اینستاگرام با تغییر تمرکز فعالیتهای کسب و کارهای الکترونیکی به تبلیغات و بازاریابی، میخواهد قابلیتهای خرید در این پلتفرم را به میزان چشمگیری کم کند. طبق یک یادداشت داخلی از سازمان متا که به دست خبرنگاران رسیده، به کارمندان اینستاگرام اطلاع داده شده که صفحه خرید حال حاضر در اینستاگرام، به دلیل تغییر در اولویتهای این کمپانی، به احتمال زیاد حذف خواهد شد.
اینستاگرام قبلاً نز در یک یادداشت، به کارمندانش گفته بود این تغییرات، نشان دهنده هدفهای جدید برای تشکیلات کسب و کارها است که به شکل مستقیمتری به درآمد تبلیغاتی برای متا ارتباط دارند.
طبق گزارشها، اینستاگرام در چند ماه آینده، یک ورژن سادهتر صفحه خرید را امتحان میکند که به صورت داخلی Tab Lite نامیده خواهدشد. طبق گزارش رویترز، این شرکت از روز چهارشنبه تست عمومی را آغاز میکند که Tab Lite را به جای صفحه فروشگاه (Shop)، به کاربران معرفی خواهد کرد.
چند روز پیش نیز اعلام شد که اینستاگرام در حال آزمایش تنظیمات جدیدی برای کاربران است تا بتوانند نوع محتوایی که در این شبکه اجتماعی میبینند را بیش از پیش کنترل کنند. متا میگوید که بخشی از این آزمایشها، شامل امکان انتخاب چندین پست و علامتگذای آنها با استفاده از دکمه عدم علاقهمندی (Not Interested) است. با زدن این دکمه، کاربر دیگر محتوای مشابه را نخواهد داد. البته اکنون هم امکان کلیک روی یک پست برای انجام این کار وجود دارد، اما نمیتوان چند تا از آنها را به صورت یکجا علامتگذاری کرد.
همچنین، اینستاگرام به زودی راههایی را آزمایش خواهد کرد با استفاده از آنها، کاربران فهرستی از کلمات کلیدی، عبارات، ایموجیها و هشتگهایی را درست میکنند که علاقهای به آنها ندارند. تیک تاک چند ماه پیش ویژگی مشابه مبتنی بر کلمات کلیدی را ارائه کرده بود. همچنین، در این شبکه اجتماعی امکان دیسلاک کردن ویدیوها وجود دارد تا کاربران با زدن روی آن، کمتر محتوای مشابه را ببینند. به نظر میرسد آزمایش این قابلیتهای جدید توسط متا در ادامه ورود ویژگیهایی تیک تاک به اینستاگرام است.
اینستاگرام پس از واکنش شدید کاربران به تغییرات اخیر این شبکه اجتماعی، در برخی مواد عقبنشینی کرده است. اخیراً مدیران متا متهم به تقلید از تیک تاک شدهاند و بسیاری به شدت منتقد مسیر در پیش گرفته شده هستند. در پی این اعتراضات، اینستاگرام ماه پیش اعلام کرد که برخی تغییرات مانند نسخه آزمایشی که نمایش تمام صفحه به پستها میدهد، لغو میکند.
احتمالاً یکی از دلایل مهم این عقبنشینیها، واکنش اخیر کایلی جنر (Kylie Jenner) و خواهرش کیم کارداشیان (Kim Kardashian) به تغییرات اخیر است. کایلی، سومین و خواهرش، هفتمین کاربران پرفالوور اینستاگرام هستند. این دو در این هفته عکسهای اعتراضی دیگر کاربران را با مضمون «اینستاگرام را دوباره اینستاگرام کنید» و «از تیک تاک بودن دست بردارید، من فقط میخواهم عکسهای زیبای دوستانم را ببینم» به اشتراک گذاشته بودند و در نتیجه باعث شدند حرکتهای معترضان بسیار بیشتر دیده شوند.
افرادی که از این پلتفرم برای تعامل با دوستان و خانوادههایشان استفاده میکردند، شکایت داشتند که فید آنها مملو از ویدیوهایی شده که اصلاً تمایلی به دیدنشان ندارند. این واکنشها باعث شد آقای موسری روز سه شنبه (قبل از اینکه خواهران کارداشیان دست پستهای اعتراضی را به اشتراک بگذارند) در پیامی ویدیویی بگوید: «بخشهای بیشتر و بیشتری از اینستاگرام تبدیل به ویدیو خواهند شد.» اما ظاهراً کایلی و کیم باعث شدهاند که تغییر مهمی در این سیاست به وجود بیاید.
نظرات