استراتژی پلی استیشن در قبال عرضه بازیهای انحصاریاش روی پیسی در طول یک سال اخیر فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده است. همانطور که میدانید بازی Concord درست مثل Helldivers 2 انحصاری پلی استیشن بوده و به عنوان یک اثر لایو سرویس، راهی پلتفرم پیسی نیز شده است؛ اما خب داستان این دو بازی تفاوتی به اندازه زمین و آسمان دارد.
هلدایورز ۲ در زمان عرضه به محبوبیتی شگفتانگیز دست یافت و چیزی حدود ۴۰۰ هزار بازیکن همزمان در استیم داشت. در مقابل، بازی Concord علیرغم عرضه با قیمتی یکسان، چنان عملکرد ضعیفی از خود نشان داده که تعداد بازیکنان همزمان آن در استیم به هزار نفر هم نمیرسد. اما دلیل این اتفاق چیست؟ بیایید کمی به عقب برگردیم. اوایل سال جاری میلادی یکی از مدیران سونی یعنی هرمان هالست از برنامههای کمپانی برای پلتفرم پیسی گفت. هالست این استراتژی شرکت را «رویکرد دوگانه» نامگذاری کرد، جایی که عناوین لایو سرویس مثل Concord از روز نخست عرضه روانه پیسی میشوند. از سوی دیگر بازیهای داستانی و AAA شرکت چند سال طول میکشد تا به دست پیسی بازان برسد. به عنوان مثال God of War Ragnarok اکنون در آستانه انتشار برای کامپیوترهای شخصی است، آن هم در حالی که حدود دو سال از عرضه آن روی پلی استیشن ۵ میگذرد.
بازی موفق استودیو Arrowhead Games، هلدایورز ۲، در ابتدا چنان مورد استقبال قرار گرفته بود که خیلی از بازیکنان به خاطر ترافیک شدید نمیتوانستند وارد آن شوند. اما Concord حتی برای رسیدن به ۱۰۰۰ بازیکن همزمان هم در تقلا بوده است. هر دو بازی ۴۰ دلار قیمت دارند، انحصاری پلی استیشن روی پیسی هستند و به عنوان بازیهایی مولتیپلیر معرفی شدهاند، ولی واکنش مخاطبان به این دو بازی کاملا متضاد بوده است.
در بازار پرتنش بازیهای لایو سرویس رقابت بسیار دشوار است و شما باید چیز منحصر بهفردی برای ارائه داشته باشید تا مخاطبان توجهشان جلب شود. متاسفانه بازی Concord از این حیث عملکرد خوبی نداشته و قابلیت جلب توجه را ندارد. دقیقا خلاف Helldivers 2 که با ارائه گیمپلی جذاب و ایجاد جامعه وفادار بازیکنان، به خوبی روی موجهای فضای مجازی سوار شد و موفقیتی کمنظیر بهدست آورد. صدالبته این موارد به معنی ضعیف بودن مطلق Concord نیست. در واقع میزان رضایت بازیکنان استیم از این عنوان حدود ۷۹ درصد است که مجموعا رقم بدی محسوب نمیشود، اما خب چنین عناصری لزوما نمیتواند یک بازی را نجات دهد. همانطور که گفتیم عرصه رقابت بسیار تنگ است و مثلا Overwatch – که کاملا هم رایگان است – پیشتاز میدان بوده و مخاطبان بیشماری دارد.
طراح ارشد شخصیتهای بازی Concord، جان وایزنیوسکی، گفته این عنوان حدود ۸ سال در دست توسعه بوده (حدودا از زمانی که اوورواچ به شهرت رسید). در نتیجه مشخصا زمان و هزینه زیادی صرف این بازی لایو سرویس شده و خیلی از فعالان صنعت امیدوارند کانکورد بتواند از چاه عمیق عرضه ضعیفش بیرون بیاید. گرچه باتوجه به ورود دوباره ولو به عرصه با بازی Deadlock و بازخورد مثبتی که از حالا دریافت کرده، کار بازیهای لایو سرویس دیگر دشوارتر از اینها خواهد شد. در مجموع زمان مشخص میکند سرنوشت شوتر آنلاین و جدید سونی چه میشود.
منبع: PCGamesN
گیمپلی ماینکرفت #۱ بازار استریت وارد میشود!
نظرات