اگر بخواهیم واقعگرایانه نگاه کنیم، شاید سریال هیلو (Halo) از همان ابتدا محکوم به شکست بود. این پروژه در سال ۲۰۰۵ بهعنوان یک فیلم لایو اکشن Halo آغاز شد و در طول سالها بارها تغییر مسیر داد. در مقاطع مختلف نامهای بزرگی مثل الکس گارلند، نیل بلومکمپ، گیرمو دل تورو و حتی استیون اسپیلبرگ به پروژه پیوستند. آن زمان، این ایده کاملا منطقی به نظر میرسید؛ چون Halo بزرگترین فرنچایز بازی ویدیویی جهان بود. پدیدهای که همزمان فرهنگ بازی آنلاین، فضای بزرگسالانه و جامعه طرفداران بازی را در نقطهای درست به هم رسانده بود، تا جایی که نام Halo عملا با مفهوم بازیهای ویدئویی هممعنی شده بود.
در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، یعنی اوج دوران محبوبیت مجموعه بین عرضه بازیهای Halo 2 و Halo 3، فرنچایز به قدری پرطرفدار بود که خیلیها آن را «هالیوود بعدی» میدیدند. اما با گذشت سالها، هرچند محبوبیت کلی حفظ شد، آن موج فرهنگی و تب جمعی که باعث شده بود هیلو به چشم یک سوژه بزرگ سینمایی دیده شود، فروکش کرد. به همین دلیل وقتی بالاخره اقتباس سینمایی نیمهکاره تبدیل به سریال شد و در ۲۰۲۲ روی سرویس پارامونت پلاس پخش گردید، ایده عملا دیگر جذابیت اولیه را از دست داده بود و از افتخارات گذشته تغذیه میکرد.
فصل اول؛ شروعی نهچندان داغ
نخستین فصل سریال Halo بازخوردهای متوسطی دریافت کرد. ترکیبی از تحسین و جاهطلبی، در کنار نارضایتی شدید بخشی از طرفداران قدیمی. دلیل اصلی هم تغییرات بزرگ در شخصیت «مستر چیف» (با بازی پابلو شرایبر)، روایت کلی و حتی بعضی عناصر دنیای داستان بود.
با وجود این موانع، فصل دوم در سال ۲۰۲۴ منتشر شد و نقدهای بسیار بهتری از منتقدان و مخاطبان دریافت کرد. این بار داستان به سراغ بخشهای کلیدی بازیها رفت؛ از سقوط ریچ گرفته تا رسیدن شخصیتها به حلقه Halo. به نظر میرسید شرایط رو به بهبود است. با این حال، تمام این پیشرفتها کافی نبود تا سریال ادامه پیدا کند. اگرچه دلیل رسمی برای لغو اعلام نشد، اما هزینههای سنگین تولید و شرایط خاص کمپانی پارامونت احتمالا نقش مهمی در این تصمیم داشتهاند.
ساخت سریال Halo بسیار پرهزینه بود
این روزها، جمعآوری آمار دقیق بیننده برای بسیاری از سریالهای استریم کار سختی است. اما با توجه به آمار و ارقام، لغو Halo احتمالا صرفا به این دلیل نبوده که کسی آن را تماشا نکرده باشد. بر اساس ارقام Nielsen که توسط هالیوود ریپورتر منتشر شده، فصل دوم هیلو پنج هفته در جمع ۱۰ سریال پرمخاطب استریم قرار داشت و در همان بازه بیش از ۱.۸ میلیارد دقیقه تماشا جمعآوری کرد. این در مقیاس کلی چگونه ارزیابی میشود؟ باز هم، این روزها بیننده کمتر و کمتر به عنوان یک معیار ثابت محسوب میشود. اما با توجه به هزینه بالای ساخت Halo، همین ۱.۸ میلیارد دقیقه احتمالا کافی نبوده است.
بر اساس گزارشها، بودجه فصل اول هیلو بین ۱۰ میلیون دلار برای هر قسمت (یا ۹۰ میلیون دلار برای کل نه قسمت) تا ۲۰۰ میلیون دلار متغیر بوده است. هر عددی که درست باشد، احتمالا برای فصل دوم کاهش نیافته است. همچنین شایان ذکر است که وقتی فصل اول Halo منتشر شد، به عنوان یک نقطه فروش مهم برای پارامونت پلاس تازه تاسیس معرفی شد؛ مشابه نحوه معرفی The Mandalorian برای جذب مشترکان اولیه دیزنی پلاس. در حالی که طرفداران قدیمی بازیها میگویند سریال با تغییر در اصل داستان مخاطب خود را از دست داد، فاصله زمانی بین اوج فرهنگی Halo و زمان انتشار سریال، این دلیل را کمتر قانعکننده میکند. احتمالا مسئله اصلی این بود که خیلی چیزها روی سریال اشتباه برنامهریز ی شده بود.
در نهایت، مسئله خود پارامونت هم مطرح است. فصل دوم Halo فقط چند ماه قبل از شروع ادغام کامل پارامونت و اسکایدنس به پایان رسید. در واقع، لغو سریال در ۱۸ جولای ۲۰۲۴ اعلام شد، کمتر از دو هفته پس از عمومی شدن برنامههای ادغام. با بودجه بزرگ، نبود جایگاه واقعی به عنوان یک هیت موفق و ورود مدیریت جدید، Halo احتمالا در زمان و مکان اشتباه قرار داشت.
احتمال بازگشت سریال هیلو وجود دارد؟
وقتی Halo در سال ۲۰۲۴ لغو شد، اخبار حاکی از آن بود که که ایکسباکس،۳۴۳ Industries, (هیلو استودیوز) و امبلین امیدوار بودند سریال را به شبکه یا سرویس دیگری منتقل کنند و داستان را ادامه دهند. یک سال بعد، هنوز خبری از این اتفاق نیست. متاسفانه، به دلیل پیچیدگیهای ساخت یک سریال لایو اکشن در این مقیاس؛ شامل دکور و ابزارها، بازههای تولید و جدای از آن، ستارههایی که به پروژههای دیگر میروند، شانس پیدا کردن خانهای جدید برای فصل سوم Halo عملا به صفر رسیده است.
این موضوع تاسفبار است، مخصوصا اینکه سریال در فصل دوم Halo واقعا داشت جایگاه خود را پیدا میکرد و از اختلافاتش با داستان اصلی فرنچایز استفاده میکرد و در عین حال به چیزهایی که طرفداران واقعا در مورد Halo دوست دارند، احترام بیشتری میگذاشت. اگرچه از سوی بخشی از طرفداران متعصب شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت، اما همچنان بسیاری از صحنههای اکشن و نمادهای بازیها را به درستی به نمایش گذاشت و رنگ و بوی متفاوتی به سریالهای علمی-تخیلی پرهزینه امروزی داد. اما به نظر میرسد مستر چیف این بار فرصتی برای به پایان رساندن نبرد نخواهد داشت.
منبع: Slashfilm
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات