پشت پرده افت انیمه One-Punch Man؛ استودیو مقصر اصلی نیست
فصل سوم انیمه وان پانچ من (One-Punch Man) یکی از موردانتظارترین عناوین طرفداران انیمه برای پاییز ۲۰۲۵ بوده، اما دلایل مثبت زیادی پشت آن نیست. با توجه به تجربه ناامیدکننده فصل دوم که در مقایسه با فصل اول درخشان استودیو مدهاوس ضعیفتر بود، تعجبی ندارد که طرفداران نگران باشند، بهویژه با توجه به اینکه قرار است طی آن برخی از خیرهکنندهترین لحظات مانگا اقتباس شوند.
اما طرفداران وان پانچ من (مرد تکمشتی) از آغاز فصل سوم چندان رضایت نداشتهاند و این فصل نمره نسبتا ضعیف ۶.۸۴ را در MyAnimeList دریافت کرده است. این نمره جبرانپذیر است، اما بهطور قابل توجهی پایینتر از دوران اوج سریال قرار دارد. واکنش فوری و شاید قابل درک این باشد که که استودیو مسئول فصلهای دوم و سوم، یعنی J.C. Staff را مقصر بدانیم، با این حال، مشکل واقعی پیچیدهتر از مسائل مربوط به استودیو است.
افت کیفیت One Punch Man تنها تقصیر استودیو نیست
با نگاه به فصل دوم انیمه وان پانچ من، بلافاصله مشخص میشود که عملکرد آن نسبت به فصل اول تا چه حد ناامیدکننده بود. در حالی که داستان همچنان جذاب بود و حتی میتوان گفت در برخی بخشها بهبود یافته بود، فرم انیمیشن آسیب دید؛ با پسزمینههای تصاویر کامپیوتری ضعیف در صحنههای مهم و تلفیق ناهمگون CGI، مانند ویژگیهای سایبورگی جنوس، که نتیجهای ناهنجار به همراه داشت.
متخصصان از وجود این تفاوتها ابراز تاسف کردند، اما همانطور که وینسنت چانسارد، انیماتور مشهور One Piece بیان کرده است، سرزنش تصمیمات استودیو J.C. Staff، مانند قبول این پروژه، همانند دیدن درختها و نادیده گرفتن جنگل است. J.C. Staff یک استودیو انیمه در صنعتی است که همواره با فشار کاری شدید روبهروست و در تلاش برای بقا، گاهی بیش از توان خود مسئولیت میپذیرند.
برای فصل دوم این انیمه ، J.C. Staff بهطور همزمان مسئول هشت انیمه در همان سال ۲۰۱۹ بود، در حالی که فصل سوم در سال ۲۰۲۵ نسبتا کمتر و تنها پنج پروژه داشت. با این حال، این به معنای مدیریت زمان بهتر نیست، چرا که تولید ابتدا در آگوست ۲۰۲۲ تایید شده بود. ماجرا پیچیدهتر است و کمیتههای تولید نیز نقش مهمی ایفا میکنند.
چانسارد ارزیابی صادقانهای از فصل سوم One-Punch Man ارائه داد. او فصل اول را مورد تحسین قرار داد و در عین حال نارضایتی خود از فصل دوم را بدون ورود به جزییات بیان کرد. در آخرین بخش مصاحبهاش با KOL: Requiem، او بر این نکته تاکید کرد که نباید سریعا به دنبال مقصر گشت، چرا که در واقع، ستاد انجمن قهرمانان که در فصل سوم معرفی شده، دستکم تا حدی مسئول مشکلات است.
کمیتههای تولید در واقع ائتلاف یا همکاری داوطلبانهای هستند که برای تصمیمگیری در زمینههایی مانند تامین مالی، زمانبندی و تصمیمگیریهای کلی تشکیل میشوند. این بدان معناست که J.C. Staff عملا در تصمیمات اصلی درباره One-Punch Man نقشی ندارد و تصمیمات عمدتا بر اساس نظر اکثریت اعضای کمیته تولید گرفته میشود.
سرزنش و آزار استودیو و کارکنان آن، راه حل مناسبی نیست
آزار دادن نهادهای خلاقانه مانند استودیوهای انیمه برای هواداران چیز جدیدی نبوده و در مورد وان پانچ من، این موضوع کاملا برای آنها آشناست، از جمله چندین درخواست Change.org برای جایگزینی آنها با استودیو مدهاوس. با توجه به آنچه درباره کمیتههای تولید میدانیم، درخواست حذف استودیو در حالی که تصمیمگیری کامل در دست آنها نبوده، ضربهای ناراحتکننده و بیهوده است.
کارگردان شینپی ناگای حتی هواداران را از درخواست بحث درباره One-Punch Man منع کرده است، زیرا در صورت پاسخ دادن ممکن است حساب کاربریاش مسدود شود یا مجبور به تعطیل کردن آن شود. موقعیت او در این شرایط قابل درک است، بهویژه که هدفش افزایش زمان تولید انیمه بوده است. او تحت توافق عدم افشا (NDA) قرار دارد و نمیتواند به نگرانیهای هواداران پاسخ دهد.
صحبت کردن با شینپی ناگای یا دیگر اعضای تیم One-Punch Man احتمالا نتیجهای نخواهد داشت. با توجه به اینکه تا تاریخ ۱۲ اکتبر تنها یک اپیزود جدید منتشر شده است، هنوز موضوعات زیادی برای بحث وجود ندارد. با این حال، این موضوع مانع از آن نشده که هواداران روی عوامل دیگری که آنها مشکلساز میدانند، تمرکز کنند.
هواداران One-Punch Man روی سابقه و کارهای گذشته کارگردان فصل سوم متمرکز شدهاند
همانطور که پیشتر اشاره شد، شینپی ناگای در چندین فرنچایز انیمه نقش داشته است. آثار او در انیمههایی مانند JoJo’s Bizarre Adventure، Psycho-Pass، Food Wars، Gangsta. و Dr. Stone امروزه اغلب به این دلیل که او قبلا روی چندین سری محتواهای بزرگسالان کار کرده بود، نادیده گرفته میشوند.
این موضوع باعث شده است که هواداران این نمره را به سریال بدهند که هرچند لزوما منفی نیست، اما تعهد او به وظیفهاش را زیر سوال میبرد. بهویژه نمایش شخصیتهای زن، مانند میزوکی، دو-اس، تتسوماکی و فوبوکی، صرفنظر از اینکه چقدر به اثر اصلی یوسوکه موراتا وفادار هستند، به عنوان «محل خرج بودجه» تلقی میشوند.
با این حال، همانطور که هوادارانی در شبکه X اشاره کردهاند، هیرونوری تاناکا، کارگردان و انیماتور پرکار این صنعت، علاوه بر پروژههای برجسته، تجربه کار در سریهای بزرگسالان را نیز داشته است. این شامل نمونههایی در سال ۲۰۲۳ و همچنین آثاری مانند One Piece، Fullmetal Alchemist: Brotherhood، Jujutsu Kaisen، Attack on Titan و بسیاری دیگر از نامهای شناختهشده در صنعت انیمه میشود.
بنابراین اگر براساس رزومه یک فرد، جزئیاتی درباره تولید یک اثر حدس زده شود، اشتباه و آسیبزننده است. حمایت ناگای از استفاده از CGI برای هواداران زنگ خطر ایجاد کرد، بهویژه با توجه به اینکه فصل دوم چگونه آن را به ضعیفترین حالت پیادهسازی کرده بود. با این حال، تحت هدایت ناگای، این مشکل هنوز خود را نشان نداده و حتی جنوس نیز به ظاهر طبیعی خود بازگشته است.
فصل سوم وان پانچ من از همان ابتدا قربانی حدس و گمانها شد
با کنار گذاشتن مشکلات احتمالی تامین بودجه و زمانبندی، میتوان از مشکلات آشکار فصل سوم One-Punch Man در اپیزود ابتدایی نتیجه گرفت که حتی اپیزود آغازین درخشان نیز باید با موفقیت عظیم قبلی مطابقت داشته باشد. با توجه به اینکه قسمت آغازین بیشتر مبتنی بر دیالوگ است، حتی با طراحی خطوط تمیز و شخصیتهای خوشایند، ارائه خشک آن در محصول نهایی به سختی قابل چشمپوشی است.
با توجه به عواملی مانند اینکه اعضای تیم تولید، از جمله ناگای، نمیتوانند بدون مواجهه با پیامدها درباره انیمه صحبت کنند، همه این مسائل در حد حدس و گمان باقی میماند و با هر اپیزود جدید بیشتر میشود. در فصل سوم و اپیزود دوم شاهد صحنههای اکشن خواهیم بود، اما حتی وفاداری بصری نگرانکننده و پسزمینههای محدود اپیزود اول نیز تا حدی گویای وضعیت است.
قضاوت این که فصل سوم به طور کلی چقدر خوب یا بد است، واقعا دشوار خواهد بود.بههرحال، فصل اول The Elusive Samurai یک افتتاحیه بسیار خوشساخت و با انیمیشن عالی داشت، اما در اپیزود چهارم از CGI اسبها بهطور کاملا ناهماهنگ و آزاردهندهای استفاده شد، نقصی که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. گاهی تولید بهطور ناپیوسته پیش میرود و این بستگی به تصمیمات کمیته تولید یا تخصصهای استودیو دارد.
فصل سوم وان پانچ من، همچنین با انیمههایی مانند Spy x Family رقابت میکند که همکاریهای استودیویی آنها بسیاری از مشکلاتی را که J.C. Staff در حال حاضر با آنها روبهروست کاهش میدهد. قابل پیشبینی نیست که این انیمه بتواند فراتر از بازگرداندن بازوهای دوبعدی جنوس و صحنههای مبارزه برجسته تا زمان رویارویی با Cosmic Fear Garou ظاهر شود.
با این حال، این که طرفداران نارضایتی و خشم خود را متوجه افرادی که کنترل خاصی بر اوضاع ندارند، کار شتابزدهای است. آزار دادن استودیوها و کارکنان آنها به هواداران هیچ نتیجهای نمیدهد. فصل سوم One-Punch Man شاید آن چیزی نباشد که هواداران میخواستند، و هیجان ایجادشده توسط منبع اصلی، حتی رسیدن به حداقل استانداردها، هدفی دشوار و چالشبرانگیز است.
منبع: Screen Rant
اعترافات جنجالی یوتیوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ

نظرات