کمپانی اکتیویژن بلیزارد از هوش مصنوعی در ساخت بازیهایش استفاده کرده است
بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، اکتیویژن بلیزارد جزو آن دسته از کمپانیها در صنعت بازی بوده که از هوش مصنوعی برای تولید بازیهایش استفاده کرده است.
هوش مصنوعی مولد (Generative AI) بیش از یک سال است که به یکی از مهمترین موضوعات در زمینه تکنولوژی تبدیل شده و همه درباره قابلیتهای آن در حوزههای مختلف صحبت میکنند. اما بحثی که از همان ابتدا درباره این فناوری وجود داشته، ضررهای بالقوهای است که میتواند برای زندگی بشر داشته باشد. مثلاً امنیت شغلی و خلاقیت انسانی دو موضوعی هستند که با پیدا شدن سر و کله هوش مصنوعی مولد، کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و به خطر افتادهاند. از طرفی سوءاستفاده از این تکنولوژی در مواردی مثل ساختن ویدیوهای غیر اخلاقی با استفاده از دیپ فیک، به یکی دیگر از موضوعات مورد نگرانی تبدیل شده است.
اما گزارشی که به تازگی در رسانه Wired منتشر شده، نشان میدهد که برخی از کمپانیهای صنعت بازی از قبل و کاملا بیسروصدا به استفاده از هوش مصنوعی روی آوردهاند و از آن حتی در ساخت تعدادی از بازیهای AAA خود استفاده کردهاند. یک منبع ناشناس که زمانی در کمپانی اکتیویژن، ناشر بازیهای Call of Duty کار میکرده، به Wired گفته که این کمپانی متعهد شده است تا هوش مصنوعی مولد را فقط برای ایجاد تصاویر مفهومی یا محتواهایی به کار بگیرد که بهطور مستقیم در بازی نهایی استفاده نمیشوند. اما در گزارش این رسانه اعلام شده که اکتیویژن از هوش مصنوعی مولد برای ساختن اسکینهای بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 در باندل Yokai’s Wraith استفاده کرده است.
یک منبع آگاه دیگر به Wired اعلام کرده که به عنوان بخشی از تعدیل نیرو در کمپانی مایکروسافت و زیر مجموعههایش که بیش از ۲۰۰۰ نفر را بیکار کرد، تعداد زیادی از طراحان تصاویر دو بعدی هم اخراج شدهاند. همچنین از افراد باقیمانده خواسته شد تا از AI در کارهای خود کمک بگیرند. حتی برای افراد زیادی کلاسهای آموزشی جهت استفاده از هوش مصنوعی برگزار کردند. دلیل این موضوع هم آن است که در حال حاضر ایجاد تصاویر دو بعدی برای هوش مصنوعی راحتتر است که این یعنی طراحان گرافیک و کانسپت آرتیستها بیش از دیگران در معرض بیکار شدن قرار دارند.
لوکاس آنونزیاتا، یکی از هنرمندانی که قبلاً در کمپانی بلیزارد مشغول به کار بوده، اعلام کرد که نیمی از تیم طراحی محیطهای بازی Overwatch 2 توسط این کمپانی اخراج شدند. البته او به این موضوع اشاره نکرد که آیا افراد باقیمانده مجبور به استفاده از هوش مصنوعی شدهاند یا خیر.
یک نکته جالب در گزارش Wired آن است که تقریباً هیچ کدام از توسعه دهندگان بازیها طرفدار استفاده از هوش مصنوعی نیستند، اما فشار برای بهکارگیری AI همیشه از جانب مدیران شرکتها وجود دارد که به دنبال پایین آوردن هزینههای تولید هستند.
ریچل کراس، هنرمندی که در گذشته به عنوان کانسپت آرتیست در کمپانی رایت گیمز (Riot Games) کار میکرده، اعتقاد دارد که هوش مصنوعی در واقع نماد یک مسئله بسیار بزرگتر درباره نحوه برخورد با افراد شاغل در صنعت بازی است. اخراجهای دسته جمعی و تعطیلی استودیوهای بازیسازی در سالها و ماههای اخیر، حرفهای کراس را کاملا تایید میکنند.
البته برای مقابله با ضررهای بالقوه هوش مصنوعی راهکارهایی وجود دارند. برای مثال سال گذشته انجمن نویسندگان آمریکا در اقدامی موفقیتآمیز، پیگیر تصویب قانونی شدند که بر اساس آن استودیوهای هالیوودی حق ندارند بدون اجازه فیلمنامهنویس، از هوش مصنوعی استفاده کنند. خوشبختانه چنین رویکردی در صنعت بازی هم آغاز شده است و به نظر میرسد که استودیوهای بازیسازی به دنبال تشکیل اتحادیههایی برای جلوگیری از ضایع شدن حقوقشان هستند. مثلاً همین هفته گذشته، استودیوی بازیسازی بتسدا، موفق شد یکی از بزرگترین اتحادیههای بین بخشی در صنعت بازی را ایجاد کند.
منبع: Gamesradar
خاطرات گیمرهای دهه هفتاد و هشتاد | میزگیم نوستالژی با گلخان و شایان
نظرات