گوگل طی رویداد Search On خود که به طور سالانه برگزار میشود، از ویژگیهای نرمافزاری تازهای رونمایی کرد که برخی از آنان مربوط به موتور جستجوی این غول تکنولوژی هستند. طبق یکی از این تغییرات، موتور جستجوی گوگل درآینده برای نمایش نتایج جستجوها، از عناصر بصری بیشتری بهره خواهد برد. مثلاً، زمانی که افراد موضوعاتی مانند نام یک شهر را جستجو میکنند، با استوریها و ویدیوهای کاربرانی که از آن منطقه بازدید کردهاند، مواجه خواهند شد.
همچنین، پیشنهاداتی برای گشتوگذار در آن ناحیه، چگونگی رسیدن به آنجا و دیگر مواردی از این دست نیز در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. این قابلیت قرار است ابتدا در ایالات متحده فعال شود و کمپانی هنوز برنامهای برای عرضه آن در دیگر کشورها ندارد.
از دیگر ویژگیهای تازه موتور جستجوی گوگل، میتوان ارائهی گزینههای مربوط به کلیدواژههای تایپ شده را نام برد. کاربران از طریق این گزینهها میتوانند بسیار آسانتر از قبل، سوالات خود را بپرسند. مثلاً زمانی که به دنبال محلی در در فرانسه هستید، گوگل به طور خودکار گزینههای مانند «بهترین شهرهای فرانسه برای سفر خانوادگی» را نشان خواهد داد تا سوالتان را با دقت بیشتری بپرسید. این قابلیت هم قرار است در ماههای آینده برای کاربران آمریکایی ارائه شود.
در یکی از عجیبترین تغییرات ایجاد شده نیز، موتور جستجوی گوگل و دیسکاور در دستگاههای اندرویدی، دیگر سایتهای نمایش داده شده را به صورت تمام صفحه باز نخواهند کرد و در یک تب جدید قرار داده خواهند شد. به این صورت که وقتی روی نتایج سرچ در گوگل یا روی مقالهای داخل دیسکاور کلیک میکنید، سایتها در تب جدیدی باز میشوند که بخشی از پسزمینه فعلی را نمایش میدهند.
این تغییر ظاهراً موجب میشود که بخشی از فضای عمودی را از دست بدهید، اما غول تکنولوژی اطمینان داده که هیچ تاثیری بر تجربه خواندن مطالب و ورود به سایتها نخواهد گذاشت. ناگفته نماند که موتور جستجوی گوگل و دیسکاور، درباره سایتهایی که در یک تب جدا باز میشوند و همچنین این که چه چیزهایی در آن نمایش داده خواهند شد هم، هوشمندانه عمل خواهند کرد.
گوگل همچنین برای راحتتر شدن فرآیند حذف نتایج جستجو که حاوی اطلاعات شخصی کاربر هستند، در حال عرضه ابزاری به نام Results about you است. قبل از این، گوگل راهی برای حذف اطلاعات شخصی کاربران از جمله آدرس خانه، ایمیل یا شماره تلفن و بسیاری از دادهای خطرناک یا مضر دیگر ارائه میکرد. با این حال، سیستم قبلی چندان کاربر پسند نبود نبود. اما اکنون با این ابزار جدید، خواهید توانست به صورت مستقیم از صفحه جستجو درخواست پاک شدن اطلاعات شخصی را ارسال کنید.
اگر نتیجه جستجویی را مشاهده کردید که حاوی اطلاعات مهمتان است، میتوانید روی سهنقطهی کنار آن کلیک کرده تا به بخش About this Result دسترسییافته و گزینهی Delete Result را انتخاب و درخواستی برای حذف آن نتیجه ثبت کنید.
همچنین صفحهای به نام Results About You وجود دارد که با کلیک روی عکس نمایه خود در گوگل به آن هدایت دسترسی پیدا میکنید. از این طریق میتوانید درخواستهای حذف اطلاعات خود را پیگیری کرده و از وضعیتشان باخبر شوید. علاوه بر این، میتوانید درخواست جدیدی از این صفحه برای حذف نتایج موردنظر خود از بخش جستوجو که حاوی اطلاعات قدیمی یا غیرقانونی هستند ثبت کنید.
نظر شما درباره تغییرات موتور جستجوی گوگل چیست؟ به نظر شما چه ویژگیهای جدیدی باید به این موتور جستجو اضافه شود تا بتواند تجربهای کاملاً بی نقص را برای کاربران به ارمغان بیاورد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات