سریال فرندز
انتخاب سردبیر سینما

سریال فرندز؛ انتخاب‌های عجیبی که می‌توانست جایگزین نام فعلی آن باشد

خیلی دشوار است که بخواهیم سریال فرندز را با هر نام دیگری جز این تصور کنیم. عنوان «Friends» در عین سادگی، نمادین است و ماهیت سریالی محبوب که یک نسل را تعریف می‌کرد، به تصویر می‌کشید. اما قبل از آنکه این سریال به یک پدیده فرهنگی تبدیل شود، چندین بار دچار تغییر عنوان شد که هر کدام دیدگاه و حس متفاوتی را درباره سریال منعکس می‌کردند. این تحولات نه‌تنها به فرآیند خلاقانه سریال اشاره می‌کند، بلکه نشان می‌دهد با وجود عناوین دیگر، ممکن بود همه چیز به شکل دیگری پیش رود و بسیار متفاوت‌تر از آنچه در نهایت خلق شد، رقم بخورد.

در اوایل دهه ۹۰ میلادی، سازندگان سریال فرندز، دیوید کرین و مارتا کافمن، برای یک سیتکام که در ابتدا آن را «Insomnia Café» نامیده بودند، یک طرح داستانی هفت صفحه‌ای نوشته بودند. این نسخه اولیه سریال از آنچه که بعدا ساخته و پخش شد، کاملا متفاوت بود. برای مثال، رابطه اصلی که بین راس و ریچل دیدیم، قرار بود میان مونیکا و جویی شکل گیرد ـ خط داستانی که می‌توانست لحن و جهت سریال را ۱۸۰ درجه تغییر دهد.  مفهوم اصلی داستان بیشتر بر چالش‌ها و مکالماتی متمرکز بود که در دهه بیست سالگی زندگی شما در جریان است، بنابراین نام «Insomnia Café» بیشتر به صحبت‌های آخرشب و عدم اطمینان و اعتماد در اوایل بزرگسالی اشاره دارد.

سریال فرندز؛ زمانی که بروس ویلیس متفاوت‌ترین نقش زندگی خود را ایفا کرد

از زمانی که روند شکل‌گیری سریال شروع شد و مورد توجه شبکه NBC قرار گرفت، اولین تغییر عنوان خود را تجربه کرد و به «Friends Like Us» تبدیل شد. این نام هم هچنان جذابیت خاصی داشت، اما توجه جهانی‌تر و گسترده‌ای که هدف شبکه و سازندگان بود را یدک نمی‌کشید. تاکید آن‌ها بر ماهیت و جوهره دوستی بود و همچنان باید به دنبال نام دقیق‌تری می‌گشتند.

پس از آن پیشنهاد رییس NBC، وارن لیتلفیلد، مطرح شد:« Across the Hall» . این عنوان بیشتر بر نزدیکی فیزیکی شخصیت‌ها تمرکز داشت، با آپارتمان‌های آن‌ها که تنها یک راه‌رو از یکدیگر فاصله داشتند و همین باعث می‌شد تعاملات روزانه میان آن‌ها تقویت شود و داستان روان‌تر پیش‌ می‌رفت. این نام هم بدون شک شرایط زندگی منحصر به‌فرد شخصیت‌ها را برجسته می‌کرد، اما باز هم سادگی مورد نظر سازندگان را به همراه داشت.

سریال فرندز

تا زمانی که فیلمنامه آماده بود تا فیلمبرداری آغاز شود، نام سریال یک بار دیگر به «Six of One» تغییر یافت که شاید دقیق‌ترین و تحت‌الفظی‌ترین توصیف ممکن از داستان بود که به طور دقیق به ۶ شخصیت اصلی و اهمیت یکسان آن‌ها را روایت می‌کرد. با این اوصاف، هنوز هم نام دقیق و اصلی نبود و این توانایی را نداشت تا میان بینندگان طنین‌انداز شود و روح نمایش را تسخیر کند.

در نهایت، درست قبل از پخش سریال فرندز در ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴، سازندگان در نهایت به نام «Friends» رسیدند و تصمیم نهایی خود را گرفتند. یک نام دقیق و مناسب، ساده که به زیبایی تمام موضوع اصلی نمایش را در خود منعکس می‌کرد: پیوندهای پایدار بین گروهی از دوستان صمیمی. این یک نام جهانی بود که متعلق به زمان خاصی نبود و به مخاطبان اجازه می‌داد تا مفهوم سریال را بدون هیچ توضیح اضافه‌ای درک کنند.

سریال فرندز؛ زمانی که هنر استفاده از فلش‌بک به رخ همگان کشیده شد

این تغییر عنوان‌های اولیه سریال، چیزی بیشتر از یک تاریخچه ساده در فرندز است و نشان دهنده تکامل مجموعه‌ای است که هنوز هویت مورد نظر خود را پیدا نکرده و سعی داشت آن را به طور واضح و دقیق بیابد. هر عنوان احتمالی، دیدگاه متفاوتی در مورد آنچه داستان می‌توانست ارائه دهد، به مخاطبان عرضه می‌کرد. این ماجراجویی سخت و طاقت‌فرسا برای یافتن عنوانی مناسب، یک گواهی دقیق بر تعهد سازندگان در روایت داستان به همان شکلی است که مخاطبان انتظارش را داشتند.

منبع: کافه بازار


گیم‌پلی کالاف دیوتی موبایل قسمت یک؛ دوئل جذاب با وحید رکسا

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها