راکاستار گیمز پس از جی تی ای ۶ باید تغییر کند
راکاستار گیمز (Rockstar Games) پس از عرضه جی تی ای ۶ باید استراتژی خود را متحول کند. این حقیقتی انکارناپذیر است که شهرت و فرایند کاری راکاستار در صنعت بازیسازی منحصربهفرد است. این استودیو خالق بازیهای فوقالعاده موفقی است که دو عنوان آخر آن، جزو ده بازی پرفروش تمام تاریخ هستند؛ اعتباری که باعث شده است بازیکنان برای خرید هر محصولی که لوگو راکاستار را بر خود داشته باشد، صف بکشند.
همین جایگاه ویژه به راکاستار این امکان را داده که برای هر پروژه، بدون هیچ محدودیتی، زمان صرف کند. در حالی که اغلب استودیوها برای حفظ بقای خود مجبورند در هر نسل از کنسولها چند بازی روانه بازار کنند، راکاستار در نسل گذشته تنها یک بازی کاملاً جدید منتشر کرد و به نظر میرسد همین رویه را در نسل فعلی نیز تکرار خواهد کرد. این موفقیت عظیم، بیش از هر چیز، مدیون فروش بیوقفه GTA 5 و Red Dead Redemption 2 است؛ بازیهایی که بازیکنان را به سوی حالتهای آنلاین پولساز خود میکشانند.
در کنار اینها، راکاستار با عرضه گاهبهگاه ریمسترها و پورتهای عناوین قدیمیتر مانند Red Dead Redemption، یک منبع درآمد جانبی نیز برای خود ایجاد کرده است. بیشک، تمام این عوامل دست به دست هم دادهاند تا راکاستار فرصت، زمان و بودجه لازم برای ساخت آثاری جاهطلبانه و بینقص را داشته باشد که خلقشان از توان هر استودیو دیگری خارج است. با این وجود، به باور من، راهی وجود دارد که بتوان محصولاتی با همین کیفیت را در زمانی معقولتر به دست مخاطب رساند.
چرا استراتژی راکاستار به تغییر نیاز دارد؟
راکاستار در یک بازه زمانی ۱۳ ساله، تنها سه بازی کاملاً جدید عرضه کرده و خواهد کرد: GTA 5، Red Dead Redemption 2 و GTA 6. نگرانی اینجا است که این شرکت همچنان به دنبال ساخت بزرگترین بازیهای ممکن باشد؛ رویکردی که به شکافهای زمانی بسیار طولانی میان پروژهها منجر میشود. آنها خود را موظف میدانند که گستردهترین و پرجزئیاتترین جهانهای باز، طولانیترین خطوط داستانی و عمیقترین تجربیات آنلاین را خلق کنند. من حقیقتاً عاشق تمام این ویژگیها هستم، اما نباید فراموش کرد که راکاستار بیش از ۲۰۰۰ کارمند در نزدیک به دوازده استودیو در سراسر جهان دارد.
یک دهه و نیم پیش، راکاستار از همین تیمهای پراکنده برای کار همزمان روی چند پروژه بهره میبرد. استودیو راکاستار نورث (Rockstar North) روی سری Grand Theft Auto تمرکز داشت، راکاستار سن دیگو (Rockstar San Diego) مسئولیت توسعه Red Dead Redemption را بر عهده داشت و تیمهایی مانند راکاستار ونکوور (Rockstar Vancouver) روی عناوینی چون Bully کار میکردند. نتیجه این رویکرد، عرضه طیف متنوعی از بازیها با مقیاسهای گوناگون بود. برخی از آن بازیها عظیم و مرزشکن بودند و برخی دیگر، ابعاد کوچکتری داشتند اما همان سطح شگفتانگیز از جزئیات و هوشمندی را به نمایش میگذاشتند که امضای کار راکاستار است.
راکاستار پس از GTA 6 باید روی چه چیزی کار کند؟
دن هاوزر (Dan Houser)، از بنیانگذاران راکاستار، به تازگی دلیل واقعی ساخته نشدن Bully 2 را توضیح داد. به گفته او، استودیو با «کمبود ظرفیت» برای مدیریت همزمان پروژهها مواجه بود؛ ایدههای زیادی وجود داشت، اما زمان و منابع برای تحقق همه آنها کافی نبود. به همین دلیل، پروژه Bully 2 کنار گذاشته شد. بزرگترین آرزوی من، دیدن تحقق همین پروژه است. این یک مجموعه بازی است که ذاتاً با مقیاسی کوچکتر سازگار است و به یک جهان باز غولپیکر که با ماشین اسپرت و جت جنگی پیموده شود، نیازی ندارد. دنیای این بازی باید با پای پیاده، اسکیتبورد و دوچرخه کشف شود.
این مقیاس کوچکتر به تیم سازنده اجازه میدهد تا روی ظرافتهای دنیا تمرکز کرده و یک منطقه محدود (مانند یک شهر کوچک و محوطه یک مدرسه) را با جزئیات دیدنی و فعالیتهای بی شمار غنیسازی کند. طبق گزارشها، بسیاری از مکانیکهایی که در Red Dead Redemption 2 دیدیم، در اصل به عنوان ایدههای اولیه برای Bully2 طراحی شده بودند. بنابراین منطقی است که این ایدهها در نسخه جدید تکامل پیدا کنند و به کار گرفته شوند.
همزمان که یک تیم (یا در صورت نیاز، چند استودیو کوچک) روی Bully 2 کار میکند، یک تیم دیگر میتواند پروژه فراموششده Agent را احیا کند. برای آنهایی که اطلاع ندارند، Agent یک بازی جاسوسی انحصاری PS3 بود که توسط راکاستار در دست ساخت قرار داشت اما هرگز به روشنایی روز نرسید. این بازی قرار بود برداشتی از دنیای جیمز باند (James Bond) به سبک راکاستار باشد. گفته میشد که به جای یک جهان باز یکپارچه، دارای چند منطقه مرکزی (Hub Worlds) قابل کاوش خواهد بود. این ایده نیز کاملاً برای یک بازی میانرده از راکاستار مناسب به نظر میرسد و چون با تمام ساختههای قبلی آنها تفاوت دارد، تجربهای بسیار تازه و هیجانانگیز خواهد بود.
نوبت شماست: دوست دارید راکاستار پس از GTA 6 روی چه پروژهای کار کند؟ دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: comicbook
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات