اخبار سینما و انیمیشن انتخاب سردبیر برترین‌ها برترین‌های سینما و انیمه سینما

معرفی فیلم‌هایی که بر اساس بازی‌های پلی استیشن ساخته شده‌اند

هر سال که می‌گذرد، افراد بیشتری متوجه می‌شوند که داستان‌های استثنایی فراوانی در بازی‌های ویدیویی وجود دارد و باید به آن‌ها بیشتر توجه شود. برخی از این عناوین مانند بازی مبارزه‌ای مشهور Mortal Kombat و سری محبوب Super Mario Bros، قبلا به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی خوبی تبدیل شده‌اند. پلی استیشن همواره به دنبال ورود به صحنه سینما و تلویزیون بوده است و چندین پروژه هنوز در دست ساخت قرار دارد. اگرچه اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی برای مدتی مجددا احیا شده‌اند، اما هنوز هم مسیر زیادی برای رسیدن به تکامل باقی مانده است. در این بازار نوپا، پلی استیشن توانست با عرضه چند فیلم تحسین شده، جای پا خود را در این صنعت محکم کند. در ادامه این مطلب این فیلم‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و به ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

توجه کنید که در این مطلب فقط به فیلم‌های اقتباس شده از انحصار‌ی‌های پلی استیشن پرداخته خواهد شد؛ بنابراین، هیچ قسمتی از مجموعه‌های توم ریدر (Tomb Raider)، مانستر هانتر (Monster Hunter)، یا رزیدنت ایول (Resident Evil) در این مطلب وجود ندارد. با اینکه موفقیت خیلی از این بازی‌ها به برند پلی‌استیشن گره خورده‌ است، اما فیلم‌های اقتباسی از آن‌ها زمانی منتشر شدند که این فرنچایزها همگی چند پلتفرمی بودند.

Ratchet & Clank

ورود لامبکس به صفحه‌نمایش‌های بزرگ

فیلم Ratchet and Clank نتوانست ویژگی‌های خاطره‌انگیز این فرنچایز محبوب پلی استیشن را به ارث ببرد، اما همچنان یک فیلم سینمایی سرگرم‌کننده بود.

فیلم Ratchet and Clank نتوانست ویژگی‌های خاطره‌انگیز این فرنچایز محبوب پلی استیشن را به ارث ببرد، اما همچنان یک فیلم سینمایی سرگرم‌کننده بود

نوع اثر: فیلم سینمایی

مدت فیلم: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه

تاریخ اکران: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۲۹ آوریل ۲۰۱۶)

رچت اند کلنک (Ratchet and Clank) یکی از معدود فرنچایزهایی است که از نسل ششم کنسول‌های گیمینگ تا به امروز، به عنوان یک عنصر اصلی برای پلی استیشن و گیمرها شناخته می‌شود. این سری با حضور و ارائه ماجراجویی در تمام مجموعه کنسول‌های پلی استیشن، جایگاه خود را به عنوان یک فرنچایز ماندگار و تاریخی در کاتالوگ بازی‌های سونی تثبیت کرد. با این وجود، این سری نیاز به یک تغییر بزرگ داشت؛ در نتیجه، جهش انجام شد و داستان منشا رچت اند کلنک دوباره در قالب یک فیلم سینمایی به نمایش درآمد تا طرفداران قدیمی و مخاطبان جدید را به یک اندازه جذب کند. در همان زمان، استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) یک ریبوت از بازی رچت اند کلنک را برای پلی استیشن ۴ منتشر کرد که همان اتفاقات داستانی فیلم را روایت می‌کرد و یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ بود.

با این حال، فیلم با سبک و سیاق بازی‌های رچت هم‌خوانی نداشت. خود فیلم دارای انیمیشن‌های زیبایی بود، اما نتوانست بسیاری از چیزهایی که بازی‌ها را فوق‌العاده می‌کرد، به تصویر بکشد. تسلیحات اختراعی جای خود را به اسلحه‌های استاندارد و کلیشه‌ای دادند و استفاده بیش از حد از محتوای طنز و کمدی، به ما این حس را می‌داد که گویا این فیلم برای بچه‌ها ساخته شده است. با این حال، داستان به اندازه کافی قابل قبول بود و اکشن را در حرکت نگه داشت، اما نتوانست چیزی بیشتر از این ارائه دهد. فیلم رچت اند کلنک به هیچ وجه یک فاجعه نبود، اما دقیقا محصول خوبی برای آشنا کردن طرفداران یا تازه واردان به سری به حساب نمی‌آمد. این دو موجود کهکشانی، سزاوار اقتباس بسیار بهتری بودند و با توجه به اینکه پلی استیشن محصولات سینمایی و تلویزیونی بیشتری را در دست تولید دارد، کسی چه می‌داند، شاید در آینده یک اقتباس دیگر نیز از این مجموعه ساخته شود و اشتباهات فیلم اول را جبران کند.

YOUR TEXمعرفی بهترین بازی‌های موبایل برای زوج‌هاT

Uncharted

بلاک‌باستری اکشن اما بی‌محتوا

سری Uncharted یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای پلی استیشن است؛ با این وجود، فیلم آن نتوانست به هیچ وجه در حد و اندازه‌های نام این سری ظاهر شود.

سری Uncharted یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای پلی استیشن است؛ با این وجود، فیلم آن نتوانست به هیچ وجه در حد و اندازه‌های نام این سری ظاهر شود

نوع اثر: فیلم سینمایی

مدت فیلم: ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه

تاریخ اکران : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ (۱۸ فوریه ۲۰۲۲)

ایندیانا جونز پلی استیشن سرانجام در سال ۲۰۲۲ و با بازی تام هالند، بازیگر محبوب مرد عنکبوتی، روی پرده‌های بزرگ به نمایش درآمد. این بازیگر قبلا توانایی‌های خود را در نقش پیتر پارکر جوان نشان داده و بسیاری از رفتارهای پیتر پارکر از مارول کامیکس را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده بود؛ بنابراین طرفداران سری بازی‌های آنچارتد (Uncharted) با هیجان و استرس خاصی اخبار این فیلم را دنبال می‌کردند. آن‌ها نمی‌دانستند که آیا این بازیگر شناخته شده، می‌تواند به خوبی در نقش نیتن دریک (Nathan Drake) بدرخشد یا خیر. نولان نورث، صداپیشه و بازیگر این شخصیت در بازی‌های آنچارتد، انتظارات را بسیار بالا برده بود.

فیلم مذکور به طرفداران دید خوبی نسبت به آینده و پتانسیل این مجموعه ارائه می‌دهد و صحنه‌های اکشن مهمی مانند جنگ هواپیمای باری را به نمایش می‌گذارد. این فیلم داستان‌های هر چهار عنوان اصلی را با هم ترکیب می‌کند تا امضای سری را در داستان فیلم Uncharted حفظ کند. محصول نهایی، آنطور که باید و شاید، مطابق با استانداردهای سری فوق‌العاده آنچارتد در کنسول‌های پلی استیشن نبود. اگرچه تام هالند، کاریزمای نیتن دریک خودسر را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت، اما سازندگان در انتخاب بازیگران فرعی برای فیلم اشتباه کردند. برداشت مارک والبرگ از سالی، به معنی واقعی کلمه یک اقتباس اشتباه از این کاراکتر محبوب بود.

این فیلم همچنان بسیاری از محتویات سری آنچارتد مانند اکسپلویت‌های گنج‌یابی، پازل‌ها و سکانس‌های اکشن و غم‌انگیز را به طرفداران ارائه می‌کرد، اما داستان کلی، کلیشه‌ای به نظر می‌رسید. دیگر بخش ضعیف فیلم شرورهای آن بودند که به هیچ وجه نتوانستند تاثیر شگرفی روی مخاطب بگذارند. آنچارتد به هیچ وجه فیلم بدی نبود، اما آن عظمتی که طرفداران سری به آن امیدوار بودند را نیز ارائه نکرد.

Gran Turismo

درست مثل یک شبیه‌ساز

فیلم Gran Turismo که از روی سری ریسینگ و شبیه‌ساز محبوب پلی استیشن ساخته شده است، یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی است که می‌توانید تماشا کنید.

فیلم Gran Turismo که از روی سری ریسینگ و شبیه‌ساز محبوب پلی استیشن ساخته شده است، یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی است که می‌توانید تماشا کنید

نوع اثر: فیلم سینمایی

مدت فیلم: ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه

تاریخ اکران: ۳ شهریور ۱۴۰۲ (۲۵ آگوست ۲۰۲۳)

ما حدس می‌زدیم که فیلم Gran Turismo مسیر عجیبی را طی می‌کند، زیرا لزوما یک اقتباس سینمایی از بازی نیست، بلکه اقتباسی از یک گیمر انگلیسی به نام جان ماردنبورو (JannMardenborough) است که تبدیل به یک راننده حرفه‌ای شده و در رقابت آکادمی GT در سال ۲۰۱۱ برنده می‌شود. همین موضوع او را از مسابقات شبیه‌سازی شده Gran Turismo، به یک مسابقه‌دهنده حرفه‌ای برای نیسان تبدیل می‌کند.

این فیلم در واقع یکی از معدود موفقیت‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی است، زیرا محصول نهایی یک داستان ورزشی بسیار خوب را ارائه می‌دهد. تماشای آکادمی GT در عمل بسیار عالی است، تمام سکانس‌های مسابقه به شکلی دیدنی گرفته شده‌اند و تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز است. همانطور که از یک فیلم مسابقه‌ای انتظار می‌رود، چندین ماشین عالی نیز در سرتاسر فیلم وجود دارد. داستان فیلم، کیفیت مطلوبی دارد و اکشن مسابقات، حتی بهتر از آن است. اگرچه ممکن است این فیلم استانداردی طلایی برای اقتباس‌های بازی‌های ویدیویی نباشد، اما Gran Turismo هنوز هم یک فیلم عالی به حساب می‌آید که تماشای آن به همه گیمرها و فیلم‌دوستان پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

در گذشته تلاش بر این بود که بازی‌سازان با الگوبرداری از داستان و جهان فیلم‌های محبوب، اقتباس‌های مختلفی تولید کنند. با توجه به افزایش بی‌نظیر محبوبیت بازی‌های ویدیویی در چند سال اخیر، حالا همه چیز برعکس شده است. اکنون این فیلم‌سازان هستند که می‌خواهند از روی فرنجایزهای گیمینگ محبوب، محصولات سینمایی باکیفیت تولید کنند. مشخصا آینده سونی در این زمینه درخشان است، زیرا همیشه در ساخت فیلم‌های اکشن، موفق بوده است.

بهترین فیلم اقتباسی از روی بازی‌های پلی استیشن کدام است؟

فیلم Gran Turismo بدون شک باکیفیت‌ترین اقتباسی است که سونی از سری بازی‌های محبوب خود توسعه داد.

بدترین فیلم اقتباسی از روی بازی‌های پلی استیشن کدام است؟

فیلم Uncharted به هیچ وجه نتوانست طرفداران این سری را راضی کند.


بهترین بازی‌های ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان

بهترین بازی‌های 2024 با امید لنون و شایان

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هیچکس
پاسخ

به نظرم کلی فیلم های دیگه هم بود که فارغ از خوب یا بد بودنشون باید بهشون اشاره میشد
مثل قسمت اول رزیدنت اویل یا سوپر ماریو بروز
یا سونیک خارپشت و…