بازی Stalker 2 قرار است یک شوتر اولشخص بسیار بزرگ باشد. بر اساس اطلاعات رسمی که از این بازی منتشر شده، اندازه نقشه آن بیش از ۶۰ کیلومتر مربع خواهد بود که یعنی بازی استاکر ۲ یکی از وسیعترین تجربههای جهان باز در بازیهای ویدیویی تا به امروز را ارائه میدهد. ایوجنی کولیک (Evgeniy Kulik)، تهیهکننده فنی این بازی، به تازگی مصاحبهای انجام داده و اعلام کرده که از روشهای الگوریتمی و خودکار برای طراحی محیطهای استاکر ۲ استفاده نشده و تمام لوکیشنهای بازی توسط اعضای تیم سازنده و به صورت دستی طراحی شدهاند.
استودیوی اوکراینی GSC Game World که تولید و انتشار بازی استاکر ۲ را بر عهده دارد، از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ برای توسعه این بازی استفاده کرده است. این موتور گرافیکی مانند سایر ابزارهای بازیسازی، برای راحتی کار توسعهدهندگان، امکاناتی را جهت خلق محیطهای بازی بهطور الگویی و بر اساس الگوریتمهای پیشفرض ارائه میدهد. مخصوصاً با ورود هوش مصنوعی به این حوزه، استفاده از چنین روشهایی برای خلق دنیای بازی بسیار رایج شده است. اما سازندگان بازی Stalker 2 برای اینکه بتوانند اتمسفر مورد نظر خود را بهطور دقیق پیادهسازی کنند، تمام محیطها و لوکیشنهای بازی را بهطور دستی طراحی کردهاند. کولیک در این باره میگوید:
ما تمام توان و استعداد خودمان را برای خلق بخشهای مختلف محیط بازی به کار گرفتیم. چون تمام مکانهایی که در بازی با آنها مواجه میشوید، از محیطهای بزرگ گرفته تا کوچکترین دهکدهها، همگی با دست ساخته شدهاند. ما تقریبا هیچ چیزی را به صورت خودکار نساختهایم.
کولیک در ادامه صحبتهایش گفت:
همه مکانهای بازی توسط طراحان مرحله و هنرمندان ما با دست ساخته شدهاند. این روش بسیار چالش برانگیز است، اما به ما کمک میکند تا بتوانیم فضاها و مکانهای منحصر به فردی را خلق کنیم. جزئیات زیادی در این محیطها وجود دارند.
کولیک توضیح داد که علیرغم وسعت بسیار زیاد نقشه بازی استاکر ۲، تیم توسعهدهنده تصمیم گرفتند تا همه چیز را به صورت دستی بسازند. دلیل این موضوع آن است که آنها استانداردهای بسیار بالایی را برای این بازی در نظر گرفتهاند. کولیک میگوید:
هدف ما این بود که بهترین تجربه ممکن را ایجاد کنیم. مکانهای منحصر به فردی که میتوانند کاملاً خاطرهانگیز باشند.
البته کولیک به این موضوع هم اشاره کرد که در ابتدا میخواستند محیطهای بازی را به صورت الگویی ایجاد کنند، اما در نهایت از این تصمیم منصرف شدهاند. او توضیح داد:
ما در ابتدا سعی کردیم برخی محیطها را به شکل خودکار و با الگوهای از پیش تعیین شده ایجاد کنیم، اما بعداً به این نتیجه رسیدیم که با نیازهای ما مطابقت ندارد و همچنین انتظاراتمان در مورد کیفیت گیمپلی و جلوههای بصری بازی را برآورده نمیکند. بنابراین تصمیم گرفتیم هر مکان را به صورت منحصر به فرد خلق کنیم. زمان زیادی صرف شد و تلاش زیادی صورت گرفت، اما از نتیجه کار راضی هستیم.
بازی استاکر ۲ تقریبا سه ماه دیگر یعنی در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۳۰ آبانماه ۱۴۰۳) برای کامپیوترهای شخصی و همچنین ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد. این در واقع چهارمین بازی از مجموعه S.T.A.L.K.E.R. است که یک تجربه ترسناک در سبک بقا را ارائه میدهد.
منبع: PCGamer
گیمپلی ماینکرفت #۱ بازار استریت وارد میشود!
خوب دگه