فیلم
اخبار سینما و انیمیشن انتخاب سردبیر برترین‌های سینما و انیمه سینما

فیلم و انیمیشن‌های الهام بخش با گیشه‌های شکست خورده

فیلم‌هایی که موفق به جذب هواداران زیادی شدند، الزاما در فروش موفق عمل نمی‌کنند. طی ۵ سال گذشته فیلم‌های مختلفی روی پرده سینما رفتند که به خوبی از پتانسیل کالت شدن برخوردار بودند. اما بنا به شرایط هیچگاه این پتانسیل عملی نشد. حتی عناوین سرگرم کننده‌ای که همیشه می‌توانستند موفقیت‌های مختلف زیادی کسب نمایند هم در موقعیتی خطرناک قرار گرفتند. عناوینی چون Indiana Jones یا The Flash نمونه‌ای از این تلخ کامی‌ها هستند. کیفیت یک فیلم با میزان فروشش الزاما در ارتباط نیست. ۵ سال گذشته را می‌توانیم نقطه اوج این مسئله طی چند سال اخیر بدانیم. در ادامه به معرفی چند عنوان از مجموعه فیلم‌هایی خواهیم پرداخت که بزودی شاهد کالت شدن آن‌ها خواهیم بود اما گیشه شکست خورده‌ای دارند.

Furiosa: A Mad Max Saga

فیلم

فرنچایز Mad Max یکی از قدیمی‌ترین و نام آشناترین مجموعه‌های سینمایی است که همواره هواداران و مخاطبان خاص خودش را داشته و دارد. فضای آخرالزمانی و ماجراجویی‌های هیجان انگیزی که همیشه از عناصر اصلی این فرنچایز بودند، این مجموعه را به گزینه‌ای مناسب برای همه دوران‌ها تبدیل کرده است. متاسفانه و بنا به دلایلی Furiosa: A Mad Max Saga نتوانست فروش خوبی داشته باشد. در نتیجه خسارتی ۳۵ تا ۷۵ میلیون دلاری روی دست تهیه کننده این فیلم گذاشت. اما علی‌رغم شکست در زمینه فروش، این فیلم را می‌توان بهترین فیلم اکشن این سری پس از Mad Max: Fury Road دانست.

رتبه‌بندی فیلم‌های هری پاتر از بدترین تا بهترین

به‌طور کلی نمی‌توان فیلم یاد شده را از هر نظر بی عیب و نقص دانست و مشکلات زیادی بخصوص در روایت داستانی آن وجود دارد. اما اگر صرفا المان‌های اکشن فیلم و تعقیب و گریزها را در نظر بگیریم بدون شک می‌توانیم این عنوان را در سبک خود ویژه بدانیم. علاوه بر موارد یاد شده تیم بصری فیلم هم کار خود را به بهترین شکل ممکنه انجام دادند. شاید اگر هزینه ساخت این فیلم کمی بهینه‌تر از وضعیت فعلی‌ش بود، می‌توانست توجیه مالی بهتری برای سازندگانش داشته باشد.

Haunted Mansion

فیلم

زمانی که خبر ساخت نسخه جدیدی از The Haunted Mansion منتشر شد، بسیاری از هواداران که نسخه پیشین این فیلم را دیده بودند انتظار به نمایش درآمدن فیلمی خارق‌العاده را داشتند. اما متاسفانه همه چیز باب میل هواداران پیش نرفت و فیلم یاد شده با شکستی ۱۱۷ میلیون دلاری در میان لیست فاجعه‌بارترین فیلم‌های ساخته شده توسط دیزنی قرار گرفت. بزرگترین نقدی که می‌توان به این فیلم وارد کرد، خامی خارج از انتظار عناصر به کار گرفته شده در آن است. اما با این حال باز هم مخاطبان برخلاف منتقدان امتیاز خوب ۸۴ را به این فیلم دادند. امتیازی که به خوبی نشان می‌دهد این اثر توانسته به عنوان یک فیلم سرگرم کننده که ریشه‌ای قدیمی دارد به درستی عمل کند.

Soul

فیلم

در جهان سینمای مدرن هیچ استودیویی از شکست مصون نیست. حتی کمپانی‌هایی با نام‌های بزرگ چون پیکسار و دیزنی. در میان لیست فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که باکس آفیس خوبی نداشتند نام Soul کمی بیش از دیگر عناوین موجود ما را آزرده خاطر می‌کند. همان‌طور که شما هم به خوبی می‌دانید این انیمیشن یکی از خارق‌العاده‌ترین ساخته‌های پیکسار و به‌طور کلی دنیای انیمیشن است. به جرئت می‌توان گفت مخاطبان هیچوقت عنوان یاد شده را فراموش نخواهند کرد و بی‌شک داستان آن را برای نسل بعد از خود بازگو می‌کنند.

متاسفانه انتشار انیمیشن Soul همزمان با پاندمی کرونا بود. همین امر سبب شد تا آن‌طور که باید آمار و ارقام گیشه انیمیشن یاد شده موفق نباشد و پس از فراهم شدن امکان اکران مجدد در سینماها مخاطبان زیادی به سینماها نروند. الهام بخشی ویژه سول امری است که بزودی اثر آن را روی دیگر انیمیشن‌هایی که در آینده ساخته خواهند شد می‌بینیم. بدون شک می‌توان گفت پیکسار بواسطه نام این انیمیشن، همانند دیگر انیمیشن‌های درخشانش، جاودانه خواهد ماند. Soul برخلاف شایستگی‌ش در نهایت در جایگاه ۱۹امین عنوان ضعیف باکس آفیس قرار گرفت.

Three Thousand Years Of Longing

فیلم

این اولین اثر جرج میلر در لیست ما نیست. پس از موفقیت میلر در فیلم Mad Max: Fury Road او تصمیم گرفت تا به دنبال یک اقتباس از داستان کوتاه The Djinn in the Nightingale’s Eye برود. در سراسر فیلم به خوبی می‌توانید امضا میلر را ببینید و حس کنید. جلوه‌های بصری فیلم یکی از با کیفیت‌ترین‌ها در نوع خودش است. شاید اگر روایت داستانی فیلم عملکرد بهتری داشت، می‌توانستیم آمار فروش خارق‌العاده‌ای را از Three Thousand Years Of Longing ببینیم. هنر به کار گرفته شده در این عنوان، بی‌شک در آینده دنبال کنندگان زیادی خواهد داشت. فیلم یاد شده در میان بدترین باکس آفیس‌های سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

Beau Is Afraid

فیلم

فیلم Beau Is Afraid را شاید به سختی بتوان در میان لیست فیلم‌های الگوساز و یا الهام بخش قرار داد. با اینکه در فیلم شاهد حضور بازیگران نام آشنایی چون واکین فینیکس هستیم اما باز هم وضعیت فروش آن‌طور که باید پیش نرفت. اگر کمی صادق باشیم باید بگوییم، این فیلم نمی‌تواند عموم بینندگانش را تحت تاثیر قرار دهد و یا آن‌ها را غافلگیر کند. Beau Is Afraid شاید کمی پیچیده‌تر از آنچه که باید باشد، شده. به همین دلیل هم گروه بخصوصی از بینندگان می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. گروهی که به صورت تخصصی و همواره از دنبال کنندگان این سبک هستند. فیلم یاد شده برای سازندگانش خسارتی بیش از ۳۵ میلیون دلار ثبت کرد.

The Last Duel

فیلم

به دلیل شیوع کرونا، سال ۲۰۲۰، سال پرچالشی برای همه و بخصوص سینماها بود. با اینکه بخش قابل توجهی از این چالش‌ها در همان سال ۲۰۲۰ باقی ماندند اما عواقب اتفاقات آن کماکان دامن سال ۲۰۲۱ و فیلم‌هایی که در این سال منتشر شدند را هم گرفت. The Last Duel یکی از این فیلم‌هاست. بازی خوب بازیگران، فیلمبرداری مناسب، فضا سازی و زمانبندی مناسب فیلم برای نمایش و ارائه همه چیز، همگی از فاکتورهایی هستند که این عنوان را به یک فیلم با کیفیت و قابل قبول تبدیل کردند. بسیاری از منتقدان و هواداران معتقدند آمار فروش پایین و یا به عبارت بهتر گیشه شکست خورده این فیلم به دلیل ساختار و فضای خود فیلم است. قالبا بینندگان تمایل دارند فیلم‌هایی با چنین محتوا و فضایی را در خانه تماشا کنند تا اینکه به سینما بیایند. برای ساخت این فیلم ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شد که از این مبلغ تنها ۳۰ میلیون دلار آن بازگشت داشته است.

بهترین فیلم‌های وسترن طول تاریخ

در نهایت باید گفت

همیشه فیلم‌های تاریخ سازی روی پرده سینما رفتند که شاید نه در زمان خودشان بلکه درآینده مخاطبان به ارزش حقیقی آن پی بردند. آمار فروش موفق فیلم و گیشه‌ها از عوامل زیادی می‌تواند تاثیر بپذیرد. عواملی چون بازاریابی، جنس و فضای فیلم، شرایط اجتماعی سیاسی زمان اکران و صد البته روند و تکنیک‌های بازاریابی همگی از مواردی هستند که گیشه یک فیلم را می‌توانند از بهترین به بدترین و بالعکس سوق دهند. اما در آینده‌ای نه چندان دور مخاطبان به دنبال کشف یک گذشته درخشان می‌روند تا بتوانند آثار درخشانی در آینده خلق کنند. نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ شما هم چند فیلم که فروش خوبی نداشتند اما از کیفیت بالایی برخوردارند را به ما معرفی کنید. نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Screen Rant


میزگیم سینمایی با امید لنون و شایان | چی بیینیم؟ چی بازی کنیم؟

میزگیم سینمایی با امید لنون و شایان | چی بیینیم؟ چی بازی کنیم؟

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها