مایکروسافت میگوید اکتیویژن را به خاطر بازار موبایل خریده
مدیر بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، آفای فیل اسپنسر (Phil Spencer) میگوید برخلاف باور عمومی، اکتیویژن بلیزارد را نه به دلیل سری محبوب کالاف دیوتی، بلکه به خاطر تمرکز بیشتر بر بازار عناوین موبایل خریده است. البته آقای اسپنسر میگوید مایکروسافت دوست دارد با کالاف دیوتی مانند ماینکرافت برخورد کند و بازیکنان کنسولهای دیگر، همواره روی پلتفرمهای خود به آن دسترسی داشته باشند.
او در این باره گفته: «کالاف دیوتی، خصوصاً برای پلی استیشن عرضه خواهد شد. دوست دارم این بازی را روی سوییچ و هر کنسول دیگری ببینم. هدف ما این است که با کالاف دیوتی مانند ماینکرافت برخورد کنیم.» هنگامی که اخبار خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت منتشر شد، در یک گزارش آمد که سه کالاف دیوتی بعدی برای پلی استیشن نیز عرضه خواهند شد اما مدتی بعد، آقای اسپنسر گفت که این فرانچایز را از این مدت هم بیشتر روی پلی استیشن خواهیم دید.
او در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد که هدف از خرید اکتیویژن، کنترل بیشتر بر بازار موبایل و توسعه این بخش در مایکروسافت بوده. او در این باره گفته: «ما از این فرصت برای تمرکز بر عناوین موبایل استفاده خواهیم کرد. به نظرمان این فوقالعاده است که حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان، مخاطب بازیهای ویدیویی هستند، اما تنها دویست میلیون آنها کاربران کنسول هستند و بقیه به تجربه بازیها روی گوشی میپردازند.»
کالاف دیوتی موبایل ثابت کرده که یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین بازیهای موبایلی چند سال اخیر است و توانسته برای خود در کنار گنشین ایمپکت و آسفالت، نامی دست و پا کند. پس تعجبی ندارد که اکتیویژن به وسیله این بازی پول زیادی به جیب زده باشد. کالاف دیوتی موبایل یک عنوان رایگان است اما طبق گزارشها، تاکنون بازیکنان به واسطه خرید بتل پس و تزئینات جذاب آن، پول زیادی برایش خرج کردهاند.
بر اساس آخرین اطلاعات، کالاف دیوتی موبایل تا کنون به طور روزانه ۱۳۶ هزار بار دانلود شده و به طور متوسط، هر روز ۸۵۹ هزار دلار درآمد برای اکتیویژن به ارمغان آورده. این اطلاعات مربوط به سی روز گذشته هستند. همچنین، در این مدت اکتیویژن ۵.۸ میلیون دلار از بازی درآمد داشته که میزان ماهانه آن به ۲۵.۸ میلیون دلار میرسد. درآمد کلی اکتیویژن از ابتدای عرضه کالاف دیوتی موبایل تا به حال از این بازی، یک میلیارد دلار بوده.
بر اساس پلتفرمها، این بازی ۱۴۸ میلیون بار روی iOS و ۱۵۵ میلیون بار روی اندروید دانلود شده، اما حدود درصد درآمد آن روی این دو پلتفرم به ترتیب شصت و چهل درصد بوده. همچنین، کالاف دیوتی موبایل بیش از همه در ایالات متحده روی گوشیها نصب شده و در رتبههای بعدی برزیل، هند، مکزیک و روسیه قرار دارند.
این روزها اکیتیویژن بلیزارد حسابی در صنعت بازیهای موبایل پر کار شده و دلیلش هم واضح است. این کمپانی اکنون از این عناوین سود بیشتری نسبت به بازیهای کتسول و کامپیوتر کسب میکند. با توجه به این که مجموعه پرفروشی مانند کالاف دیوتی هر سال روی کنسول و کامپیوتر عرضه میشوند، میتوان متوجه شد که بازار موبایل برای شرکت چه قدر پردرآمد است.
مایکروسافت فروشگاه بازیهای موبایل مختص به خودش را راه میاندازد
این اولین بار نیست که آقای اسپنسر چنین صحبتهایی را درباره خرید اکتیویژن بلیزارد به میان میآورد. پیش از این نیز او گفته بود که منتقدان خرید اکتیویژن، درباره کالاف دیوتی بزرگنمایی میکنند و اصلاً هدف مایکروسافت این نیز که فرانچایز محبوب تیراندازی اول شخص را به انحصار خود در آورد. شما درباره اظهارات آقای فیل اسپنر و تمرکز کمپانی مایکروسافت بر بازار عناوین موبایل چه فکر میکنید؟
نظرات