با مشهورترین سیستم های قدرت در دنیای انیمه آشنا شوید
زمانی که در مورد انیمه های شونن حرف میزنیم، این سیستم های قدرت هستند که نبردها را چشمگیر میکنند. البته موضوع به این سادگی نیست. در انیمههای شونن این سیستمها زمانی تاثیرگذار جلوه میکنند که به درستی اجرا و قوانینشان به مخاطب منتقل شوند. در این میان برخی از سیستم های قدرت منحصربهفرد هستند و هیچ شباهتی با سایر سیستمها ندارند.
هرچند جادو یا تواناییهای ماورایی تقریبا در تمام سیستمها به چشم میخورند، اما نوع بیان و توصیف آن از مجموعهای به مجموعه دیگر متفاوت است. بهترین سیستمهای قدرت، میتوانند یک فرمول موفق را به ساختاری جذاب و پویا تبدیل کنند. تنها کافیست به درستی طراحی شوند و تعریفی تازه برای یک ژانر کامل رقم بزنند. در این مطلب سراغ ۱۰ سیستم قدرت مشهور در دنیای انیمه رفتهایم که در نوع خود بینظیر هستند.
۱۰. تایتان شیفتینگ (Titan-Shifting)
عجیبترین نگاه به ژانر مکا
تایتانها دشمنان اجتنابناپذیر دنیای انیمه اتک آن تایتان هستند. موجوداتی عظیمالجثه، بدون عقل و انساننما که تنها هدفشان این است که گوشت انسان را بخورند. از طرف دیگر تعدادشان نیز آنچنان زیاد است که گاهی شخصیتها در طول داستان از شکست دادن آها ناامید میشوند. در این میان تنها ۹ تایتان هستند که هوشمند به حساب میآیند. نکته جالب اینجاست که این ۹ نفر میتوانند در هر زمان و مکان دلخواهی به تایتان تبدیل شوند و درعین حال هوشیاری خود را به عنوان یک انسان حفظ کنند.
با تبدیل شدن به تایتانها به واسطه سیستم قدرت تایتان شیفتینگ، هر یک از شخصیتها تواناییهای ویژهای پیدا میکنند و به نیروی خارقالعادهای دست مییابند. جالب اینجاست که افراد بسته به نیروی تایتانی که در آنها نهفته است، به قدرتهای خاصی میرسند. به نوعی این پدیده را میتوان رویکرد جالبی به ژانر مکا (Mecha) دانست؛ با این تفاوت که رباتها در دنیای تایتانها از گوشت و خون تشکیل شدهاند.
۹. بخشنده (Giver)
نسل جدیدی از قدرتهای مرموز
در انیمه گاچیاکوتا (Gachiakuta) شخصیتهایی وجود دارند که تحت عنوان بخشنده شناخته میشوند. این افراد یک ویژگی جالب دارند و آن هم این است که فرصت زیادی را صرف نگهداری و مراقبت از اشیا و ابزارها میکنند و درنهایت به آنها جان میبخشند. در حقیقت به این اشیا ابزارهای حیاتی (Vital Instruments) میگویند و اغلب توان رزمی شخصیتها را بالا میبرند. البته این تمام ماجرا نیست و این ابزارها میتوانند ابعاد دیگری از تواناییهای آنان را نیز ارتقا دهند.
سیستم قدرت در ابزارهای حیاتی گاچیاکوتا کاملا به ماهیت آن شیء بستگی دارد. به همین دلیل نیز بسته به نیاز داستان، شخصیتها و ابزارهایی وارد یا از داستان خارج میشوند. در چنین شرایطی حتی نویسنده نیز این آزادی عمل را دارد هنگام معرفی متحدان و دشمنان جدید، خلاقیت به خرج دهد. در این میان رودو (Rudo) به عنوان شخصیت اصلی، دستکشهای جادویی دارد که میتواند زبالههای دورریخته شده را موقتا به ابزارهای حیاتی تبدیل کند. همین توانایی کافیست تا سیستم قدرت جذاب گاچیاکوتا به نمایش درآید تا علاوهبر ویژه بودن، گستردگی آن نیز به مخاطب منتقل شود.
۸. سیستم کی (Ki)
بنیانگذار سیستم های قدرت مدرن در دنیای انیمه
از دیگر سیستم های قدرت جالبی که بعدها به الگویی برای سایر انیمههای شونن تبدیل شد، سیستم کی از انیمه دراگون بال (Dragon Ball) است. در حقیقت این سیستم به تجسم فیزیکی نیروی حیات یک موجود زنده اشاره دارد. این نیرو میتواند مورد استفاده و هدایت قرار گیرد، تواناییهای متنوعی ایجاد کند و درنهایت قدرت جسمانی فرد را به شکل چشمگیری افزایش دهد. در این میان انفجار کی (Ki Blast) شناختهشدهترین شکل کاربردی این سیستم است و حملاتی همچون کامه هامه ها (Kamehameha)، توپ پرتو ویژه (Special Beam Cannon) و فاینال فلش (Final Flash) را دربرمیگیرد. هرچند در داستان انیمه جزئیاتی از نحوه یادگیری و فعالسازی این سیستم بیان نمیشود، اما همین ابهام، فضای گستردهای برای استفادهی آزادانه و خلاقانه از آن فراهم میسازد.
به همین دلایل است که دراگون بال از محبوبترین انیمههای شونن به شمار میرود. نبردهای پرشور با پرتوهای انرژی و روحیهی شکستناپذیر جنگجویان به استانداردی از ژانر شونن تبدیل شدهاند و دراگون بال نقش اساسی در تثبیت این جایگاه ایفا کرده است. البته در این میان نباید فراموش کرد که با وجود انعطافپذیری کی میتوانیم شاهد افقهایی بیپایان از امکانات و احتمالات تازه در آینده پیش روی داستان انیمه باشیم.
۷. چاکرا (Chakra)
تغییری عظیم در ساختار و فرمول ژانر شونن
شاید در نگاه اول متوجه شباهت سیستم قدرت چاکرا در انیمه ناروتو با کی در دراگون بال شده باشید. هرچند این دو تقریبا یک نقش را در داستانهایشان ایفا میکنند، با این حال ناروتو سیستم قدرت کاملتری نسبت به دراگون بال دارد. البته تعجب نکنید. انیمه ناروتو که به عنوان یکی از سه اثر بزرگ انیمه نیز شناخته میشود، فرصت زیادی داشت تا سیستم قدرت خود را گسترش دهد و به حد کمال برساند.
احتمالا پیش از این نیز نام چاکرا به گوشتان خورده است. چاکرا در حقیقت نوعی انرژی حیاتی است که برخی میتوانند آن را هدایت و کنترل کند. در انیمه ناروتو، چاکرا معنای معنویتری دارد و از ترکیب انرژی روحی فرد با انرژی جسمانی او حاصل میشود. هرچند این سیستم کاربردهای عمومی و پایهای دارد، اما هر شخصیت با استفاده از آن میتواند در زمینهای خاص تخصص یابد و مجموعهای یکتا از تواناییها را به نمایش بگذارد. به همین ترتیب نیز مبارزات متنوع و جذابی در ضمن داستان شکل میگیرد که بسیار تماشایی است. هنگام مبارزه دو شخصیت با مهارتهای مختلف، بیننده بهخوبی تأثیرگذاری این تفاوتها بر سبک مبارزه و استراتژی آنها را متوجه میشود.
۶. سبک های تنفس (Breathing Techniques)
سادهترین سیستم برای باورپذیر کردن دنیای فانتزی
هیچ مجموعهای را نمیتوان پیدا کرد که به اندازه انیمه شیطان کش (Demon Slayer) به شکلی ساده سیستم قدرت خود را به مخاطب منتقل کند. درحقیقت هیچ پیچش خاصی در این سیستم وجود ندارد و همهچیز از درون شخصیتها و با تنظیم تنفسشان ناشی میشود. تنها کافیست روی تنفس خود متمرکز شوند، دمای بدن خود را تنظیم کنند و حتی کنترل جریان خون در رگهایشان را نیز به دست بگیرند تا به آن سرعت و قدرت مدنظرشان دست یابند. جالب اینجاست که هر یک از شخصیتها در این انیمه، سبک تنفس خاص خود را دارند که بر نقاط قوت و ضعف مختلفی متمرکز هستند. به همین دلیل است که نبردها در انیمه شیطان کش جذاب و خیرهکننده هستند.
جالب اینجاست که سبک تنفس هر شیطان کش با طراحی ظاهری و شخصیتپردازی آن کاملا هماهنگ است. با وجود چنین تنوعی فرصتی فراهم میشود تا استادان داستان، علاوه بر سه شخصیت اصلی شیطان کش داستان، روی بیننده نیز تاثیر بگذارند. تانجیرو کامادو، قهرمان داستان، بارها از سبکهای تنفس مختلف استفاده میکند. این امر نه تنها باعث افزایش هیجان داستان میشود، بلکه مخاطبان را نیز به گمانهزنی و نظریهپردازی دربارهی مناسبترین تکنیک برای هر موقعیت ترغیب میکند.
۵. تبدیل شدن به سلاح (Weapon)
روشی عجیب برای مبارزه با روحهای سرگردان
تاکنون هر سیستم قدرتی که معرفی کردیم، باعث میشد شخصیت به نیروی بالاتری دست یابد. با این حال ماجرا در انیمه روح خوار (Soul Eater) کاملا متفاوت است. در این انیمهها شخصیتها به دو دسته تقسیم میشوند؛ عدهای که سلاح دارند که اصطلاحا به آنها مایستر (Meister) نیز گفته میشود. برخی دیگر نیز که همراه این مایسترها هستند، با استفاده از توانایی درونیشان به سلاح تبدیل میشوند. شاید در نگاه اول چنین ترکیبی عجیب به نظر برسد، اما باید اعتراف کرد استفاده از دورگه انسان-سلاح در نوع خود بینظیر است. البته حضور مایستر و سلاح در کنار هم تنها برای مبارزه با نیروهای اهریمنی نیست. هرچه در داستان پیش میرویم، پیوند این دو عنصر با یکدیگر عمیقتر میشود و همین قدرت هولناک ترکیبشان را چند برابر میکند.
برخلاف بسیاری از انیمهها، میزان قدرت مایسترها و سلاحهایشان تنها از طریق تمرین و مبارزه به دست نمیآید و به عمق پیوند دوستیشان بستگی دارد. همین انتخاب باعث شد داستان بیش از هر چیز بر روابط بینفردی اعضای اصلی تمرکز کند و شخصیتپردازیها در سطح بالایی شکل گیرد. جای تعجبی ندارد که انیمه روح خوار با چنین رویکردی تا مدتها پس از پایان پخشش نیز ماندگار باقی ماند.
۴. قدرتی از جنس اعتماد (Trust)
سلاح پنهان قهرمانان داستان
کمتر انیمهای را میتوان پیدا کرد که به اندازه مجموعه برای تبدیل شدن به قهرمان ایکس (To Be Hero X) از مفهومی انسانی برای سیستم قدرت خود استفاده کند. این انیمه که جز مجموعههای بلند و درحال توسعه در حوزه آثار ابرقهرمانی است، رویکرد جالبی درباره کسب قدرت از طریف جلب اعتماد دارد. هر فرد در این سیستم دارای ارزش اعتماد مشخصی است که با افزایش آن از طریق مشهور شدن، نجات مردم و حضور قوی در شبکههای اجتماعی، قدرتش نیز چندبرابر میشود.
قدرتی که یک قهرمان از طریق ارزش اعتماد خود کسب میکند، کاملاً به آنچه دیگران دربارهاش باور دارند وابسته است. این امر میتواند عواقب ناخواسته زیادی به همراه داشته باشد؛ برای مثال تصور کنید تمام مردم بر این باور باشند یک نفر اگر صحبت نکند، جذابتر است. در این صورت قهرمان داستان محکوم است تا پایان عمر و تنها برای آنکه اعتماد و درنتیجه قدرت خود را از دست ندهد، حرف نزند. این موضوع رابطهای پیچیده میان قهرمان و شهروندان ایجاد میکند وباعث میشود در برخی از شرایط حتی نسبت به اعتماد آنها بیدفاع بماند.
۳. انرژی نفرین شده (Cursed Energy)
رمز هیجان بیپایان در مبارزات جذاب جوجوتسو کایسن
تقریبا هیچ شخصیتی در انیمه جوجوتسو کایسن (Jujutsu Kaisen) وجود ندارد که حتی اندازه نوک انگشت انرژی نفرین شده نداشته باشد. همانطور که از نامش پیداست، این انرژی از جنس احساسات منفی است و از کسانی نشات میگیرد که حتی روحشان هم از وجود چنین چیزی در وجودشان خبر ندارد. اینجاست که سروکله جادوگران جوجوتسو پیدا میشود تا این انرژی را مهار و کنترل کنند. به همین دلیل نیز آنها میتوانند با هیولاهای نفرینشدهای بجنگند که حاصل انباشت بیش از اندازهی انرژی منفی در یک مکان هستند.
جادوگران در انیمه جوجوتسو کایسن معمولا با یک تکنیک منحصربه فرد زاده میشوند. البته برخی از آنها این تکنیکها را از تبار و خونشان به ارث میبرند. هرچند این ویژگی کاربرد انرژی نفرینشده را محدود میکند، اما امکان خلق مجموعهای گسترده و خلاقانه از قدرتها را برای داستان فراهم میسازد. شاید مهمترین نقطهی قوت انرژی نفرینشده بهعنوان یک سیستم قدرت این باشد که قوانین آن بهتدریج و با ریتمی حسابشده به مخاطب ارائه میشود. به همین دلیل بیننده نیز بهراحتی آن را درک میکند. هرچند این انرژی بخشی پیچیده و چندلایه از جهان داستان است، اما هرگز چنان سنگین و دستنیافتنی به نظر نمیرسد که مانع همراهی مخاطب شود.
۲. کوسهها (Quirk)
تنوعی جذاب برای ماندگاری قهرمانان داستان
امکان ندارد حرف از سیستم های قدرت به میان بیاید و سراغ انیمه مدرسه قهرمانانه من (My Hero Academia) نرویم. تقریبا تمام شخصیتها در این انیمه با نوعی قدرت به نام کوسه سروکار دارند که دامنه گستردهای را در برمیگیرد. به طوری که برخی از آنها به قدری قدرتمند و هولناک هستند که میتوانند یک شهر را به طور کامل ویران کنند. با این حال برخی دیگر نیز توانایی چندانی به فرد اضافه نمیکنند و حتی باعث مزاحمتش میشوند. اگرچه بیشتر این تواناییها در مقایسه با قدرت شخصیتهای اصلی دنیای ابرقهرمانی مارول و دیسی کمرنگ به نظر میرسند، اما همهی کوسهها ارزش و جایگاهی یکسان ندارند. از بین ۸۰ درصد جمعیت جهان مدرسه قهرمانانه من که دارای کوسه هستند، تنها تعداد محدودی شایستگی آن را دارند که قهرمان باشند.
از آنجا که یک کوسه میتواند تقریباً بر هر مفهوم یا پدیدهای استوار باشد، امکاناتی تقریباً بیپایان برای روایت داستان به وجود میآورد. همین ویژگی باعث میشود طرفداران بهراحتی با آن همراه شوند و دربارهی کاربردهای پیشرفتهی کوسهها به گمانهزنی و نظریهپردازی بپردازند. . کوسههای قدرتمند بهدلیل توان چشمگیرشان برجسته میشوند. درحالی که کوسههای ضعیفتر با خلاقیت و کسب تجربه به سطحی بالاتر ارتقا پیدا میکنند.
۱. استندها (Stands)
برترین سیستم قدرت در تاریخ انیمه
پس از پخش دو بخش نخست انیمه ماجراجوییهای عجیب و غریب جوجو (Jojo’s Bizarre Adventure)، این مجموعه از سیستم قدرت هامون (Hamon) که پیش از این معرفی کرده بود، فاصله میگیرد و به جای آن استندها (Stands) را وارد عمل میکند. در این سیستم قدرت جایگزین شده، شخصیتها با تجلیهای معنوی از خود به تواناییهای منحصربه فردی دست مییابند. هیچ استندی در این انیمه بیهوده نیست. درحقیقت با وجود فراهم آمدن شرایط، حتی بیاهمیتترین استندها نیز به تهدیدی بزرگ برای قهرمانان تبدیل میشوند.
اگر خلاقیت هیروهیکو آراکی، نویسنده داستان نبود، این سیستم قدرت جدید نمیتوانست جای خود را در ماجراجوییهای جوجو باز کند. او به خوبی تمامی ظرفیتهای استندها را به نمایش گذاشت و نظرات مثبت زیادی را دریافت کرد. روشهای غیرمنتظرهای که استندها با استفاده از آنها در انیمه به کار گرفته میشوند، نمونهای درخشان از چگونگی معرفی و پیادهسازی یک سیستم قدرت تازه در دل داستانی از پیش تثبیتشده به شمار میآید.
نظر شما درباره این سیستم های قدرت چیست؟ چه سیستم قدرت دیگری را میشناسید که بهتر بود در این فهرست از آن یاد میکردیم؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.
منبع: CBR
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات