۱۰ تا از زیباترین بازیگران دههی ۶۰ ایران را بشناسید
سینمای ایران در دههی ۶۰ خورشیدی، محیطی بسیار مردانه داشت. این سالها، اولین سالهای رسمی فعالیت سینمای ایران بعد از انقلاب و وضع قوانین رسمی و غیررسمی جدید بود؛ قوانینی که بازیگران زن را بیشتر از همه تحت تاثیر قرار میداد.
مسیر سینمای ایران از همان ابتدای دههی ۶۰ کاملاً نسبت به دههی قبل تغییر کرد؛ دههای که زن بیشتر در مقام ابزاری برای کشیدن مرد به سالن سینما دیده میشد. علاوه بر اینها، آغاز جنگ تحمیلی اول و شروع ساخت فیلمهای جنگی، زنها را بیشتر هم به حاشیه برد.
باوجود تمام این محدودیتها، زنهای سینمای ایران در این دهه حضور قابلتوجهی داشتند. این بازیگرها که اغلب چهرههای زیبایی هم داشتند، نشان دادند برای درخشیدن روی پردهی سینما، نیازی ندارند به ابژههایی بیروح (و جذاب) تبدیل شوند. در ادامهی معرفی زیباترین بازیگران زن ایران در مجله بازار نگاهی به زنان سینمای ایران در این دهه داریم. مثل همیشه منتظر نظرات شما در بخش کامنتها هستیم.
فریماه فرجامی
زندهیاد فرجامی سال ۱۳۳۱ متولد شد و در آغاز دههی ۶۰ یکی از چهرههای جوان و درخشان سینمای ایران بود. او سال ۵۹ در فیلم «گفت هر سه نفرشان» نقشی فرعی داشت و یک سال بعد با بازی در نقش زن یک مأمور ساواک در فیلم «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی، به یک سوپراستار واقعی تبدیل شد.
به دلیل محدودیتهای سینمای ایران در این دهه، فرجامی بیشتر سالهای دههی ۶۰ را در تئاتر حضور داشت. او سال ۶۷ با بازی در نقش یک پرستار در «بخش چهار جراحی» به تلویزیون رفت و همان سال در فیلم «سرب» ساختهی مسعود کیمیایی بازی کرد. فرجامی سال بعد با بازی در نقش دختر ارشد «مادر» ساختهی علی حاتمی جای خود را بهعنوان سوپراستار سینما تثبیت کرد. زندهیاد فرجامی در دههی ۷۰ به اوج رسید؛ اما بعداً کمکار شد و سال ۱۴۰۲ بعد از سکتهی مغزی از دنیا رفت.
بیتا فرهی
زندهیاد فرهی سال ۱۳۳۶ متولد شد. او دیر به سینما معرفی شد؛ اما شروعی بینظیر داشت. مرحوم ناصر چشمآذر فرهی را برای بازی در نقش مهشید در «هامون» به داریوش مهرجویی پیشنهاد داد. فرهی برای بازی درخشان در این نقش تاریخی دیپلم افتخار جشنوارهی فجر گرفت و به بازیگری بسیار مهم تبدیل شد.
فرهی در دههی ۷۰ به یکی از مهمترین بازیگرهای ایران تبدیل شد و در فیلمهای بزرگی از جمله «اعتراض»، «خونبازی»، «خانهای روی آب» و «خاکآشنا» بازی کرد. بیتا فرهی در دههی ۸۰ هم حضور پررنگی در سینما و تلویزیون داشت و در نهایت سال ۱۴۰۲ در اثر عارضهی قلبی در تهران از دنیا رفت.
سوسن تسلیمی
تسلیمی در سال ۱۳۲۸ در رشت، در خانوادهای کاملاً سینمایی متولد شد. پدرش خسرو تسلیمی تهیهکننده و مادرش منیره آخوندنیا بازیگر تئاتر و سینما بود. برادر او سیروس هم نویسنده و بازیگر بود. او خیلی زود و در دههی ۵۰ وارد دنیای هنر شد؛ اما در دههی ۶۰ به اوج رسید؛ اوجی که کمتر رقیبی در تاریخ سینمای ایران دارد.
تسلیمی اولینبار سال ۵۷ جلوی دوربین بهرام بیضائی رفت و نقش تارا را در فیلم «چریکه تارا» بازی کرد. بیضائی کشف بزرگش را در دههی ۶۰ سه بار دیگر هم جلوی دوربین برد. «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبهی کوچک» و «شاید وقتی دیگر» سه فیلم مهم این کارگردان در این دهه بودند. تسلیمی سال ۶۵ یکی از متفاوتترین نقشهای تاریخ سینمای ایران را در فیلم «طلسم» بازی کرد و عروس مرده بود. بعد از حاشیههای فیلم شاید وقتی دیگر، تسلیمی به سوئد مهاجرت کرد.
افسانه بایگان
بایگان متولد ۱۳۴۰ است و وقتی سال ۱۳۶۲ در سریال «سربداران» بازی کرد، یکی از پدیدههای تلویزیون ایران بود. سینما این پدیده را خیلی زود از تلویزیون قاپ زد و برای مدتها به یکی از بهترین و مهمترین بازیگرهای خود تبدیل کرد.
بایگان سال ۶۴ در فیلم «گمشده» به کارگردانی مهدی صباغزاده بازی کرد و نشان داد در سینما هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. او تا پایان دههی ۶۰ در ۱۱ فیلم بازی کرد؛ آماری که باتوجهبه نرخ تولید فیلم در این بازه، آماری خیرهکننده است. «دو فیلم با یک بلیت» به کارگردان داریوش فرهنگ یکی از بهترین آثاری بود که بایگان در آن حضور داشت. او تا امروز یکی از بهترین و پرکارترین بازیگرهای زن سینما و تلویزیون ایران به شمار میرود.
فریبا کوثری
کوثری سالها پیش از اینکه در مقام زن اول مختار به چهرهای شناخته شده برای مخاطب تلویزیون تبدیل شود، در مقام بازیگری بااستعداد و با بازی در فیلم «در مسیر تندباد» (مسعود جعفری جوزانی – ۱۳۶۷) وارد سینما شد.
کوثری که سال ۱۳۴۵ متولد شد، در دههی ۶۰ و در رقابت برای تصاحب بهترین نقشهای زن سینما و تلویزیون (که تعدادشان بسیار کم بود) موفق شد نقشی در «دندان مار» مسعود کیمیایی بگیرد و خودش را تثبیت کند. کوثری در دههی ۶۰، ۷ فیلم سینمایی بازی کرد و در دو مجموعهی تلویزیونی حضور داشت. او در دهههای ۸۰ و ۹۰ به اوج رسید.
نیکی کریمی
کریمی متولد ۱۳۵۰ است و برای بازی در دههی سخت و خشن ۶۰، نوجوانی بیش نبود. او اما آنقدر بااستعداد بود که سال ۱۳۶۸ اولینبار روی پردهی سینما رفت. «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری یکی از جالبترین فیلمهای این دهه است که کمتر به آن پرداخته شده. کریمی نقشی فرعی در این فیلم پلیسی اجتماعی دارد؛ اما همین نقش او را به اوج رساند.
کریمی یک سال بعد با حضور در «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی، جای پای خود را بهعنوان تنها سوپراستار واقعی زن سینمای ایران تثبیت کرد. ابوالفضل پورعرب (سوپراستار مرد سینما در ۲ دههی بعد از آن) در این فیلم نقش جوان عاشقپیشهای را بازی کرد که میخواست با نیکی کریمی (مهین) ازدواج کند. فیلم عروس یک سال بعد یعنی در سال ۷۰ اکران شد و بهقدری موفق بود که ۹ سال روی پرده بود. این فیلم یکی از پربینندهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. نیکی کریمی به لطف این فیلم و البته استعداد و چهرهی جذابش، برای دستکم ۲۰ سال ملکهی سینمای ایران بود و امروز در مقام تهیهکننده مشغول فعالیت است.
رویا نونهالی
نونهالی متولد ۱۳۴۱ است و اولینبار با بازی در فیلم «یار در خانه» به کارگردانی خسرو سینایی وارد سینما شد. نونهالی با چهرهای جذاب و البته استعداد بالا، خیلی زود ثابت کرد یکی از بهترین بازیگرهای سینمای ایران است.
او یک سال بعد در فیلم «عروسی خوبان» به کارگردانی محسن مخملباف بازی کرد. این فیلم، یکی از اولین فیلمهای جنگی مهم سینمای ایران است که به دنیای خارج از جبههها میپردازد. شخصیت اول فیلم به دلیل موج شدید انفجار در بیمارستان بستری شده و نامزدش (رویا نونهالی) زنی ثروتمند است. فیلم، درخشان است و نونهالی یکی از عوامل اصلی این درخشش است؛ تا جایی که جایزهی سیمرغ بلورین جشنوارهی فجر را برای او به ارمغان میاورد. نونهالی در دهههای ۷۰ و ۸۰ به یکی از مهمترین بازیگرهای زن ایران در سینما و تلویزیون تبدیل شد.
شهلا میر بختیار
میر بختیار را طرفدارهای تلویزیون خیلی خوب میشناسند. او سال ۱۳۳۱ متولد شد و سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم «هیولای درون» خسرو سینایی وارد سینما شد. او لیسانس تئاتر گرفت و بیشتر روی تئاتر متمرکز شد؛ اما در فیلمهای مهمی از جمله «سلام سرزمین من» هم حضور داشت.
او در اواخر دههی ۵۰ به تیم پرستارهی «هزاردستان» ملحق شد و با بازی در نقش همسر رضا خوشنویس به یکی از پرطرفدارترین هنرمندهای ایران تبدیل شد. او در سریال «با سلسلهی حکم» هم حضور داشت و اوایل دههی ۷۰ از ایران مهاجرت کرد.
فاطمه معتمدآریا
او متولد ۱۳۴۰ است و کارنامهای درخشان دارد. معتمدآریا با عروسکگردانی آغاز کرد و به اوج رسید. معتمدآریا سال ۱۳۶۰ در تیم «مدرسهی موشها» حضور داشت و تجربهی تئاتری خود را به کار گرفت. معتمدآریا اولینبار در فیلم «جدال» و در سال ۱۳۶۴ روی آنتن رفت.
درخشش معتمدآریا در این فیلم، او را به ستارهی سینما و تلویزیون تبدیل کرد. او در سالهای دههی ۶۰ در فیلمها و سریالهای زیادی بازی کرد و در مجموعهی تاریخی «خونهی مادربزرگه» صداپیشه بود. او سال ۶۷ با بازی در فیلم «برهوت» سیمرغ بلورین جشنوارهی فجر گرفت. معتمدآریا در دههی ۷۰ به اوج رسید و با سه سیمرغ بلورین متوالی بین سالهای ۷۰ تا ۷۲ رکوردی تاریخی ثبت کرد. او سال ۱۴۰۲ از ایران مهاجرت کرد.
فخری خوروش
او از معدود بازیگرهای زن سینمای قبل از انقلاب بود که توانست بعد از انقلاب هم همچنان کار کند. خوروش که در دهههای ۴۰ و ۵۰ بسیار پرکار بود و در آثار مهمی از جمله «سوتهدلان» حضور داشت، در دههی ۶۰ و در اوج پختگی، همچنان روی پرده نقرهای باقی ماند.
خوروش در دههی ۶۰ در ۱۱ فیلم بازی کرد که نشان میدهد چهرهای مهم بوده است. خوروش که سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه متولد شد، در این دهه بیشتر در فیلمهایی که در شرق کشور روایت میشدند حضور داشت. «ملخ زدگان» و «تاراج» مهمترین فیلمهای فخری خوروش در این دهه بودند. خوروش بعد از بازی در چندین فیلم و مجموعهی تلویزیون، سال ۱۳۸۵ از ایران مهاجرت کرد.
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات