نگاهی به گفتگوی هایائو میازاکی با پیت دکتر
هایائو میازاکی با استودیوی پیکسار همیشه رابطه دوستانهای دارد. حتی بعضی از کارهای پیکسار را تحسین کرده است به دلیل موفقیت اینساید اوت ۲ توکیو FM در برنامهای به نام Ghibli Sweaty از پیت داکتر، تهیهکننده اجرایی اینساید اوت ۲ و کارگردان قبلی فیلم دعوت کرد تا درباره نحوه ساختن انیمیشن با هایائو میازاکی صحبت کند، موضوع این قسمت از برنامه درباره اکرانهای آزمایشی بود، در این مطلب نظر میازاکی و داکتر را درباره اکران آزمایشی میخوانیم.
میازاکی اعتقادی به اکران آزمایشی ندارد
میازاکی در ساخت هیچکدام از انیمههایش از اکران آزمایشی برای سنجش بازخورد مخاطبان استفاده نمیکند. همچنین آن را قبول ندارد، او در این باره میگوید: « درککردن فیلم برای همه غیرممکن است. بهعنوان کسی که مسئولیت ساخت انیمه را برعهده دارد، کمکگرفتن از مخاطب برای موفقیت اثر کار حسابشدهای نیست»
در مقابل پیت داکتر چنین کاری را درست میداند، چون میگوید: «تا حدی استودیو باید به بازخورد مخاطبان توجه کند؛ چون هنگام پیشنمایش من و همکارانم انیمیشن را با مخاطبان تماشا میکنیم، برای این که متوجه شویم، آیا بینندگان با فیلم ارتباط برقرار کردهاند یا از آن خسته شدهاند. به همین خاطر فیلم را باید طوری بسازیم که همه با آن ارتباط برقرار کنند»
نمیتوان گفت، حرف داکتر درست نیست؛ چون خیلی از فیلمهای بلاکباستر پس از اکران آزمایشی تغییر کردند و موفق شدند. مثلا ددپول ۲ در اکران آزمایشی بازخورد خوبی نگرفت، به همین دلیل سازندگان فیلم آن را اصلاح کردند و به یکی از پرفروشترین فیلمهای رتبهبندی R تبدیل کردند.
موفقیت عظیم پسر و مرغ ماهی خوار و اینساید اوت ۲
در حالی که استودیو جیبلی و پیکسار رویکرد متفاوتی را در ساخت فیلم دنبال میکنند. بااینوجود هر دو استودیو موفقیت بزرگی را در دو سال اخیر کسب کردهاند. پسر و مرغ ماهیخوار با فروش ۲۹۴ میلیون دلاری به پنجمین فیلم پرفروش ژاپن در دنیا تبدیل شد. در مقابل اینساید اوت ۲ به فروش جهانی ۱.۵۶ میلیارد دلار در باکسآفیس دست پیدا کرده است. همچنین در هفته اول اکرانش در ژاپن بیش از ۵ میلیون دلار فروش کرده است.
پسر و مرغ ماهیخوار نیز در آخر هفته اکرانش در آمریکا بیش از ۱۲.۸ میلیون دلار فروش کرد. همچنین به سومین انیمه پرفروش ژاپنی پس از شهر اشباح و سوزومه در جهان تبدیل شد. نکته قابلتوجه این است که پسر و مرغ ماهیخوار برخلاف اینساید اوت ۲ فرایند مارکتینگ پرهزینهای را دنبال نکرد. در واقع استودیو جیبلی برای مارکتینگ پسر و حواصیل فقط یک پوستر نمایشی و تریلر منتشر کرد. البته شاید استودیویی به محبوبیت و بزرگی جیبلی به چنین بازاریابی ندارد.
میازاکی با پسر و حواصیل دومین اسکار خود را پس از شهر اشباح دریافت کرد. به احتمال زیاد اینساید اوت ۲ جایزه بهترین انیمیشن سال را در اسکار ۲۰۲۴ ببرد. قبل از این قسمت اول، این جایزه را برد.
منبع: cbr
سوالات متداول
داستان پسر و مرغ ماهیخوار چیست؟ ماهیتو پسر دوازدهسالهای پس از مرگ مادرش در شهر جدیدی ساکن میشود، بااینحال روزی مرغ ماهیخواری به او میگوید، مادرش زنده است. پس از آن جستجوی ماهیتو برای مادرش آغاز میشود.
از معروفترین کارهای هایائو میازاکی چند مورد نام ببرید؟ از مشهورترین کارهای او میتوان به سرویس تحویل کیکی، قلعه متحرک هاول، شاهزاده مونونوکه و شهر اشباح اشاره کرد.
انیمه چی ببینیم؟ | میزگیم انیمهای با @Weebhead
نظرات