او به شکلی ظریف اشاره میکند که ماجراجوییهای وودی و باز لایتیر ممکن است به «داستان اسباببازی ۵» ختم نشود و این دنیا بسیار بزرگتر از آن است که بتوان آن را به راحتی کنار گذاشت.
فیلم «داستان اسباببازی ۵» که محصول مشترک استودیوهای انیمیشن پیکسار و والت دیزنی پیکچرز است، برای اکران در ژوئن ۲۰۲۶ (خرداد یا تیر ۱۴۰۵) در سینماهای ایالات متحده برنامهریزی شده است. خبر هیجانانگیز برای طرفداران قدیمی، بازگشت قطعی صداپیشگان اصلی یعنی تام هنکس در نقش وودی، تیم آلن در نقش باز لایتیر و جون کیوسک در نقش جسی است؛ حضوری که تضمین میکند روح اصلی این مجموعه همچنان حفظ خواهد شد.
اندرو استنتون که نامش به عنوان نویسنده و کارگردان با شاهکارهایی چون «در جستجوی نمو» و «وال-ئی» گره خورده و در تمام فیلمهای «داستان اسباببازی» نقشی کلیدی داشته، در مصاحبهای به مناسبت سیامین سالگرد اکران اولین قسمت این مجموعه، نکتهٔ مهمی را مطرح کرد. او ضمن تشکر از طرفداران گفت: «بیصبرانه منتظریم تا این داستانها را برای شما ادامه دهیم.»
استفادهٔ هوشمندانهٔ او از واژهٔ جمعِ «داستانها» به جای «داستان»، یک چراغ سبز غیرمستقیم به آینده است. این انتخاب کلمه نشان میدهد که نگاه مدیران پیکسار به قسمت پنجم، نه به عنوان یک پایان، بلکه به عنوان فصلی جدید برای ماجراهای بعدی است. این در حالی است که بسیاری از تماشاگران، پایانبندی قسمت چهارم را یک خداحافظی بینقص و احساسی با شخصیت وودی میدانستند و نگران بودند که ساخت دنبالههای جدید به این میراث لطمه بزند. اما به نظر میرسد پیکسار ایدههای بزرگتری در سر دارد.
این گمانهزنیها زمانی قوت میگیرد که به استراتژی جدید پیکسار تحت مدیریت پیت داکتر (کارگردان انیمیشنهای «بالا» و «درون و بیرون») نگاه میکنیم. داکتر، مدیر ارشد خلاقیت پیکسار، اخیراً اعلام کرده است که این استودیو قصد دارد یک استراتژی متعادل را در پیش بگیرد: به ازای هر یک فیلم با داستان اورجینال، یک دنباله بر اساس مجموعههای محبوب قبلی ساخته خواهد شد.
این رویکرد منطقی به نظر میرسد. از یک سو، پیکسار به ریشههای خود یعنی خلق دنیاهای کاملاً جدید و بکر وفادار میماند و از سوی دیگر، با توجه به موفقیت تجاری فوقالعادهٔ دنبالههایی مانند «شگفتانگیزان ۲» و «داستان اسباببازی ۴»، از پتانسیل عظیم شخصیتهای محبوب خود غافل نمیشود. با در نظر گرفتن این استراتژی و محبوبیت بیپایان «داستان اسباببازی»، اگر قسمت پنجم در گیشه موفق عمل کند (که تقریباً قطعی به نظر میرسد)، ساخت قسمتهای ششم و هفتم دور از ذهن نخواهد بود.
خلاصهٔ رسمی منتشرشده از «داستان اسباببازی ۵» نیز سرنخهایی از مسیر جدید این مجموعه به ما میدهد:
«اسباببازیها در انیمیشن داستان اسباببازی ۵ از دیزنی و پیکسار بازگشتهاند و این بار نوبت رویارویی اسباببازی با تکنولوژی است. وظایف باز، وودی، جسی و بقیهٔ گروه زمانی به طور تصاعدی سختتر میشود که با یک تهدید کاملاً جدید برای زمان بازی رودررو میشوند.»
این خلاصه، یک تقابل کلاسیک با پیچیدگیهای مدرن را نوید میدهد. در دنیایی که کودکان بیشتر وقت خود را با تبلتها، کنسولهای بازی و اسباببازیهای هوشمند میگذرانند، اسباببازیهای سنتی با چه چالشی برای جلب توجه و حفظ «زمان بازی» مواجهاند؟ این ایده نه تنها پتانسیل داستانی بالایی دارد، بلکه میتواند مفاهیم عمیقتری دربارهٔ ماهیت بازی، تخیل و ارتباط انسانی در عصر دیجیتال را نیز بکاود و راه را برای ماجراهای بیپایان آینده باز کند.
نظرات