بدترین طراحی شخصیت‌های مارول
انتخاب سردبیر سینما

رتبه‌بندی ۱۰تا از بدترین طراحی‌ها برای کاراکتر‌های مارول

درست است که مارول معمولا چیز‌های جالبی می‌سازد و می‌داند چطور هواداران را راضی نگه دارد. اما آن‌ها هم آسیب‌پذر می‌شوند و گاهی طراحی بد کاراکتر دامنشان را می‌گیرد. بعضی از بهترین طراحی لباس‌ها در فیلم‌های ابرقهرمانی متعلق به MCU است.

اما مارول وقتی گاهی اوقات تلاش می‌کند کاری کند که رنگ لباس‌ها برای نمایش روی پرده سینما مناسب‌تر باشد و همین دلیلی می‌شود تا دست به ترکیب‌بندی‌هایی متفاوت نسبت به آنچه در کمیک است بزند. خب، گاهی جالب در نمی‌آید. بیایید ده  مواردی که آن‌ها درنظر می‌گیرند تا مثلا ترکیب رنگ‌های لباس برای نمایش‌گر بزرگ مناسب‌تر شود باعث می‌شود. مخاطبان از ظاهر ماجرا بیشتر خوششان بیاید ۱۰تا از بدترین طراحی‌ها برای کاراکتر‌های مارول را بررسی کنیم.

The Falcon and the Winter Soldier

سم ویلسون- بدترین طراحی لباس شخصیت‌های MCU

سم ویلسون را با آن کلاه ایمنی نصفه به‌سختی می‌توان جدی گرفت!

اولین حضور سم ویلسون (Sam Wilson) در نقش کاپیتان آمریکا در فیلم شاهین و سرباز زمستانی بود و هواداران برای اولین‌بار لباس پرزرق‌و‌برق او را دیدند. بیایید کمی به مارول حق بدهیم، در واقع این نسخه بازخوانی دقیقی از کاپیتان آمریکا سم ویلسون در کمیک‌های مارول بود. البته باید قبول کرد که استفاده بیش‌ازحد از رنگ سفید اصلا خوب به چشم نمی‌آید. اما بدترین چیز نقاب اوست که نمی‌توان به این راحتی‌ها نادیده‌اش گرفت. نیم‌پوشی که فقط بخشی از سر او را می‌پوشاند! تصمیم مارول برای کم‌رنگ کردن بعضی از ویژگی‌هایی که در منبع اصلی می‌بینیم کاملا درست است. البته این‌بار قربانی وفاداری به کمیک شدند و این موضوع را فراموش کردند!

این احتمالا تنها باری خواهد بود که لباس دقیق سم بر مبنای کتاب مصور را روی صفحه نمایش خواهیم دید. فقط به این فکر کنید که این لباس کاپتان آمریکا را خیلی کوتاه و در آخرین قسمت شاهین و سرباز زمستانی دیدیم که این باعث می‌شود خیلی هم عصبانی نشویم. خوشبختانه، لباس جدید او را در فیلم  Captain America: Brave New World خواهیم دید که احتمالا رنگ‌بندی ساده‌تری داشته باشد و پوشش سر ناخوشایند هم به چیز ساده‌تری مثل عینک تبدیل شود. البته هنوز با بدترین لباس‌های MCU فاصله زیادی دارد. در این مورد حداقل مارول می‌تواند ادعا کند که کاملا براساس کمیک پیش رفته است.

Eternals

بدترین طراحی شخصیت مارول

درویگ به چشم نمی‌آید

کلا تیم اصلی این فیلم طراحی شخصیت‌ بحث‌برانگیزی داشت. بعضی از کاراکتر‌ها با لباس‌هایی ظاهر شدند که تم الهی و آخرالزمانی داشت و بعضی‌های دیگرشان طوری بودند که انگار کسی نخواسته زیادی روی طراحی آن‌ها وقت بگذارد! هرکس که فیلم را دیده باشد قطعا متوجه حالت یونیفرم‌پوش و لباس‌های یک‌دست شخصیت‌ها شده است. تفاوت لباس کاراکتر‌های مختلف بیشتر در حد رنگ است. یعنی برای هرکدام باتوجه به توانایی‌ها از پالت رنگی متفاوتی استفاده شده است. اما تقریبا طراحی در همین حد بوده و چیز بیشتری نمی‌بینیم.

اما از همه بدتر شخصیت دروگ (Druig) است، اصلا طراحی مناسبی برای او انجام نشده. لباس او ترکیبی از رنگ‌های مشکی و قرمز است که تفاوتش با رنگ لباس بنفش و سبز او در کمیک خیلی سریع به چشم می‌آید. البته می‌توان گفت در کتاب‌های مصور، از نظر ظاهری بیشتر شبیه به کانگ فاتح (Kang the Conqueror) باشد. شاید این دلیلی برای تغییر ظاهرش بود. اما این تغییر زیاد در طراحی و ظاهر بی‌جانی که در فیلم می‌بینیم هم زیاده‌روی است.

Eternals فیلم بحث‌برانگیزی بود چون جرات داشت مرز‌های مارول را به جایی پس حماسه بی‌نهایت (Infinity Saga) گسترش بدهد. طی سال‌های اخیر احساسات بیشتری نسب به این شخصیت‌های آسمانی و نیمه‌خدایی وجود داشته و همه این‌ها شانس ساخت دنباله‌ای برای این فیلم را بیشتر می‌کند. مخصوصا که فیلم در حالتی معلق تمام شد، دنباله‌اش می‌تواند برا هوادان بسیار جذاب باشد، بالاخره همه می‌خواهند بدانند داستان این قهرمانان به کجا می‌رسد. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا شاهد تغییر طراحی‌ها هم خواهیم بود. بنابراین، اگر قرار باشد لباس‌ها به چیزی‌که در کمیک‌ها می‌بینیم نزدیک‌تر شود، لباس دروگ راه زیادی دارد تا بتواند ویژگی‌های خاص خودش را به رخ بکشد.

Ant-Man and the Wasp

هوپ در مرد مورچه‌ای

هوپ ون داین پالت رنگی همیشگیش را کم داشت

زمانی‌که مارول تصمیم می‌گیرد طراحی یک سوپرلباس را معقول‌تر کند، اصلا دور از ذهن نیست که ماجرا اصلا خوب پیش نرود. این دقیقا همان اتفاقی است که در این فرنچایز از مرد مورچه‌ای افتاد. طراحی لباس هوپ وان داین (Hope Van Dyne) خسته‌کننده است. اول از همه که رنگ زرد لباسش را با طلایی عوض کرده‌اند، طلاییش هم به بژ متمایل است. وقتی می‌بینیم که لباس هوپ در مرد مورچه‌ای ۲۰۱۵ جذاب‌تر بوده بیشتر هم گیج می‌شویم. چون این فرنچایز اولین فیلمی است که هوپ را به عنوان شخصیت اصلی می‌بینیم. اما لباسش اصلا به چشم نمی‌آید و وجه آیکونیکی برایش نمی‌سازد.

البته یک دلیل تقریبا منطقی برای استفاده از رنگ طلایی وجود دارد. در این فیلم Darren Cross هم کت زردرنگ می‌پوشد. بنابراین شاید رنگ لباس هوپ کمی تغییر کرده تا بین این دو کاراکتر تفاوت بیشتری ایجاد شود. خوشبختانه طراحی برای Ant-Man and the Wasp: Quantumania تغییر کرد و پالت زردرنگ او برگشت. البته که این فیلم صدرنشین بدترین فیلم‌های مارول است. اما امیدواریم درصورت ادامه فرنچایز، برای هوپ از همان رنگ‌ زرد استفاده شود.

The Avengers

هاوکی در انتقام‌جویان

بی‌استعدادی هاوکی توهین به ریشه‌های اوست!

هاوکی (Hawkeye) از آن شخصیت‌هایی است که لباس‌هایش در کتاب‌های مصور آن‌قدر کارتونی هستند که مناسب‌ جهان فیلم به نظر نمی‌رسند و می‌شود گفت که خیلی باید تغییر کنند تا برای صفحه نمایش بزرگ آماده شوند. با این‌حال تصمیم طراحان خیلی کمکی به او نکرد. احتمالا بین شخصیت‌های اونجرز هاوکی زمینی‌ترینشان باشد، اما استفاده از کمی رنگ قهوه‌ای روی لباس سرتاسر مشکی معلوم است که ظاهر او را بهتر نمی‌کند! او همچنان در تصویر نمادین در کنار دیگر قهرمانان آن‌قدر به چشم نمی‌آید. برعکس، طراحی باعث شده تا شکاف قدرت بین آن‌ها بیشتر دیده شود. بار‌های بعد هم که او را می‌بینیم همین آش است و همین کاسه. واقعا هاوکی به طراحی بهتری نیاز دارد تا بین ابرقهرمان‌های همراهش دیده شود.

البته اگر به این فکر کنیم که هاوکی نماینده پایه‌ای‌ترین و زمینی‌ترین جنبه گروه انتقام‌جویان است، شاید روند فکری پشت طراحی لباس کم‌جان او قابل توضیح بشود. البته در سریال هاوکی کیت بیشاپ مدلی از لباسی جذاب‌تر با زرد محبوب مارول را نشان می‌دهد، این طرح خیلی به کتاب‌های مصور نزدیک‌تر بود، اما مورد قبول کلینت بارتون (Clint Barton) نبود. خلاصه که هاوکی دوباره در بازنشستگی به سر می‌برد و شاید زمان آن باشد که قبل از بازنشستگی‌ دوباره‌اش لحظه‌ای آن ماسک نوک بنفش را ببینیم. حداقل قبل از آن‌که بارتون جرمی رانر (Jeremy Renner) برای همیشه برود…

Spider-Man: Homecoming

مرد آهنی در بازگشت مرد عنکبوتی

لباس آیرون من ناتمام است

سفر ایرون من در جهان مارول باعث شد تا در مجموع ۸۵ لباس مختلف برای او طراحی شده باشد. این یعنی جای زیادی برای خطا و اشتباه وجود داشته است. البته که همه‌چیز برای مرد آهنی خوب پیش رفته، یعنی در اکثر مواقع. مواردی هم هست که از نظر زیبایی‌شناختی ضعیف‌تر ظاهر شده‌. از بین لباس‌ها یا زره‌هایی که تونی استارک مدت بیشتری پوشیده، زره Mk XLVII در بازگشت اسپایدرمن دقیقا همین مشکل را دارد. درمورد این لباس، ظاهرا طراحان قصد داشته‌اند تا آن را از طرح‌های قبلی متمایز کنند طوری‌که تفاوتش به چشم بیاید. برای این‌کار ترکیب رنگ همیشگی طلایی و قرمز را نگه داشته‌اند. اما از قطعه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ در مرکز آن استفاده کرده‌اند. و دقیقا اشتباهشان همین بود! چرا؟ چون نه فقط با ترکیب همیشگی آیرون‌ من در تضاد است، بلکه زره را طوری نشان می‌دهد که انگار در طراحی ناقص و ناتمام مانده.

خوشبختانه دیگر لباس‌‌هایی که مارول برای تونی استارک در نظر گرفته آن‌قدر خوب‌اند که بتوان از این مورد چشم‌پوشی کرد. در واقع حضور بعدی او روی پرده با فیلم Avengers: Infinity War بود که یکی از بهترین طراحی‌های لباس برای این شخصیت را به نمایش گذاشت. البته که CGI تا حدی جلوه آن را گرفت.

Avengers: Age of Ultron

کوئیک سیلور در انتقام جویان عصر آلترون

لباس کوئیک سیلور همانی است که برای دویدن در پارک می‌پوشند!

اولین حضور Quicksilver در جهان مارول به چند دلیل ناامیدکننده بود. این‌که گلوله‌ها باعث کوتاه شدن عمر ارباب سرعت می‌شوند به خودی خودش قابل بحث است. به علاوه، طراحی فراموش‌نشدنی شخصیتش هم به این موضوع کمکی نکرد! پیراهن آبی تنگ او چندان تفاوتی با تی‌شرت‌های ورزشی که هرکسی می‌تواند بخرد ندارد. یعنی اصلا شاید تیم طراحی لباس یکی از همان تی‌شرت‌ها را برایش گرفته‌اند! ظاهر کوئیک سیلور در انتقام‌جویان عصر آلترون بسیار به کتاب‌های مصورش نزدیک است. اما در کمیک‌ها طرحی از آذرخش سرتاسر لباسش کشیده شده. شاید این تمام چیزی بود که او نیاز داشت تا از این رو به آن‌رو شود. یک‌چیز به نفع MCU است. حداقل لباسی که برای پیترو استفاده شده از لباسی که در فرنچایز‌های فاکس برای مردان ایکس (X-Men) دیدیم خیلی بهتر است. طراحی‌های کم‌جان تیم اصلی مدت‌هاست که صدای طرفداران را درآورده و حتی خشم کمیک‌بوک‌باز‌ها را به دنبال داشته. مارول حداقل باید به طرح نقره‌ای آبی کوئیک‌‌سیلور نزدیک‌تر شود. متاسفانه نقشه طراحی شخصیت مارول هم همان‌قدر خوب پیش رفت که نقشه کوئیک‌سیلور برای جلوگیری از برخورد گلوله‌ها با مردم!

She-Hulk: Attorney at Law

دردویل

ماسک دردویل خوشایند نیست!

رفت‌و‌آمد‌های مت مرداک (Matt Murdock) در جاهای مختلف جهان مارول باعث شده که او را در فیلم She-Hulk: Attorney At Law هم ببینیم. متاسفانه او این‌کار را با لباس زرد و قرمزی انجام می‌دهد که هیچ توضیحی برایش وجود ندارد. البته دست‌کم می‌توان گفت که ظاهر او با لحن سریال سازگار بود. اما فراموش نکنید که او با لحن تند خود کاراکتر در تضاد کامل قرار داشت. به هرحال مسئله لحن سریال را هم در نظر بگیرید و ببینید آیا حالا جنایت او علیه مد و فشن در حضور کوتاهش قابل بخشش است یا نه!

در دفاع از مارول هم باید گفت که لباس از طرح کتاب مصور گرفته شده است. اما این نوع لباس‌ها معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرند. رنگ‌های متضاد زیاد به دردویل (Daredevil) کمک نمی‌کنند و باعث نمی‌شوند که بتواند ترس القا کند. خوشبختانه عکس‌هایی که از صحنه سریال جدید دردویل دست‌به‌دست می‌شود نشان می‌دهد که او قرار است به ریشه‌هایش، به قرمزی به رنگ خون بازگردد.

Doctor Strange In the Multiverse of Madness

دکتر استرنج در دیوانگی مولتی‌ورس

نمی‌شد راحت به آن چشم سوم عجیب نگاه کرد!

باتوجه به ماهیت عجیب و غریب چشم سوم، مارول باید در به تصویر کشیدن دکتر استرنج در این فیلم کمی آزادی عمل داشته باشد. درکل بیشتر انتقادت از فیلم به‌خاطر CGI ضعیف بود که انگار رندر تصاویر آن به‌خوبی انجام نشده بود. این وسط چشم سوم خوب رندر شده بود، ولی باز زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد که مارول باید فکری اساسی برای حل این مسئله بکند. چون هنوز باید دکتر استرنج را با آن چشم ناجور در فیلم‌های دیگر ببینیم، مثلا دنباله همین فیلم. این تصاویر به اعتبار شخصیت و کارهای قبلی هم ضربه می‌زند.

اما مارول برای حل این مشکل چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟ خب یکی از ساده‌ترین راه‌ها شاید این باشد: می‌تواند کلا کمی تغییر در ظاهر دکتر استرنج ایجاد کرد، لازم نیست چشم سوم این‌قدر حالت انسانی داشته باشد و شبیه به یکی از چشم‌های خود استفان استرنج باشد. در کمیک‌ها هم معمولا همین است. یعنی چشم سوم دکتر حالت تک‌چشم دارد و شبیه دو چشم دیگرش نیست. بیشتر شبیه به گوی طلایی یا چیزی بیشتر شبیه به چشم سائورن (Eye of Sauron) ظاهر می‌شود. هر اتفاقی که بیفتد مارول باید این موضوع را در الویت قرار دهد. نباید اجازه دهد دکتر استرج به وادی عجیب‌و‌غریب‌ها برود و روایتش از داستان اصلی منحرف شود.

Avengers: Infinity War

جنگ بی نهایت هالک

هالک باستر بنر به زخم، توهین هم اضافه کرد!

حضور بروس بنر (Bruce Banner) در جنگ وانکادا (Wakanda) سوژه‌های خوبی از نمونه بد CGI در دنیای مارول به دست بیننده‌ها داد. با این حال این تنها دلیلی نبود که طراحی شخصیت بروس بنر را در جنگ بی‌نهایت ناامیدکننده کرد. بدتر از آن شرایط بدی بود که نشان می‌داد و این‌که دیگر هواداران هالک را در آن حالت خشمگینش نمی‌دیدند. هالک به جای این‌که بین نیرو‌هایی که به وانکادا حمله می‌کردند اثرگذار باشد، مجبور شد از ابزار استفاده کند. این نشان می‌داد که شخصیت هالک چقدر در گذر زمان در جهان مارول سست شده است.

زره هالک‌باستر به خودی خودش یکی از بهترین طراحی‌های مارول به حساب می‌آید. اما در نهایت بنر در یکی از مهم‌ترین نبرد‌های MCU با سلاحی حاضر شده که در واقع برای شکست هالک طراحی شده بوده. این‌که هالک از وسیله‌ای استفاده کند که در واقع برای مقابله با او ساخته شده حد نهایت توهین به میراث هالک است.

Iron Fist

آیرون فیست

دنی رند لباسش را نپوشید!

مدافعان (The Defenders) هیجان‌انگیزترین و خاص‌ترین تیم ابرقهرمانی مارول نیستند. اما بین دردویل و آیرون فیست، باید به چهره عجیب ابرقهرمانی پرداخت. البته اگر حداقل دنی رند (Danny Rand) تصمیم می‌گرفت که لباس آیکونیک خودش را در سریال اول بپوشد. اما خب رند تصمیم گرفت که نمی‌خواهد این لباس را بپوشد. حالا طرفداران از سریال که ناراضی بودند، شخصیت رند هم اصلا چنگی به دل نمی‌زد و این‌که لباس آیکونیکش را هم نپوشیده بود دیگر صبر همه را لبریز کرد.

مجری آیرو فیست یعنی اسکات باک (Scott Buck) از این تصمیم دفاع کرد. او معتقد بود باید ظاهر کلاسیک دنی از این سریال حذف شود. دلیلی برای استفاده از این لباس وجود نداشت چون دنی هنوز در جستجوی هویت جدید خودش است. این مسئله قابل درک است. البته که در نهایت به سریال کمکی نکرد. چون این مجموعه یکی از بدترین امتیازات را بین آثار جهان مارول گرفت. به هرحال دردویل در اولین نمایشش حداقل یکی از ظاهر‌های کلاسیک را حفظ کرد…دست‌کم لوک کیج (Luke Cage) به ظاهرش در کتاب مصور شباهت‌هایی دارد.

جمع‌بندی

آثار زیادی در جهان مارول خلق شده است. اما همه آن‌ها به یک اندازه خوب نیستند و همه آن‌ها هم به یک‌اندازه پرطرفدار نیستند. جدای از دلایل مختلفی که برای قوت و ضعف هرکدام از این فیلم و سریال‌ها وجود دارد، یکی از چیز‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شود طراحی شخصیت‌هاست. باتوجه به این‌که از ابرقهرمان‌ها صحبت می‌کنیم، این‌که چه لباسی می‌پوشند و چه ویژگی‌های  ظاهری‌ای دارند بر نمایش آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

 

سوالات متداول

  • ضعیف‌ترین طراحی شخصیت‌ها در جهان مارول برای کدام ابرقهرمان‌هاست؟ ازجمله شخصیت‌های مارول که طراحی‌های ضعیف را تجربه کرده‌اند: دکتر استرنج، هالک، آیرون من و…
  • بدترین طراحی شخصیت‌های MCU به کدام فیلم‌ها مربوط می‌شود؟ فیلم‌ و سریال‌هایی مثل Iron Fist، Avengers: Infinity War و Spider-Man: Homecoming جزء آن‌هایی هستند که بعضی از بدترین طراحی‌های شخصیت را در خود جای داده‌اند.

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر ایکس فایت
پاسخ

کام اول

خایه مال یاب
پاسخ

کسی از تو نظر نخواست
که نظر میدی

بینام
پاسخ

پرفسور شرک ❌ هالک شگفت انگیز ۲۰۰۸✅

محمد
پاسخ

خب میشه گفت تقریبا درست هست این نظریه چون این آخریه تمرکز فقط روی جلوه ویژه و تخیلات جلو می رفته و خیلی خطوط در دنیای مارول که داستان های قدرتمندی داشتند به دست سازنده نابود شده مثل مرد عنکبوتی شگفت انگیز یا انتقام جویان و یا حتی بیوه سیاه اگر چه که سعی بر جبران در کیفیت داشتند اما داستان ها خراب شده ‌و مسخره داره میشه مخصوصا طرح جدید و سیاسی مارول !

Asal
پاسخ

کسی نظرتورو نخاست شاسکول