استودیوی بانجی (Bungie) روی نسخه موبایل دستینی (Destiny) کار میکند
استودیوی بانجی که یکی از مهمترین استودیوهای ساخت بازی در تاریخ ویدیوگیم به شمار میرود، در حال کار روی یک بازی موبایل شوتر اول شخص (FPS) است. بسیاری احتمال میدهند که این بازی، دستینی، عنوان محبوب این استودیو باشد که اکنون طرفداران زیادی روی کنسول و کامپیوتر دارد.
همکاری بانجی و نت ایز برای ساخت دستینی موبایل
بانجی به همراه یکی از غولهای تکنولوژی و بازیسازی یعنی نت ایز (NetEase) میخواهد پس از سالها تلاش در ساخت عناوین روی کنسول و کامپیوتر، به دنیای ویدیوگیم موبایل پا بگذارد. دستینی ۲، آخرین ساخته بزرگ این استودیو، اکنون یکی از پرطرفداترین و پربازیکنترین عناوین دنیا است اما هنوز مانند دیگر بازیهای محبوب تیراندازی مانند ایپکس لجندز، فورتنایت و کالاف دیوتی، وارد جهان اندروید و iOS نشده.
اما به نظر میرسد داستان در حال تغییر است. اخبار منتشر شده نشان میدهند که بانجی و نت ایز روی یک عنوان دستینی موبایل کار میکنند که هنوز به طور رسمی معرفی شده و نامی هم ندارد. اولین بار، گیم پست (Game Post) خبر از این همکاری داده و گفته که یکی از طراحان نت ایز، آن را در پروفایل لینکدین خود افشا کرده.
به گفته این طراح و همچنین منابع دیگر نزدیک به این پروژه، بانجی و نت ایز یک شبه تصمیم به انجام چنین کاری نگرفتهاند و حدود دو سال است که روی یک بازی موبایلی بر مبنای دنیای دستینی کار میکنند. وقتی میفهمیم موضوع جدی است که اخیراً بانجی یک آگهی شغلی برای جایگاه مهندس ارشد پلتفرمهای موبایل منتشر کرده بود. در این آگهی گفته شده بود که فرد متقاضی باید در ساخت و کار روی بازیهای اندروید و iOS تخصص داشته باشد.
دستینی موبایل و مسیری متفاوت از نسخههای کنسول و کامیپوتر
اما هنوز هیچ چیز رسمی نیست و خارج از این اطلاعات و جزئیات، اطلاعاتی درباره پروژه مشترک بانجی و نت ایز وجود ندارد. البته این را هم میدانیم که نتیجه این همکاری، یک نسخه ساده موبایل ساخته شده از روی دستینی کنسول و کامپیوتر نخواهد بود. طبق گزارشات، بازی ساخته شده از ورودیها و دیتاهای مستقل خود بهره خواهد برد و مسیری متفاوت از دیگر ساختههای استودیوی بانجی خواهد داشت.
چنین موضوعی را درباره نسخههای کنسول/کامپیوتر و موبایل ایپکس لجندز هم دیدهایم؛ که سازندگان مسیرهای جداگانهای برای دو بازی در نظر گرفتهاند و مسیر توسعهشان تقریباً هیچ ربطی به یکدیگر ندارد. مثلاً ورژن موبایل ایپکس لجندز رویدادها، گیم پلی و حتی کاراکترهای متفاوت از نسخه کنسول و کامپیوتر دارد و به نظر میرسد تیمی کاملاً جداگانه روی آن کار میکنند.
دستینی ۲ همچنان یکی از فعالترین و پربازیکنترین عناوین تیراندازی چند نفره است و در آن سمت، بازار عناوین موبایلی روزبهروز برای سازندگان جذابتر میشود و بازیکنهای بیشتری را به سمت خود میکشد. جالب است که منتظر باشیم و ببینیم آیا بانجی از محبوبیت و سابقه چند ده ساله خود در ساخت عناوین بزرگ روی کنسول و کامپیوتر استفاده میکند و به دنیای گیمینگ موبایل وارد میشود یا نه.
بانجی و ایده گسترش دستینی به همراه سونی
بانجی با ساخت سری هیلو (Halo) به طور انحصاری برای مایکروسافت و اکس باکس، توانست مشهور شود و نام خود را در تاریخ ویدیوگیم ثبت کند. پس از آن، جاهطلبی سران استودیو منتشر به این شد که آنها به سراغ یک فرانچایز کاملاً جدید به نام دستینی بروند که هم اکنون پرچمدار بانجی محسوب میشود. دستینی اکنون یکی از قابلاعتمادترین و ماندگارترین نمونهها از عناوینی است که سازندگان پس از عرضه آن، به طور مداوم روی پشتیبانی آن (Games as a Service) کار کردهاند.
این تعهد بانجی به دستینی و تلاش برای کاملتر کردن آن حتی پس از گذشت پنج سال از عرضه بازی، باعث شد که سونی چند ماه پیش، صدها میلیون دلار برای خرید این استودیو بپردازد. اکنون هم بانجی و هم سونی به دنبال سود بیشتر از دستینی هستند و همین موجب میشود که نگاه سران آنها به سمت بازیهای موبایل باشد.
به نظر میرسد اکنون بانجی با حمایت سونی، تمام امکانات و منابع مالی مورد نیاز برای گسترش فرانچایز خود را دارد. حتی ممکن است اعضای استودیو به چند بخش تقسیم شده باشند و قسمتی از آنان روی نسخه موبایل دستینی کار کنند، در حالی که برخی دیگر مشغول ساخت قسمتهای بعدی روی کنسول و کامپیوتر باشند.
نت ایز، نکته نگران کننده ماجرا
درست است که بانجی با تعهد خود نسبت به ساختههایش سالهاست دل هواداران را به دست اورده، اما در سمت دیگر ماجرا شرکتی وجود دارد که در چند هفته اخیر حسابی به چهرهای منفور در نگاه بازیکنان موبایل تبدیل شده. نت ایز، سازنده دیابلو ایمورتال است که سازندگان به چشم یک کازینو روی موبایل به آن نگاه میکنند. بهه نظر بسیاری، دیابلو ایمورتال یکی از غارتگرانهترین عناوین تاریخ روی موبایل است و عرضه آن توسط بلیزارد، به اعتبار این کمپانی آسیب میرساند.
نگرانی که وجود دارد این است که نکند نت ایز، دستینی را نیز به عنوان یک دستگاه پولچاپکن ببیند و بانجی را وادار به ساخت یک بازی بخر تا ببری (Pay to Win) تبدیل کند. با توجه به سودی که اخیراً از طریق دیابلو ایمورتال روانه جیب سران نت ایز شده، هیچ بعید نیست که آنان دقیقاً از همان مکانیزمهای کثیف روی دستینی موبایل هم استفاده کنند. قعلاً باید منتظر باشیم و ببینیم آیا بانجی زیر بار چنین فشار روانی از نظر مالی خواهد رفت یا نه.
شما درباره تلاش بانجی برای پیاده سازی دستینی روی موبایل چه فکر میکنید؟ آیا این بازی هم میتوانند مسیر کالاف دیوتی، فورتنایت و ایپکس لجندز را طی کند و روی اندروید و iOS به عنوانی استاندارد و محبوب تبدیل شود؟ درباره همکاری نت ایز در ساخت این پروژه چه فکر میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات