بازی Days Gone یکی از انحصاریهای جذاب پلی استیشن ۴ بود که بازیکنان را به دنیایی آخرالزمانی و تاریک، مملو از زامبیهای خشن و ترسناک میبرد. داستان در ایالت اورگن آمریکا جریان داشت، جایی که یک جایزهبگیر و موتورسوار به نام دیکن سینت جان برای بقا در پایان دنیا و مقابله با دستههای بزرگی از زامبیهایی تحت عنوان «فریکرها» (Freakers) دست و پا میزد. دیز گان با ارائه سیستم آب و هوایی پویا، محیطهای بزرگ و پرجزئيات، در کنار داستان جالب توجه، تجربهای منحصر بهفرد و جذاب را به ارمغان آورد که از جهاتی مخاطبان را یاد فار کرای ۵ میانداخت. مثل خیلی از بازیهای آخرالزمانی و جهان باز دیگر، Days Gone هم روی بقا، اکتشاف و مبارزات پرتنش تمرکز داشت.
بازیکنان مدام به دنبال منابع و آیتمهای مختلف هستند تا بتوانند علاوه بر سر پا نگه داشتن و ارتقای موتور سیکلت خود، اسلحهها و تجهیزات متنوعی بسازند. با پیش روی در بازی، شما مواجهههایی فوقالعاده ترسناک و پرچالش با دستههای بزرگ فریکرها دارید و در آنجا مدیریت درست منابع، تفکر استراتژیک و تصمیمگیریهای به موقع کلید موفقیت و جان سالم بهدر بردن است. ورای داستان اصلی، مراحل فرعی و چالشهای متنوع به شما کمک میکنند تا با دنیای اطرافتان خو بگیرید. متاسفانه، دیز گان در زمان عرضه فروش قابل توجهی نداشت – حداقل نه در حدی که سونی را راضی کند – و نقدهای متوسط رسانهها هم کمکی به آن نکرد. اما نمیتوان انکار کرد که تعداد زیادی هواداران وفادار و دوآتشه حول محور این بازی آخرالزمانی شکل گرفته و آنها نسبت به آینده فرنچایز کنجکاو هستند.
تصمیمات درست سازندگان در طراحی ساختار جهان باز Days Gone
دیز گان به عنوان یک اثر جهان باز که اکشن پرتنش را با داستانی جذاب تلفیق میکند، خوش درخشید. دیکن سینت جان خود را به عنوان شخصیتی پیچیده و دوستداشتنی معرفی میکند و شخصیتهایی که او در طول داستان به شکلهای مختلف با آنها ملاقات دارد، قابل قبول و جالب توجه هستند.
یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی هسته Days Gone، اتکا روی انتخاب بازیکن در سطح گیمپلی بوده است. شما چه طرفدار روشهای مخفیکارانه باشید و چه ایجاد سر و صدای زیاد (یا حتی ترکیبی از این دو)، بازی با سبک و انتخاب شما همگام میشود. موتور سیکلت دیکن هم بدون شک کارکردی ورای یک وسیله نقلیه ساده برای جابجایی در نقشه دارد و میتوانید نقشی اساسی در اکتشاف، مبارزات و بقای شما در اورگن ایفا کند. و خب به همین دلیل، شما باید به خوبی از آن مراقبت کنید و تا جای ممکن دست به ارتقای قابلیتها و قطعات آن بزنید. در کنار سیستم پیچیده و هیجانانگیز کرفتینگ (ساخت و ساز تجهیزات و اسلحه) و مدیریت منابع، دیز گان با ترغیب بازیکنان به برنامهریزی و مدیریت درست هر شرایط، عمق زیادی وارد گیمپلی کرده است.
جهان Days Gone پر شده از رموز، ماموریتهای فرعی و شخصیتهای جانبی جذاب؛ ساختار دنیای این بازی شگفتانگیز و قابل تحسین است، چراکه محیطی آخرالزمانی و مرده را به مخاطبان معرفی میکند که کاملا باورپذیر و واقعی بهنظر میرسد. در حالی که یک سری عناصر تکراری (و کاملا آشنا که در بازیهای دیگر مشاهده کردهایم) در طول تجربه دیز گان به چشم میخورد، هسته گیمپلی به لطف شخصیتپردازی دیکن سینت جان و ماجراجوییهای در طول کمپین و داستان همچنان درگیرکننده و جذاب باقی میماند.
جنجالهایی که در زمان عرضه بازی Days Gone بهوجود آمد
بازی انحصاری استودیو Bend در زمان انتشار شرایط عجیبی داشت، چراکه نقدهای آن کاملا ضد و نقیض و متضاد بهنظر میرسید. از یک سو عدهای از منتقدان به تحسین آن میپرداختند و در سوی دیگر شاهد انتقادات سخت یک سری رسانهها از بازی بودیم. گروهی از منتقدان به تحسین از ساختار جهان باز، مبارزات پرتنش و روایت جذاب آن میپرداختند و گروهی دیگر هم از مشکلات فنی، گیمپلی تکراری و آغاز کسالتبارش گله داشتند. این تفاوت دیدگاه میان منتقدان خیلی زود به بازیکنان و طرفداران هم سرایت کرد؛ در نتیجه مباحثههای داغ و گاها زننده میان بازیکنان در فضای مجازی تا ماهها ادامه داشت.
جنجالهای دیز گان تا حدی پیش رفت که کارگردان بازی، جان گاروین، به صورت کاملا رسمی و واضح بیان کرد که «منتقدان Woke» – افرادی با تفکرات دموکرات و چپگرایانه افراطی در ایالات متحده – مسئول بازخوردهای منفی هستند. در حالی که این صحبتها با واکنش عده زیادی از منتقدان و کاربران فضای مجازی همراه شد، اما در افزایش استقبال گروه دیگری از افراد از بازی نقش ایفا کرد. در حالی که هنوز هم نظرات در رابطه با Days Gone ضد و نقیض بهنظر میرسد، نمیتوان انکار کرد که جنجالهای زمان عرضه نقش مهمی در عملکرد تجاری بازی بازی کرد و احتمالا آینده سری را نیز تحت تاثیر قرار داد.
علیرغم مشکلات فنی، دیز گان طرفداران سرسخت زیادی دارد
Days Gone گروهی نه چندان عظیم اما بسیار وفادار از هواداران را دور خود جمع کرده که همچنان تلفیق المانهای جهان باز و عناوین ترسناک و بقا در آن را مورد تحسین قرار میدهند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از ویژگیهای برجسته گیمپلی این بازی دادن انتخاب به بازیکنان بوده است. اکثریت مواجهههای شما با دشمنان – چه زامبیها و چه انسانها – این امکان را به شما میدهد تا هرطور تمایل دارید وارد مبارزه شوید… از پای در آوردن آنها بدون هیچ گونه سر و صدا و به صورت مخفیانه، یا استفاده از تمام قوا با اسلحههای سنگین و بمب و آیتمهای مختلف دیگر. در حالی که بازی در زمان عرضه باگهای فراوانی داشت و یک سری مشکلات فنی به تجربه آن لطمه میزد، آپدیتها و بهروزرسانیهای آینده آن اکثر این موارد را برطرف نمود.
دیکن سینت جان بدون شک قلب تپنده و هسته بیچون و چرای دیز گان محسوب میشود؛ شخصیتی که برای بقا در این دنیای وحشی و پیدا کردن همسر گمشدهاش از هیچ تلاشی دریغ نمیکند. دنیای Days Gone از مراحل فرعی و شخصیتهای جانبی فوقالعاده جذابی پر شده که تجربه کلی بازی را چند مرحله ارتقاء میدهند. به علاوه، هیجان مبارزه با دستههای عظیم فریکرها که نیازمند برنامهریزی دقیق، مدیریت بینقص منابع و چیدن استراتژی میشود، به یکی از جنبههای فراموشنشدنی و اساسی آن تبدیل شده است. در واقع اگر شما طی یکی از این تقابلها مرتکب اشتباه شوید و یا اینکه بدون برنامهریزی قبلی سراغ دسته بزرگ فریکرها بروید، قطع به یقین کارتان ساخته خواهد بود و هیچگونه شانس موفقیتی ندارید. جالبتر اینکه حتی با استراتژی متناسب و در اختیار داشتن منابع کافی هم از پای درآوردن این دستههای هولناک زامبی کار آسانی نیست.
داستان دیکن در مقایسه با پیشگامان عناوین آخرالزمانی مثل The Last of Us یا Telltale’s The Walking Dead انقلابی و عجیب و غریب نیست. اما این روایت گرما و صمیمیت خودش را دارد و زمانی که با گیمپلی سرگرمکننده بازی ترکیب میشود، تجربهای خاطرهانگیز را برای بازیکنان رقم میزند. بخش موتورسواری دیز گان هم بیتردید یکی دیگر از عناصر منحصر بهفرد و موفق آن بوده که نمونه آن را کمتر دیدهایم. در حالی که مواجهه مستقیم با گله زامبیها نیازمند استراتژی و حتی به خرج دادن خلاقیت است، بعضا شما حین رانندگی با موتور متوجه میشوید که گروهی از زامبیها یا حیوانات وحشی اورگن در حال تعقیب شما هستند. در این زمانها گیمپلی کاملا حالت اکشن و دیوانهوار به خود میگیرد و شما باید روشهای کاملا متفاوتی را برای مقابله با شکارچیان دیکن بهکار بگیرید.
طرفداران از ساخت Days Gone 2 ناامید هستند
پتانسیل Days Gone برای گسترش و ادامه داستان غیر قابل انکار است. این بازی با شخصیتهای دوستداشتنی و عمیق، در کنار جهان پرجزئیات و عناصر جذاب گیمپلیاش کاملا توانایی این را دارد که با بازی دوم درخشش چندبرابری داشته باشد. دنباله دیز گان میتوانست بیشتر به منشا شکلگیری فریکرها بپردازد، گروههای جدیدی معرفی کند، لیست کاراکترهای بازی را گسترش دهد و بسیاری موارد دیگر. حتی این قابلیت وجود داشت که اعضای استودیو بند یک سری از عناصر مورد انتقاد در گیمپلی و داستان را در دنباله بازی بهبود ببخشند. در کنار این موارد، ساختار جهان باز و دنیای Days Gone میتوانست موجب شکلگیری بخش کوآپ شود، جایی که بازیکنان در کنار هم سوار موتورسیکلتهای شخصیسازی شده و شگفتانگیزشان شوند و به صورت گروهی کار گروههای عظیم فریکرها را یکسره کنند.
با وجود همه این پتانسیلهای جالب توجه، آینده دیز گان در هالهای از ابهام قرار دارد. این بازی طبق آخرین آمار رسمی چیزی حدود ۸ میلیون نسخه فروش داشته و با اینکه چنین ارقامی برای یک بازی انحصاری قابل قبول بهنظر میرسد، سونی مجموعا از عملکرد Days Gone رضایت نداشته است. این موضوع حتی کارگردان بازی را هم عصبانی کرد و وی یک بار طی پستی به انتقاد از نگرش سونی در این زمینه پرداخت و نهایتا با این کمپانی قطع همکاری کرد.
در نهایت تصمیم مبنی بر احیا یا رها کردن کاملا آیپی دیز گان به سونی بازمیگردد. بر اساس آنچه ما تاکنون متوجه شدهایم، استودیو Bend فعلا مشغول ساخت یک آیپی دیگر است و اگر هم قرار باشد زمانی شاهد بازگشت Days Gone باشیم، قطعا به این زودیها نخواهد بود. در این میان حدود دو سال پیش خبر رسید اقتباس سینمایی دیز گان در دست ساخت قرار دارد و صدالبته این پروژه هم کاملا در سکوت خبری فرو رفته است. اما خب طرفداران میتوانند به ساخته شدن این اثر لایو اکشن بر اساس بازی محبوبشان امیدوار باشند.
منبع: CBR
گیمپلی ماینکرفت #۱ بازار استریت وارد میشود!
خیلی الکی طولانیش کرده بودن
پایانش هم جالب نبود
واقعا بازی بی نظیری بود بهترین بازی آخرالزمانی که تجربه کردم