
۵ ویژگی رد دد ۲ که باید در جی تی ای ۶ وجود داشته باشند
اگر قرار است جی تی ای ۶ بر پایهی یکی از بازیهای پیشین راکستار ساخته شود، آن بازی باید رد دد ردمپشن ۲ باشد، نه GTA 5. شرکت راکستار گیمز با هزاران کارمند و استودیوهای متعدد در سراسر جهان، پس از عرضهی GTA 5 به این استراتژی رسید که با متمرکز کردن تمام تیمهایش روی یک پروژهی واحد، میتواند به دستاوردهای بزرگتری برسد. شاید این رویکرد به معنای کاهش تعداد بازیهای منتشر شده باشد، اما کیفیتی که در نهایت عرضه میشود، خیرهکننده است. Red Dead Redemption 2 بهطور مشخص، یکی از پرجزئیاتترین دنیاهای جهان-بازی است که تا به امروز خلق شده و باید به قطبنمای راکستار برای پروژههای آیندهاش تبدیل شود.

اما موفقیت رد دد ردمپشن ۲ تنها مدیون جهان وسیع و داستانسرایی بینظیرش نبود. راکستار گیمز با طراحی مکانیکهای گیمپلی، دنیایی عمیقاً غوطهورکننده ساخت و کنترلی بیسابقه روی اعمال شخصیت اصلی به بازیکن داد. این ویژگیها کمک میکرد تا شما واقعاً حس کنید در نقش یک کابوی زندگی میکنید. از آنجایی که GTA 6 بدون شک یکی از پرجزئیاتترین بازیهای تاریخ خواهد بود، منطقی است که ما نیز این فرصت را داشته باشیم تا در نقش یک خلافکار مدرن، غرق در دنیای بازی شویم. برای تحقق این رویا، در ادامه به ویژگیهایی از Red Dead Redemption 2 میپردازیم که جی تی ای ۶ حتماً باید آنها را از آن خود کند.
۵. تعامل پویا با تمام شخصیتهای غیرقابلبازی (NPC)
در Red Dead Redemption 2 شما میتوانید با تکتک افرادی که در دنیای بازی میبینید، تعامل کنید. میتوانید با هر غریبهای سر صحبت را باز کنید و بسته به سطح شرافت شما، موقعیت مکانی و شرایط گفتگو، هر یک پاسخی منحصربهفرد به شما میدهند. این سیستم به NPCها هویت و هدف میبخشید و آنها را از مهرههایی صرفاً برای تیراندازی یا زیر گرفتن با ماشین، به بخشی زنده از دنیا تبدیل میکرد. تصور کنید این سیستم در GTA 6 به یک NPC اجازه دهد تا بهطور اتفاقی، شما را از یک راز مخفی در حومهی شهر باخبر کند.
شخصیتها در Red Dead Redemption 2 شما را به خاطر میسپردند؛ اگر به مغازهای دستبرد میزدید و صاحبش را زخمی میکردید، در مراجعهی بعدی، جای زخم را روی بدنش میدیدید و با کنایه از شما استقبال میکرد. حالا این ایده را به دنیای مدرن بیاورید: شاید آشوب به پا کردن در شهر، شما را به سوژهی داغ شبکههای اجتماعی تبدیل کند و باعث شود مردم در خیابان با دیدن شما، واکنشی منفی نشان دهند. با وجود فناوریهای امروزی در جی تی ای ۶، پتانسیل این سیستم بیپایان است.
۴. مکانیکهای پیشرفتهی آدمربایی و سرقت
سیستم تعامل با NPCها میتوانست برای خفتگیری شهروندان عادی در رد دد ردمپشن ۲ نیز استفاده شود؛ قابلیتی که برای دو خلافکار خیابانی مثل لوسیا و جیسون کاملاً ضروری به نظر میرسد. البته در دنیای مدرن، با وجود دوربینهای مداربسته، گوشیهای هوشمند و حضور گستردهتر پلیس، این کار خطرات بیشتری خواهد داشت. اما شاید بتوان این ایده را با یک مکانیک دیگر از RDR2 ترکیب کرد.
در آن بازی، شما میتوانستید با کمند خود افراد را دستوپابسته کنید و بربایید. هرچند کاربرد این قابلیت محدود بود، اما GTA 6 میتواند آن را به سطح جدیدی برساند. تصور کنید بتوانید یک تاجر ثروتمند را در مرکز شهر وایس سیتی هدف بگیرید، با بست پلاستیکی او را مهار کنید و به داخل ماشینتان بیندازید تا در مکانی امن، کیف پول و ساعت رولکس او را خالی کنید. یا در مثالی هیجانانگیزتر، اگر توجه پلیس را جلب کردید، بتوانید با گروگان گرفتن یک شهروند و استفاده از او بهعنوان سپر انسانی، پلیس را مجبور به عقبنشینی کنید. بنیانی که Red Dead Redemption 2 بنا نهاد، ظرفیتهای فوقالعادهای برای یک محیط مدرن دارد.
۳. شلیک هوایی برای ایجاد رعب و وحشت
برای اولین بار در یک بازی راکستار، دکمهای اختصاصی برای شلیک هوایی هشداردهنده تعبیه شده بود. این یکی از آن جزئیات کوچکی است که شاید ضروری به نظر نرسد، اما تأثیری شگرف بر غوطهوری در بازی دارد. از آنجایی که به نظر میرسد بخشی از گیمپلی جی تی ای ۶ حول محور سرقتهای کوچک جیسون و لوسیا از مکانهایی مانند رستورانها و فروشگاهها میچرخد، این قابلیت میتواند بسیار جذاب باشد. ورود به یک مغازه و شلیک یک تیر هوایی برای ترساندن همه و در دست گرفتن کنترل اوضاع، حسی قدرتمند و سینمایی ایجاد میکند. شاید این کار از نظر استراتژیک هوشمندانه نباشد، اما «قانون جذابیت» همیشه حرف اول را میزند.
۲. سیستم موجودی واقعگرایانه و محدود
راکستار گیمز همیشه بهخاطر سیستم موجودی غیرمنطقی بازیهایش که به بازیکن اجازه میداد یک زرادخانهی کامل را در جیبش حمل کند، با شوخی مورد انتقاد قرار گرفته است. در رد دد ردمپشن ۲، راکستار با تبدیل کردن اسب به یک انبار سلاح متحرک، پاسخی هوشمندانه به این انتقادها داد. وقتی درگیر نبرد میشدید، تنها به سلاحهایی دسترسی داشتید که روی بدن خود حمل میکردید. این محدودیت شما را وادار میکرد تا پیش از هر مأموریت، با فکر و استراتژی سلاحهای خود را انتخاب کنید.
پیادهسازی چنین سیستمی در GTA 6 بسیار جالب خواهد بود، هرچند ممکن است چالشهای خاص خود را داشته باشد. در RDR2 شما میتوانستید اسبتان را از فاصلهای مشخص احضار کنید، اما در دنیای پر هرجومرج GTA که خودروها مدام در حال تصادف و انفجارند، این سیستم میتواند دردسرساز شود. از طرفی، نام بازی «اتومبیلدزدی بزرگ» است و شما دائماً در حال تعویض ماشین هستید، پس انتقال خودکار سلاحها چگونه ممکن خواهد بود؟
با این حال، همین محدودیت میتواند ارزشی دوچندان به وسایل نقلیهی شخصی شما ببخشد. دیگر ماشین شما فقط وسیلهای برای جابهجایی نیست، بلکه گاوصندوق امن شماست. ارتقای خودرو دیگر فقط به افزایش سرعت و زیبایی محدود نمیشود، بلکه محافظت از سلاحهایتان را نیز در بر میگیرد. یک راهحل عملی میتواند استفاده از کولهپشتی برای حمل سلاحهای کوچکتر (مانند تپانچه و SMG) و اختصاص دادن صندوق عقب خودرو برای سلاحهای سنگین (مانند مسلسلهای تهاجمی و تفنگهای تکتیرانداز) باشد.
۱. اکتشاف مبتنی بر کنجکاوی، نه نقشه
یکی از دلایلی که دنیای Red Dead Redemption 2 را تا این حد زنده و فریبنده میکند، خالی بودن نقشهی آن از آیکونهای بیشمار است. این یک بازی «چکلیستی» نیست که شما را وادار به تیک زدن مأموریتها کند؛ بلکه دنیایی است که با پرسه زدن، گوش دادن به مکالمات مردم و کنجکاوی، شگفتیهایش را برای شما آشکار میکند. بازی شما را تشویق میکند که در دنیایش «زندگی» کنید، نه اینکه فقط از نقطهی A به نقطهی B بروید. به همین دلیل است که سفر سریع (Fast Travel) در آن تا این حد محدود است؛ زیرا در غیر این صورت، بهترین لحظات بازی را از دست میدادید.
جی تی ای ۶ باید از این فلسفهی طراحی نهایت استفاده را ببرد. همانطور که پیشتر گفته شد، شنیدن شایعات دربارهی فعالیتهای جانبی از زبان NPCها فوقالعاده خواهد بود. اما در دنیای مدرن، شاید یک پلتفرم اجتماعی شبیه به توییتر بتواند جایگزین نامههای دستنویس شود. شما پستی دربارهی یک رویداد عجیب در منطقهای خاص میخوانید، اما هیچ علامتی روی نقشه ظاهر نمیشود. خودتان باید نام مکانها را به خاطر بسپارید و بر اساس توصیفات مردم، راهی ماجراجویی شوید.
شما چه انتظاراتی از GTA 6 دارید؟ دوست دارید کدام ویژگیها را در این بازی ببینید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به این گفتگو بپیوندید.
منبع: comicbook
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات