شرکت یوتیوب در رویداد Made on YouTube سال ۲۰۲۵ که روز سهشنبه برگزار شد، مجموعهای از بهروزرسانیهای تازه را مخصوص سازندگان محتوا اعلام کرد. با این حال، به نظر میرسد که YouTube Live بزرگترین تغییرات روز را تجربه کرده است؛ چرا که این غول ویدیویی چندین ویژگی جدید مربوط به پخش زنده را برای اضافه شدن به پلتفرم معرفی کرد.
به گفته شرکت یوتیوب، بیش از ۳۰ درصد از بینندگانی که در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ با حساب کاربری خود وارد پلتفرم شدهاند، محتوای زنده تماشا کردهاند. پخش زنده در یوتیوب در حال رشد است و به نظر میرسد که این شرکت دریافته که باید با برخی از قابلیتهای منحصربهفرد استریم زنده در پلتفرمهای رقیب مثل توییچ (Twitch) و تیکتاک (TikTok) رقابت کند.
بازیهای قابل اجرا در پخش زنده و قالبهای عمودی و افقی
اولین اعلام یوتیوب درباره قابلیتهای تازه استریم، مربوط به ویژگیای است که پیشتر معرفی شده بود؛ یعنی Playables که حالا به YouTube Live هم اضافه میشود. به گفته شرکت یوتیوب، با قابلیت جدید Playables on Live، سازندگان محتوا به بیش از ۷۵ بازی سبک و ساده مثل Angry Birds Showdown و Cut The Rope دسترسی خواهند داشت تا بتوانند هنگام استریم و تعامل با مخاطبان، آنها را بازی کنند.
پلتفرمهای ویدیوی کوتاه مثل TikTok و YouTube Shorts باعث شدهاند که ویدیوی عمودی در اینترنت بسیار محبوب شود. با این حال، بیشتر استریمرها هنگام پخش زنده در پلتفرم مورد نظرشان مجبور بودهاند بین ویدیوی عمودی یا افقی یکی را انتخاب کنند. یوتیوب بهزودی این امکان را فراهم میکند که استریمرها بتوانند همزمان از هر دو قالب ویدیویی استفاده نمایند.
این پلتفرم، یک پخش زنده را هم در فرمت عمودی و هم در فرمت افقی ارائه خواهد داد، همراه با یک بخش گفتگوی زنده یکپارچه که تمام بینندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند. یوتیوب همچنین تأکید کرده است که این قابلیت به استریمرها کمک میکند تا بهتر دیده شوند؛ چرا که بخش زیادی از مخاطبان ترجیح میدهند که تنها یکی از این دو فرمت را دنبال کنند.
حالت تمرین پخش زنده و قابلیت ریاکت لایو
یوتیوب یک حالت تمرین پخش زنده جدید را برای استریمرها معرفی کرده است تا بتوانند پیش از پخش زنده واقعی، تنظیمات استریم خود را آزمایش کنند و قابلیتهای جدید پلتفرم را امتحان نمایند، بدون اینکه واقعاً آنلاین شوند. این ویژگی در این مقطع زمانی برای یوتیوب جالب است. بسیاری از استریمرهای حرفهای احتمالاً از قبل سیستم مخصوص خود را برای این کار دارند؛ اما با قرار دادن این قابلیت به صورت مستقیم در یوتیوب، این شرکت نشان داده که ممکن است بخواهد تعداد استریمرهای لایو را در میان کاربران فعلی سازنده محتوای ویدیویی خود افزایش دهد.
ویدیوهای واکنش یا ریاکت (Reaction Videos) همچنان در شبکههای اجتماعی بسیار محبوب هستند و این قالب بهویژه در پلتفرم رقیب یوتیوب یعنی TikTok طرفداران زیادی دارد. احتمالاً همین محبوبیت، الهامبخش ایده قابلیت جدید React Live یوتیوب در YouTube Live بوده است. با این ویژگی، استریمرها و سازندگان محتوا میتوانند از طریق دستگاه موبایل خود بهطور همزمان به یک ویدیوی زنده دیگر واکنش نشان دهند و به کاربران امکان میدهند تا نظرات و واکنشهای زنده خود را روی استریمها ارائه کنند.
کلیپهای مجهز به هوش مصنوعی و گزینههای جدید کسب درآمد از پخش زنده
این ویژگی برای سازندگان محتوا اهمیت زیادی دارد؛ چرا که کلیپهای مجهز به هوش مصنوعی به صورت مستقیم به یوتیوب خواهند آمد. بسیاری از استریمرها قبلاً برای این کار از سرویسهای شخص ثالث، اشتراک پولی تهیه کردهاند؛ جایی که استریمهای چندساعته خود را آپلود میکنند و کلیپهای کوتاه از بهترین لحظات پخششان که توسط هوش مصنوعی انتخاب میشوند را دریافت میکنند. به گفته شرکت یوتیوب، هایلایتهای مجهز به هوش مصنوعی خود این پلتفرم، بهترین لحظات ویدیوهای پخش زنده استریمرها را استخراج کرده و به صورت خودکار، ویدیوهای کوتاه YouTube Shorts را برای اشتراکگذاری تولید میکنند.
شرکت یوتیوب دو فرمت جدید را نیز برای کسب درآمد استریمرها معرفی کرده است؛ یکی مبتنی بر تبلیغ و دیگری مبتنی بر عضویت. تبلیغات ویدیویی در یوتیوب موضوع جدیدی نیست و بینندگان استریمهای زنده احتمالاً به قطع شدن پخش توسط تبلیغ عادت دارند. با این حال، بینندگان معمولی احتمالاً متوجه شدهاند که برخی از کانالهای بزرگ استریم، فرمت جدیدی را با عنوان تبلیغات کنار هم (Side-by-side ads) آزمایش کردهاند که یوتیوب اکنون قصد دارد آن را در سراسر پلتفرم اجرا کند. در این روش، یک تبلیغ ویدیویی در کنار پخش زنده نمایش داده میشود تا بیننده هیچ لحظهای از استریم را از دست ندهد، در حالی که تبلیغ در حال پخش است.
فرمت تبلیغاتی دیگری که یوتیوب معرفی کرده، مخصوص سازندگانی است که ویژگی عضویت کانال خود را فعال کردهاند. با استفاده از قابلیت جدید پخش زنده فقط برای اعضا (Members-only Live Stream)، استریمرها میتوانند بینندگان عادی را در حین استریم محدود کنند و همان پخش زنده را تنها برای مشترکین کانال در دسترس قرار دهند.
نظر شما درمورد تغییرات پخش زنده پلتفرم یوتیوب چیست؟ دیدگاه خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Mashable
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات