از زمانی که اولین بازی Grand Theft Auto در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، این مجموعه همواره تجربهای منحصربهفرد را به بازیکنها ارائه داده است. در هر کدام از بازیهای این سری میتوانید به کاوش در یک شهر بزرگ و پرجزییات بپردازید و تقریبا هر کار غیرقانونی که دلتان بخواهد را انجام دهید. چنین آزادی عملی را در سایر بازیها به ندرت میتوان مشاهده کرد و یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت بازیهای GTA دقیقا همین است. البته میزان استفاده از خشونت در بازیهای جیتیای به خود بازیکنها بستگی دارد، اما اکثر ماموریتهای این مجموعه، بدون ارتکاب یک جنایت یا کار غیرقانونی به پایان نمیرسند. طبیعتا چنین فرنچایزی میتواند حاشیهها و جنجالهای زیادی داشته باشد. گاهی بهنظر میرسد که راکاستار عمدا به دنبال حاشیهسازی در بازیهای GTA است، اما در مواردی هم یک اتفاق بیرونی منجر به ایجاد یک جنجال تازه برای GTA میشود.
در این مطلب به بزرگترین حواشی و جنجالهایی که تا به امروز حول بازیهای GTA شکل گرفتهاند، اشاره میکنیم. پس اگر از طرفداران این مجموعه هستید، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
۱۰. وادار کردن بازیکنها به شکنجه یک شخصیت در بازی GTA V
بازیهای مجموعه GTA همیشه به خاطر خشونت بیش از حدی که به نمایش میگذارند، مشهور بودهاند. در تمام بازیهای این مجموعه، بازیکنها میتوانند انواع و اقسام کشتار و جنایت را تجربه کنند و تقریبا هیچ محدودیتی هم در این زمینه وجود ندارد. اما یک موضوع مهم آن است که بازیکنها برای استفاده از خشونت در بازی کاملا اختیار دارند. ولی این موضوع یک بار در بازی GTA 5 نقض شده است. در یکی از مراحل این بازی از بازیکن خواسته میشود که یکی از شخصیتها را شکنجه کند؛ در غیر این صورت امکان پیشروی در داستان بازی وجود ندارد. در طول این ماموریت، ترور فیلیپس وظیفه شکنجه فردی به نام فردیناند کریموف را بر عهده دارد. فردیناند که یک نصاب سینمای خانگی و مشکوک به ارتباط با یک تروریست آذربایجانی است، در این سکانس از بازی به روشهای مختلف که بازیکن باید انتخاب کند، شکنجه میشود. برخی معتقدند که وجود این صحنه در بازی GTA 5 کنایه راکاستار به استفاده آمریکا از شکنجه در جنگ علیه تروریسم است.
۹. مینیگیم خرید و فروش مواد مخدر در بازی GTA: Chinatown Wars
ساختن یک بازی درباره جرم و جنایت بدون اشاره کردن به مواد مخدر کار دشواری است. هر کدام از بازیهای سری جیتیای بهنوعی به موضوع مواد مخدر پرداختهاند. خیلی از شخصیتهای این مجموعه در خرید و فروش مواد نقش دارند یا اینکه مصرف کننده آن هستند. اما بازی GTA: Chinatown Wars که در سال ۲۰۰۹ برای کنسولهای دستی منتشر شد، به شخصیت اصلی اجازه میداد که مواد معامله کند. البته این اولین بار نبود که در بازیهای GTA بازیکنها میتوانستند مستقیما در معاملات مواد مخدر شرکت داشته باشند، اما تا به حال یک مکانیک مهم گیمپلی به خرید و فروش مواد اختصاص پیدا نکرده بود و همین امر باعث حاشیهساز شدن Chinatown Wars شد. در همان زمان، بسیاری از فعالان حوزه مبازره با مواد مخدر نسبت به این بازی واکنش نشان دادند و اعلام کردند که عادیسازی معاملات مواد، آن هم در یک بازی ویدیویی که کودکان زیادی با آن سر و کار دارند، حتما عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.
۸. شکایت یک وکیل از سازندگان GTA به دلیل ترویج خشونت
سری GTA تنها فرنچایزی نیست که به دلیل نمایش بیپرده خشونت مورد شکایت قرار میگیرد و پروندههای قضایی برایش تشکیل میشوند. مثلا همین شکایتها در مورد بازیهایی مانند Doom و Mortal Kombat هم وجود دارند. یکی از وکلایی که در این زمینه همیشه پیشقدم بوده و پروندههای زیادی را علیه بازیها و فیلمهای مختلف به دادگاه برده، جک تامپسون نام دارد. او ابتدا در اواخر دهه ۱۹۸۰ بهخاطر طرح شکایت از هنرمندان رپ به دلیل استفاده از اشعار توهینآمیز در آهنگهایشان، شهرت پیدا کرد. اما اولین شکایت او از بازیهای ویدیویی مربوط به سال ۱۹۹۹ میشود؛ او وکالت والدین سه نفری را به عهده داشت که توسط یک نوجوان ۱۴ ساله به نام مایکل کارنیل کشته شده بودند. در آن زمان در رسانهها اعلام میشد که مایکل تحت تاثیر بازیهایی مانند Resident Evil و Quake و همچنین Doom اقدام به تیراندازی به همکلاسیهای خودش کرده است.
تامپسون در سال ۲۰۰۳ به سراغ مجموعه GTA رفت و علیه سازندگان آن شکایت کرد. او در آن زمان به نمایندگی از یک قاتل نوجوان به نام داستین لینچ، مدعی شده بود که این فرد بهخاطر ساعتهای طولانی که به انجام بازی GTA 3 پرداخته، به کشتن عادت کرده و به همین دلیل مرتکب قتل شده است. در سال ۲۰۰۷ پس از مطرح شدن شکایتهای متعدد علیه تامپسون، او برای همیشه از وکالت محروم شد. در این شکایتها، مواردی مانند عدم صداقت، نادیده انگاشتن حقیقت و فریب را به تامپسون نسبت داده بودند.
۷. متهم شدن GTA V به سرقت آهنگ یک رپر به نام داز دیلینجر
موزیک همیشه بخش مهمی از بازیهای جیتیای بوده است. در بازیهای مختلف این مجموعه از آهنگهای مشهور زیادی استفاده شده که البته مجوز همه این آهنگها توسط راکاستار یا کمپانی تیک-تو خریداری شده است. اما یک رپر به نام داز دیلینجر ادعا میکند که راکاستار در ابتدا میخواسته مجوز استفاده از دو آهنگ او را به قیمت کمتر از ۵ هزار دلار برای بازی GTA 5 خریداری کند، اما او با این قیمت موافقت نکرده. سپس راکاستار بدون اجازه او و بدون آنکه هیچ مبلغی را پرداخت کند، آهنگهای دیلینجر را مورد استفاده قرار داده است.
دیلینجر پس از مطرح کردن این ادعا، نامهای به راکاستار نوشت و خواستار فراخوانی همه نسخههای بازی GTA 5 شد. تا آن زمان ۱۵ میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده بود و طبیعتاً راکاستار هیچوقت اقدام به فراخوانی نسخهها یا جمعآوری آنها از بازار نکرد. همچنین این کمپانی هرگز پاسخی عمومی به نامه دیلینجر نداد.
۶. انتقاد از بازی GTA IV بخاطر امکان رانندگی در حالت مستی
بازیهای جیتیای همیشه به بازیکنها اجازه دادهاند تا انواع کارهای خلاف و غیرقانونی را انجام دهند. از کشتار جمعی مردم عادی تا رانندگی در حالت مستی، مثالهای متعددی از زیر پا گذاشتن قوانین در بازیهای این مجموعه وجود دارند. در سال ۲۰۰۸ سازمانی تحت عنوان Mothers Against Drunk Driving از نظام ردهبندی سنی ESRB درخواست کرد که به جای درجه سنی M، رده سنی Adults Only (فقط مناسب بزرگسالان) را برای بازی GTA 4 در نظر بگیرد. دلیل اصلی درخواست این سازمان، امکان رانندگی کردن نیکو بلیک، شخصیت اصلی بازی، در حالت مستی بود. اعضای این سازمان معتقد بودند که این موضوع میتواند بدآموزی داشته باشد و نوجوانان را به رانندگی در حالت مستی تشویق کند. البته ESRB در نهایت با این تصمیم موافقت نکرد و همان رده سنی M را برای بازی در نظر گرفت.
۵. شکایت لیندسی لوهان از ناشر بازی GTA V بخاطر شباهت یکی از شخصیتهای بازی به خودش
بازی GTA 5 که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، در شهر خیالی لس سانتوس جریان داشت که با الهام از لس آنجلس طراحی شده بود. به این ترتیب، لس سانتوس مثل منبع الهامش یکی از مراکز اصلی صنعت سرگرمی بود؛ مخصوصا در محله واینوود که همان نسخه خیالی هالیوود است، میشد سلبریتیهای زیادی مانند بازیگران، کارگردانهای سینما، مدیران استودیوها و غیره را ملاقات کرد؛ از جمله یک شخصیت خیالی و ستاره مشهور سینما به نام لیسی جوناس که حضور کوتاهی در GTA 5 داشت. یکی از حاشیههای جالب بازی که در زمان خودش سر و صدای زیادی به پا کرد مربوط به همین شخصیت میشود.
ماجرا از این قرار است که لیندسی لوهان، بازیگر و خواننده مشهور آمریکایی، از راکاستار بهخاطر شباهت شخصیت لیسی جوناس به خودش شکایت میکند. از عکس این شخصیت در تصویر تبلیغاتی بازی هم استفاده شده و لوهان مدعی شده بود این تصویر که در آن شخصیت لیسی با دستش علامت پیروزی را نشان میدهد، دقیقاً مشابه یکی از عکسهای اوست که در شبکههای اجتماعی خودش منتشر کرده است. البته دادگاه این شکایت را رد کرد، چون راکاستار هیچوقت واقعا از اسم لوهان یا تصاویر او استفاده نکرده بود.
۴. یک قاتل اعلام کرد که به خاطر تاثیرات بازی کردن GTA III و Vice City مرتکب قتل شده است
با وجود تمام انتقادها و اتهامات علیه محتوای خشونتآمیز در بازیهای جیتیای، گاهی افراد تبهکار در دنیای واقعی، از همین موضوع به عنوان سپر بلای خودشان استفاده کردند. این افراد وقتی توسط قانون دستگیر میشوند، به راحتی اعلام میکنند که تحت تاثیر خشونت ارائه شده در بازیهایی مثل GTA بودهاند تا شاید از این طریق تخفیفی برای مجازات آنها در نظر بگیرند.
در سال ۲۰۰۳ یک جوان ۱۸ ساله به نام دوین مور که مظنون به سرقت یک اتومبیل بود، توسط پلیس دستگیر شد. سپس او در ایستگاه پلیس با دزدیدن اسلحه ماموران اقدام به شلیک و کشتن دو پلیس و یک کارمند کرد. دوین در آن دوران مشغول انجام بازیهای GTA 3 و Vice City بود و در دادگاه اعلام کرد که به خاطر تاثیرات خشونتآمیز این بازیها مرتکب چنین اعمالی شده است. نکته جالب اینجاست که وکالت دوین در دادگاه را جک تامپسون بر عهده داشت که کمی بالاتر دربارهاش صحبت کردیم.
۳. اعتراضات گسترده به ماموریت نژادپرستانه در بازی GTA: Vice City
در بازیهای GTA مراحل و ماموریتهای زیادی وجود دارند که به توهینآمیز بودن متهم شدهاند. اما یکی از جنجال برانگیزترین مراحل در بازیهای این مجموعه مربوط به بازی Vice City سال ۲۰۰۲ میشود.
مانند سایر بازیهای جیتیای، در بازی Vice City هم شخصیت اصلی یعنی تامی ورسیتی میتواند با گروههای تبهکار محلی درگیر شود و آنها را از بین ببرد. دو گروه از این تبهکاران در بازی هستند که با نژاد و کشورشان شناخته میشوند؛ کوباییها و هائیتیها. در یکی از مراحل بازی، به بازیکنها ماموریت داده میشود که یکی از این دو گروه را از بین ببرند. همین مسئله باعث بروز اعتراضات گسترده در جامعه هائیتیهای آمریکا شد. کمپانی راکاستار هم در پاسخ به این اعتراضات، اسم هائیتیها را از روی گروه تبهکار برداشت و آن را با کلمه گنگسترها جایگزین کرد.
۲. انتشار ماد Hot Coffee برای بازی GTA: San Andreas
بازیهای سری GTA بهطور سنتی هیچ مشکلی با نمایش صحنههای جنسی ندارند و حتی امکان رابطه جنسی را بهعنوان یک مکانیک درون بازی ارائه میدهند. بازیکنها میتوانند در عناوین مختلف این مجموعه به کلوپهای شبانه مراجعه کنند، کارگران جنسی را به خدمت بگیرند یا با شخصیتهای داخل بازی قرار خصوصی بگذارند. اما بازی سن آندریاس در سال ۲۰۰۴ حتی از استانداردهای GTA هم فراتر رفت و با ارائه یک ماد عجیب، به شخصیت اصلی اجازه میداد که با افراد مختلف رابطه جنسی برقرار کند. در ماد Hot Coffee بازیکنها میتوانستند هدایت CJ را در صحنههای غیراخلاقی به دست بگیرند که این موضوع تبعات زیادی را برای راکاستار و کمپانی تیک-تو به دنبال داشت. پس از انتشار این ماد، سازمان ردهبندی سنی ESRB درجه سنی بازی را به «فقط بزرگسال» تغییر داد که این موضوع منجر به کاهش فروش بازی میشد. به همین دلیل کمپانی تیک-تو پذیرفت که ماد Hot Coffee را از بازی حذف کند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ بر اساس حکمی که در یک دادگاه صادر شده بود، تیک-تو موظف شد ۲۰ میلیون دلار غرامت به کسانی که به هر نحوی از انتشار این ماد آسیب دیده یا مورد توهین قرار گرفته بودند، بپردازد. هر کسی که این غرامت را میخواست، میتوانست مبلغ ۳۵ دلار دریافت کند.
جالب اینجاست که در سال ۲۰۲۱ وقتی راکاستار بازی GTA: The Trilogy – Definitive Edition را منتشر کرد، بازی سن آندریاس هم در این مجموعه بود و کدهای مربوط به ماد Hot Coffee در بازی گنجانده شده بودند!
۱. استفاده از داستانهای جعلی برای تبلیغات اولین بازی GTA
اولین بازی GTA توسط استودیویی غیر از راکاستار ساخته شده است. در واقع این بازی را یک استودیوی اسکاتلندی به نام DMA Design ساخت و در سال ۱۹۹۷ برای کامپیوترهای شخصی و اولین کنسول پلیاستیشن منتشر کرد. این استودیو که تا قبل از انتشار GTA بیشتر با بازی Lemmings (سال ۱۹۹۱) شناخته میشد، در همان سال ۱۹۹۷ تحت مالکیت کمپانی تیک-تو درآمد تا استودیوی راکاستار شکل بگیرد.
اولین بازی جیتیای که استودیوی DMA Design خیلی روی موفقیت و فروش آن حساب میکرد، در ابتدا قرار بود Race ‘n’ Chase نامیده شود. طرح اولیه بازی به این شکل بود که بازیکنها هدایت یک مامور پلیس را به دست میگرفتند و باید مجرمان را تعقیب میکردند. این ایده به نظر تکراری و کسلکننده میآمد و به همین دلیل سازندهها تصمیم گرفتند تا بازیکنها را در نقش تبهکاران قرار دهند و آزادی عمل زیادی در اختیار آنها بگذارند.
کمپانی DMA Design برای بازاریابی و تبلیغات این بازی نیاز به یک ایده متفاوت حس میکرد. به همین دلیل این کمپانی مکس کلیفورد، بازاریاب و تبلیغاتنویس بریتانیایی را استخدام کرد. استراتژی کلیفورد اینطور بود که مطالب اغراق شده و داستانهای غیرواقعی درباره خشونت بیش از حد بازی GTA را در روزنامههای بریتانیایی منتشر کند. انتشار این مطالب در نهایت با واکنش رسانهها و حتی پارلمان بریتانیا همراه شد و در سال ۱۹۹۷، شش ماه قبل از اینکه اولین بازی جیتیای عرضه شود، موضوع خشونت در بازیهای ویدیویی در پارلمان مورد بحث قرار گرفت. همین بحثها و حاشیهها مثل یک کمپین تبلیغاتی رایگان برای بازی عمل کردند و فروش اولین بازی GTA به سه میلیون نسخه رسید و یک موفقیت تجاری بزرگ را برای DMA Design رقم زد. شاید اگر کلیفورد ایده تبلیغاتیاش را عملی نمیکرد، فرنچایز GTA هرگز شکل نمیگرفت.
نظر شما درباره حاشیههای مجموعه GTA چیست؟ کدام یک از این حاشیهها برای شما جالبتر بودند؟ لطفا دیدگاههای خودتان را برای ما در کامنتها بنویسید.
منبع: Ranker
دهتا از بهترین تریلرهای بازی که حتما باید تماشا کنید
نظرات