ایلان ماسک یک بازی تولیدشده با هوش مصنوعی عرضه میکند!
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت xAI، اعلام کرده است که تا پیش از پایان سال ۲۰۲۶، یک بازی ویدیویی «عالی» که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، منتشر خواهد کرد. این ادعای بزرگ، موجی از واکنشهای عمدتاً منفی را در میان کاربران شبکههای اجتماعی به راه انداخته و بسیاری ایده یک بازی خلقشده توسط الگوریتم را به سخره گرفتهاند.
استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازیهای ویدیویی، همگام با پیشرفتهای سریع این فناوری، در دهه ۲۰۲۰ شتاب فزایندهای گرفته است. در همین راستا، ایلان ماسک در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان/آذر ۱۴۰۳) از برنامه خود برای تأسیس یک استودیوی بازیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت xAI خبر داد؛ استودیویی که هدفش «بازگرداندن عظمت به بازیها» است.
وعده بزرگ ماسک: اولین بازی بزرگ xAI در راه است
حالا، حدود یک سال پس از آن ایده اولیه، به گفته خود ماسک، استودیوی بازیسازی هوش مصنوعی او پیشرفتهایی داشته است. این میلیاردر در شبکه اجتماعی ایکس (X) – توییتر سابق – وعده بزرگی داد و نوشت: «استودیوی بازیسازی XAI تا پیش از پایان سال آینده یک بازی عالی تولیدشده با هوش مصنوعی منتشر خواهد کرد».
این توییت در واقع بازنشر ویدیویی کوتاه از یک بازی تیراندازی نظامی مدرن بود که به نظر میرسید با ابزار مولد چندرسانهای خود xAI، یعنی گروک ایمجین (Grok Imagine)، ساخته شده است. نکته جالب توجه این است که این کلیپ را کاربری با نام DogeDesigner منتشر کرده بود؛ شخصیتی شناختهشده در جامعه دوجکوین (Dogecoin) که مدتهاست شایعه شده یکی از حسابهای کاربری خود ایلان ماسک است.
استقبال سرد گیمرها از بازیهای بیروح
اعلام این خبر با استقبال سردی از سوی جامعه گیمرها مواجه شد. اکثر پاسخهای برجسته به توییت ماسک، یا ماهیت ایده را زیر سؤال میبردند یا با انتشار میمهای بیربط، آن را به تمسخر میگرفتند. بسیاری از منتقدان این پرسش را مطرح کردند که «اصلاً چرا کسی باید یک بازی ساختهشده توسط هوش مصنوعی را بازی کند؟». آنها همچنین ویدیوی بازنشرشده را «کلیشهای» و «فاقد روح» توصیف کردند و حتی از کیفیت پایین صدای شلیک گلولهها در آن ایراد گرفتند.
اگرچه ماسک وعده یک بازی «کاملاً تولیدشده با هوش مصنوعی» را داده، اما هیچ جزئیات فنی دقیقی درباره مقیاس این پروژه ارائه نکرده است. این واکنش منفی گسترده، همراستا با دیدگاه کلی مصرفکنندگان در صنعت بازی است که پیش از این نیز بارها از کاربردهای حتی بسیار محدودتر هوش مصنوعی در فرآیند توسعه بازیها انتقاد کردهاند.
وعدهای بلندپروازانه در کارنامه ماسک
این شک و تردیدها بیدلیل نیست؛ چرا که وعده ساخت یک بازی «عالی» با هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶، با توجه به فناوری فعلی، در بهترین حالت بلندپروازانه و در بدترین حالت، غیرواقعبینانه به نظر میرسد. هرچند xAI تنها شرکتی نیست که به دنبال تحقق ایده بازیهای تماماً خلقشده با هوش مصنوعی است، اما تاکنون هیچ محصولی با این مشخصات که از نظر عموم مردم «قابل بازی» باشد، عرضه نشده است.
از سوی دیگر، ایلان ماسک سابقهای طولانی در ارائه وعدههای بزرگ با ضربالاجلهای خوشبینانه دارد. سیستم رانندگی کاملاً خودران تسلا (Tesla Full Self-Driving – FSD) شاید مشهورترین نمونه این رویکرد باشد که ماسک نزدیک به یک دهه است آن را در آستانه تحقق کامل معرفی میکند. ادعاهای بزرگ مشابهی درباره سیستم حملونقل هایپرلوپ (Hyperloop) از شرکت بورینگ کمپانی (The Boring Company)، تولید انبوه تسلا مدل ۳ (Tesla Model 3) و برنامههای بلندپروازانه اسپیسایکس (SpaceX) برای سکونت در مریخ نیز در کارنامه او دیده میشود.
منبع: gamerant
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات