رتبهبندی انیمههای هایائو میازاکی از بدترین تا بهترین
بیشک هایائو میازاکی بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ انیمه و حتی انیمیشن شناخته میشود. از کارهای اولیه او در تلویزیون گرفته تا انیمههای سینمایی نمادین او در استودیو Ghibli، همگی الگویی برای سازندگان نسل جدید محسوب میشوند. انیمههای سینمایی او آثاری فراتر از انیمیشنهای معمول هستند؛ آنها مخلوقهای هنری جاودانهای به شمار میروند که تخیل، احساس و خاطرات فراموشنشدنی و ویژهای را در دل مخاطب رقم میزنند.
با این حال، نمیتوان گفت که لزوما تمام آثار هایائو میازاکی به پتانسیل نهایی خود میرسند. برخی از انیمههای سینمایی او تحسینهای جهانی را بهدست آوردهاند و این در حالی است که برخی دیگر از جادوی همیشگی او کمی فاصله دارند. چه در زمینهی نویسندگی، چه شخصیتپردازی یا حتی در اجرای کلی، هر یک از آثار هایائو میازاکی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در طول جدیدترین مطلب مجله بازار قرار است تا با هم انیمههای هایائو میازاکی را به ترتیب از بدترین تا بهترین طبقهبندی کنیم.
انیمه From Up on Poppy Hill
از فراز تپهی شقایق
اگرچه هایائو میازاکی تنها نویسندهی فیلمنامه بوده است، اما این اثر که توسط پسر او «گورو» کارگردانی شده، نسبت به آثار معمول استاد ضعیفتر بهنظر میرسد. داستان «از فراز تپهی شقایق»، ماجراجوییهای دو دانشآموز را در مسیر کشف گذشته مدرسهشان دنبال میکند. این انیمه دلانگیز بوده، اما فاقد آن بعد خیالانگیزی است که روایتهای میازاکی به آن معروف شدهاند.
انیمه سینمایی From Up on Poppy Hill به شکلی صادقانه آرام و آرامشبخش است. این انیمه در بهتصویرکشیدن یوکوهاما در دههی ۱۹۶۰ میدرخشد و جزئیات زندگی روزمره را با دقتی چشمگیر به نمایش میگذارد. با این حال، در مقایسه با قویترین ساختههای هایائو میازاکی، فراتر از یک اثر نوستالژی با چاشنی ژانر «برشیاز زندگی» نمیرود. این انیمه اثری زیباست و شکی در آن نیست، اما هیچ ویژگی انقلابی یا به خصوصی در آن دیده نمیشود.
انیمه Whisper of the Heart
زمزمه قلب
انیمه «زمزمه قلب» به کارگردانی یوشیفومی کوندو به نویسندگی میازاکی، بهطور عمیقی با خیالپردازان و هنرمندان جوان ارتباط برقرار میکند. رابطهی عاشقانهی شیزوکو و سیجی لطیف و واقعگرایانه است و آن را به یکی از داستانهای قابلدرکتر استودیو جیبلی تبدیل میکند. با این حال، این انیمه فاقد عظمت گستردهای است که بهترین آثار هایائو میازاکی را تعریف میکند.
عنصری که این انیمه سینمایی را ماندگار میکند، صداقت آن است. کشمکش روایت این اثر در یافتن مسیر زندگی تاثیر عمیقی بر مخاطب دارد و بهویژه مخاطبان جوانتر میتوانند نکات بسیاری از آن بیاموزند. انیمه با وجود تمام زیبایی زمینی و صمیمانه این اثر، انیمه Whisper of the Heart هرگز نمیتواند در مقایسه با دیگر آثار جیبلی شانسی برای پیروزی داشته باشد.
انیمه The Boy and the Heron
پسرک و حواصیل
بازگشت طولانیمدت هایائو میازاکی با انیمه سینمایی «پسر و مرغ ماهیخوار» در ابتدا بهعنوان آخرین ساخته او تبلیغ شد، اما در عمل بیشتر شبیه عاشقانهای شخصی است تا وداعی باشکوه با صنعت سینما. این داستان زندگینامهای مملو از نمادگرایی است که بیشتر بینندگان را گیج میکند تا مجذوب.
با این حال، جاهطلبی بصری این انیمه انکارناپذیر است و جهانسازی میازاکی در The Boy and the Heron بهاندازهی هر اثر دیگری از او جسورانه به نظر میرسد. با این حال، در مقایسه با آثار دیگر این استاد برجسته، بیشتر شبیه یک واپسنگری تاملبرانگیز از سمت میازاکی است تا این که نقطه عطفی برای استودیو جیبلی محسوب شود.
انیمه Porco Rosso
پورکو روسو
انیمه پورکو روسو یه داستان عجیب درباره خلبانی عجیب با شمایل خوک را روایت میکند! این اثر ترکیبی از لحظات عاشقانه، موضوعات مربوط به جنگ و کمدی بوده که یکی از متفاوتترین آثار میازاکی را به تصویر میکشد. موضوع جذاب این انیمه، خیزش دوباره بعد از شکست و گریز از واقعیت است. جالب است بدانید که این انیمه سینمایی بیشتر برای بزرگسالان ساخته شده است، چراکه به مفاهیمی مثل عشق و پشیمانی بیشتر از ماجراجوییهایش توجه میکند.
انیمه پورکو روسو با پرداخت دقیق شخصیت پورکو و خلق لحظات ناب نبردهای هوایی پرانرژیاش در کارنامه هایائو میازاکی میدرخشد، اما فاقد عمق خاص یا لحظات تامل برانگیز همیشگی استودیو جیبلی است. در واقع این اثر با وجود جذابیتهای بصری و ارائه لحظات سرگرم کننده، آنقدر صیقلخورده نیست که آن را یک آثار جاودانه از میازاکی بدانیم.
انیمه The Secret World of Arrietty
دنیای اسرارآمیز آریتی
اگرچه «دنیای اسرارآمیز آریتی» توسط هیروماسا یونهبایاشی کارگردانی شده، اما هایائو میازاکی در نگارش این اقتباس مشارکت داشته است. انیمه The Secret World of Arrietty روایتی است از لحظات آرام و شگفتیهای کوچک که دیدگاه موجودات ریز در جهانی بزرگ را به تصویر میکشد. ریتم آرام آن ممکن است برخی بینندگان را کمتر جذب کند، اما این به هیچعنوان یک نقطه ضعف محسوب نمیشود.
کیفیت بالای جنبههای هنری این اثر هم انکارناپذیر است. از قطرات درخشان شبنم گرفته تا سبزهزارهای انبوه در این انیمه، همگی جهان آریتی را به تجربهی حسی لذتبخشی تبدیل میکنند. این انیمه یک اثر کوچک، اما دلنشین است که تماشای آن قطعا خالی از لطف نخواهد بود.
انیمه My Neighbor Totoro
همسایهی من توتورو
محبوبیت «توتورو» بهعنوان یک شخصیت نمادین، انیمه My Neighbor Totoro را به سنگبنای هویت استودیو جیبلی تبدیل کرده است. این اثر معصومیت دوران کودکی را از طریق به تصویر کشیدن زندگی دو خواهر که به زندگی روستایی عادت کردهاند را به تصویر میکشد. این انیمه باعث شد که توتورو به نمادی از فرهنگ عامه بدل شود و فضای آرام آن و به تصویر کشیدن قطعاتی از زندگی در این حال و هوا، نسلها را مجذوب خود کرده است.
اما اگر صادق باشیم و از نظر روایت به این انیمه نگاه کنیم، انیمه سینمایی My Neighbor Totoro نسبت به باقی اعضای این لیست از عمق کمتری برخوردار است. ریتم کند و حضور بسیار کوتاه توتورو در اثر، گاهی این انیمه را بیشتر شبیه مجموعهای از روایتهای پراکنده میکند تا آن که یک سینمایی کامل را به تصویر بکشد. این اثر بیشک یکی از نمادینترین آثار هایائو میازاکی است، اما به هیچعنوان بهترین اثر او نیست.
Lupin III: The Castle of Cagliostro (1979)
لوپن سوم: قلعه کاگلیوسترو
اولین اثر بلند میازاکی، مسیری جذاب از استعدادهای او در آغاز مسیرش را رقم میزند. برداشت هایائو میازاکی از مجموعه Lupin ظریفترین و قهرمان محورترین روایت این دزد بازیگوش است. انیمه Lupin III: The Castle of Cagliostro سرگرمکننده و سبک است، اما کمتر حالوهوای آثار همیشگی میازاکی در آن دیده میشود.
صحنههای تعقیب و گریز این اثر از المانهای خلاقانهای بوده که نشانه نبوغ میازاکی در آن زمان بوده است. با وجود اینکه لوپین سوم از قدرتمندترین آثار میازاکی نیست، اما قلعه کاگلیوسترو قطعا گزینهای ارزشمند برای کسانی است که قصد دارند مسیر تکامل هایائو میازاکی را دنبال کرده و اثر ساخته شده در خارج جیبلی را تجربه کنند.
انیمه Ponyo
پونیو
انیمه «پونیو» یک بازسازی خیالانگیز از داستان «پری دریایی کوچک» محسوب میشود. این انیمه سینمایی از نظر بصری یکی از درخشانترین آثار میازاکی است و یکی دیگر از نمادهای جیبلی محسوب میشود. این انیمه انرژی کودکانه جادویی و شگفتانگیزی را در مخاطب ایجاد میکند که کمتر اثری به آن دست مییابد. رابطهی پونیو و ساسوکه معصومانه و دوستداشتنی است و برای مخاطبان کوچک آشنا به نظر میرسد.
این انیمه سینمایی از نظر پیچیدگی داستانی، سادهتر از حماسههای بزرگ هایائو میازاکی و جیبلی است و قصدی هم ندارد که پیچیده باشد. انیمیشنهای استثنایی و نزدیکی پونیو با مخاطب، این اثر را در جایگاه ویژهای در فیلمشناسی میازاکی قرار میدهد.
انیمه The Wind Rises
باد برمیخیزد
انیمه «باد برمیخیزد» واقعگرایانهترین کار میازاکی است. این اثر در واقع روایتی از زندگی «جیرو هوریکوشی»، طراح هواپیمای جنگندهی Zero را روایت میکند. انیمه The Wind Rises از نظر بصری خیرهکننده است و با سکانسهای رویایی و لحن غمگین خود، اثری متمایز را ارائه میکند. انیمه مذکور بهخاطر واقعگرایی بیش از حد و ریتم کند و مضامین غمناکش میتواند مخالفان و موافقان بسیاری در میان طرفداران هایائو میازاکی داشته باشد، اما به هیچعنوان نمیتوان جذابیت آن را نادیده گرفت.
اختلاف نظرها در مورد جایگاه The Wind Rises درواقع هزینه خلاقیت به کار رفته توسط میازاکی برای خاص بودن این اثر است. با وجود این که همه طرفداران جیبلی این انیمه را تحسین نمیکنند، اما The Wind Rises اثری خاص از هایائو میازاکی را نشان میدهد.
انیمه Kiki’s Delivery Service
سرویس تحویل کیکی
یکی از آثار پایدارتر میازاکی را میتوان Kiki’s Delivery Service دانست. این انیمه سینمایی ساخته شده تا چالشهای استقلال از خانواده و تردید در سنین بلوغ را به تصویر بکشد. مسیر رشد و تابآوری شخصیت «کیکی» با مخاطبان هر سنی ارتباط برقرار میکند. اگرچه داستان این انیمه سینمایی آرامتر از حماسههای بزرگتر هایائو میازاکی است، اما هستهی احساسی آن قابل لمستر است.
جذابیت انیمه در صداقت آن نهفته، چرا که چالشهای کیکی بازتابی از سختیهای واقعی رشد انسان بوده و باعث میشود این اثر یکی از دلنشینترین آثار میازاکی باشد. انیمه سینمایی «سرویس تحویل کیکی» شاید از نظر بصری جاهطلبانهترین انیمه میازاکی نباشد، اما قطعا یکی از صادقانهترین و پراحساسترین آثار او به شمار میرود.
انیمه Howl’s Moving Castle
قلعهی متحرک هاول
انیمه سینمایی «قلعهی متحرک هاول» یک داستان فانتزی شگفتانگیز و پرزرق و برق با انیمیشن و تصاویری خیالانگیز و خیرهکننده محسوب میشود. روایت گسترده این اثر گاهی نامتوازن به نظر میرسد و برخی مضامین در آن کمتر کاوش میشوند، با این حال شخصیتهای عجیب و غریب و تصاویر خیرهکننده، این اثر را فراتر از نقاط ضعفش حرکت داده و به یکی از بهترین آثار هایائو میازاکی و استودیو جیبلی تبدیل میکنند.
ویژگی ماندگار فلعه متحرک هاول در عمق عاطفی آن یافت میشود. تحول شخصیت سوفی، آسیبپذیری خود هاول و پیام ضدجنگ اثر، ارزش خاصی به آن بخشیده است. اگرچه ساختار این انیمه کمی شلخته است، اما Howl’s Moving Castle یکی از محبوبترین آثار میازاکی باقی میماند و دلیل موفقیت آن برای همه واضح است. راستی شما میتوانید این ویدیو ادیت زیبا از آثار میازاکی را در ادامه تماشا کنید.
انیمه Princess Mononoke
شاهزادهی مونونوکه
انیمه «شاهزاده مونونوکه» نتیجه اوج جاهطلبی است است؛ یک حماسهی گسترده که فانتزی، اکشن و پیامهای محیطزیستی را ترکیب میکند. این انیمه سینمایی با نمایش نبردهای بیرحمانه، شخصیتهای پیچیده و ابهامات اخلاقی، اثری تاریک برای استودیویی مانند جیبلی محسوب میشود، اما جذابیت خود را به هیچ عنوان تا انتها از دست نمیدهد. این انیمه با دنبال کردن مسیرهای درهمآمیختهی شخصیت آشیتاکا و سان، تضاد انسان و طبیعت را بهگونهای ویرانگر نشان داده و به خوبی آن را به تصویر میکشد.
صحنههای نبرد این اثر خیرهکننده هستند و موسیقی بهیادماندنی و پایان تأثیرگذار آن، جایگاه ویژهای را در کارنامه هایائو میازاکی از آن خود میکنند. حتی پس از دههها، انیمه سینمایی Princess Mononoke همچنان معیاری برای روایت داستانهای فانتزی انیمیشنی در جهان محسوب میشود و بعید است کسی بتواند به راحتی به چنین سطحی از روایت برسد.
انیمه Nausicaä of the Valley of the Wind
نائوشیکا از دره باد
اگرچه انیمه سینمایی Nausicaä of the Valley of the Wind بسیار قدیمی است، اما همین اثر بود که پایه و اساس تمام آثار بعدی میازاکی را بنا کرد. قهرمان پروری فوقالعاده این اثر، تمهای محیطزیستی و جهانی تخیلی آن سبک داستانگویی ویژه هایائو میازاکی را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. انیمیشنهای این اثر، بهویژه برای آن زمان جذاب بودند و هنوز هم میتوان با تماشای جزئیات خیرهکننده این اثر انگشت به دهان شد.
فراتر از جلوههای بصری، انیمه Nausicaä داستانی عمیقا انسانی از جنگ، همدلی و بقا را روایت میکند و پیام انیمه سینمایی درباره احترام به طبیعت، حتی دهها سال پس از ساخت این اثر در دهه ۱۹۸۰، قابل تامل است. بدون انیمه سینمایی Nausicaä of the Valley of the Wind شاید هرگز استودیو جیبلی شکل نمیگرفت و به همین دلیل نباید از ارزش و اهمیت آن به راحتی غافل شد.
انیمه Spirited Away (2001)
شهر ارواح
انیمه شهر ارواح به عنوان برندهی جایزه اسکار بهترین اثر انیمیشنی، احتمالا نمادینترین اثر هایائو میازاکی است. این انیمه با دنبال کردن ماجراجوییهای چیهیرو در شهر ارواح، یکی از رویاییترین آثار هایائو میازاکی محسوب میشود. شهر ارواح شاهکاری تشکیل شده از تخیل و اتمسفر گیرا است. تصاویر سوررئال و انیمیشن روان این انیمه، هنوز هم بیرقیب است و نمیتوان به راحتی اثری را برای مقایسه با این عنوان انتخاب کرد.
حتی با فاکتورگیری از جلوههای بصری بینقص این انیمه سینمایی، نمیتوان از پردازش شخصیت چیهیرو و پرورش آن از کودکی ترسو به قهرمانی سرسخت غافل شد. داستان شهر ارواح درباره شجاعت و استقلال بوده و این اثر یکی از معدود آثاری است که هم تحسین منتقدان را جلب کرده و هم به شدت محبوب مخاطبان سراسر جهان است.
انیمه Castle in the Sky
قلعهای در آسمان
انیمه سینمایی «قلعهای در آسمان» به عنوان اولین اثر رسمی استودیو جیبلی، مسیر موفقیت این تیم برای دههها را مشخص کرد. اثر مذکور یک ماجراجویی کلاسیک درباره کشتیهای هوایی، دزدان دریایی و فناوریهای اسرارآمیز است که ترکیبی از لحظات هیجانانگیز و داستانگویی دلنشین محسوب میشود. تمهای محیطزیستی و جهان خیالی این اثر به خوبی سبک نوظهور هایائو میازاکی در دهه ۸۰ را منعکس میکند و همین عنصر است که انیمه مذکور را به ارزشمندترین ساخته این لیست تبدیل میکند.
نزدیک به چهل سال از نمایش Castle in the Sky میگذرد و این انیمه سینمایی هنوز هم یکی از سرگرمکنندهترین و شگفتانگیزترین آثار جیبلی و میازاکی محسوب میشود. فیلمنامه این اثر با تعادل بین طنز، تنش و شگفتی، نام میازاکی را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندهها و انیماتورهای برتر در تمام دورانها ثبت و جاودانه میکند.
نظر شما در مورد آثار هایائو میازاکی چیست؟ کدام اثر این کارگردان افسانهای را بهترین ساخته او میدانید؟ بیشتر از همه با کدام انیمه خاطره دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Screenrant
فینال بازار لجندز لیگ ۵ با بیگزموگ، سام صابری و خفنهای یوتوب + جایزه گوشی گیمینگ برای بینندهها
نظرات