طبق پژوهشهای موزیلا، کاربران یوتیوب حتی وقتی که عدم علاقهی خود را نسبت به محتواهای این رسانه ویدیویی اعلام میکنند، باز هم الگوریتم یوتیوب ویدیوهای مشابه را به آنها نشان میدهد. موزیلا در این تحقیق از دادههای مربوط به بیست هزار کاربر یوتیوب استفاده کرده و به این نتیجه رسیده که استفاده از دکمههایی مانند دیسلایک و not interested چندان تاثیر ندارند.
در این گزارش آمده که افراد در صورت کلیک روی این دکمهها، در بهترین حالت تعداد کمتری از ویدیوهای پیشنهادی در آن سبک را خواهند دید. در بدترین حالت هم این دکمهها هیچ تاثیر خاصی ندارند و تمام ویدیوهای موردنظر بار دیگر پیشنهاد داده میشوند. دیسلایک و not interested به ترتیب فقط ۱۲ و ۱۱ درصد برای جلوگیری از پیشنهاد ویدیوهای مشابه کارکرد داشتهاند. از طرف دیگر دکمههای Don’t recommend channel (توصیه نکردن کانال) و remove from history (حذف از تاریخچه) تاثیر بیشتری داشتهاند و به ترتیب جلوی پیشنهاد ۴۳ و ۲۹ درصد از ویدیوهای مشابه را گرفتهاند.
پزوهشگران به طور کلی بر این باور هستند که یوتیوب بازخورد کاربران را زیاد جدی نمیگیرند. سخنگوی یوتیوب در واکنش به این گزارش گفته که چنین رفتارهایی عمدی است زیرا یوتیوب نمیخواهد تمام ویدیوهای مربوط به یک موضوع را از پیشنهادها خارج کند. او میگوید که تعریف موزیلا از ویدیوهای مشابه با تعریف یوتیوب از این ویدیوها تفاوت دارد.
چند روز پیش نیز اعلام شد که یوتیوب نمایش تبلیغات میان ویدیوهای این پلتفرم را بسیار افزایش داده. به گزارش تعدادی از کاربران یوتیوب ظاهرا این پلتفرم برخی از آنها را مجبور کرده ۱۰ ویدیوی تبلیغاتی را پشت سر هم ببینند.
طبق مشاهده برخی از کاربران، آنان مجبور شدهاند پیش از شروع ویدیو، ۱۰ ویدیوی تبلیغاتی را پشت سر هم تماشا کنند بدون اینکه گزینهای برای رد آن تبلیغات وجود داشته باشد. طول ویدیوهای تبلیغاتی هم ظاهرا فقط ۶ ثانیه بوده است. به طور معمول، تبلیغات یوتیوب که امکان رد کردن آنها وجود ندارد، حدود پنج ثانیه طول میکشد. بنابراین، یک وقفه تبلیغاتی با ۱۰ تبلیغ ۵ ثانیهای فقط ۵۰ ثانیه طول میکشد. با این حال،در مقایسه با آنچه هنگام تماشای ویدئوهای یوتیوب به آن عادت کردهایم، همچنان بسیار زیاد است.
قبل از این برای دیدن ویدئوهای یوتیوب، باید تا ۱۵ ثانیه صبر میکردیم. اما نمایش ۵۰ ثانیه آگهی قطعاً کاربران را عاصی خواهد کرد. اگر این روند ادامه پیدا کند، کاربران بیشتری به دنبال یافتن جایگزین برای برنامه یوتیوب خواهند بود. TeamYouTube (حساب رسمی پشتیبانی یوتیوب) در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده و گفته که این اتفاق به خاطر فرمت جدید ویدیوهای تبلیغاتی کوتاه (bumper ads) رخ داده است. bumper ads با این هدف طراحی شده تا کمک کند شخص یا سازمان تبلیغدهنده از طریق یک ویدیوی کوتاه ۶ ثانیهای، کاربران زیادی را جذب کند که این یعنی ظاهرا باید با آن کنار بیاییم.
نظرات